2024-10-20, 14:02
Medlem
Heiligenbergs avatar
Bratlien i portrett-intervju i DN i dag. AI-generert sammendrag:
"Øyvind Bratlien, en forsvarsadvokat fra Stovner, har et solid rykte i Oslos kriminelle miljø, men var relativt ukjent for den lovlydige befolkningen frem til han begynte å representere Marius Borg Høiby, sønnen til kronprinsesse Mette-Marit, etter en voldshendelse i august. Bratlien, som har en master i rettsvitenskap fra Universitetet i Oslo, har et variert arbeidsfelt og håndterer en rekke alvorlige saker, inkludert drap, drapsforsøk og store narkotikasaker.

I intervjuet uttrykker Bratlien at han har opplevd mediehysteri rundt Høiby-saken, og han mener det er en av de minst alvorlige sakene han har hatt i løpet av 15 år. Likevel føler han at det er viktig å ta kontroll over situasjonen og hans klients interesser. Han kritiserer bistandsadvokatene for å ta for mye plass i saken og ønsker å avmystifisere sitt eget arbeid.

Bratlien forklarer at hans rolle som forsvarsadvokat innebærer å tro på klientens forklaring og å opplyse dem om deres rettigheter. Han jobber hardt for å finne detaljer som kan endre sakens utfall, og opplever adrenalinet fra å løse komplekse juridiske problemer som en kilde til spenning.

Han reflekterer også over samfunnet og kriminaliteten, der han mener at det er bedre at noen kriminelle har kontroll enn at det hersker total uro. Han foreslår at politiet bør innføre dialog med kriminelle aktører for å forebygge vold og konflikt. Bratlien peker på at mange av de han forsvarer har unike egenskaper og potensiale som kunne gjort dem vellykkede i andre roller, som politikere.

På et mer personlig nivå, deler Bratlien sin bakgrunn fra en familie med enkle ressurser på Stovner, hvor han tidlig ble eksponert for utfordringer i lokalmiljøet. Han har opplevd helsemessige utfordringer som har gjort ham mer egoistisk og bevisst på livet. Bratlien har sterke prinsipper og avviser å forsvare pedofile, et valg han mener er en nødvendighet for å opprettholde sin moralske integritet.

Avslutningsvis uttrykker han sin vilje til å stå opp for det gode i mennesket og jobbe for rettferdighet for sine klienter, selv i møte med en ofte kritisk offentlighet."

"– Den pressemeldingen du sendte ut …– Det var en uttalelse Høiby skrev, som jeg sendte på vegne av ham. Det hadde ingenting med meg å gjøre."

"Sett i ettertid, skulle du gitt noen andre råd før du trykket «send» på den? - Jeg hadde ingen innvirkning på den. Jeg oppfatter det som en ren kjærlighetserklæring. Og det er det det er."

"– Da tenker du ikke på at politiet har kontroll, men noen av de kriminelle? – Ja, for poenget er at det ofte er bedre at noen har kontroll enn at ingen har kontroll. Hvis du tar ut alle de såkalt store, blir det et problem. Det er det man ser effekten av nå. Veldig mange av de store sitter inne eller er utenlands. Og da er det fritt frem for alle andre."

https://www.dn.no/magasinet/portrettet/advokat/kriminalitet/marius-borg-hoiby/djevelen-i-detaljene/2-1-1725403
Citera
2024-10-20, 20:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Majsan4
Jeg tipper at det er fordi dette var før han ble rekruttert av de kriminelle nettverkene, som jeg i dag tror forer han med dop og penger. Dette fordi han til gjengjeld har privilegier som er attraktive for de som driver narkovirksomhet (f. eks diplomatpass, bolig på Skaugum, «medlem» i kongefamilien, blir ikke behandlet av politiet på samme måte som andre+++). Han har selvsagt også en viss makt i kraft av sin posisjon, har info. og kan skaffe innpass både her og der fordi han er den han er. Kriminelle nettverk som Foxtrot har infiltrert f. eks politiet. Selvsagt er Kongehuset på lista over attraktive steder å infiltrere. Marius, en gutt med sine problemer, i en vanskelig rolle, som sikkert har ført til følelsen av utenforskap og vansker med å finne egen identitet - som i tillegg fra tidlig tenår har hatt en forkjærlighet for dop og penger, son ønsker status (noe som også krever penger i kretsene han omgås og har omgåttes siden han var fire år, det skal mYe penger til for å holde følge med livsstilen til hans nettverk), å klare seg selv, vise at han også duger… Ja, lista er lang over grunner til å ønske å rekruttere Marius, og over grunner til å rekruttere han.

