2024-10-21, 11:22
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vilka missförstånd tänker du på och var någonstans har jag skrivit något felaktigt i den här tråden?

Ditt önsketänkande är långt från verkligheten och grundar sig i faktaresistens.

Men merkle, du är för söt. Ska vi göra en sammanställning av dina senaste inlägg i den här tråden?
2024-10-21, 12:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Men merkle, du är för söt. Ska vi göra en sammanställning av dina senaste inlägg i den här tråden?
Du gjorde redan bort dig i diskussionen om blockkedjan och fick skämmas. Du kan absolut citera allt du känner för.
2024-10-21, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Bra skrivet, kebabens hetsande mot bitcoin och crypto överlag verkar ha motsatt effekt. Kritiken har varit densamma i alla år, grundat på missförstånd som är bevisat av kebabens senaste briljanta inlägg i den här tråden.

Ett riktigt märkligt argument som jag kommer ihåg, framfört av en annars tämligen förståndig kommentator, är att bitcoins mängd inte är begränsad eftersom en bitcoin kan delas upp i småbitar... Det var ett tag sedan jag hörde just detta argument. Bubbelargumentet tycker jag har tappat energi också efter flera åttioprocentskrascher med återhämtning, även om det återkommer då och då, såsom i denna tråd, men då framfört av utkantsfigurer.

Annars var det mest fråga om vissa guld- och silverinvesterare (av vilka jag följde en del vid denna tid) som instinktivt avfärdade bitcoin utan att alls ha satt sig in i vad det handlade om.

Warren Buffet och hans parhäst brukade avfärda bitcoin bryskt, men helt utan argumentation eller några tecken på att vara insatta.

Självaste Michael Saylor avpolleterade bitcoin också på den tiden, även om jag personligen inte var medveten om dennes existens.
2024-10-21, 16:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bubbelargumentet tycker jag har tappat energi också efter flera åttioprocentskrascher med återhämtning, även om det återkommer då och då, såsom i denna tråd, men då framfört av utkantsfigurer.
Detta stämmer inte överhuvudtaget och är ett korkat sätt att bevisa värdet i någonting.

Bevisbördan ligger alltså hos den som hävdar att bitcoin har ett värde, och inte hos den som ska motbevisa detta.

Du har blivit motbevisad gång på gång när du försöker dig på detta, men låtsas som ingenting.

Citat:
Annars var det mest fråga om vissa guld- och silverinvesterare (av vilka jag följde en del vid denna tid) som instinktivt avfärdade bitcoin utan att alls ha satt sig in i vad det handlade om.

Warren Buffet och hans parhäst brukade avfärda bitcoin bryskt, men helt utan argumentation eller några tecken på att vara insatta.

Självaste Michael Saylor avpolleterade bitcoin också på den tiden, även om jag personligen inte var medveten om dennes existens.
Menar du på riktigt att alla som har avfärdat bitcoins värde är helt enkelt oinsatta? Du är mer faktaresistent än vad som hittills har framgått.
2024-10-21, 18:28
Medlem
Citat:
Detta stämmer inte överhuvudtaget och är ett korkat sätt att bevisa värdet i någonting.

Bevisbördan ligger alltså hos den som hävdar att bitcoin har ett värde, och inte hos den som ska motbevisa detta.

Du har blivit motbevisad gång på gång när du försöker dig på detta, men låtsas som ingenting.

Menar du på riktigt att alla som har avfärdat bitcoins värde är helt enkelt oinsatta? Du är mer faktaresistent än vad som hittills har framgått.

Många kritiker är eller var helt oinsatta, ja. Blott få har lagt ens tio timmar på seriösa bitcoinstudier.

Detta med bitcoins värde, definierat såsom t.ex. en akties fundamentala värde, är inte ens så intressant för mig som placerare, ehuru man kan argumentera för ett högt och stigande bruksvärde hos bitcoin, vilket jag har gjort tidigare här på forumet. Det som är intressant är snarare om huruvida bitcoin kommer att få och behålla ett högt marknadsvärde och i förlängningen fungera som pengar.

Det vill säga, kommer diverse aktörer att vara intresserade av att hålla bitcoin som ett sparande och/eller använda bitcoin i handel? Det fanns då och finns i än högre grad i dag goda argument för att så är fallet. (Leaston kan klistra in en lista, om du vill.) Detta räcker för att ge bitcoin ett högt marknadsvärde och för att få mig att spara i bitcoin.

Att sedan du och någon till på flashback inte tycker att detta med ett högt och på sikt stigande marknadsvärde är intressant nog för att placera en del av sitt kapital i bitcoin spelar ingen roll i det stora hela.
2024-10-21, 18:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Många kritiker är eller var helt oinsatta, ja. Blott få har lagt ens tio timmar på seriösa bitcoinstudier.
Även en timme räcker gott och väl, men det finns mängder av mycket insatta kritiker. Du låtsas bara som om dessa inte existerade.

Citat:
Detta med bitcoins värde, definierat såsom t.ex. en akties fundamentala värde, är inte ens så intressant för mig som placerare, ehuru man kan argumentera för ett högt och stigande bruksvärde hos bitcoin, vilket jag har gjort tidigare här på forumet.
Du har försökt, men dina argument har skjutits ner varje gång.

