2024-10-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Minner om at vi ikke vet om hun ble tatt av dage i eget hjem.

Det må du gjerne gjøre, men det ble hun.
Citera
2024-10-20, 18:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Enda en ting som tyder på at dette er amatører, er at de ikke hadde tenkt på at de måtte ha en kanal for å forhandle og komme med livsbevis etter kidnappingen. Monero-kodene deres åpnet ikke for det.

Jeg mener tvert om at de bevisst unngikk muligheten for å sende livsbevis fordi de aldri
hadde noen reell hensikt om å returnere AE i live. Her ligger også det tidligere diskuterte
kritiske momentet - hadde de lagt opp til at AE skulle holdes i live så lenge at TH rakk
å kjøpe inn all moneroen? Trusselbrevet er jo veldig tydelig på at dette er en tidkrevende prosess.
Jeg vil ikke kalle det "rask vei til penger" å måtte holde liv i et vettskremt menneske i ukesvis.
Og hvis dette først var medregnet i planen, hvorfor i all verden ikke bruke livsbevis som en
ekstra gulrot for å få pengene? Hvis dette da altså ble utført med et rent profittmotiv.

Disse folkene var nok ikke mer amatører enn at de hadde en god plan for å bli kvitt liket.
Citera
2024-10-20, 19:02
Medlem
Citat:
Min hypotese at motivet er penger.

Og jeg tror det er amatører.

Fordi dette ikke er proft gjennomført.

Dette er ikke gjort av en profesjonell liga.

Typisk tenker amatører at milliardærer har mange penger.

Det har de ofte ikke.

Jeg tenker at dette er utført av folk som egentlig ikke kunne mye om krypto, men som kunne litt, fordi de var fanget av «dette er en snarvei til rikdom»-syndromet.

Denne hypotesen tror jeg også politiet tror på.

Så - leste jeg for mange år siden, at håndverkere som hadde vært i Sloraveien på befaring, ikke var kalt inn som vitner av politiet. Jeg ville søkt blant dem.

Enda en ting som tyder på at dette er amatører, er at de ikke hadde tenkt på at de måtte ha en kanal for å forhandle og komme med livsbevis etter kidnappingen. Monero-kodene deres åpnet ikke for det.

Mulig amatører, men likevel er det ikke til å stikke under en stol at det er svært mye som er tenkt på. Golf ID, sim kort, VPN, dark web, Monero sporbarhet (TH overførte fra Kripos sin pc, fra kripos sine lokaler på Bryn mens hele politi Europa fulgte med), mailer, brev etc etc.. GM er svært selvsikker. Det er også på det rene av politiet etter 6 år ser ut til å famle i blinde å ber om tips.. Sånn sett er det ikke spesielt amatørmessig utført.
Citera
2024-10-20, 19:18
Avslutad
Citat:
Dette er et klokt innlegg. Hvis vi alle bruker energien vår på hva som kan ha skjedd med AEH - og alle tvinger seg selv til ikke å inkludere TH i ligningen - kan dette tjene saken. Har noen lyst til å begynne med en hypotese?
Ja, jeg har, senest iløpet av dette døgnet, ymtet frempå om at muligens kryptospekulanter kunne sett nytten av at en såkalt Hval som TH ble presset til å gjøre store kyptoinvesteringer. Verdien på monero gikk jo opp himmelhøyt som resultat av investeringene hans. Dersom gjerningspersonen(e) hadde investert monero på forhånd, ville jo THs investeringer være en vinn-vinn-situasjon, uansett om han betalte løsepengene eller ikke, var kanskje tanken? Men så var beregningen feil, for betalingen for livsbevis førte jo til et monero-børskrakk. I tilfelle var kryptospekulanten(e) kanskje litt høy på seg selv? Ergo en eller flere mindre sofistikerte kryptospekulanter som hadde feilberegnet utfallet? Eller kanskje løsesummen ble satt såpass høyt, for å forsikre seg selv mot at løsepengene ble utbetalt? For det var jo et historisk høyt beløp som ble krevd i trusselbrevet. Kanskje gjerningspersonene tilhører et organisert kriminelt miljø, som allerede hadde gjort store investeringer ifm salg av narkotika/våpen/menneskehandel? Og som et resultat av børskrakket tapt betydelige summer? Det kan i såfall forklare bitterheten rettet mot TH og politiet. Gjerningspersonen(e) kan være like kaotisk i hodet som saken fremstår. Ingenting trenger å være logisk. Loff er loff! Og Hjort er Hjort! Monero er jo nærmest null verdt nå. Og som ikke det er nok, så er valutaen nå blitt uglesett av de fleste kryptobørser, f.eks. Binance og Huobi, slik at det har blitt omtrent umulig å få vekslet monerovalutaen i annen kryptovaluta. Det er verre enn "blikking". Det er sikkert frustrerende å se på verdien, uten mulighet til å få kloa i disse. Hackere har kastet seg på oppgaven, spredd brukerinformasjon på blackweb og laget et lykkeland for likesinnede, etter at en dusør har blitt utlovet for den som klarer å knekke monero-blokkjeden. Ja, for her pågår et internasjonalt politisamarbeid, sånn at selv Sandemose, med Janteloven i bakhodet, har blitt optimistisk. Jajamensann, siste nytt fra Finland tyder på at man allerede er i mål, men også der holder politiet kortene tett til brystet (har postet innlegg om dette tidligere). Denne hypotesen kunne jeg tenkt meg å høre litt synspunkter på, men dessverre drukner hypotesen i den uendelige diskusjonen om TH.
Citat:
Nei.

