Citat:
Skulle varit roligt att se Jag bor på Hägerstensvägen, förresten! Tydligen fanns den på Svtplay fram tills förra året…
Fördelar och nackdelar av vad jag hittills sett eller hört:
Fördelar:
Charmig bebyggelse med början från förra sekelskiftet, många originella och fristående hus och hus från olika tidsepoker.
Känns som en blandning mellan by, småstad och Stockholms innerstad!
Goda kommunikationen - röd linje 13 tar ca 8 min till Slussen
Tydligen lugnt område.
Naturskönt - parker och strövområden, närhet till vatten och bad.
Många kulturella verkar bo där. (Som en del verkar tycka är en nackdel…)
Bokhandel, antikaffär, andra små butiker, bibliotek, stort och välsorterat Ica som är billigare än innerstan.
En station från Liljeholmen med alla dess butiker och stora mataffärer.
De närmsta närförorterna runt omkring är också fina.
Nackdelar:
Ok, det här är ju min personliga smak, men: för få sekelskifteshus.
Det sekelskifte som finns och fortfarande är hyresrätter har tydligen grovt vandaliserats med sänkning av tak, plastmattor på golv et c. Förhoppningsvis inte överallt!
Genomfartsled genom Aspudden. Inte så stor sådan, men ändock en genomfartsled.
Röda linjen söderut är ärligt talat mer gapig än röda linjen åt andra hållet.
Essingeleden i närheten.
Finns inget riktigt bra café? En del matställen men osäker på kvalitén på dessa.
Ingen buss till stan. Som sagt var t-bana men roligare att åka buss och kunna titta ut!
Spårvagnen också försvunnen liksom på de flesta andra platser i Stockholm.
Ja, och på en del av dem ser man också de fina, lite speciella (tinnar och torn) husen som fortfarande finns kvar.
Undrar om det var Stockholmshem mest som gjorde detta? Jag bor som sagt var i Familjebostäder och här är mycket intakt, t ex hög takhöjd, gamla dörrar et c.
Hu! Hoppas verkligen att de inte massakrerade alla lägenheter de hade i sitt bestånd! Bra att ni återställer! Men ja, tyvärr lär ju inte Stockholmshem bry sig det minsta om att återskapa.
Så otroligt trist om alla hyreslägenheter där har sänkt tak. Det kan (får) man ju knappast åtgärda själv som hyresgäst och själva lär dem ju inte ha något intresse.
Det borde införas en ny lag ”Bostadsbarbari-ban” och alla som vanställt tvingas återställa…
Fördelar och nackdelar av vad jag hittills sett eller hört:
Fördelar:
Charmig bebyggelse med början från förra sekelskiftet, många originella och fristående hus och hus från olika tidsepoker.
Känns som en blandning mellan by, småstad och Stockholms innerstad!
Goda kommunikationen - röd linje 13 tar ca 8 min till Slussen
Tydligen lugnt område.
Naturskönt - parker och strövområden, närhet till vatten och bad.
Många kulturella verkar bo där. (Som en del verkar tycka är en nackdel…)
Bokhandel, antikaffär, andra små butiker, bibliotek, stort och välsorterat Ica som är billigare än innerstan.
En station från Liljeholmen med alla dess butiker och stora mataffärer.
De närmsta närförorterna runt omkring är också fina.
Nackdelar:
Ok, det här är ju min personliga smak, men: för få sekelskifteshus.
Det sekelskifte som finns och fortfarande är hyresrätter har tydligen grovt vandaliserats med sänkning av tak, plastmattor på golv et c. Förhoppningsvis inte överallt!
Genomfartsled genom Aspudden. Inte så stor sådan, men ändock en genomfartsled.
Röda linjen söderut är ärligt talat mer gapig än röda linjen åt andra hållet.
Essingeleden i närheten.
Finns inget riktigt bra café? En del matställen men osäker på kvalitén på dessa.
Ingen buss till stan. Som sagt var t-bana men roligare att åka buss och kunna titta ut!
Spårvagnen också försvunnen liksom på de flesta andra platser i Stockholm.
Ja, och på en del av dem ser man också de fina, lite speciella (tinnar och torn) husen som fortfarande finns kvar.
Undrar om det var Stockholmshem mest som gjorde detta? Jag bor som sagt var i Familjebostäder och här är mycket intakt, t ex hög takhöjd, gamla dörrar et c.
Hu! Hoppas verkligen att de inte massakrerade alla lägenheter de hade i sitt bestånd! Bra att ni återställer! Men ja, tyvärr lär ju inte Stockholmshem bry sig det minsta om att återskapa.
Så otroligt trist om alla hyreslägenheter där har sänkt tak. Det kan (får) man ju knappast åtgärda själv som hyresgäst och själva lär dem ju inte ha något intresse.
Det borde införas en ny lag ”Bostadsbarbari-ban” och alla som vanställt tvingas återställa…
Jag är ganska säker på att det var just Stockholmshem som var hyresvärd innan vår förening ombildades

Här har du ett trevligt universitetsarbete om grannföreningen till oss, den tar upp en hel del av historien bakom som ledde fram till alla dumheterna i Aspudden , intressant läsning!
Aspudden - en bebyggelsehistorisk översikt (1986).pdf
https://www.lovsmygen.se/showfile/?filID=187