I løpet av forholdet med JS er det mye som peker mot at han faktisk prøvde å skape seg et liv. Med først utdanning, da det ikke fungerte så prøvde han å få jobb, etter hvert hus og kjæreste. Samtidig begynte han å ruse seg tidlig i tenårene, og gjorde nok dette av og på også under forholdet med JS. Men mulig han prøvde å slutte, og lovet bot og bedring gang på gang.

Uansett, tipper han rett og slett ikke hadde nok penger til å betale gjelda. Det vil si, ikke mer enn at han prioriterte pengene til feil ting (vi ser han liker all slags luksus OG dop). Ingen lønn fra å skru MC dekker det. Etter hvert prøvde han å starte for seg selv faktisk (og det i samme gate som tidligere arbeidsgiver forresten). Kanskje et forsøk på å tjene mer, og/eller å lykkes med egen business som kanskje settes litt høyere i kongefamiliens kretser, kanskje etter uoverensstemmelser med tidligere arbeidsgiver (mtp at han startet i samme gate, kan man jo tenke at det var litt sånn F you, watch me, dette klarer jeg bedre enn deg, bare SE hva jeg er god for, nå skal jeg bli større enn det du er, eller tilfeldigheter……).

Så ja, tror dette var på et tidspunkt der ting ikke hadde sklidd helt ut enda. De bosatte seg også i Tønsberg, ikke Oslo. Bodde vel i utlandet også, men ikke i Oslo sammen. Kanskje var han litt involvert i de kriminelle miljøene, men ikke mer enn at han prøvde å komme seg ut og rydde opp og leve et normalt liv. Bare at det økonomisk ble en stor nedtur mot det livet han hadde levd så lenge han husket, noe jeg faktisk på et vis kan forstå. Det ER vanskelig for mennesker å gå ned i levestandard. Legg til en rusflørt. Da er ikke statens lånekasse og parkeringsbøter (legg til at du aldri tidligere i livet har måttet tenke på parkering på den måten vi gjennomsnittsmennesket har) det du har mest lyst til å bruke pengene dine på.

Jeg kan forstå noen sider av hvorfor det er mye som har vært veldig tøft for MBH. Tenk å være den eneste i en familie på fem som må jobbe for å få noe annet enn et liv med god økonomi, når alle andre rundt deg er sikret et liv med sinnsykt god økonomi nesten uansett hva de velger å gjøre eller ikke gjøre. Det er en veldig spesiell situasjon, nærmest uten sidestykke. Kanskje var faktisk kongefamilien stolte i begynnelsen da han kom hjem med mye penger. Kanskje trodde de MC-bedriften gikk kjempebra. Dette ga kanskje alle rundt mye håp, om at nå, NÅ endelig går det riktig vei. De var alle stolte, MM mest av alt. Og lettet fordi han endelig fikk vist hva han er god for, og vist at det bodde mye potensiale også i han, slik mammahjertet alltid visste. Kanskje tok det tid før de innså sannheten. Kanskje dette er litt av grunnen til at MM syns det er så vanskelig å innse og å godta… Tenk å være relativt likeverdig frem til du blir 18 år, for da å være «en vanlig gutt». I tillegg med diagnoser, og du ruser deg, dater en PB-modell, du har allerede rukket negative medieoppslag, sannsynligvis ikke lyktes helt på skolen… Du er den som nå på kort tid blir veldig annerledes fra familien din, men du har det samme nettverket. Plutselig skal du jobbe for å opprettholde samme livsstil som resten av familien, og nettverket ditt. Ikke er du født med de beste forutsetningene for å lykkes i verden på den måten som gir den statusen og økonomien «alle andre» rundt deg har. Jada, du får muligheter som f. eks redaktørjobben. Muligheter du egentlig ikke har nødvendige forutsetninger fir å takke. Du er den eneste i familien som må jobbe for pengene og statusen. Dette er unektelig vanskelig og spesielt. Du blir det sorte fåret uansett føles det kanskje som, og du begynner å gi F. På veien ser du at du enkelt får tilgang til livsstilen og økonomien du er vant til, og du ønsker deg. På denne måten føler du også respekt fra «miljøet» og mannen i gata (bare at folk ser på bilen din liksom). Kunne spunnet videre da jeg har mange tanker videre ut i fra dette om hvorfor det ene og det andre er slik, men stopper her pga lengde på teksten.

