Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Man har rätt till offentlig försvarare enligt EKMR enbart om man inte har råd med advokat och "om rättvisans intresse så fordrar".
Först måste du alltså vara för fattig för att ha råd med representation(har du jobb kan du glömma detta).
Sedan så måste det "fordras i rättvisans intresse".
Om det fordras i rättvisans intresse är en bedömning som varje domstol gör.
Att EU-domstolen skulle ta upp ett mål om en sådan bedömning i ett mål som endast kan ge böter finner jag extremt osannolikt.
Det faktum att du vann i tingsrätten visar med all tydlighet att det inte var för komplicerat för att kunna skötas själv.
Det här är ju ytterst märkligt. Har en god vän som var inblandat i ett smärre gruff på krogen, och som har god inkomst (över 60 000:-). Han fick offentlig försvarare, och dömdes senare till 40 dagsböter plus 5000:- i skadestånd, så en ganska låg påföljd (och fick betala för försvararen).
Min motpart är någon som är närstående. Jag (eller någon) behöver korsförhöra motparten. Ska jag som amatör göra det själv eller hur är det tänkt att fungera? Polis och åklagare har ingen gång under utredningen ställt några som helst kritiska frågor, varken spontant eller sådana jag bett om att få svar på, till motparten. De är inte objektiva. Det är därför jag vill ha professionellt bistånd.
Jag är student så jag har inget arbete. Man kan väl rimligen inte förvänta sig att en student ska langa upp kanske 50 000:- (det var vad min väns försvar i två instanser kostade) för privat försvar? Alltså tycker jag att "rätten till rättvis rättegång" bör vara applicerbar.