Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Som sagt, inte jurist, men vållande av kroppsskada/annans död då?
Lite annat: Som jag ser det så lockar de människor med svag karaktär eller med psykisk ohälsa i en fälla. Jag tycker det motsvaras av att ge en flaska sprit till en person som man vet kämpar med spritproblem.
Det är helt enkelt inte människovänligt, det som Dumpen gör. Så jag tror de kommer att åka dit för något, förr eller senare. Det åtal som ligger nu kan ju vara en bra början.
Ja, såg att du inte var jurist, så ville bara i all vänlighet dela med mig av vad jag som jurist har lyckats snappa upp i den juridiska sfären alltsedan jag tog mig an det första seminariet på Juridicum i Uppsala. 😊
På grund av innehåll som publiceras på dumpen.se kan inte vållande komma ifråga, då dessa brott (död/kroppsskada) inte utgör tryck/yttrandefrihetsbrott. Bara de brott som räknas upp i tryckfrihetsförordningen är exklusivt sådana brott och där finns de inte med. Dumpen.se är grundlagsskyddad (tryckfrihetsförordningen/yttrandefrihetsgrundlagen) - de här lagarna är exklusiva som strafflagar.
Även om yttranden sker utanför grundlagsskyddet (som direkt på Facebook) - eller vad som sker på grund av konfrontationen i sig - skulle det vara synnerligen vanskligt att ådöma ansvar för vållande. Detta på grund av vad som förmodligen får bedömas som bristande rättsligt relevant/adekvat orsakssamband mellan yttrande och effekten död/skada. Det här är alltså oberoende av huruvida uppsåt eller oaktsamhet (vållande) är för handen: rättsligt relevant orsakssamband är en nödvändig betingelse för brott.
Jag utvecklar ämnet, inklusive uppmaning till självmord, här:
(FB) Uthängd stämmer Dumpen – första fallet
(FB) Uthängd stämmer Dumpen – första fallet
Visst lockar de på det sätt du nämner. Men omöjligt att etablera straffansvar på grund härav. Analogin med spritflaskan är intressant, men fordrar att den som ger flaskan är formellt ålagd att skydda den svage/alkoholisten, så kallad skyddsgarant (till exempel behandlande läkare). Dumpens företrädare intar inte en sådan skyddsgarantställning i relation till gäddorna.