Og nei, ingen unnskyldninger for noe eller noen ting. Men jeg mener det er et relevant og viktig perspektiv som utgangspunkt for mange diskusjoner videre.

Foxtrot och andra kriminella nätverk i Sverige får i sin tur pengar och order av Ryssland, Iran och Kina mfl.
Citera
2024-10-20, 20:17
Medlem
Det er bare så veldig hårreisende at vi skattebetalere skal måtte finansiere pengesluket til kongehuset. Per nå ser det ut til at Jan Bøler er eneste politiker som setter fokus på MBH-saken. De andre er tause, som hele kongefamilien også er. Jeg synes det er på tide at vi får en skikkelig debatt – en offentlig sådan – om hva vi faktisk betaler for og hva vi faktisk får igjen for det. Og ikke minst om vi ønsker å fortsette å ha monarki i Norge.

Hva skal til for at vi kommer dit?

Håper Fredrik Solvang kjenner sin besøkelsestid, og ikke venter på at kronprinsparet sier ja til å stille hos ham, noe de aldri kommer til å gjøre med mindre de selv får ha regi på programmet.
Senast redigerad av Lotepusen 2024-10-20 kl. 20:44.
Citera
2024-10-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotepusen
Det er bare så veldig hårreisende at vi skattebetalere skal måtte finansiere pengesluket til kongehuset. Per nå ser det ut til at Jan Bøler er eneste politiker som setter fokus på MBH-saken. De andre er tause, som hele kongefamilien også er. Jeg synes det er på tide at vi får en skikkelig debatt – en offentlig sådan – om hva vi faktisk betaler for og hva vi faktisk får igjen for det. Og ikke minst om vi ønsker å fortsette å ha monarki i Norge.

Hva skal til for at vi kommer dit?

Håper Fredrik Solvang kjenner sin besøkelsestid, og ikke venter på at kronprinsparet sier ja til å stille hos ham, noe de aldri kommer til å gjøre med mindre de selv får ha regi på programmet.
Jeg spurte forresten AI.
For å avskaffe monarkiet i Norge kreves det en grunnlovsendring. En grunnlovsendring krever at to storting etter hverandre vedtar forslaget. Forslaget må først fremmes av et Storting og deretter vedtas av det neste Stortinget etter et stortingsvalg. Minst to tredjedeler av representantene må stemme for forslaget.

Offentlig debatt og valgresultater påvirker Stortingets beslutning, og i praksis vil det trolig være nødvendig med en folkeavstemning.

Med andre ord ikke gjort i en håndvending. La oss starte nå. Det er ikke noe å vente på.
Senast redigerad av Lotepusen 2024-10-20 kl. 20:44.
Citera
2024-10-20, 22:25
Medlem
Heiligenbergs avatar
Citat:
Jeg spurte forresten AI.
For å avskaffe monarkiet i Norge kreves det en grunnlovsendring. En grunnlovsendring krever at to storting etter hverandre vedtar forslaget. Forslaget må først fremmes av et Storting og deretter vedtas av det neste Stortinget etter et stortingsvalg. Minst to tredjedeler av representantene må stemme for forslaget.

Offentlig debatt og valgresultater påvirker Stortingets beslutning, og i praksis vil det trolig være nødvendig med en folkeavstemning.

Med andre ord ikke gjort i en håndvending. La oss starte nå. Det er ikke noe å vente på.
Man kan jo melde seg inn i "Norge for republikk" feks. Dess flere medlemmer, dess mere movement i rekkene.
https://republikk.no/
Citera
2024-10-20, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heiligenberg
Man kan jo melde seg inn i "Norge for republikk" feks. Dess flere medlemmer, dess mere movement i rekkene.
https://republikk.no/

Takk for tipset. Dette er noe jeg vurderer.
Citera
2024-10-20, 23:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Foxtrot och andra kriminella nätverk i Sverige får i sin tur pengar och order av Ryssland, Iran och Kina mfl.

