Citat:
Ursprungligen postat av
Tgn
På vilket sätt märker du av det?
Minskad ångest och nervositet. Kroppen känns lugnare när den fått vila från nikotin en period.
Kan vara lite självförvållat också, tar bättre hand om mig själv när jag inte snusar. Tränar, umgås och prioriterar återhämtning på ett annat sätt.
Gjorts en del forskning på det också, bl.a. att
”Smoking cessation is associated with reduced depression, anxiety, and stress and improved positive mood and quality of life compared with continuing to smoke. The effect size seems as large for those with psychiatric disorders as those without. The effect sizes are equal or larger than those of antidepressant treatment for mood and anxiety disorders.”
Gäller visserligen rökning men bör ju vara liknande mekanismer som gäller. Finns att läsa här:
https://www.bmj.com/content/348/bmj.g1151.
Kan även rekommendera boken Dopamine Nation som kortfattat handlar om att allt som ger ett onaturligt dopaminpåslag (dvs dopamin utan att man får kämpa/arbeta för det) är kasst i för stor utsträckning och sabbar den naturliga balansen mellan smärta och njutning som finns i hjärnan.
Jag tillhör den skaran som inte kan begränsa mitt nikotinintag, därför blir det cold turkey och en period av abstinens innan solen tittar fram genom molnen igen

.