2011-11-22, 20:42
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverTip
Det enda jag inte gillar av Piraten är den där ansträngt putslustiga gravskriften. Konstigt att en annars så stilsäker skribent kunde trampa så fel, men kanske var han lite gaggig mot slutet, samtidigt som ingen vågade säga nej till bygdens store son.

Är väl hämtad från en av novellerna ("Stenskrift"?)?
Citera
2011-11-23, 14:19
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Är väl hämtad från en av novellerna ("Stenskrift"?)?

Det kan tänkas att texten är hämtad från någon novell - Piraten var ju som påpekats inte främmande för att återanvända sina idéer. Men den finns inte i Stenskrift (Vänner emellan), även om ämnet där är just gravskrifter.
Piratens egen är för mångordig för min smak - en enkel vits utan djup - för mycket bondkomik och Kiviks marknad. Sånt kan möjligen passa på en T-shirt - men gravstenen ska man ju ha betydligt längre
Citera
2011-11-23, 21:24
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Är väl hämtad från en av novellerna?
Tror inte det.
Citera
2014-10-06, 08:28
Medlem
Piraten är absolut en av mina svenska favoritförfattare. Favorittexten är "Mannen som blev ensam", en novell som ingår i samlingen "Historier från Färs".

Vad det gäller texten på gravstenen: Piraten gjorde som de bästa författarna gör, lånade friskt från andra.

Första delen lär ha kommit en borgmästare i Ängelholm, Berg von Linde. Han nämnde vid ett tillfälle att han ville ha följande text på sin gravsten: ”Här under är askan av borgmästare Berg von Linde som till husläkare hade Hugo Hede. Han dog i blomman av sin ålder.” Marcel Proust gav honom inspiration till resten: ”Han hade för vana att skjuta allt till morgondagen och trodde att han även kunde göra det vid sin bortgång.” Piraten kombinerade dessa och gjorde sin egen version.
Citera
2014-10-06, 11:40
Medlem
LittleHatJoness avatar
En av våra roligaste författare med en oefterhärmlig, personligt utmejslad stil.
Bock i örtagård (smörgåsbordet!) och Tre Terminer kan jag läsa gång på gång och njuta av varje mening.
Citera
2014-10-06, 15:44
Medlem
sinkaduss avatar
Han en av mina svenska gamla favoriter. Fast jag är ju skåning och har dessutom bott i Vollsjö så det väl inte så konstigt. "Bombi Bitt och jag" såg jag som TV-serie -68 med Stellan Skarsgård som Bombi Bitt. Den etsade sig fast. Senare, i början/mitten på 70-talet så har jag för mig att Ernst Hugo Järegård gjorde en inläsning av "Bock i örtagård" som märkligt nog sändes i TV med svartvita teckningar för ögat. Satan så bra. Finns ingen bättre uppläsare än han tycker jag....
En annan skånsk klassiker är TV-serien "Skånska mord" från -86 där Ernst Hugo Järegård är i sitt esse.
Citera
2015-04-26, 01:29
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Bock i örtagård, den hittills enda Piraten-novellen jag läst och nyligen också utläst, föll mig inte alls i smaken. Trots dess korta längd på knappt 160 sidor kändes den lååång, speciellt mot slutet. Vissa bitar fick mig att skratta till och Espings första försök som kyrkvärd var rätt underhållande men de sista 30 (ungefär) sidorna när det vankades bröllop var en ren plåga att ta sig igenom. Kändes som det var upprepning på upprepning och väldigt rörig text; jag hade svårt att göra mig en tydlig bild av vad som egentligen hände. Och jag brydde mig knappt.

Köpte också Tre terminer tillsammans med denna på bokrean och hoppas på att den förstnämnda ska vara mer läsvärd.
Citera
2015-11-01, 21:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det var en klar förlust att Piraten aldrig skrev uppföljaren till Tre terminer; det är en riktigt bra roman och man vill förstås veta hur det går för Hermann Lange, men det är väl symptomatiskt att huvudpersonen är så senfärdig att slå till. Men man får tyvärr aldrig då en närmare titt på Hotell Korsakow.
Citera
2021-05-22, 00:16
Medlem
Ska testa läsa, hittade en begagnad av honom för en tia!
Citera
2021-06-24, 10:56
Medlem
Piraten, så svensk han var, var litegrann som en kombination av Wodehouse och Waugh. Konservativ grundton. Och skojfrisk (Wodehouse) men också med allvar (Waugh).

Och som diskuterades ovan: gravskriften. Ja, den är verklig. Vet inte om man får länka till Wikipedia men på hans svenska wikisida finns gravstenen med den där (medhålles) onödigt ironiska gravskriften. Även en "compulsive joker" måste respektera dödens majestät.
Senast redigerad av kilo98 2021-06-24 kl. 10:58.
Citera
2024-10-22, 10:59
Medlem
Zwerchstands avatar
Ljungeldtrumman låter meddela att herr C. Irhammar nu i höst/jul verkar äntligen verkligen utkomma med den bok om Piraten, han nu haft framför sig i 40 år. Beskrivningen från 2018 i Bokhistoriska Sällskapet stämmer kanske fortfarande till nu satt detalj:
Citat:
Jag har nu ”verkligen” bestämt mig för att förverkliga den bok jag förberett i fyra decennier och hoppas kunna få ut den till jul i år: OM KONSTEN ATT GÖRA VERKLIGHETEN SANNOLIK – hur Frithiof blev Piraten. Allt är skrivet, hälften är satt digitalt och material finns till två böcker till men jag håller med en och blir således tvungen att stryka rejält. Det har aldrig funnits några böcker som inte tjänat på det.

Detaljerna är inte riktigt klara ännu, men tryckare och format, liksom finansiering är på plats. Boken blir på ca 300 sidor 2-spaltig text, väl illustrerad, kort liggande oktavo 245 x 230 mm. Avsikten är att göra alla eventuellt kommande böcker om och kring Piraten onödiga. Detta blir den ultimata biografin. Återkommer med ett specialerbjudande till BHS medlemmar när boken är klar – förhoppningsvis kan det bli en uppskattad julklapp.

https://bokhistoriska.se/2018/10/boktips/ (botterst)
Intressenter kan nog vänta sig något s.a.s. i livs levande linje.
Citera
2024-10-22, 19:32
Medlem
Verkar inte som att denne herres böcker finns digitalt? När går copyright ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in