Ja, og det er veldig skremmende
Citera
2024-10-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Her skriver du bra om mye. Særlig liker jeg at du har gjennomskuet den store bløffen. At kongefamilien vår er så nøkterne og jordnære. For de er stikk motsatte, noe eksemplene dine poengterer godt.
Flyten i penger er så stor at de ikke merker at et av bensinkortene er stjålet, og at de sannsynligvis har fått høyere regninger. Liten kontroll, for det er mer å be om der de henter pengene - fra staten.
En jordnær og nøktern kongefamilie hadde gjort det som er hensikten med deres roller og representasjonsoppgaver: promotere norsk design og varer, samt vært ute og møtt folk i mye større grad. Ikke minst reist på statsbesøk, men det har de ikke gjort på mange år.
For noen uker siden så dro næringslivet til Kina. Døråpneren var Støre og regjeringen. Ingen kongelige var med i følget.
Vi finansierer et luksusliv uten sidestykke for denne familien. Tenker at MBH har hatt en oppvekst med dyre ferieturer, dyrt designtøy, dyrt sportsutstyr, og ikke minst bodd i luksuriøse omgivelser på Skaugum med svømmebasseng og store parker å boltre seg i. Virker som om han har kunnet gjøre som han vil, og har hatt mye dårlig oppførsel som ikke har blitt korrigert og irettesatt.
Alarmerende er det ikke minst at pressen har visst at han har store rusproblemer, men latt være å skrive om det fordi de anså forholdet som privat (utsagn fra Se & Hør). Men det er jo ikke det, så lenge han som voksen bor på eiendommen, mottar eventuelt pocket money, stiller opp i offisielle sammenhenger med medaljer fra Kongehuset og vanker sammen med tungt kriminelle som han slipper inn på de såkalte «Skaugumfestivalene» og ellers.
MBH ble bøtelagt for bruk av kokain i 2017. Sto ikke et ord om det i norsk presse, så han hadde rett da han sa til politiet at pressen ikke kom til å skrive om han.
Underlig at politiet har behandlet MBH helt annerledes enn vanlige borgere, slik som de har gjort.
Håper vi snart kan få et presidentpar. Finnene har hatt vellykkede presidenter i årevis. Folk som går på jobb og som kan ettergås, ikke det hemmeligholdet som vi ser her hjemme. Det eneste positive med MBH saken, er at en liten mynt må ha trillet ned: nå er de mer synlig, mer på jobb - om ikke annet. Så får vi se hvor lenge dette varer.

Utvilsomt et spill for galleriet, alt sammen. Det er jo dette bildet som revner så totalt med MBH-saken. Kan også nevne dette med ML og DV som ikke ønsker at pressen skal skrive sånn og slik. De ønsker bare å presentere sin offentlige profil på SoMe, og dette bildet skal helst pressen forsterke og vise offentligheten de også. Hun vil styre pressens oppfatning av hvordan ting egentlig er, i hvert fall hvordan sider av det kan tolkes. MM vil også styre pressen. Hun mener vi aldri skulle fått vite fakta om Marius, og benekter alt som ikke verifiseres som 100% fakta. Dette er absolutt alarmerende. Da har vi ikke fri presse mer. Jeg har også vært inne på hvor farlig det er at f. eks Schibsted er et så stort mediekonsern, og eier kildene med størst kredibilitet. De skriver og undersøker ikke NOE av de Se&Hør gjør. Ingen tvil om hvor deres lojalitet er, og de er i tillegg inne i flere nordiske land. Vi får et styrt, glanset bilde som er slik kongefamilien og utvidet familie ønsker. Det er farlig syns jeg.

For øvrig syns jeg det du beskriver bekrefter noe av poenget mitt. Det er ikke mulig at MBH mottok så mye lommepenger da han bodde i Tønsberg, at han kunne opprettholde livsstilen og statusen han hadde. Da tror jeg han brukte pengene på å «henge med» økonomisk i vennekretsen, og å beholde livsstilen han har hatt et helt liv. Tenk at en familie på fem tilbringer et helt liv sammen, så blir du den ene som må jobbe for å beholde privilegiene og livsstilen i voksen alder. Kan du tenke deg? Livsstilen hele nettverket ditt er vant til at du har, og i varierende grad har selv. Aldri i verden om det var mulig å gi MBH så mye lommepenger at han ikke opplevde et SIGNIFIKANT fall i levestandard. Da er det mye mulig at penger ikke prioriteres til noe så trivielt som regninger. Og når du er vant til at alt ordner seg, så skjønner du kanskje ikke alvoret. Kanskje gadd han ikke skifte adresse, hente posten som kom dit, og bare lot det fare alt sammen. Flere muligheter. Men det fjerner ikke faktum at han er én av fem som plutselig skal leve et liv med en heeelt annen levestandard. Som nevnt, ikke engang 100.000,- i måneden i lommepenger blir noe annet enn småpenger hvis du skal sammenligne tidligere livsstil.
Citera
2024-10-21, 00:48
Avslutad
Citat:
Jeg spurte forresten AI.

