2024-10-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Ifølge Innocence Project (2023) avsettes fellende DNA i mindre enn 10 % av drapssaker.

Skjønner. Det vil også være en ubetinget fordel å ha avsatt dna som ikke kan felle da. Som ved å bo i boligen, hundepass og lyst på et bad eller stikke innom på et businessmøte. JLH ser ikke ut til å være helt oppdatert.
Citera
2024-10-20, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Helt enig i dette. RU har løyet i avhør, enten det var da han sa det ikke var snakk om Monero, eller
da han plutselig fortalte at det likevel var tema i flere samtaler ham og TH imellom.
RU fremstår som redd for sitt eget skinn, han hevder seg brukt i et komplott men
vil samtidig ikke legge skyld på navngitte personer. Sagt på en annen måte - hvis
han virkelig var uskyldig, og hadde blitt utnyttet, hvorfor skulle han ikke blåse dem
som utnyttet ham?

Nei, RU er enn så lenge siktet for medvirkning, og alt han har sagt og eventuelt vil si, bør
finsiktes og ettergås.

Jeg hadde glemt at han også en stund hevdet Monero ikke var tema. Stemmer det som er gjengitt i media, så har han noen forklaringsproblemer. Det er nesten garantert at han vet noe som han ikke vil ut med.
Citera
2024-10-20, 17:30
Medlem
Citat:
Hva vet jeg?
Men det er omtrent slik det er beskrevet, selv om du overdriver.
Det er dessuten helt uinteressant, - i hvert fall - hvis det du er ute etter å sannsynliggjøre er at TH er skyldig - til tross for at Riksadvokaten har besluttet at TH er uskyldig.

Jeg tenkte at siden det er opplyst at det har forekommet 12-15 slike møter mellom TH og RU så blir ikke gang, på gang, på gang så feil i dette. Han må vel også ha vært der gang, på gang, på gang uten å nødvendigvis ha vært så heldig at høvdingen kunne klemme inn et møte med han i dennes travle hverdag?
Citera
2024-10-20, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
At tiltalen er frafalt endrer likevel ikke mitt syn, face it!

Nei.

Dessverre.

Å sitte fastlåst i sin egen fordom, er nøyaktig hva jeg har beskrevet i 4 år.

På engelsk heter det confirmation bias, en god norsk oversettelse er bekreftelsessyndrom, men til hverdags er det omtalt som tunnelsyn.

Skal vi som blir igjen i denne tråden, etter at «jeg er sikker på at det er TH»-gjengen har forlatt oss, på noen som helst bidra til å løse denne saken, må vi åpne opp for alle nye hypoteser.

«TH gjorde ditt og datt»-hypotesene er falsifisert av nye øyne og nye politifolk.
Senast redigerad av Sandemose 2024-10-20 kl. 17:58.
Citera
2024-10-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ble visst hevdet at det skjedde titt og ofte at folk kom på døra med forretningsidéer.
Kunne vært interessant å møte opp og tilby ham hjelp med videre etterforskning av saken.
Han kan jo ikke ha særlig tiltro til politiet, så kanskje et privat initiativ er mer velkomment?
Kanskje til og med dusøren har fått ny aktualitet nå?

Greit nok det at TH kanskje tok seg tid til et møte med noen som surret rundt i korridorene der i håp om et møte med han. Men TH har hevdet å ikke ha noen interesse for forretningsidéene til RU. Hvor vanskelig er det for en person som TH å gjøre akkurat det klinkende klart for vedkommende?

Spill for galleriet, den der dusøren.
Citera
2024-10-20, 17:33
Medlem
Citat:
Nei.

Dessverre.

Å sitte fastlåst i sin egen fordom, er nøyaktig hva jeg har beskrevet i 4 år.

På engelsk heter det confirmation bias, en god norsk oversettelse er bekreftelsessyndrom, men til hverdags er det omtalt som tunnelsyn.

Skal vi som blir igjen i denne tråden, etter «jeg er sikker på at det er TH»-gjengen har forlatt oss, på noen som helst bidra til å løse denne saken, må vi åpne opp for alle nye hypoteser.

«TH gjorde ditt og datt»-hypotesene er falsifisert av nye øyne og nye politifolk.

Du har jo ikke en eneste hypotese selv så hva er det du vil diskutere?
Citera
2024-10-20, 17:40
Medlem
Citat:
Dette er et klokt innlegg. Hvis vi alle bruker energien vår på hva som kan ha skjedd med AEH - og alle tvinger seg selv til ikke å inkludere TH i ligningen - kan dette tjene saken. Har noen lyst til å begynne med en hypotese?

