Tja!
Jag har tidigare haft ett missbruk, jag tog mig ur det, blev ren och lämnade prover en gång i veckan, både inför och under en Adhd-utredning som tog ca 4 månader. Inte ett enda var positivt, så jag fick min diagnos och även min medicin.
Jag har stått på Elvanse och Attentin sedan ca 2020. Min förra läkare har inte ordinerat en enda screening sedan dess, och jag har inte heller haft något problem med polisen. Det fungerade alltid att förnya recepten tillsammans och som det var tänkt, men sedan gick han i pension och jag skulle få en ny.
Så i februari/mars fick jag träffa en annan läkare som jag bara skulle ha tillfälligt, det var ett bra möte och han nämnde även att han inte såg några tecken på missbruk och inte kände behov av att ordinera någon screening.
Sen fick jag veta att det var en kvinnlig läkare som skulle vara ansvarig för min medicinering, och det har strulat ända från början. Hon har tyckt att jag hört av mig för tidigt för att förnya recepten (2-3 dagar) och kräver att det ska vara högst sju dagar före, hon godtar inte att båda recepten förnyas samtidigt för det skulle ge ett överskott av några få tabletter på Attentin då.
Det har varit recept som inte gått att hämta ut på, där jag hört av mig och bett henne plocka bort just det och skriva ett nytt giltig, men endast fått till svar "Vad konstigt, det ska fungera". Jag har även behövt höra av mig för att fråga hur hon räknat på hur länge ett recept ska räcka, för datumen verkar inte stämma och tydligen har hon då räknat med medicin från vissa tidigare uttag.
Listan kan göras lång, men jag har alltid hållit god ton i mina meddelanden till henne. Men så vaknade jag upp idag och ser att jag fått en kallelse till en screening i veckan, ordinerad av just henne.
Jag har aldrig träffat henne, jag har inte ens pratat i telefon med henne! Och att kalla mig till en drogscreening utan anledning eller förklaring, och utan svar på när jag idag frågade varför?
Behöver jag lämna provet ändå för att få behålla min medicin? Jag har försökt googla runt om det, då ämnet varit uppe på tapeten för inte alltför längesen, men det mest konkreta jag hittar är att de inte får göra rutinmässiga screeningar av "normala" människor inför behandling. Men jag har ju missbruk i bakgrunden, dock har jag haft medicinen i flera år.
Kan någon svara eller kanske länka till vettiga sidor, där jag kan läsa om detta?
Tack!