Citat:
Ursprungligen postat av
bossebengbula
Han var jäkligt bra men han söp o knarkade rätt hårt. Och Maiden var redan då ett välsmort maskineri där det behövde levereras kväll efter kväll. Inte så mycket med rättvisa att göra. Ett rent affärsmässigt beslut när det begav sig. Men han var bra. RIP.
Ja, lite grand som när trummisen Clive Burr ett par år senare fick foten. Fantastisk trummis, på sitt sätt helt optimal för Iron Maiden de första åren (jag är inte säker på att han hade samma bredd som McBrain), men han klarade inte av turnéerna, med sprit etc.
Både Paul Di'Anno och Clive Burr är bland de första musikerna jag kunde namnet på, och sannolikt är det Iron Maiden och Killers som är de 2 Iron Maiden-album jag lyssnat mest på.
Det hade varit intressant att höra Paul Di'Anno med låtarna från Number of the Beast-skivan, en del var väl skrivna för hans röst. (Får dock säga att Dickinson gör det riktigt bra på den skivan)
Efter vad Di'Anno själv skrivit i sin biografi, eller vad det nu var för något, så var han ett riktigt praktarsel när han knarkade och söp (vilket han fortsatte göra länge), och det var inte mer än rätt att han fick sparken. Dock sade han också att han lugnat ner sig och varit ren i en hel del år.