Nei takk. Ønsker ikke å være bidragsyter til å forvirre politiet mer i denne saken om noen skulle finne på å sende slike hypoteser til dem. De virker å være villedet nok fra før av og fremstår for tiden som svært forvirret etter min vurdering av deres siste utspill i denne saken. Hvorvidt det mest skyldes Riksadv0katens avgjørelse om om å ta i bruk henleggelseskode 103 eller annet får tiden vise.
Senast redigerad av Kokadu 2024-10-20 kl. 17:50. Anledning: Tillegg
Citera
2024-10-20, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
AE er drept i Sloraveien 4, hvem har motiv og hva skulle det være?

Og så kan du følge den opp.

Min hypotese at motivet er penger.

Og jeg tror det er amatører.

Fordi dette ikke er proft gjennomført.

Dette er ikke gjort av en profesjonell liga.

Typisk tenker amatører at milliardærer har mange penger.

Det har de ofte ikke.

Jeg tenker at dette er utført av folk som egentlig ikke kunne mye om krypto, men som kunne litt, fordi de var fanget av «dette er en snarvei til rikdom»-syndromet.

Denne hypotesen tror jeg også politiet tror på.

Så - leste jeg for mange år siden, at håndverkere som hadde vært i Sloraveien på befaring, ikke var kalt inn som vitner av politiet. Jeg ville søkt blant dem.

Enda en ting som tyder på at dette er amatører, er at de ikke hadde tenkt på at de måtte ha en kanal for å forhandle og komme med livsbevis etter kidnappingen. Monero-kodene deres åpnet ikke for det.
Citera
2024-10-20, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Når siktelsen mot TH nå er henlagt må det være litt ubehagelig/stressende å ha avsatt sitt dna rundt omkring i SV4.
For som JLH påpeker det lar seg vanskelig gjøre å ikke avsette sitt dna i denne boligen under denne ugjerningen. Det er å betrakte som nær sagt en umulighet.

Det er et par stykker som nå henger i en tynn tråd slik jeg vurderer det til.
I et hjem vil det alltid finnes DNA-spor fra menneskene som har levd der. Det er naturlig og ikke stressende i det heletatt. Det har skjedd i de mest avslappede øyeblikk og omvendt, og alle mulige tilstander mellom disse ytterligheter. Familien har bodd der siden begynnelsen av 80-tallet, så mangel på DNA fra samtlige familiemedlemmer ++, ville vært høyst unaturlig og stressende.

Det har forlengst fremkommet at politiet har funnet DNA-spor fra minst én ukjent person. Etter at denne DNA-profilen ble sammenlignet med personer som hadde hatt naturlig tilhold til boligen ble det ikke funnet en match. DNA-profilen er nå lagt inn i politiets DNA-databaser, uten at man har funnet match der heller, noe som tyder på at personen ikke har vært tidligere straffedømt. Håpet er at personen blir avslørt ifm annen kriminalitet og man får match på den måten.

Denne DNA-profilen var opprinnelig ufullstendig, men forskere har med vellykkede metoder klart å gjenopprette profilen, med tilstrekkelig områder for at denne gir et entydig svar, dvs at profilen kun kan tilhørende én person.

Det er dessuten høyst sannsynlig at politiet har funnet flere DNA-spor, eller andre spor, uten at dette er avslørt for offentligheten. Noe annet ville være usannsynlig og ikke minst uklokt, dersom politiet i det heletatt skal ha et håp om å løse saken. Det er klart at politiet holder sine kort tett til brystet. Jeg har aldri hørt om kriminalsaker hvor politiet ikke har hatt noen ess i ermet. Logisk tenking tilsier at det er derfor saken fortsatt er varm, og at det er årsaken til at politiet fortsatt mottar store ressurser.
Citera
2024-10-20, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
I et hjem vil det alltid finnes DNA-spor fra menneskene som har levd der. Det er naturlig og ikke stressende i det heletatt. Det har skjedd i de mest avslappede øyeblikk og omvendt, og alle mulige tilstander mellom disse ytterligheter. Familien har bodd der siden begynnelsen av 80-tallet, så mangel på DNA fra samtlige familiemedlemmer ++, ville vært høyst unaturlig og stressende.

Ikke det minste i tvil om hvorfor valget falt på å ta henne av dage i hennes eget hjem.
Citera
2024-10-20, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Ikke det minste i tvil om hvorfor valget falt på å ta henne av dage i hennes eget hjem.

Minner om at vi ikke vet om hun ble tatt av dage i eget hjem.
Citera
2024-10-20, 18:07
Medlem
Citat:
Minner om at vi ikke vet om hun ble tatt av dage i eget hjem.

Blodspor etter kvelning og tarmtømmingen indikerer at hun ble drept på stedet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in