2024-10-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Mulig amatører, men likevel er det ikke til å stikke under en stol at det er svært mye som er tenkt på. Golf ID, sim kort, VPN, dark web, Monero sporbarhet (TH overførte fra Kripos sin pc, fra kripos sine lokaler på Bryn mens hele politi Europa fulgte med), mailer, brev etc etc.. GM er svært selvsikker. Det er også på det rene av politiet etter 6 år ser ut til å famle i blinde å ber om tips.. Sånn sett er det ikke spesielt amatørmessig utført.

Helt enig.

For meg er dette en klassisk drop out «gamer profil».
Citera
2024-10-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ja, jeg har, senest iløpet av dette døgnet, ymtet frempå om at muligens kryptospekulanter kunne sett nytten av at en såkalt Hval som TH ble presset til å gjøre store kyptoinvesteringer. Verdien på monero gikk jo opp himmelhøyt som resultat av investeringene hans. Dersom gjerningspersonen(e) hadde investert monero på forhånd, ville jo THs investeringer være en vinn-vinn-situasjon, uansett om han betalte løsepengene eller ikke, var kanskje tanken? Men så var beregningen feil, for betalingen for livsbevis førte jo til et monero-børskrakk. I tilfelle var kryptospekulanten(e) kanskje litt høy på seg selv? Ergo en eller flere mindre sofistikerte kryptospekulanter som hadde feilberegnet utfallet? Eller kanskje løsesummen ble satt såpass høyt, for å forsikre seg selv mot at løsepengene ble utbetalt? For det var jo et historisk høyt beløp som ble krevd i trusselbrevet. Kanskje gjerningspersonene tilhører et organisert kriminelt miljø, som allerede hadde gjort store investeringer ifm salg av narkotika/våpen/menneskehandel? Og som et resultat av børskrakket tapt betydelige summer? Det kan i såfall forklare bitterheten rettet mot TH og politiet. Gjerningspersonen(e) kan være like kaotisk i hodet som saken fremstår. Ingenting trenger å være logisk. Loff er loff! Og Hjort er Hjort! Monero er jo nærmest null verdt nå. Og som ikke det er nok, så er valutaen nå blitt uglesett av de fleste kryptobørser, f.eks. Binance og Huobi, slik at det har blitt omtrent umulig å få vekslet monerovalutaen i annen kryptovaluta. Det er verre enn "blikking". Det er sikkert frustrerende å se på verdien, uten mulighet til å få kloa i disse. Hackere har kastet seg på oppgaven, spredd brukerinformasjon på blackweb og laget et lykkeland for likesinnede, etter at en dusør har blitt utlovet for den som klarer å knekke monero-blokkjeden. Ja, for her pågår et internasjonalt politisamarbeid, sånn at selv Sandemose, med Janteloven i bakhodet, har blitt optimistisk. Jajamensann, siste nytt fra Finland tyder på at man allerede er i mål, men også der holder politiet kortene tett til brystet (har postet innlegg om dette tidligere). Denne hypotesen kunne jeg tenkt meg å høre litt synspunkter på, men dessverre drukner hypotesen i den uendelige diskusjonen om TH.

Jeg ser nå at vi tenker i samme landskap. Jeg ser også et naivt preg ligger hos GM.

Du bringer inn flere aspekter som jeg må tenke mer på; halvsofistikerte Monero-spekulanter, som skulle gjøre alle pengene på en kursoppgang skapt av at TH kjøper Monero til løsepenger - den går Ian Flemming en høy gang.
Vi grubler videre.
Citera
2024-10-20, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Du bringer inn flere aspekter som jeg må tenke mer på; halvsofistikerte Monero-spekulanter, som skulle gjøre alle pengene på en kursoppgang skapt av at TH kjøper Monero til løsepenger - den går Ian Flemming en høy gang.
Vi grubler videre.

Du har hatt 6 år på å gruble ut noe og det har ikke kommet annet enn svada, og nå skal du liksom løse saken.
Citera
2024-10-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Blodspor etter kvelning og tarmtømmingen indikerer at hun ble drept på stedet.

Enig, men hvor sikre er vi på den kilden?

Jeg tror politiet fortsatt er åpne for begge hypotesene.
Citera
2024-10-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Jeg hadde glemt at han også en stund hevdet Monero ikke var tema. Stemmer det som er gjengitt i media, så har han noen forklaringsproblemer. Det er nesten garantert at han vet noe som han ikke vil ut med.

Hvis RU er medskyldig - hvem har han hatt med seg?
Citera
2024-10-20, 21:26
Medlem
Citat:
Vi grubler videre.

Lite realistisk. Forfatter av trusselbrevet var opptatt av det stikk motsatte - at prisen ikke skulle gå opp.
Citera
2024-10-20, 21:27
Medlem
Jeg tror at det er et bestillingsdrap
og da henviser jeg til denne artikkelen «Én bestilte, noen andre utførte», men uten bevis og med alibi som er vanntette kan de ikke fange ham.

tom hagen i notat:

«Én bestilte, noen andre utførte»

Fra Anne-Elisabeth Hagen ble borte og frem til like før pågripelsen kom Tom Hagen med innspill og teorier om hva han mente kunne ha skjedd med kona.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/en-bestilte-noen-andre-utforte/11534580/
Citera
2024-10-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Du har hatt 6 år på å gruble ut noe og det har ikke kommet annet enn svada, og nå skal du liksom løse saken.

Du har hatt 6 år på å spe ut stivnet eder og galle, forstokket og forstivnet bygdedyr-fordommer.

Og i stedet for å melde noe som helst hele dagen, så tenker du at nå er det på tide å angripe meg?

For å være ærlig - jeg har ingen illusjon om at du, jeg eller andre på dette forumet greier å løse saken.

Jeg prøver bare å gjøre verden til et litt bedre sted - hvor vi blir kvitt sladder.

Har du noe positivt å si i dag, Formann?
Senast redigerad av Sandemose 2024-10-20 kl. 21:32.
Citera
2024-10-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jeg tror at det er et bestillingsdrap
og da henviser jeg til denne artikkelen «Én bestilte, noen andre utførte», men uten bevis og med alibi som er vanntette kan de ikke fange ham.

tom hagen i notat:

«Én bestilte, noen andre utførte»

Fra Anne-Elisabeth Hagen ble borte og frem til like før pågripelsen kom Tom Hagen med innspill og teorier om hva han mente kunne ha skjedd med kona.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/en-bestilte-noen-andre-utforte/11534580/

Kanskje det, men har du tenkt på om det var en med et pengemotiv som bestilte?
Citera
2024-10-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Lite realistisk. Forfatter av trusselbrevet var opptatt av det stikk motsatte - at prisen ikke skulle gå opp.

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg. Det blir liksom for mange sjakktrekk.
Citera
2024-10-20, 21:31
Medlem
Citat:
Du har hatt 6 år på å spe ut stivnet eder og galle, og forstokket og forstivnet bygdedyr-fordommer, og i stedet for å melde noe som helst hele dagen, så tenker du at nå er det på tide å angripe meg?

For å være ærlig - jeg har ingen illusjon om at du, jeg eller andre på dette forumet greier å løse saken.

Jeg prøver bare å gjøre verden til et litt bedre sted - hvor vi blir kvitt sladder.

Har du noe positivt å si i dag, Formann?

At jeg endrer hypotese hvis det kommer opp noe nytt som peker i en annen retning 🙂
Citera
2024-10-20, 21:33
Medlem
Citat:
Kanskje det, men har du tenkt på om det var en med et pengemotiv som bestilte?

Det er selvfølgelig slik man begår ikke et drap gratis heller, eller gjør man det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in