Dessverre.

Å sitte fastlåst i sin egen fordom, er nøyaktig hva jeg har beskrevet i 4 år.

På engelsk heter det confirmation bias, en god norsk oversettelse er bekreftelsessyndrom, men til hverdags er det omtalt som tunnelsyn.

Skal vi som blir igjen i denne tråden, etter at «jeg er sikker på at det er TH»-gjengen har forlatt oss, på noen som helst bidra til å løse denne saken, må vi åpne opp for alle nye hypoteser.

«TH gjorde ditt og datt»-hypotesene er falsifisert av nye øyne og nye politifolk.
Jeg ser nå at vi tenker i samme landskap. Jeg ser også et naivt preg ligger hos GM.
Senast redigerad av Havhest 2024-10-20 kl. 19:24.
Citera
2024-10-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Spill for galleriet, den der dusøren.

Nå som saken har blitt høyaktuell i media og det ønskes tips, burde det være en gyllen anledning å gjenta dusøren.
Citera
2024-10-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Helt enig i dette. RU har løyet i avhør, enten det var da han sa det ikke var snakk om Monero, eller
da han plutselig fortalte at det likevel var tema i flere samtaler ham og TH imellom.
RU fremstår som redd for sitt eget skinn, han hevder seg brukt i et komplott men
vil samtidig ikke legge skyld på navngitte personer. Sagt på en annen måte - hvis
han virkelig var uskyldig, og hadde blitt utnyttet, hvorfor skulle han ikke blåse dem
som utnyttet ham?

Nei, RU er enn så lenge siktet for medvirkning, og alt han har sagt og eventuelt vil si, bør
finsiktes og ettergås.

Hvis man har begått en straffbar handling så er det klart at man lyver i avhør for å beskytte seg selv slik at man ikke blir stilt for retten.
Citera
2024-10-20, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ja, jeg har, senest iløpet av dette døgnet, ymtet frempå om at muligens kryptospekulanter kunne sett nytten av at en såkalt Hval som TH ble presset til å gjøre store kyptoinvesteringer. Verdien på monero gikk jo opp himmelhøyt som resultat av investeringene hans. Dersom gjerningspersonen(e) hadde investert monero på forhånd, ville jo THs investeringer være en vinn-vinn-situasjon, uansett om han betalte løsepengene eller ikke, var kanskje tanken? Men så var beregningen feil, for betalingen for livsbevis førte jo til et monero-børskrakk. I tilfelle var kryptospekulanten(e) kanskje litt høy på seg selv? Ergo en eller flere mindre sofistikerte kryptospekulanter som hadde feilberegnet utfallet? Eller kanskje løsesummen ble satt såpass høyt, for å forsikre seg selv mot at løsepengene ble utbetalt? For det var jo et historisk høyt beløp som ble krevd i trusselbrevet. Kanskje gjerningspersonene tilhører et organisert kriminelt miljø, som allerede hadde gjort store investeringer ifm salg av narkotika/våpen/menneskehandel? Og som et resultat av børskrakket tapt betydelige summer? Det kan i såfall forklare bitterheten rettet mot TH og politiet. Gjerningspersonen(e) kan være like kaotisk i hodet som saken fremstår. Ingenting trenger å være logisk. Loff er loff! Og Hjort er Hjort! Monero er jo nærmest null verdt nå. Og som ikke det er nok, så er valutaen nå blitt uglesett av de fleste kryptobørser, f.eks. Binance og Huobi, slik at det har blitt omtrent umulig å få vekslet monerovalutaen i annen kryptovaluta. Det er verre enn "blikking". Det er sikkert frustrerende å se på verdien, uten mulighet til å få kloa i disse. Hackere har kastet seg på oppgaven, spredd brukerinformasjon på blackweb og laget et lykkeland for likesinnede, etter at en dusør har blitt utlovet for den som klarer å knekke monero-blokkjeden. Ja, for her pågår et internasjonalt politisamarbeid, sånn at selv Sandemose, med Janteloven i bakhodet, har blitt optimistisk. Jajamensann, siste nytt fra Finland tyder på at man allerede er i mål, men også der holder politiet kortene tett til brystet (har postet innlegg om dette tidligere). Denne hypotesen kunne jeg tenkt meg å høre litt synspunkter på, men dessverre drukner hypotesen i den uendelige diskusjonen om TH.

Jeg ser nå at vi tenker i samme landskap. Jeg ser også et naivt preg ligger hos GM.

Det blir interessant å høre fortsettelsen.
Citera
2024-10-20, 20:07
Avslutad
Citat:
Min hypotese at motivet er penger.

Og jeg tror det er amatører.

Fordi dette ikke er proft gjennomført.

