Nato lär inte attackera förutan att ett Natoland blir angripet, men inget hindrar väl egentligen att en Nato-medlem på eget initiativ går in i ett krig.
Med det menar jag att även om Nato inte går in i kriget, så kanske andra länder gör det. Såsom Polen, Finland, Lettland, Litauen, Estland, Tyskland, Sverige, Danmark, Norge, Albanien, Belgien, Kanada, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Grekland, Ungern, Island, Luxemburg, Montenegro, Nederländerna, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Turkiet eller för den delen USA.
Annars är det väl kanske någon som menar att om en endaste av alla dessa länder attackerar, så är det Nato som anfaller?
För övrigt så har Nato varit i krig. Med olika motiveringar.
De mest uppenbara är krigen på 1990-talet som skedde i länderna som utgjorde fd Jugoslavien, där man av olika skäl reagerade på dessa krigs brutalitet mot civilbefolkningen i form av massakrar.
Det var även ett samband mellan FN och Nato och enskilda länder, så det kan bli lite rörigt vad som var Nato eller inte.
Afganistan, det var en reaktion på att man ansåg terrorismen var ett hot mot Nato-medlemmarna, även där ingick flera Natoländer med styrkor, men notera att det även var FN som var aktivt, Sverige var i Afganistan via FN mandat att skydda befolkningen. Men även här blir det lätt rörigt eftersom vi hade uppenbart ett krig mellan USA och Afganistans (talibanerna).
I kriget mot Irak 2003 ville USA ha med Nato, men meningarna var mycket delade och flera Natoländer ville inte att Nato skulle blandas in.
Libyen, FN-mandat att flera Nato-medlemmar och även andra inkl Sverige deltog i kriget. FN-ledda styrkors syfte var att skydda befolkningen. Det var dock mest Storbritannien som agerade här tillsammans med USA.
Med andra ord, just den här blandningen av enskilda länder, Nato och FN gör att det blir rörigt vem som egentligen är aktiv i kriget. Jag tycker själv det är en svaghet i Nato-konceptet och även FN. I mina ögon är uppdraget klart och tydligt att Natos uppgift är att försvara Europa och medlemsländerna. Det är också en fredsorganisation på det sättet att alla dessa länder ingår i samma försvarsallians och därför har mindre anledning att kriga mot varandra.
Men enskilda länder har alla sina egna agendor.
I kriget Ukraina/Ryssland så har t.ex Polen bra mycket större anledning att vara på alerten och kanske även gå in i kriget än vad Nato har. Skulle Ukraina förlora så är det till Polen många flyktingar tar sig, det blir Polen som har får en farlig gräns. Andra länder som baltiska staterna, Estland, Lettland och Litauen vet att visar de minsta lilla svaghet så ockuperar Ryssland dem igen.
Det kan mycket väl bli så att flera av nämnda länder inom några år befinner sig i krig, där de själva valt att attackera och gå in i Ukraina eller längs med sina egna gränser med egna trupper utan att be om Natos beskydd. Nu tror jag inte det händer, även om Polen nog är såpass starka att de likaväl som Ukraina kan slåss mot Ryssland och tro på seger. Jag nämner Polen av flera anledningar, mest för att jag tror att om Ukraina förlorar för mycket, då väljer Polen att gå in i kriget.