Ja, det en lang prosess over mange år.
Jeg tror ikke det vil skje i Norge, men jeg kan ta feil. Leser meg fram til at SV’s forslag er veldig dårlig. Her er en god og opplysende artikkel.
Men de klarer seg nok bra uansett.

«– Det er jo eiendommer og sånn som tillegger kongefamilien privat, og som ikke er en del av det offentlige. Samtidig er det mye penger via arv og sånt både fra det danske og engelske kongehuset, sier han.»

https://www.faktisk.no/artikler/0rg76/republikken-norge
Citera
2024-10-21, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nujaevlarihavet
Ja, det en lang prosess over mange år.
Jeg tror ikke det vil skje i Norge, men jeg kan ta feil. Leser meg fram til at SV’s forslag er veldig dårlig. Her er en god og opplysende artikkel.
Men de klarer seg nok bra uansett.

«– Det er jo eiendommer og sånn som tillegger kongefamilien privat, og som ikke er en del av det offentlige. Samtidig er det mye penger via arv og sånt både fra det danske og engelske kongehuset, sier han.»

https://www.faktisk.no/artikler/0rg76/republikken-norge
Takk.
Jeg leste for øvrig denne artikkelen om diplomatpass, som forteller at det ikke er mye MBH kan bruke det til, bortsett fra å forsøke å påvirke lokalt politi, i den grad de lar seg påvirke av en fyr som ikke har annet å vise til enn et etternavn.

https://www.faktisk.no/artikler/jx836/hvilke-fordeler-gir-et-diplomatpass
Citera
2024-10-21, 16:07
Medlem
Heiligenbergs avatar
Citat:
Takk.
Jeg leste for øvrig denne artikkelen om diplomatpass, som forteller at det ikke er mye MBH kan bruke det til, bortsett fra å forsøke å påvirke lokalt politi, i den grad de lar seg påvirke av en fyr som ikke har annet å vise til enn et etternavn.

https://www.faktisk.no/artikler/jx836/hvilke-fordeler-gir-et-diplomatpass
Jeg har lest et sted, skal linke når jeg finner det igjen; at diplomatpass kan gi store fordeler særlig i diverse andre land.
Ellers fikk vel ML dra til USA og Durek midt under koronaen, og M-M dro jo til India i 2012 med diplomatpasset sitt, og tok seg av et homofilt vennepar sine surrogattvillinger:
"3. desember avslørte Haugesunds Avis at kronprinsesse Mette-Marit i slutten av oktober hadde vært på hemmelig reise til New Delhi i India. Der hadde hun passet de nyfødte surrogattvillingene til et homofilt vennepar, hvorav den ene var ansatt ved Kongehuset, i tre døgn".

https://www.skup.no/sites/default/files/metoderapport/2012-2_Kronprinsesse_Mette_Marit_pa_hemmelig_surrogatio ppdrag_i_India.pdf
Citera
2024-10-21, 22:48
Medlem
Heiligenbergs avatar
Siterer en melding jeg fikk i innboksen av et fornuftig msk.:

Det er så tragisk. Og så enormt provoserende. 2 mnd. De som tror MBH skal sitte inne en dag må bare tro om igjen:

https://www.seher.no/kjendis/raser-etter-dommen/82109698

Se og Hør har snakket med ekskona, som fortsatt sliter med store traumer etter overgrepet for over halvannet år siden.

- Jeg ble rett og slett vettskremt da han fikk dommen. Jeg forstår ikke at det går an å bare få to måneders fengsel når man nesten slår i hjel et menneske. Jeg kritiserer også politiet, som har brukt så lang tid på å etterforske saken, sier eks-konen

Flott at noen henger dem ut med navn.

https://www.utenfilter.no/2024/10/11/artist-vidar-busk-voldstiltalt-ma-i-retten-tirsdag/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in