Citat:
Ursprungligen postat av
Johanhaa
men med vem hänger han mycket som är 15 år yngre? om man tillhör samma lag kan de väl hända att man gör saker ihop, Nylander hängde väl massa med Bäckstrom i början också ser det inte som så märkligt att umgås en del med yngre
Nei, vem han henger med, og all annen pajkasting mot han som person i denne tråden, har ikke med saken å gjøre. Men det finnes allikevel en kjerne her som er verdt å ta tak i. Skal forsøke å gjøre det på et mer konstruktivt sett.
For ca 8 år siden ble det innført helt nye treningsmetoder i det svenske damelandslaget.
Disse med fokus på nye intensitetsintervaller, trening/hvile-balanse og terskeltrening, som hadde gitt suksess andre steder.
Uavhengig av nye trenere på damesiden, har dette konseptet blitt viderført hele veien fram til i dag, og har sammen med at det fantes talenter som fulgte dette opplegget slavisk, gitt svensk damelangrenn en nærmest eksplosiv utvikling.
Herretrenerne har hatt samme informasjon. De har sett faciten på at det funker på damenes suksess, og jeg er ikke i tvil om at de har forsøkt å gjennomføre det samme konseptet på herrene.
Så hvorfor har svensk herrelangrenn kun hatt 2 medaljer (bronser) på de seneste 4 Ski-VM til sammen, medan damene har 26 medaljer. Kan det virkelig være for at det finnes så få talenter på herresiden i Sverige ? Selv tror jeg tror ikke på det.
Og da er vi tilbake på Calle. Som jeg tidligere har skrevet. "
Trenere kommer og går, men Calle består"
Dette treningskonseptet, med sin systematikk og metodikk leder jo til suksess som damene beviser, men er jo ikke akkurat det mest lekfulle, og det er her vi er ved kjernen av problemet tror jeg.
Calle er jo herlig, og et uomtvistelig talent, men som jeg leser han, er han impulsiv, og blir fort trøtt på rutinepregede oppgaver, og vil heller ha lite lek og kul i treningene. Er ikke noe feil med det, er lite sånn selv

Men om det jeg hører stemmer, at han som nestor i gruppen heller tilordner konkurranser med de unge på treningene, enn å følge den metodiske treningen, så har han verken hatt eller har noen bra innflytelse for de unge fremadstormende det siste descenniummet.
Var vel derfor jeg ble så glad for at Anger flyttet, både fysisk og mentalt så langt fra Calle nesten som mulig denne sesongen.