KB? Kommanditbolag eller vad menar du? Minst två delägare i så fall, minst en med obegränsat ansvar. Detta kan dock vara ett AB men det låter som att gå över ån efter vatten.
Ett AB rakt av låter enklare, juridisk person och i grunden är ansvaret begränsat till insatta pengar om du inte separat får borga för skulder.
Ett AB rakt av låter enklare, juridisk person och i grunden är ansvaret begränsat till insatta pengar om du inte separat får borga för skulder.
Citat:
En del handläggare är helt enkelt dumma i huvudet 
((Jag har försökt hjälpa en kompis flera år, men fastän Skatteverket har bytt handläggare flera gånger har ingen av dem fattat !!! en grundläggande grej som handläggare ska fatta, annars ska de inte vara handläggare... Men lång story så det går jag inte in på nu.))
P g a p1 kan det ha varit BÄTTRE för dig att Skatteverket krånglar
1. Är företaget registrerat än?
(Annars) bättre att du registrerar ett KB istället. Inte HB. Vem som helst kan stoppa in en småslant i KB och riskerar bara den summan, till skillnad från i HB.
Dels kan du då sälja utrustning och matrial, som du redan har, till företaget, eftersom det är en egen juridisk person. Odiskuterbart inte över skäligt pris.
Dels kanske du får en annan handläggare
även för annat än registreringen.
2. Momsregistrering från start kan vara bra, eftersom då kan du då dra av moms för kostnaderna i starten. (Fast du måste egentligen inte momsregistrera förrän du passerar gränsen, tror den är 30 000 per år.)
Där skrev du inget om följande. Har du skickat in om det?
3. F-skatt. Dina kunder vill ha det för annars riskerar de att behöva betala dubbelt för arbetsgivaravgifter.
4. Preliminärskatt. Du nämnde inte det nu, men det är kanske det som du har problem med?
Står det VILKEN av dem hon reagerade emot?
Här gjorde du ett misstag.
Du skulle ha skrivit worst case kan t o m bli minus, eftersom nystartade företag har startkostnader, skaffa utrustning, det kan ta tid att få kunder... Det är vanligt att det tar TVÅ ÅR för ett nystartat företag att etablera sig och börja tjäna ok. Och många konkar under den tiden...
Iofs var det många år sedan, men jag skrev 0 vid starten utan problem.
Sedan ska man egentligen uppdatera preliminärskattdeklarationen UNDER året om det blir tydligt mer än den tidigare inskickade.
Försök det andra jag skrev först.
Om det fortfarande är problem kan du EFTER det försöka en ANNAN uttröttningsmetod
än din för en text kan de strunta i att läsa ordentligt om ens knappt alls.
/En mycket pratsam bekant blev sur för att han inte hade fått avdrag för något alls för lokalen företaget använde i hans villa fastän det var en stor del. Har för mig att han bara hade dragit av för del av elen. (Det är ändå ingen ide att dra av för jag tror max 4000 per ÅR för att hyra i egen bostad för då måste man skatta privat för den inkomsten.) Vanligt försök hjälpte inte så han ÅKTE dit då de öppnade på morgonen, sedan pratade han GLATT med den handläggaren till den sa:
-Nu ska jag gå på lunch.
-Då kommer jag tillbaka efter lunch.
Då gav handläggaren upp och godkände
/Jag körde en annan utpratning. Den hade jag vunnit i domstol men slapp gå dit.
Handläggaren är uppenbarligen totalt dum i huvudet.
Du vill ju registrera OCH BETALA SKATT.
Varför ska man enligt henne behöva bevisa något INNAN ens företaget har startat???
Efter att ha provat lösningen jag skrev där jag skrev om KB, kan du prova att göra som jag gjorde i utlandet, där de INTE hävdade något korkat, men de var enormt söliga speciellt på Skattemyndigheten. Efter 5 månader ledsnade vi och sa åt dem:
-Vi kan inte betala skatt om ni inte registreras oss.
