2024-10-19, 18:22
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Tack! Lite förvånad över att det är museum, de brukar vara livrädda för att skapa nazihelgedomar.

Då söker vi en befälhavare. Beskrivs som kylig och oinspirerande men kompetent och innovativ, och rankas som en av de bättre på sin sida.

Då kör jag också en gissning men stannar på hemmaplan och säger Archibald Douglas, med tiden svensk arméchef (även om "sin sida" kanske talar emot).
Citera
2024-10-20, 13:49
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Guy Simonds?

Direkt, attans! Det är mycket riktigt han som söks. Rankad som en av de bästa divisions-och kårcheferna på den allierade sidan trots dålig "man management". Att han ansågs kreativ berodde nog delvis på att han var betydligt yngre än den genomsnittlige kårchefen som var en förstavärldskrigsveteran på dryga 50 eller mer.

En tunna lönnsirap och frågan till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
För att balansera Biling drar jag till med Kesselring???

Smiling Albert var väl känd som en jovial typ?
Citera
2024-10-20, 14:39
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

_ _ _

Kanske i tyska termer... Hur i h-e tog Biling denna!!?? Trådlöst känns det hursom.... OT-sorry!
Citera
2024-10-20, 15:24
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Direkt, attans! Det är mycket riktigt han som söks. Rankad som en av de bästa divisions-och kårcheferna på den allierade sidan trots dålig "man management". Att han ansågs kreativ berodde nog delvis på att han var betydligt yngre än den genomsnittlige kårchefen som var en förstavärldskrigsveteran på dryga 50 eller mer.

En tunna lönnsirap och frågan till dig.

Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Kanske i tyska termer... Hur i h-e tog Biling denna!!?? Trådlöst känns det hursom.... OT-sorry!

Faktiskt Venators förtjänst, i en fråga lite längre bak fick jag läsa om en himla massa om samväldets generaler

Ny fråga, vem där?

1) General som deltog vid El Alamein.

2) Dog i olycka.

3) Mycket omtyckt.
Citera
2024-10-20, 15:55
Medlem
Ankdammsmans avatar
Dan Pienaar?
Citera
2024-10-20, 16:17
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Dan Pienaar?

Snabbt och snyggt! En sydafrikan denna gång

En låda sydafrikanskt vin och frågan till dig!
Citera
2024-10-21, 13:36
Medlem
Ankdammsmans avatar
Tack, det ska bli gott. Jag häller upp ett glas och kastar ut nästa fråga.

Vi söker nu ett förband. Det kan med fog kallas det mest olycksaliga och otursförföljda från sitt land i VK2.
Citera
2024-10-22, 12:27
Medlem
Ankdammsmans avatar
Förbandet deltog i två rejält misslyckade operationer som orsakade höga förluster, där den första är mer känd.

Efter den andra blev en av bataljonscheferna syndabock och avskedades under visst rabalder trots att felet låg hos den oerfarne brigadchefen, som bland annat misslyckades med att ordna stridsvagnsunderstöd i ett kritiskt läge. Förbandet är alltså mindre än en brigad.
Citera
2024-10-22, 22:03
Medlem
Venators avatar
Citat:
Förbandet deltog i två rejält misslyckade operationer som orsakade höga förluster, där den första är mer känd.

Efter den andra blev en av bataljonscheferna syndabock och avskedades under visst rabalder trots att felet låg hos den oerfarne brigadchefen, som bland annat misslyckades med att ordna stridsvagnsunderstöd i ett kritiskt läge. Förbandet är alltså mindre än en brigad.

Jag har tittat på de olika Commando-förbanden men kan inte säga att jag ser något som passar in... Lurigt!
Citera
2024-10-23, 00:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Blev det inte syndabockar utsedda efter britternas Arnhem-44...?

Hmm..
Citera
2024-10-23, 10:38
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag har tittat på de olika Commando-förbanden men kan inte säga att jag ser något som passar in... Lurigt! :)

Det som söks är inget kommandoförband utan helt vanliga infanterister. I den första misslyckade operationen deltog kommandosoldater. I den andra, som var ett mycket konventionellt storanfall mot en välförsvarad ås, fanns inga kommandosoldater med.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Blev det inte syndabockar utsedda efter britternas Arnhem-44...? :unsure:

Det var ett stort blame game efter Arnhem och flera syndabockar utsågs, men vårt förband var inte med där. De stred dock på annan plats i Holland.
Citera
2024-10-24, 10:30
Medlem
Måhända några kanadensare som var med i Dieppe? Som då skulle vara den mer kända operationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in