Citat:
Det som är intressant är snarare om huruvida bitcoin kommer att få och behålla ett högt marknadsvärde och i förlängningen fungera som pengar.
Med marknadsvärde menar du alltså pris, vilket är inte vad som diskuteras. Även massor av memecoins har ett pris för tillfället.

Det är helt uteslutet att bitcoin någonsin kan fungera som pengar.

Citat:
Det vill säga, kommer diverse aktörer att vara intresserade av att hålla bitcoin som ett sparande och/eller använda bitcoin i handel? Det fanns då och finns i än högre grad i dag goda argument för att så är fallet. (Leaston kan klistra in en lista, om du vill.) Detta räcker för att ge bitcoin ett högt marknadsvärde och för att få mig att spara i bitcoin.
Du beskriver leken ”Svarte Petter”.
2024-10-21, 20:06
Medlem
(Alla citaten kommer från kommentarer till andra än mig.)
Citat:
INTE konstigt. Han har väl helt enkelt inte försökt förklara för Bitcoinförespråkare p g a många TA vet ingenting om grundläggande ekonomi så försöka förklara vad värde är för Bitcoinförespråkare, är ungefär som att försöka förklara för en ettåring vad pengar är...

I diskussioner med TA-folk om AKTIER, så märktes på kommentarna att de inte ens begrep/tänkte på att aktier är andelar av företag!!!
Många TA tänker BARA på TA-signaler, inte ett dugg på vad objektet är värt!!! För att de inte begriper sådant alls?

FÖRR kunde TA ge intressanta signaler på ÄNDRINGAR i värdet, t ex ett företag är klar med en uppfinning och kommer att börja tjäna pengar,
MEN det var INNAN det blev så många TA-investerare i marknaden, så nu är TA mycket vad andra TA betalar...
Citat:
Du har med dina få inlägg redan bevisat att så är fallet (t ex genom att jämföra bitcoin med skog och aktier).
Det är ju sådana jämförelser, som Bitcoinförespråkare saknar, eftersom man inte fattar...
Citat:
Om alla bara köper bitcoin men ingen säljer så kan alla bli rika tillsammans! Eller hur?
Nej. Var det ironisk menat?
Ibland är det inte lätt att se om du är för eller emot Bitcoin?
Citat:
Detta med bitcoins värde, definierat såsom t.ex. en akties fundamentala värde, är inte ens så intressant för mig som placerare
Det BORDE vara viktigt för ALLA investerare...
2024-10-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det BORDE vara viktigt för ALLA investerare...

I fallet bitcoin får man en ungefärlig uppfattning av det potentiella värdet, eller fundamentala värdet om du så vill, genom att summera värdet av all världens fiatvalutor och dividera med 21 miljoner. Detta blir ett slags golv, sedan tillkommer allt kapital som sugs in i bitcoin från fastighetsmarknaden, aktiemarknaden, konstmarknaden etc, dit mycket kapital i dag har tagit sin tillflykt enkom för att undslippa den ständiga fiatpenningmängdsökningen.
2024-10-21, 20:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Nej. Var det ironisk menat?
Ibland är det inte lätt att se om du är för eller emot Bitcoin?
Naturligtvis var det ironi. Märkligt att du inte lyckas tolka min ståndpunkt.
2024-10-21, 20:48
Medlem
Citat:
I fallet bitcoin får man en ungefärlig uppfattning av det potentiella värdet, eller fundamentala värdet om du så vill, genom att summera värdet av all världens fiatvalutor och dividera med 21 miljoner. Detta blir ett slags golv, sedan tillkommer allt kapital som sugs in i bitcoin från fastighetsmarknaden, aktiemarknaden, konstmarknaden etc, dit mycket kapital i dag har tagit sin tillflykt enkom för att undslippa den ständiga fiatpenningmängdsökningen.
In your dreams.
Det är det jag säger, det går inte att diskutera ekonomi med Bitcoin/TA-folk, eftersom ni inte begriper sånt.
Citat:
Naturligtvis var det ironi. Märkligt att du inte lyckas tolka min ståndpunkt.

(Jag har dåligt minne för namn, och då man citerar flera inlägg då ser man inte vad och vem du svarade.)
2024-10-21, 21:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja det här är ju naturligtvis helt uppåt väggarna galet och man undrar hur det står till med din mentala hälsa egentligen.

Du menar på fullaste allvar att detta är det korrekta sättet att värdera bitcoin?
2024-10-21, 22:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isak321
Jag har lyssnat på era kritiker. Antingen är man för det eller emot det.

Är fortfarande för det och framtiden får visa. Vi kan väl höras igen om 5år.

Att du kan skriva att jag är en idiot och döma mig mig på några inlägg är väl inte det korrekta och det är väl inte vad tråden är till för.

All kärlek till er båda så får vi höras om 5år igen. 2029-10-21....
När (om…) du hittat en kritik som du tycker verkar vettig, återkom så skall jag bemöta den sakligt och utan argumentationsfel. Så får du bilda dig din egna uppfattning om vilka argument som håller och vilka som är skräp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in