DÅ fixade de det
Får man fråga vilken stad - eller rättare sagt - har de utbildning av nya handläggare. Sådana ställen kan vara mycket värre än vanliga Skattemyndigheter. Alla exemplen jag skrev om ovan var med sådana...

((Jag har försökt hjälpa en kompis flera år, men fastän Skatteverket har bytt handläggare flera gånger har ingen av dem fattat !!! en grundläggande grej som handläggare ska fatta, annars ska de inte vara handläggare... Men lång story så det går jag inte in på nu.))
P g a p1 kan det ha varit BÄTTRE för dig att Skatteverket krånglar

1. Är företaget registrerat än?
(Annars) bättre att du registrerar ett KB istället. Inte HB. Vem som helst kan stoppa in en småslant i KB och riskerar bara den summan, till skillnad från i HB.
Dels kan du då sälja utrustning och matrial, som du redan har, till företaget, eftersom det är en egen juridisk person. Odiskuterbart inte över skäligt pris.
Dels kanske du får en annan handläggare
även för annat än registreringen.2. Momsregistrering från start kan vara bra, eftersom då kan du då dra av moms för kostnaderna i starten. (Fast du måste egentligen inte momsregistrera förrän du passerar gränsen, tror den är 30 000 per år.)
Där skrev du inget om följande. Har du skickat in om det?
3. F-skatt. Dina kunder vill ha det för annars riskerar de att behöva betala dubbelt för arbetsgivaravgifter.
4. Preliminärskatt. Du nämnde inte det nu, men det är kanske det som du har problem med?
Står det VILKEN av dem hon reagerade emot?
Här gjorde du ett misstag.
Du skulle ha skrivit worst case kan t o m bli minus, eftersom nystartade företag har startkostnader, skaffa utrustning, det kan ta tid att få kunder... Det är vanligt att det tar TVÅ ÅR för ett nystartat företag att etablera sig och börja tjäna ok. Och många konkar under den tiden...
Iofs var det många år sedan, men jag skrev 0 vid starten utan problem.
Sedan ska man egentligen uppdatera preliminärskattdeklarationen UNDER året om det blir tydligt mer än den tidigare inskickade.
Försök det andra jag skrev först.
Om det fortfarande är problem kan du EFTER det försöka en ANNAN uttröttningsmetod
än din för en text kan de strunta i att läsa ordentligt om ens knappt alls. /En mycket pratsam bekant blev sur för att han inte hade fått avdrag för något alls för lokalen företaget använde i hans villa fastän det var en stor del. Har för mig att han bara hade dragit av för del av elen. (Det är ändå ingen ide att dra av för jag tror max 4000 per ÅR för att hyra i egen bostad för då måste man skatta privat för den inkomsten.) Vanligt försök hjälpte inte så han ÅKTE dit då de öppnade på morgonen, sedan pratade han GLATT med den handläggaren till den sa:
-Nu ska jag gå på lunch.
-Då kommer jag tillbaka efter lunch.
Då gav handläggaren upp och godkände
/Jag körde en annan utpratning. Den hade jag vunnit i domstol men slapp gå dit.
Handläggaren är uppenbarligen totalt dum i huvudet.
Du vill ju registrera OCH BETALA SKATT.
Varför ska man enligt henne behöva bevisa något INNAN ens företaget har startat???
Efter att ha provat lösningen jag skrev där jag skrev om KB, kan du prova att göra som jag gjorde i utlandet, där de INTE hävdade något korkat, men de var enormt söliga speciellt på Skattemyndigheten. Efter 5 månader ledsnade vi och sa åt dem:
-Vi kan inte betala skatt om ni inte registreras oss.
DÅ fixade de det
Får man fråga vilken stad - eller rättare sagt - har de utbildning av nya handläggare. Sådana ställen kan vara mycket värre än vanliga Skattemyndigheter. Alla exemplen jag skrev om ovan var med sådana...