Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Jeg mener tvert om at de bevisst unngikk muligheten for å sende livsbevis fordi de aldri
hadde noen reell hensikt om å returnere AE i live. Her ligger også det tidligere diskuterte
kritiske momentet - hadde de lagt opp til at AE skulle holdes i live så lenge at TH rakk
å kjøpe inn all moneroen? Trusselbrevet er jo veldig tydelig på at dette er en tidkrevende prosess.
Jeg vil ikke kalle det "rask vei til penger" å måtte holde liv i et vettskremt menneske i ukesvis.
Og hvis dette først var medregnet i planen, hvorfor i all verden ikke bruke livsbevis som en
ekstra gulrot for å få pengene? Hvis dette da altså ble utført med et rent profittmotiv.
Disse folkene var nok ikke mer amatører enn at de hadde en god plan for å bli kvitt liket.
Alt du sier er konstruktivt.
Og - husk - skal vi tvile oss frem, som er en god metode, så må vi slutte å slå konstruktive folk i hodet.
Så det som følger er bare mine kommentarer, ikke en imøtegåelse av hva du sier.
1. Du mener at gjerningsmennene bevisst unngikk muligheten for å sende livsbevis.
Kanskje det, er ikke dette enda et tegn på at de er amatører?
Har du hørt om en løsepengesitusjon, hvor den som betaler ikke ønsker et bevis på at de som er i den andre enden har gisselet, og - helst - at gisselet er i live?
2. Du tror jeg mente at det å kidnappe mennesker er en «rask vei til penger». Da misforstod du meg.
Jeg mente bare å si at kryptomenigheten generelt bestod av - kanskje gjør den det fremdeles - svært mange folk som ikke forsto seg på teknologi, - altså amatører - som var/er i krypto, fordi de var/er bitt av basillen om at krypto er en «snarvei til rikdom».
Det jeg tror er at gjerningsmennene er i denne «gruppen».
Det tror jeg politiet også tror.
3. Så kommer mitt tredje poeng, som jeg opplever at jeg har vært omtrent alene om her inne.
Og her er det også, at de første etterforskerne gikk i fella.
Det er to faktorer her: Den ene er at politiet og folk flest (amatører) tror at milliardærer har mange penger.
Det andre er at folk og amatører tror at TH satt i dyp bekymring og dype problemer fordi AEH ville skilles. Sånn var det ikke.