2024-10-21, 17:43
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioaktivPotatis
Rekommenderar symaskinsolja istället om du ska smörja gångjärn. En liten flaska kostar runt en femtiolapp och räcker en evighet.

5-56 är jättebra till att lösa fett och rost, men något vidare smörjmedel tycker jag inte att det är.
En gubbe på mitt förra jobb envisades att smörja allt i tid och otid med 5-56. Kullager, låscylindrar, hydraulik och elektronik dränktes i mirakelsprayen. Allt gick förr eller senare sönder.
Lås och elektronik måste ha byts på den arbetsplatsen hela tiden, om ni hade en sådan spray-tomte!
Citera
2024-10-21, 19:31
Medlem
Skidlifts avatar
Lite tips kan du få i denna instruktionslåt av Rally P3

https://youtu.be/VA-vowJ9M4o?si=2wNIaShWlAlUsjlp
Citera
2024-10-22, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
En fördel med 5-56 är att smörjmedlet tränger in bättre än konventionell olja, om du kan få isär ytorna kan du använda fett. Fettet är mer trögflytande och stannar kvar längre alternativt kedjeolja
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelsmorjning/kedjeolja-100-ml-2000017091?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw99e4BhDiARIs AISE7P8aq139zQXtydlekih-CCE5Tx1Gz1ZWlzgzbZfv0rPQO6JvQ4fXa7kaAp86EALw_wcB
Annars kan du använda vanlig olja.
En smörjkanna är inte så dumt
https://www.bauhaus.se/oljekanna-rawlink-med-pip-300ml?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw99e4BhDiARIsAISE7 P_JqRs8S764XYg5kGDPndppAa_ZW0_CV6RpnJXFdyANCHCLgGl lTwcaAkZZEALw_wcB

Det går bra att använda 5-56 men är inte bästa alternativet.

5-56 är helt fel, då det dunstar, men inan det dunstar så drar det åt sig damm. Så då kommer TS få gångjärn med kladdigt damm som rinner ner. Mysigt!
Citera
2024-10-22, 18:47
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Men snälla, har du veka handleder? Tryck in röret i munstycket
nej jag är stark som en björn men det var bara jävligt drögt att få dit röret, sitter nu.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Man tar i.
Sedan är inte 5-56 lämpligt som smörjmedel, det dunstar bort.

Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
5-56 är väl en produkt man kan använda till mycket, och är lika värdelöst på allt.
Jag rekommenderar symaskinsolja eller låsolja. Finns båda på ICA.

Ska du ändå använda det, så bör röret kunna monteras i munstycket, som beskrivet av andra.
Alternativt köper du en med röret monterad (finns också, man viker upp hela rörmontaget vid sprayning).

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Köp powerlube eller 3-36 i stället om du måste ha något från den tillverkaren. Annars duger vanlig olja som du har i bilen gott. Matolja är nog tom bättre än 5-56 för dina gångjärn.

Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Inget om att akademikern inte klarade av att få dit röret?
du skulle också ha haft problem med att få dit det. funkar nu

Citat:
Ursprungligen postat av holf
5-56 är helt fel, då det dunstar, men inan det dunstar så drar det åt sig damm. Så då kommer TS få gångjärn med kladdigt damm som rinner ner. Mysigt!

mm nu är det den burken jag har i alla fall. köpte det för länge sen och har använt den så kan inte byta. löste gnisslet sen får vi se hur kladdigt det blir med damm.
jävligt dålig burk i alla fall som läcker när man sprayar
Citera
2024-10-22, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Jag är mycket väl medveten angående PFAS, men eftersom jag inte är Gretafanatiker och har inte något intresse ur miljösynpunkt, samt så går det inte frångå att smörjmedel innehållande PTFE faktiskt är väldigt bra för TS ändamål.
Smörjmedel med PTFE finns ju som bekant i olika former.

Man behöver inte vara en miljömupp för att förstå att detta är direkt farligt.
Det finns andra produkter som är miljövänliga som går att använda.
Är du en sådan där som gurglar DDT för de hälsofrämjande egenskaperna?
Citera
2024-10-22, 20:22
Medlem
Citat:
Använd ett smörjmedel med PTFE

5-56 och WD40 är väl mer som en korrosionshämmare med mediokra smörjegenskaper, vilka försvinner efter en stund.

WD står för Water Displacement/vattenundanträngande. Jag har använt det i bl.a. växelvajerhölje för cykel om jag fått problem med fukt, vilket är störst problem på vintern då vajern fryser och växeln slutar fungera.
Citera
2024-10-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Man behöver inte vara en miljömupp för att förstå att detta är direkt farligt.
Det finns andra produkter som är miljövänliga som går att använda.
Är du en sådan där som gurglar DDT för de hälsofrämjande egenskaperna?

Länka gärna till något miljövänligt smörjmedel som passar bra till TS.
Det görs tester med glycerolbaserade smörjmedel men det är på projektbasis.
Petroleumbaserat har använts i alla tider och är väl beprövat, sedan så krävs det en väldigt massa olika smörjmedel beroende på användningsområde.

Filtrerar du kranvattnet du dricker och duschar i också ?, enligt nya rön så innehåller 90%+ av dricksvattnet PFAS.
Senast redigerad av peckapecan 2024-10-22 kl. 20:32.
Citera
2024-10-23, 19:16
Medlem
Citat:
Länka gärna till något miljövänligt smörjmedel som passar bra till TS.
Det görs tester med glycerolbaserade smörjmedel men det är på projektbasis.
Petroleumbaserat har använts i alla tider och är väl beprövat, sedan så krävs det en väldigt massa olika smörjmedel beroende på användningsområde.

Filtrerar du kranvattnet du dricker och duschar i också ?, enligt nya rön så innehåller 90%+ av dricksvattnet PFAS.

Jag har redan angett en produkt som TS kan använda och som tydligen skall fungera väldigt bra.
Citera
2024-12-22, 16:26
Medlem
Läste ett enkelt tips: Sitter det fast men ska röra sig - 5-56 eller WD40
Rör det sig trots att det ska sitta fast - Sivertape
Citera
2024-12-22, 16:40
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
nej jag är stark som en björn men det var bara jävligt drögt att få dit röret, sitter nu.

du skulle också ha haft problem med att få dit det. funkar nu

mm nu är det den burken jag har i alla fall. köpte det för länge sen och har använt den så kan inte byta. löste gnisslet sen får vi se hur kladdigt det blir med damm.
jävligt dålig burk i alla fall som läcker när man sprayar

5-56 fungerar alldeles utmärkt till gångjärn som bara behöver ha en tunn oljefilm,
Men sprayen är egentligen till att skydda metalldelar från korrosion (en viss tid), då det i första hand fördriver fukt, och sedan när sprayen har avdunstat lämnar kvar en tunn oljefilm som ska skydda metallen mot fukt, förutom att fungerar smörjande för metall mot metall detaljer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in