2024-10-21, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag gör det ca 3 ggr/vecka och det blir kanon varje gång!
* Använd mjölig potatis (Bäst enligt Marcus Augelay), blir mjuk på insidan och frasig på utsidan.
* Gör ca 8 klyftor/potatis, häll över lite olja och blanda runt.
* Kör ca 30-35 minuter i en ugn på 220grader.
Blir kanon varje gång!

Spännande, över allt annars hör man ju att det är fast potatis som ska vara överlägsen.
Citera
2024-10-21, 19:28
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Förkokar med lite ättika, låter dem ånga av. Kör full ös i ugnen, ångar av i mellan åt och rör runt.
Intressant med ättika. Fyller den någon annan funktion än att göra det lite syrligt?
Citera
2024-10-21, 19:31
Skär fast potatis i klyftor (inte för tjocka om du vill ha dem frasiga). Klä en form med bakplåtspapper, släng i klyftorna och häll på rikligt (obs rikligt, snåla ej!) med rapsolja. Salta och blanda runt. Kör i varmluftsugn på 225 grader till dess att potatisen fått fin gyllenbrun färg och blivit härligt knaprig. Många gör misstaget att använda olivolja! Potatisen blir mycket knaprigare och godare med rapsolja. Testa får ni se!
Citera
2024-10-21, 20:38
Medlem
Mr Hectors avatar
Vilken form vill du ha?

Jag plockar mina ur kylen (fast potatis av valfri sort). Sköljer av dom, skär klyftor, 6 st på en medelstor potatis. Lägger dom med skalet ner. Lite olja på sen kryddor. In u ugnen på ca 200 grader. Låter det gå typ 20 minuter, penslar sedan med smör och kryddor. Sedan kör jag tills dom är klara.
Citera
2024-10-21, 20:40
Medlem
Melange5738s avatar
Kolla upp Kenji Lopez-Alts potatisrecept, han har några höjdare.

Tror det var han som kom på att använda bakpulver i förkok-vattnet istället för ättika som stenåldersmänniskorna använder.
Citera
2024-10-21, 20:46
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kolla upp Kenji Lopez-Alts potatisrecept, han har några höjdare.

Tror det var han som kom på att använda bakpulver i förkok-vattnet istället för ättika som stenåldersmänniskorna använder.
Enda rätta svaret i tråden. Använder mig alltid av hans tekniker varje gång det ska rostas potatis i ugn. Sjukt hur mycket bättre det blir.

Det främsta knepet han använder är att man först ska koka potatisen. Därefter ska man hälla av vattnet, och sedan hälla ner olja i poitatisen och slunga sönder potatisen i kastrullen så att den blir ganska mosig. Sen ska den rostas riktigt hårt i ugn.

https://www.seriouseats.com/the-best...es-ever-recipe
Citera
2024-10-21, 21:04
Medlem
Halverar de på hälften, liten mängd olivolja och havssalt. Låt stå i ugnen (över & under värme) ca 120* i ca 50-70 minuter. Ändra sedan till varmluftsugn och ök temperaturen till 175*~ i ca 10-15 minuter. När man börjar ana färg så sätter man på grillugn ca 225-300* beroende på hur snabbt det behöver gå för att det ska bli perfekt mjukt invändigt men väldigt frasigt utvändigt (ska inte brännas).

De bästa är: Tvätta rent potatisen, dela potatisen på längden tre gånger (klyftpotatis), gärna små potatisar. Gör en mix med 3 msk olivolja, 1.5 tsk vitlökspulver, 1.5 tsk (rökt) paprika och 1.5 tsk timjan (knåda de i händerna så det smulas sönder vilket smaksätter ännu bättre). Smaksätt sedan med salt och peppar.

Blanda runt potatisklyftorna i mixen, lägg potatisen på en plåt med bakplåtspapper och lägg så de inte nuddar varandra. Släng in potatisen i varmluftsugn (200*) ca 20-25 mins (beroende på storlek) ta ut och vänd på alla potatisar och lägg in i ugnen igen i 10-20 minuter tills det blir klart.

Nog den bästa jag gjort då de blir så otroligt frasiga och smakar väldigt gott!
Senast redigerad av Inta-msinoiS 2024-10-21 kl. 21:42.
Citera
2024-10-21, 21:16
Medlem
Ha alltid kvar skalet på potatisen. Ger bra krisp.
Sätt ugnen på 250 grader. Kör på över- och under värme. Tycker att det blir bättre än varmluft.
Klyfta all potatis i lika stora delar.
Lägg ned i en bunke och ha på valfri olja. Smaksätt med salt och peppar samt valfria torra örter. Blanda runt.
Lägg sedan i en plåt eller annan ungsfast form. Lägg alla med en snittyta nedåt. Lägg dem så de ligger bra utspridda med lite, lite utrymme mellan sig. Du behöver inte röra under tiden om du gör så utan de blir jämt tillagade.

Om du tycker att det tar lång tid kan du köra dem halvfärdiga vid ett tillfälle och sedan värma på dem innan servering. Jag brukar då köra dem 20-30 minuter beroende på storlek och sedan ytterligare ca 15 min på 250 grader med över- och undervärme.
Citera
2024-10-21, 21:22
Medlem
Köper avikos pommes istället.
Citera
2024-10-21, 21:42
Medlem
Markdaisys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Enda rätta svaret i tråden. Använder mig alltid av hans tekniker varje gång det ska rostas potatis i ugn. Sjukt hur mycket bättre det blir.

Det främsta knepet han använder är att man först ska koka potatisen. Därefter ska man hälla av vattnet, och sedan hälla ner olja i poitatisen och slunga sönder potatisen i kastrullen så att den blir ganska mosig. Sen ska den rostas riktigt hårt i ugn.

https://www.seriouseats.com/the-best...es-ever-recipe

Yes. Jag använder dock bikarbonat, bakpulver kanske ger samma effekt?

Men precis dom du säger, förkoka med bikarbonat i vattnet, mycket olivolja och slunga potatisen. Viktigt är dock att potatisarna i ugnen ska ha avstånd från varandra för bästa effekt.
Citera
2024-10-22, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Intressant med ättika. Fyller den någon annan funktion än att göra det lite syrligt?
Du behöver inte ha mer än en tsk per liter vatten. Det kommer inte att smaka något utan hålla ihop potatisen så att den blir mindre skör. Använd också helst mjölig potatis. Du kan googla så får du fram kemin bakom det. Minns inte det.
Citera
2024-10-22, 00:12
Bannlyst
Simpelt, klyftar en mjölig potatis (gilla krispig utsida och mjuk insida) kör ner i en skål med lite olja, grillrydda, paprika, vitlökspulver och salt, blandar runt. Häller ut på en plåt med bakpapper, kör in i ugnen på 225 grader runt 20-30 minuter beroendes på hur jag vill ha dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in