2024-10-21, 22:47
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man skulle tro att en sjujävlaexpert som du borde känna till skillnaden mellan att spåra och söka, det är ju två helt olika saker.
https://www2.skk.se/sv/SYDSKAKK/Att-aga-hund/Tips-och-rad/Aktivera-din-hund/Spara-och-soka/

Ja dom arbetar med båda delarna. Om det finna ett spår efter aktuell hund så följer ID hunden detta spår.
Eller så söker man dofter med att man söker igenom ett område.

I detta fall fanns det inget spår att följa efter häcken.
Att man sen gått omkring och sökt doftmarkeringar förtar ju inte att man inte haft något att spåra.

Så tillbaka till grundfrågan som var att hunden smitit ut och råkat ut för en olycka. Det kan ju inte ha hänt om det inte finns något spår iväg genom området.

En doftmarkering kan hittas vart som helst där hunden tidigare har rastats.

https://www.idhundarteamskane.se/soka-med-id-hund / scrolla gärna ner och läs under arbetssätt
Själv avhåller jag mig från att slänga titlar på andra.

En doftmarkering kan hittas vart som helst där hunden tidigare har rastats.
Själv avhåller jag mig från att slänga titlar på andra.
Citera
2024-10-22, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
Nej när man använder id hund för eftersök är det inte "aktivt förföljande" och det finns inga sådana riktlinjer som du säger.
Finns att läsa om hur eftersök m id hund går till.
Man använder id hund för att få upp spår efter en försvunnen hund ex.och var denna id hund används /utgår från är individuellt
Har du läst där? Du har ingen aning om vad du pratar om. Det står klart och tydligt att id hunden söker upp ett spår sen spårar den. Vadå aktivt följande? Vet du ens skillnaden på söka och spåra?
Citera
2024-10-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Vad jag menade var att en markering mellan hålet i häcken och bilspåret (2m bort? ) inte var spårning.
Det är väl mera en doftmarkering. För någon annan spårning har inte förekommit vad som framkommit i tråden. Sen att man hittar en markering vid någon bostad är ju inte heller någon som spårat dit.
Det var det som var min invändning.
Jo ett spår kan vara en meter eller en mil. Hunden söker ett spår som den sen följer det kan vara en meter eller kilometer. Hunden kan söka spår som börjar flera kilometer bort. När den hittat spåret börjar den spåra. Hunden markerar där spåret slutar.
Citera
2024-10-22, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
Nej precis det är så man använder en id hund den markerar,och el "plockar" upp spår/doft ex vid bostaden.
Nej det är inte att man på något vis "spårar aktivt" id hunden används som sagt för att "spåra" doft av den försvunna hunden.
För att hitta spår som om man har tur leder fram till ett område/plats den kan finnas i.
Du har helt fel. Lär dig skillnad på sök och spår så du begriper vad du yrar om.
Citera
2024-10-22, 16:47
Medlem
Jeg har fulgt denne saken lenge, men det er så mange poster.

Er hunden Essie funnet nå? Død eller levende? Takk for svar
Citera
2024-10-22, 17:25
Medlem
Citat:
Vad menar du för spår?
Allt runt tomten räknar inte jag som spårning.
Spårning är aktiv förföljande under en längre sträcka.
Längden kan diskuteras men borde väl i alla fall innefatta en sträcka längre än nästa kvarter.
Spåren som "påvisades" var till bilspår som förmodades tillhöra tjuvar strax bakom häcken.
Några andra "spår" fanns inte. Eller är inte redovisat i tråden.
Men upplys oss gärna...
Ett spår kan bara en meter eller en mil. Spår är doftvitring i marken. Så jo hunden kan spår i en meter om hunden gått däe en meter
Vad du räknar spelar ingen roll.
Citera
2024-10-22, 17:32
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ost80
Jeg har fulgt denne saken lenge, men det er så mange poster.

Er hunden Essie funnet nå? Død eller levende? Takk for svar
Några inlägg upp:
(FB) Assistanshund Essie mystiskt försvunnen - kidnappad? Enköping (2024-07-11)
Citera
2024-10-22, 17:54
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diselgubbe
Har du läst där? Du har ingen aning om vad du pratar om. Det står klart och tydligt att id hunden söker upp ett spår sen spårar den. Vadå aktivt följande? Vet du ens skillnaden på söka och spåra?

Ja det var ju det jag skrev. Läs vad som står i stället för allmänt gnäll.
Läs länken jag lade in
Citera
2024-10-22, 17:59
Medlem
Id hund används för att spåra oftast katter men även hundar. Man bör ha en smeller som är hår av t.ex katten som inte förorenats av andra dofter. Hunden ska söka efter områden där katten varit. Den har inte samma uppgift som en polishund som ska söka upp den jagade t.ex tjuven och stoppa den. Det är nämligen inte mening att katten ska skrämmas längre bort av ID-hunden utan markera var man kan söka efter katten. Tyvärr har många Id-hundar tyvärr markerat på platser där katten inte varit.
Citera
2024-10-22, 19:25
Medlem
Citat:
Läs länken jag lade in
Nej det var inte det du skrev. Du har ingen aning om vad du pratar om. Har tränat hundar i många är. Hunden hittade ett spår som ledde till bilspåren. Hunden hittade ett spår utanför ett hus. Vilket tyder på att Hunden åkt bil dit. Den söker spår. ett spår som kan finnas kilometer bort. När den hittat ett spår spårarden alltså följer mark vittringen i spåret. Den markerar inte på luftvittring. Ett spår kan vara att aktivt följa. Spåret kan vara flera dagar gammalt men hunden går på det senast gångna spåret. Beror ju på var och när.
Citera
2024-10-22, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse291
Id hund används för att spåra oftast katter men även hundar. Man bör ha en smeller som är hår av t.ex katten som inte förorenats av andra dofter. Hunden ska söka efter områden där katten varit. Den har inte samma uppgift som en polishund som ska söka upp den jagade t.ex tjuven och stoppa den. Det är nämligen inte mening att katten ska skrämmas längre bort av ID-hunden utan markera var man kan söka efter katten. Tyvärr har många Id-hundar tyvärr markerat på platser där katten inte varit.
Nej men principen är den samman. Polishunden spårar om inte gärningsmannen är synlig. Den söker inte. Den följer spåret.
Citera
2024-10-22, 20:01
Medlem
Citat:
Läs länken jag lade in
Du har skrivit så många olika saker.
Citat:
Att det skulle finnas spår är ditt lilla påhitt. Det finns helt enkelt inga.
I varje nytt inlägg säger du mot dig själv och det du skrev i föregående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in