• 1
  • 2
2024-10-21, 17:12
Medlem
Hej Flashbacks matglada,
Jag tycker alltid jag misslyckas med att få till rostad potatis i ugn, speciellt om jag följer recept på nätet.

Testat allt från förkoka, olika potatis-sorter, oljor och temperaturer.

Bäst tycker jag de blir när man kör dom i 1 timme på 200 grader. Men så länge står det aldrig i recepten, så vad fan gör jag fel?

Har en bra varmluftsugn från bra märke

Hur gör ni?
Citera
2024-10-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Hej Flashbacks matglada,
Jag tycker alltid jag misslyckas med att få till rostad potatis i ugn, speciellt om jag följer recept på nätet.

Bäst tycker jag de blir när man kör dom i 1 timme på 200 grader. Men så länge står det aldrig i recepten, så vad fan gör jag fel?

Hur gör ni?
Förkokar med lite ättika, låter dem ånga av. Kör full ös i ugnen, ångar av i mellan åt och rör runt.
Citera
2024-10-21, 17:19
Medlem
Citat:
Hej Flashbacks matglada,

Hur gör ni?

Bästa är att slänga in (rumsvarm) potatis som är kokt dagen innan.

Det händer nåt med potatisköttet när den fått svalna ner i kylen över natten.
Ger till och med lägre blodsocker höjning vad jag vet

Men släng inte in dom kalla i ugnen, då suger dom åt sig fett som en swamp

Lycka till
Citera
2024-10-21, 17:21
Medlem
Citat:
så vad fan gör jag fel?

Beskriv då vad f*n som är felet du upplever?

Jag gjorde senast igår potatis i varmluftsugn, med morot och vitlök och vanlig lök.
Potatisen var klyftad i lagom storlek, allt dränkt i olja från den inlagda vitlöken samt olivolja och med salt och peppar på.
I ugnsform av plåt med nät i botten så att allt inte fastnar i botten.

Temp typ 190 grader, tills det är klart. typ 70-80min kanske.

Forkokning är utmärkt för att korta ugnstiden, men koka inte för länge. 10-15min kanske.
Också riktigt bra att förkoka om man ska steka potatis.

Jag är övertygad om att det är ugnstempen som gör det. i 220 blir det aldrig bra. Hellre 190 och längre tid. Till en familjemiddag gjorde jag Hasselbackspotatis i typ 175 grader, mumma.
Citera
2024-10-21, 17:38
Medlem
Jag har hittat ett kanonbra recept på nätet:

Köp fast potatis.
Sätt ugnen på 200 grader.
Skala potatisen.
Skär i klyftor, åtta klyftor per potatis om de är stora, sex om de är mellanstora.
Lägg bakplåtspapper på en plåt.
Ta fram en bunke. Det blir mer disk, men det blir godare.
Häll i olivolja och krydda med rökt paprika, timjan och vitlökspulver. Eller ta bara olivolja om du vill.
Häll i potatisklyftorna och vifta runt.
Lägg upp dem på plåten, som småkakor, alla åt samma håll och med luft mellan varje.
Kör stora klyftor 20 min i ugnen, mindre klyftor 15 min.
Ta ur plåten och vänd alla klyftorna upp-och-ner med två gafflar, lite pilligt men det blir mycket godare.
Kör i ugnen igen, 15 min för stora klyftor 10 min för mindre klyftor.
Blir kanongott.
Senast redigerad av Overpass 2024-10-21 kl. 17:40.
Citera
2024-10-21, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Förkokar med lite ättika, låter dem ånga av. Kör full ös i ugnen, ångar av i mellan åt och rör runt.

Hur lång tid tar detta från start tror du?
Citera
2024-10-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Beskriv då vad f*n som är felet du upplever?

Jag gjorde senast igår potatis i varmluftsugn, med morot och vitlök och vanlig lök.
Potatisen var klyftad i lagom storlek, allt dränkt i olja från den inlagda vitlöken samt olivolja och med salt och peppar på.
I ugnsform av plåt med nät i botten så att allt inte fastnar i botten.

Temp typ 190 grader, tills det är klart. typ 70-80min kanske.

Forkokning är utmärkt för att korta ugnstiden, men koka inte för länge. 10-15min kanske.
Också riktigt bra att förkoka om man ska steka potatis.

Jag är övertygad om att det är ugnstempen som gör det. i 220 blir det aldrig bra. Hellre 190 och längre tid. Till en familjemiddag gjorde jag Hasselbackspotatis i typ 175 grader, mumma.

Känns som de inte blir färdiga, men kanske kör för kort tid. Slängde in en plåt nu stora som köttbullar typ, ska köra på 200 i 55 i minuter
Citera
2024-10-21, 18:22
Medlem
Citat:
Hur lång tid tar detta från start tror du?
det vågar jag inte gissa på men du märker nog när det börjar bli färdigt. Dem är redan genomkokta innan så du väntar på att dem får färg
Citera
2024-10-21, 18:35
Medlem
Rattatatatas avatar
Det stora felet är att de flesta rostar potatis alldeles för kort tid, jo det står ofta 45min i recepten men då känns de halvfärdiga enligt mig.

200 grader och runt 90min beroende på storlek, gärna bara tvättade med skalet kvar, blir en mycket god smak av skalet om man kör de nog länge...

Jag brukar använda bakpotatis och klyva dem på mitten, olja, salt och de kryddor man önskar och in i ugnen tills de börjar skrumpna ihop lite, då först är de färdiga.
Citera
2024-10-21, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Jag har hittat ett kanonbra recept på nätet:

Köp fast potatis.
Sätt ugnen på 200 grader.
Skala potatisen.
Skär i klyftor, åtta klyftor per potatis om de är stora, sex om de är mellanstora.
Lägg bakplåtspapper på en plåt.
Ta fram en bunke. Det blir mer disk, men det blir godare.
Häll i olivolja och krydda med rökt paprika, timjan och vitlökspulver. Eller ta bara olivolja om du vill.
Häll i potatisklyftorna och vifta runt.
Lägg upp dem på plåten, som småkakor, alla åt samma håll och med luft mellan varje.
Kör stora klyftor 20 min i ugnen, mindre klyftor 15 min.
Ta ur plåten och vänd alla klyftorna upp-och-ner med två gafflar, lite pilligt men det blir mycket godare.
Kör i ugnen igen, 15 min för stora klyftor 10 min för mindre klyftor.
Blir kanongott.
Hörde Marcus Augelay (Stavning?) säga att mjölig potatis är bäst i ugnen pga att det blir mjuka inuti och frasiga på ytan.
Citera
2024-10-21, 18:56
Medlem
Citat:
Hej Flashbacks matglada,

Hur gör ni?
Jag gör det ca 3 ggr/vecka och det blir kanon varje gång!
* Använd mjölig potatis (Bäst enligt Marcus Augelay), blir mjuk på insidan och frasig på utsidan.
* Gör ca 8 klyftor/potatis, häll över lite olja och blanda runt.
* Kör ca 30-35 minuter i en ugn på 220grader.
Blir kanon varje gång!
Citera
2024-10-21, 19:02
Medlem
Vansterpartiets avatar
Det är väl bara köra tills det är klart. Samma visa med potatisgratäng utan förkok, 45 minuter i ugn i vissa recept.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in