• 1
  • 2
2024-10-22, 02:19
Känner att angående ADHD nu när man sitter med diagnos och elvanse att visst medicinen gör sin del men man kan knappast förlita sig på att trycka i sig ett piller på morgonen och sen var det bra med saken. Att leva med ADHD och underhålla sin diagnos det är en livsstil en hård prövning "do or die" där man behöver döda sitt gamla jag av dåliga vanor och ersätta dom med nya goda och underhålla detta som en livsstil för att hantera symptomen effektivt och inte hamna i knas med lagen.

Eller framförallt problem med säg själv psykiskt, så inte dricka alkohol eller använda illegala droger som bara hjälper för stunden men verkar negativt långsiktigt speciellt om man har det här likaså beroenderisk är högre. Därav avstå ren logik. Har redan substanser på recept så självmedicinering är ingen ärlig ursäkt längre.

Vill gärna ha vägledning från någon som underhåller sin ADHD enligt punkt och pricka eller någon som sitter på kunskap om exakt hur man ska göra? Vad man bör tänka på, vad man bör äta exakt, börja träna även om det känns tungt ibland att dra iväg till gymmet ha gymgrejer hemma att kunna köra med? Vad tror ni om det?

Ska fan övervinna mitt tillstånd har kastat cigaretter åt helvete, gett upp alkohol helt från någon dum tanke om smådricka på helgen. Fuck det där jag blir bara mer aggresiv ska inte ner en droppe mer är trött på alkohol och dess bieffekter.

Vill leva renlevnad på den nivå att det framstår som analt det jag sysslar med allt ifrån kosten, tillskott, träning, tankar angående arbetsliv byta yrka eller börja studera nu när man är mer mottaglig för saken?

Innan ADHD-medicin jag hade ingen plan, ingen strategi, ingenting jag levde bara ut mina impulser hela livet även större delen av min tjugoårsperiod har varit bortkastad. Har en flickvän nu, en fet bil och ett jobb jag ej trivs med som gjorde mig utbränd när jag gick på semester i somras det är allt och det räcker inte på långa vägar. Måste ta en semester snart på grund av det då fick ingen i somras värd namnet återhämtning.

Nu med en mognare framtoning där jag inom mig själv känner att jag kan ta ansvar jag ska ta ansvar det är bara att blicka framåt och spika nya mål tills jag når dit jag vill komma. Vill verkligen testa mig själv på riktigt nu här i livet och löpa hela linan så får vi se hur långt det tar mig.

Kom med tips hur man överlever och lever gott med detta tillstånd? Liksom två vänner med ADHD är döda för att dom inte levde som man sig bör vill inte bli den tredje utan jag ska göra tvärtom och vinna mot samhället även om jag har oddsen emot mig.

Tack för mig tacksam för alla svar nu kör vi kampen för att underhålla sin ADHD och bli framgångsrik vi kör från 0 till 100.
Citera
2024-10-22, 02:46
Medlem
Du kan börja med att försöka hålla dig till rätt dos... Det är en dålig idé att punda på receptet.
Citera
2024-10-22, 02:59
Medlem
Soulflowers avatar
Vinna mot samhället, vad exakt ska du vinna?
Har du någon annan diagnos som gör att du känner att samhället är emot dig? De allra flesta bryr sig inte om dig och din diagnos. Du är inte speciellt. ADHD är ingen superkraft.

Men med det sagt så bra att du tar ansvar för ditt funktionshinder, men tagga ner lite va.
Citera
2024-10-22, 02:59
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Du kan börja med att försöka hålla dig till rätt dos... Det är en dålig idé att punda på receptet.
Jag håller mig till dosen. Dålig idé att du öppnar käften när den borde vara stängd.
Citera
2024-10-22, 03:09
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Vinna mot samhället, vad exakt ska du vinna?
Har du någon annan diagnos som gör att du känner att samhället är emot dig? De allra flesta bryr sig inte om dig och din diagnos. Du är inte speciellt. ADHD är ingen superkraft.

Men med det sagt så bra att du tar ansvar för ditt funktionshinder, men tagga ner lite va.
Vinna mot samhällets förväntningar och bli framgångsrik. 40% av män med ADHD har ett jobb i Sverige fattar du hur illa det är? 25% av alla som sitter på kåken har ADHD.

Nej jag har diagnos uppgiven. Har inte hävdat att jag har en superkraft har hävdat att jag har ADHD där prognosen är dålig där jag blandar in två fall i min trådstart om du läser den.

