2024-10-20, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Skulle varit roligt att se Jag bor på Hägerstensvägen, förresten! Tydligen fanns den på Svtplay fram tills förra året…

Fördelar och nackdelar av vad jag hittills sett eller hört:

Fördelar:
Charmig bebyggelse med början från förra sekelskiftet, många originella och fristående hus och hus från olika tidsepoker.

Känns som en blandning mellan by, småstad och Stockholms innerstad!

Goda kommunikationen - röd linje 13 tar ca 8 min till Slussen

Tydligen lugnt område.

Naturskönt - parker och strövområden, närhet till vatten och bad.

Många kulturella verkar bo där. (Som en del verkar tycka är en nackdel…)

Bokhandel, antikaffär, andra små butiker, bibliotek, stort och välsorterat Ica som är billigare än innerstan.

En station från Liljeholmen med alla dess butiker och stora mataffärer.

De närmsta närförorterna runt omkring är också fina.

Nackdelar:

Ok, det här är ju min personliga smak, men: för få sekelskifteshus.

Det sekelskifte som finns och fortfarande är hyresrätter har tydligen grovt vandaliserats med sänkning av tak, plastmattor på golv et c. Förhoppningsvis inte överallt!

Genomfartsled genom Aspudden. Inte så stor sådan, men ändock en genomfartsled.

Röda linjen söderut är ärligt talat mer gapig än röda linjen åt andra hållet.

Essingeleden i närheten.

Finns inget riktigt bra café? En del matställen men osäker på kvalitén på dessa.

Ingen buss till stan. Som sagt var t-bana men roligare att åka buss och kunna titta ut!
Spårvagnen också försvunnen liksom på de flesta andra platser i Stockholm.

Ja, och på en del av dem ser man också de fina, lite speciella (tinnar och torn) husen som fortfarande finns kvar.

Undrar om det var Stockholmshem mest som gjorde detta? Jag bor som sagt var i Familjebostäder och här är mycket intakt, t ex hög takhöjd, gamla dörrar et c.

Hu! Hoppas verkligen att de inte massakrerade alla lägenheter de hade i sitt bestånd! Bra att ni återställer! Men ja, tyvärr lär ju inte Stockholmshem bry sig det minsta om att återskapa.
Så otroligt trist om alla hyreslägenheter där har sänkt tak. Det kan (får) man ju knappast åtgärda själv som hyresgäst och själva lär dem ju inte ha något intresse.
Det borde införas en ny lag ”Bostadsbarbari-ban” och alla som vanställt tvingas återställa…

Jag är ganska säker på att det var just Stockholmshem som var hyresvärd innan vår förening ombildades

Här har du ett trevligt universitetsarbete om grannföreningen till oss, den tar upp en hel del av historien bakom som ledde fram till alla dumheterna i Aspudden , intressant läsning!

Aspudden - en bebyggelsehistorisk översikt (1986).pdf
https://www.lovsmygen.se/showfile/?filID=187
Citera
2024-10-21, 03:17
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Jag är ganska säker på att det var just Stockholmshem som var hyresvärd innan vår förening ombildades

Här har du ett trevligt universitetsarbete om grannföreningen till oss, den tar upp en hel del av historien bakom som ledde fram till alla dumheterna i Aspudden , intressant läsning!

Aspudden - en bebyggelsehistorisk översikt (1986).pdf
https://www.lovsmygen.se/showfile/?filID=187

