2024-10-21, 21:30
Medlem
Sljivovicas avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rockweekend

Hade äran att se han 2010.
Levererade då helt OK
Citera
2024-10-21, 21:38
Medlem
Grym sångare. RIP.
Citera
2024-10-21, 21:53
Medlem
De albumen han gjorde med Iron Maiden är klassiska. Fantastiska låtar och en fantastisk röst. Vila i frid Mr Paul Di'anno
Citera
2024-10-21, 21:58
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Han var jäkligt bra men han söp o knarkade rätt hårt. Och Maiden var redan då ett välsmort maskineri där det behövde levereras kväll efter kväll. Inte så mycket med rättvisa att göra. Ett rent affärsmässigt beslut när det begav sig. Men han var bra. RIP.

Ja, lite grand som när trummisen Clive Burr ett par år senare fick foten. Fantastisk trummis, på sitt sätt helt optimal för Iron Maiden de första åren (jag är inte säker på att han hade samma bredd som McBrain), men han klarade inte av turnéerna, med sprit etc.

Både Paul Di'Anno och Clive Burr är bland de första musikerna jag kunde namnet på, och sannolikt är det Iron Maiden och Killers som är de 2 Iron Maiden-album jag lyssnat mest på.

Det hade varit intressant att höra Paul Di'Anno med låtarna från Number of the Beast-skivan, en del var väl skrivna för hans röst. (Får dock säga att Dickinson gör det riktigt bra på den skivan)

Efter vad Di'Anno själv skrivit i sin biografi, eller vad det nu var för något, så var han ett riktigt praktarsel när han knarkade och söp (vilket han fortsatte göra länge), och det var inte mer än rätt att han fick sparken. Dock sade han också att han lugnat ner sig och varit ren i en hel del år.
Citera
2024-10-21, 22:24
Medlem
Fan va trist. De första två maiden albumen är unika, brukar ibland tänka att killers kanske är det mest underskattade maiden albumet då låtarna är av hög kvalitet men sällan spelas eller pratas om.
Uppskattade även solo bandet battlezone.

RIP
Citera
2024-10-21, 22:41
Medlem
Saltkatts avatar
Det var väl inte direkt oväntat, om man har sett bilder av honom från senare år.
Citera
2024-10-21, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Han var jäkligt bra men han söp o knarkade rätt hårt. Och Maiden var redan då ett välsmort maskineri där det behövde levereras kväll efter kväll. Inte så mycket med rättvisa att göra. Ett rent affärsmässigt beslut när det begav sig. Men han var bra. RIP.

Helt sant och ingen kan påstå annat än att Bruce Dickinson gjort det hyfsat bra Hade inte Clive Burr också ett osunt intresse för rock’n’roll life style utöver enbart att lira trummor?
Citera
2024-10-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Helt sant och ingen kan påstå annat än att Bruce Dickinson gjort det hyfsat bra Hade inte Clive Burr också ett osunt intresse för rock’n’roll life style utöver enbart att lira trummor?

Burr led av svår scenskräck har jag för mig.

Men med tanke på Di’Annos form och leverne, så var han ändå fan så mycket bättre sångare än t ex Vince Neil. 2 första albumen är bra milstolpar båda 2, men min favorit med han är ”Women in Uniform”.
Citera
2024-10-21, 23:07
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Fy fan vad trist!
Han har ju sett krasslig ut en längre tid.
Vet att de flesta föredrar Dickinson, men inte jag. Växte upp med Maidens två första.

R.I.P
Samma här. Slutade lyssna på Maiden när han lämnade.
Citera
2024-10-21, 23:20
Medlem
Surt. Han skulle aldrig ha kunnat lyfta Maiden till de höjder Dickinson gjorde, men trots det gillar jag nog hans sångbidrag mest.
Citera
2024-10-21, 23:38
Medlem
Pippipipparpippins avatar
RIP.
Jag likt många andra i tråden har bangat skallen till hans röst många gånger under åren.
Jag var inte född när han spelare i Maiden, men jag blev ett maidenfan när jag kom upp i tonåren.
Minns när jag köpte killers plattan. Var så jävla gott att komma hem och trycka igång den på cdspelaren.
En rå röst har tystnat.
Citera
2024-10-22, 01:32
Moderator
Ancistruss avatar
Trist, men tyvärr inte helt oväntat han hade ju varit dålig länge. Likväl en fantastisk sångare, har alltid föredragit honom framför Bruce Dickinson.

Vila i frid Paul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in