Dette er ikke gjort av en profesjonell liga.

Typisk tenker amatører at milliardærer har mange penger.

Det har de ofte ikke.

Jeg tenker at dette er utført av folk som egentlig ikke kunne mye om krypto, men som kunne litt, fordi de var fanget av «dette er en snarvei til rikdom»-syndromet.

Denne hypotesen tror jeg også politiet tror på.

Så - leste jeg for mange år siden, at håndverkere som hadde vært i Sloraveien på befaring, ikke var kalt inn som vitner av politiet. Jeg ville søkt blant dem.

Citat:
Dette kan være en indikasjon på kryptospekulanter som egentlig bare trengte en Hval, som TH, som ble presset nok til å gjøre store monero-investeringer (for å gjøre seg klar til forhandlinger) slik at valutaen steg i verdi.

Kanskje det var derfor løsepengekravet ble satt så urealistisk høyt. Kanskje de visste at en betaling ville føre til børskrakk?

Det ville uansett være en stor sjanse å ta.

Derfor kan det også være en indikasjon på at de kjente til at TH var vanskelig å forhandle med, og at han hadde rykte på seg for å være en gjerrigknark?
Citera
2024-10-20, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Dette kan være en indikasjon på kryptospekulanter som egentlig bare trengte en Hval, som TH, som ble presset nok til å gjøre store monero-investeringer (for å gjøre seg klar til forhandlinger) slik at valutaen steg i verdi.

Kanskje det var derfor løsepengekravet ble satt så urealistisk høyt. Kanskje de visste at en betaling ville føre til børskrakk?

Det ville uansett være en stor sjanse å ta.

Derfor kan det også være en indikasjon på at de kjente til at TH var vanskelig å forhandle med, og at han hadde rykte på seg for å være en gjerrigknark?

Ingenting som tyder på sammenbrudd av Monero
Kan forøvrig handles på de fleste kryptobørser, hvorav Kraken er den mest kjente :

https://btcdirect.eu/en-eu/monero-price
Citera
2024-10-20, 20:27
Medlem
.
Senast redigerad av Jayce 2024-10-20 kl. 21:15.
Citera
2024-10-20, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Nei takk. Ønsker ikke å være bidragsyter til å forvirre politiet mer i denne saken om noen skulle finne på å sende slike hypoteser til dem. De virker å være villedet nok fra før av og fremstår for tiden som svært forvirret etter min vurdering av deres siste utspill i denne saken. Hvorvidt det mest skyldes Riksadv0katens avgjørelse om om å ta i bruk henleggelseskode 103 eller annet får tiden vise.

Ditt valg. Du vil heller sitte her og sende meldinger om hvor sikker du er på at TH er skyldig?
Citera
2024-10-20, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg mener tvert om at de bevisst unngikk muligheten for å sende livsbevis fordi de aldri
hadde noen reell hensikt om å returnere AE i live. Her ligger også det tidligere diskuterte
kritiske momentet - hadde de lagt opp til at AE skulle holdes i live så lenge at TH rakk
å kjøpe inn all moneroen? Trusselbrevet er jo veldig tydelig på at dette er en tidkrevende prosess.
Jeg vil ikke kalle det "rask vei til penger" å måtte holde liv i et vettskremt menneske i ukesvis.
Og hvis dette først var medregnet i planen, hvorfor i all verden ikke bruke livsbevis som en
ekstra gulrot for å få pengene? Hvis dette da altså ble utført med et rent profittmotiv.

Disse folkene var nok ikke mer amatører enn at de hadde en god plan for å bli kvitt liket.

Alt du sier er konstruktivt.

Og - husk - skal vi tvile oss frem, som er en god metode, så må vi slutte å slå konstruktive folk i hodet.

Så det som følger er bare mine kommentarer, ikke en imøtegåelse av hva du sier.

1. Du mener at gjerningsmennene bevisst unngikk muligheten for å sende livsbevis.

Kanskje det, er ikke dette enda et tegn på at de er amatører?

Har du hørt om en løsepengesitusjon, hvor den som betaler ikke ønsker et bevis på at de som er i den andre enden har gisselet, og - helst - at gisselet er i live?

2. Du tror jeg mente at det å kidnappe mennesker er en «rask vei til penger». Da misforstod du meg.

Jeg mente bare å si at kryptomenigheten generelt bestod av - kanskje gjør den det fremdeles - svært mange folk som ikke forsto seg på teknologi, - altså amatører - som var/er i krypto, fordi de var/er bitt av basillen om at krypto er en «snarvei til rikdom».

Det jeg tror er at gjerningsmennene er i denne «gruppen».

Det tror jeg politiet også tror.

3. Så kommer mitt tredje poeng, som jeg opplever at jeg har vært omtrent alene om her inne.

Og her er det også, at de første etterforskerne gikk i fella.

Det er to faktorer her: Den ene er at politiet og folk flest (amatører) tror at milliardærer har mange penger.

Det andre er at folk og amatører tror at TH satt i dyp bekymring og dype problemer fordi AEH ville skilles. Sånn var det ikke.
Senast redigerad av Sandemose 2024-10-20 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in