Tack! Kul! Däri står bland annat att Stockholmshem var hyresvärd för alla tidigt byggda hyreshus. (Först ett annat privat bolag som de köpte beståndet av.)
De nämner också ombyggnaden på 70-talet men bara saker som omputsning av fasad, installering av toalett i alla lägenheter och hiss i vissa trapphus.
Tyvärr gjordes ju mer än det…
Lyckades nu se alla bilder på bostadsbytarsiten och är förskräckt. Alla där var fula och förvanskade men en var något i hästväg. Det fanns inte en enda (!) detalj som avslöjade att det var byggt på 1910-talet. Inte dörrar, inte skåp, inte golv, inte tak (som var sänkt till att vila på fönstret), inget.
Sen kollade jag lite i Gröndal där jag såg en underbar sekelskifteslägenhet. Värd? Familjebostäder.
Ok, inte stort underlag men tror tyvärr att Stockholmshem verkat ha totalförstört sina medan Familjebostäder var smartare och lät dem vara.
Otroligt trist. Hade ställt in mig på att en dag bo rymligt i gulliga Aspudden (större chans där än i innerstan) men då vet vi det: hyreslägenheterna är med stor sannolikhet värre än ett original 70-tal. Otroligt tråkigt. Undrar om stockholmshem massakrerade även innerstadssekelskiftet eller om de låtit förortshusen förfalla så mycket att det bara där var ”tvunget”.
Verkar som om man vill bo i sekelskifte i Aspudden måste man köpa. Deppigt!
Citera
2024-10-25, 10:25
Medlem
James.Fjongs avatar
Hur är det att ha bil och bo i Aspudden?
Är det ett helvete att hitta parkering?
Citera
2024-10-31, 12:36
Avslutad
Aspudden är en av Stockholms pärlor. Finns inget bättre ställe att bo på. Flyttade till Södermalm men saknar mitt gamla hem.
Citera
2024-11-01, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James.Fjong
Hur är det att ha bil och bo i Aspudden?
Är det ett helvete att hitta parkering?

Beror lite på vart i Aspudden, närmare hägerstensvägen är det dessvärre ganska jobbigt.
Citera
2024-11-01, 11:33
Medlem
James.Fjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Beror lite på vart i Aspudden, närmare hägerstensvägen är det dessvärre ganska jobbigt.
Neråt Aspuddsparken tänker jag.
Citera
2024-11-05, 22:13
Medlem
Faustik-Funks avatar
Aspudden är lite överskattat.

Folk talar så väl om det där stället men för mig så känns det mest som bara en väldigt bred, rak och blåsig genomfartsled mellan Södertäljevägen och Örnsberg.

Vissa hus längst med den gatan ser väl vackra ut men ett steg in bland husen är det samma monotona lägenhetslängor från 50-talet som annars finns överallt i Stockholm. Långa raka gator utan folkliv.

Någon generisk sushi, någon thaimassage, någon skum bar och så ICA, är det något mer egentligen? Okej, Aspen bio med sin lilla bar är ett schysst inslag där men annars är Midsommarkransen och Gröndal flera ggr bättre med mysigare och livligare småstadsliv med caféer och barer.

Tycker jag iaf.
Citera
2024-11-06, 10:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Skulle varit roligt att se Jag bor på Hägerstensvägen, förresten! Tydligen fanns den på Svtplay fram tills förra året……

https://youtu.be/5IObHewDsPA?si=osCxiJU680eo13WE

Håll till godo! Hittade kultfilmen på Youtube!
Citera
2024-12-01, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
De senaste veckorna har jag gjort lite efterforskningar och kommit fram till att Aspudden är Stockholms bästa närforort. Fin natur med nära till vatten, inte så dyrt, och 20min till centralen med tuben.

Kommentarer?

Skulle Aspudden vara bättre än Bromma? :-D

Möjligen priserna, annars springer Bromma cirklar runt Aspudden
Citera
2024-12-01, 08:48
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
https://youtu.be/5IObHewDsPA?si=osCxiJU680eo13WE

Håll till godo! Hittade kultfilmen på Youtube!
Åh, tack så mycket! Såg tyvärr inte din kommentar förrän nu och SVT har hunnit blockera den…
Citera
2024-12-01, 09:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Skulle Aspudden vara bättre än Bromma? :-D

Möjligen priserna, annars springer Bromma cirklar runt Aspudden

Helt olika områden, meningslöst att jämföra.
Citera
2024-12-01, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Helt olika områden, meningslöst att jämföra.

Öh? Hela tråden är en jämförelse av områden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in