Jag är lugn och harmonisk men bestämd att jag tänker köra nu. Från självömkan och problem till fullt ansvarstagande optimera livet leva renlevnad spika mål efter mål nå nya höjder inte vara kvar på samma plats.
Citera
2024-10-22, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Känner att angående ADHD nu när man sitter med diagnos och elvanse att visst medicinen gör sin del men man kan knappast förlita sig på att trycka i sig ett piller på morgonen och sen var det bra med saken. Att leva med ADHD och underhålla sin diagnos det är en livsstil en hård prövning "do or die" där man behöver döda sitt gamla jag av dåliga vanor och ersätta dom med nya goda och underhålla detta som en livsstil för att hantera symptomen effektivt och inte hamna i knas med lagen.

Eller framförallt problem med säg själv psykiskt, så inte dricka alkohol eller använda illegala droger som bara hjälper för stunden men verkar negativt långsiktigt speciellt om man har det här likaså beroenderisk är högre. Därav avstå ren logik. Har redan substanser på recept så självmedicinering är ingen ärlig ursäkt längre.

Vill gärna ha vägledning från någon som underhåller sin ADHD enligt punkt och pricka eller någon som sitter på kunskap om exakt hur man ska göra? Vad man bör tänka på, vad man bör äta exakt, börja träna även om det känns tungt ibland att dra iväg till gymmet ha gymgrejer hemma att kunna köra med? Vad tror ni om det?

Ska fan övervinna mitt tillstånd har kastat cigaretter åt helvete, gett upp alkohol helt från någon dum tanke om smådricka på helgen. Fuck det där jag blir bara mer aggresiv ska inte ner en droppe mer är trött på alkohol och dess bieffekter.

Vill leva renlevnad på den nivå att det framstår som analt det jag sysslar med allt ifrån kosten, tillskott, träning, tankar angående arbetsliv byta yrka eller börja studera nu när man är mer mottaglig för saken?

Innan ADHD-medicin jag hade ingen plan, ingen strategi, ingenting jag levde bara ut mina impulser hela livet även större delen av min tjugoårsperiod har varit bortkastad. Har en flickvän nu, en fet bil och ett jobb jag ej trivs med som gjorde mig utbränd när jag gick på semester i somras det är allt och det räcker inte på långa vägar. Måste ta en semester snart på grund av det då fick ingen i somras värd namnet återhämtning.

Nu med en mognare framtoning där jag inom mig själv känner att jag kan ta ansvar jag ska ta ansvar det är bara att blicka framåt och spika nya mål tills jag når dit jag vill komma. Vill verkligen testa mig själv på riktigt nu här i livet och löpa hela linan så får vi se hur långt det tar mig.

Kom med tips hur man överlever och lever gott med detta tillstånd? Liksom två vänner med ADHD är döda för att dom inte levde som man sig bör vill inte bli den tredje utan jag ska göra tvärtom och vinna mot samhället även om jag har oddsen emot mig.

Tack för mig tacksam för alla svar nu kör vi kampen för att underhålla sin ADHD och bli framgångsrik vi kör från 0 till 100.

Man bränner lätt ut sig själv som du själv upptäckt så tvinga dig själv att ta pauser innan det händer, menar inte bara semester utan även på daglig basis. Jag kan t.ex. ha så jävla mycket energi och städa hela lägenheten, uträtta massa ärenden osv och tro att jag sen även ska orka vara social på kvällen mot min partner men har upptäckt att det inte fungerar, utan jag måste lära mig att pausa mitt i ett bra flow ifall jag vill orka med kvällen. Känner liksom inte av det förrän efteråt. Hört att det är vanligt bland flera med ADHD (antar att det är vanligt öht men gissar att ntp känner av i god tid när de blir trötta).

Hamnar du lätt i konflikter? försök stanna upp i förväg och reflektera över vad som triggar dig, ge dig inte in i sådana situationer, ta ut skiten på flashbackhorungar istället.
Citera
2024-10-22, 06:17
Medlem
styckets avatar
Man har sett att ADHD symptom försvinner när du ändrar din livsstil till mer hälsosam. Pröva det.
Citera
2024-10-22, 07:39
Medlem
generalminiportions avatar
Citat:

Låter lite som att det finns en risk att du tänker för mycket just 0-100 direkt. Om du ska lyckas med hållbara förändringar som håller över tid, så är det viktigast att göra saker gradvis och på ett realistist sätt.

Ta en sak i taget, istället för att göra alla förändringar på samma gång. Det är SÅ lätt att bygga upp orimliga krav och regler för förändring så att man aldrig faktiskt genomgår den, utan istället faller tillbaka i gamla vanor.

Sätt upp långsiktiga mål (säg vad du vill vara/uppnått om 1 år). Sen bryter du ner detta i mindre mål, så du tillslut får mindre mål som kan genomföras veckovis/på daglig basis.

Sen skulle jag tipsa om att lära dig använda en kalender. Google Calender är rätt smidig där du både kan ha to-do list och dagsscheman på samma sida!

Sen låter det som att du gör saker onödigt komplicerade, och många av lösningarna sitter du nog på själv egentligen. Du skriver lite om träning och funderingar kring det. Du vet ju själv att träna är bra och det gör man enklast på gym. De EXAKTA detaljerna kring exakt vad man ska äta kan du ju fundera på när du väl kommer iväg till gymmet regelbundet! Och det är ju också rätt enkelt att googa sig fram om du sitter en stund. Menar att ofta så övertänker man precis allt INNAN man faktiskt börjar istället för att bara börja!
Citera
2024-10-22, 08:51
Medlem
Citat:

du är rätt uppe i varv när du skrev detta, försökt hålla dig till receptet läkaren skrivit, det kan vara att ni måste skruva in det lite.

annars är träning (gymträning) bra, skippa socker och kaffe och allt vad energidrycker heter (speciellt de med mkt koffein i, blir galen i huvudet av dom). ta en prommenad på kvällarna.
undvik stora bakverk o skit, att äta en stor tårtbit och en stor kaffe är gött för stunden men sedan en timme senare är man fan igång
Citera
2024-10-22, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalminiportion
Låter lite som att det finns en risk att du tänker för mycket just 0-100 direkt. Om du ska lyckas med hållbara förändringar som håller över tid, så är det viktigast att göra saker gradvis och på ett realistist sätt.

Ta en sak i taget, istället för att göra alla förändringar på samma gång. Det är SÅ lätt att bygga upp orimliga krav och regler för förändring så att man aldrig faktiskt genomgår den, utan istället faller tillbaka i gamla vanor.

Sätt upp långsiktiga mål (säg vad du vill vara/uppnått om 1 år). Sen bryter du ner detta i mindre mål, så du tillslut får mindre mål som kan genomföras veckovis/på daglig basis.

Sen skulle jag tipsa om att lära dig använda en kalender. Google Calender är rätt smidig där du både kan ha to-do list och dagsscheman på samma sida!

Sen låter det som att du gör saker onödigt komplicerade, och många av lösningarna sitter du nog på själv egentligen. Du skriver lite om träning och funderingar kring det. Du vet ju själv att träna är bra och det gör man enklast på gym. De EXAKTA detaljerna kring exakt vad man ska äta kan du ju fundera på när du väl kommer iväg till gymmet regelbundet! Och det är ju också rätt enkelt att googa sig fram om du sitter en stund. Menar att ofta så övertänker man precis allt INNAN man faktiskt börjar istället för att bara börja!

ja det är 0-100 här på en sekund, klassisk adhd, är överallt på allt samtidigt, måste begränsa sig, välja ut en sak
Citera
2024-10-22, 09:38
Medlem
Lustigt, jag tolkade rubriken helt fel. Min bild av det här slätstrukna tillrättalagda samhället är tvärtom att det snart bara är ADHD människor som kör ADHD racet rakt av som lever livet fullt ut.
Citera
2024-10-22, 10:24
Medlem
Träning är guld värt, gå all in på det. Var ärlig med dig själv, träna där du tränar bäst. Jag har ingen som helst disciplin att träna hemma.

När det kommer till karriär/jobb; för mig har det enda sättet varit att följa mina intressen, har helt galet svårt att få saker gjorda om det inte är något jag är intresserad av. Då kan ADHD vara en superkraft!

I mitt fall är det spel och spelutveckling. Mitt misstag var att inte gå all in på det, utan spela säkert med ”vanlig” systemutveckling. Har aldrig haft ett jobb mer än 2 år, blir för uttråkad och börjar i ärlighetens namn jobba dåligt. Även om man snabbt kan få upp lönen leder det till mycket onödig stress. Kommer inte känna mig nöjd innan jag har det jag vill.

Jag kör helt utan medicin, vet inte om jag skulle må bättre med det men vill inte ta massa piller hela livet. Sen kan tolerans fucka up saker, behöva ändra doser, andra biverkningar osv. Sen har jag pundarbeteende också, vill bara ta mer när jag känner positiv effekt. Kan inte dricka alkohol normalt, så dricker inte heller alls. Dricker jävligt mycket kaffe dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in