2024-10-11, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Kul! Äh, återfall och återfall. Det viktiga är att inte ge upp på sikt.
Som du säger, även jag mår väldigt bra av att inte stoppa i mig den här förbannade giftet längre.

Håller med! Jag tror återfallen var bra så tätt in på för min del. Nu har jag varit fri sen i söndags kl 14 och mår fantastiskt. Ett jävla gift och en sjuk grej att man ska vara beroende av en sak för att kunna fungera som människa..

Jag har nog druckit en 10 bärs ikväll utan att ens vara sugen på skiten. Vi kämpar på! Framåt pågar
Citera
2024-10-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Jag firar 2 månader snusfri idag! Att låta bli att snusa känns lätt vid det här laget *peppar peppar* men jag tror inte att allt det fysiska som snusen har ställt till med är borta än. Om nu allt försvinner, svårt att veta säkert.

Snyggt jobbat, grattis!
Citera
2024-10-13, 08:39
Medlem
Jag slutar idag, de höjer priserna så mycket att de övervunnit det roliga med snus. Dosa gick från 54-62 kronor och nu känner jag nepp. Min plånbok och hälsa blir tjockare och tobaksbolagen kan suga sin tumme.
Jag börjar inte snusa mer så är det bara. De höjer priserna stadigt, det får vara nog. Jag lägger ca 2000 i månaden på snus, det är fan en massa pengar.
Ska göra massa annat skoj med pengarna! Komigen nu alla!!
Citera
2024-10-13, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Jag slutar idag, de höjer priserna så mycket att de övervunnit det roliga med snus. Dosa gick från 54-62 kronor och nu känner jag nepp. Min plånbok och hälsa blir tjockare och tobaksbolagen kan suga sin tumme.
Jag börjar inte snusa mer så är det bara. De höjer priserna stadigt, det får vara nog. Jag lägger ca 2000 i månaden på snus, det är fan en massa pengar.

Ja helt rätt! Dessutom är det väl ganska onödigt att man ska behöva betala så mycket pengar för att fungera som människa. När du tagit dig igenom de första dagarna kommer det kännas bättre och bättre. Lägg pengarna på saker som förbättrar din hälsa istället!

En vecka för mig idag.
Citera
2024-10-13, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111

Nu kör vi! Inga mer pengar till tobaksbolagen och extra skatt.

Till veckan har jag varit utan snus i två månader. Det är ju inte lika jobbigt som första tiden men ibland, ofta på morgonen, börjar jag tänka romantiska tankar om snuset och då kan det kännas som man bara vill skita i detta. Men vi kämpar på
Citera
2024-10-13, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Ja helt rätt! Dessutom är det väl ganska onödigt att man ska behöva betala så mycket pengar för att fungera som människa. När du tagit dig igenom de första dagarna kommer det kännas bättre och bättre. Lägg pengarna på saker som förbättrar din hälsa istället!

En vecka för mig idag.

Bra jobbat och helt rätt inställning!
Citera
2024-10-20, 13:55
Medlem
Skapade ett konto för att kunna skriva av mig i den här tråden.

Har snusat till och från i snart 20 år. På sistone har det blivit dubbla prillor och nästan en dosa om dagen. Har försökt sluta fler gånger än jag kan räkna till men nu är jag verkligen trött på skiten. Har brottats med psykisk ohälsa en längre tid och jag vet av erfarenhet att nikotinet är en stor bidragande faktor till mitt mående.

Nu blir det fokus på att motionera och att vara smartare än snuset. Man fixar alltid ett steg till i löpspåret och man fixar alltid 5 minuter till utan nikotin.

Nu jävlar får det räcka, klockan 14 gör jag mig av med giftet i en soptunna utom räckhåll.
Citera
2024-10-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulsmakare
Skapade ett konto för att kunna skriva av mig i den här tråden.

Har snusat till och från i snart 20 år. På sistone har det blivit dubbla prillor och nästan en dosa om dagen. Har försökt sluta fler gånger än jag kan räkna till men nu är jag verkligen trött på skiten. Har brottats med psykisk ohälsa en längre tid och jag vet av erfarenhet att nikotinet är en stor bidragande faktor till mitt mående.

Nu blir det fokus på att motionera och att vara smartare än snuset. Man fixar alltid ett steg till i löpspåret och man fixar alltid 5 minuter till utan nikotin.

Nu jävlar får det räcka, klockan 14 gör jag mig av med giftet i en soptunna utom räckhåll.

På vilket sätt märker du av det?
Citera
2024-10-20, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tgn
På vilket sätt märker du av det?

Minskad ångest och nervositet. Kroppen känns lugnare när den fått vila från nikotin en period.

Kan vara lite självförvållat också, tar bättre hand om mig själv när jag inte snusar. Tränar, umgås och prioriterar återhämtning på ett annat sätt.

Gjorts en del forskning på det också, bl.a. att

”Smoking cessation is associated with reduced depression, anxiety, and stress and improved positive mood and quality of life compared with continuing to smoke. The effect size seems as large for those with psychiatric disorders as those without. The effect sizes are equal or larger than those of antidepressant treatment for mood and anxiety disorders.”

Gäller visserligen rökning men bör ju vara liknande mekanismer som gäller. Finns att läsa här:

https://www.bmj.com/content/348/bmj.g1151.

Kan även rekommendera boken Dopamine Nation som kortfattat handlar om att allt som ger ett onaturligt dopaminpåslag (dvs dopamin utan att man får kämpa/arbeta för det) är kasst i för stor utsträckning och sabbar den naturliga balansen mellan smärta och njutning som finns i hjärnan.

Jag tillhör den skaran som inte kan begränsa mitt nikotinintag, därför blir det cold turkey och en period av abstinens innan solen tittar fram genom molnen igen .
Citera
2024-10-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulsmakare
Minskad ångest och nervositet. Kroppen känns lugnare när den fått vila från nikotin en period.

Kan vara lite självförvållat också, tar bättre hand om mig själv när jag inte snusar. Tränar, umgås och prioriterar återhämtning på ett annat sätt.

Gjorts en del forskning på det också, bl.a. att

”Smoking cessation is associated with reduced depression, anxiety, and stress and improved positive mood and quality of life compared with continuing to smoke. The effect size seems as large for those with psychiatric disorders as those without. The effect sizes are equal or larger than those of antidepressant treatment for mood and anxiety disorders.”

Gäller visserligen rökning men bör ju vara liknande mekanismer som gäller. Finns att läsa här:

https://www.bmj.com/content/348/bmj.g1151.

Kan även rekommendera boken Dopamine Nation som kortfattat handlar om att allt som ger ett onaturligt dopaminpåslag (dvs dopamin utan att man får kämpa/arbeta för det) är kasst i för stor utsträckning och sabbar den naturliga balansen mellan smärta och njutning som finns i hjärnan.

Jag tillhör den skaran som inte kan begränsa mitt nikotinintag, därför blir det cold turkey och en period av abstinens innan solen tittar fram genom molnen igen .

Tackar för länken. Bekräftar det jag misstänkt. Jag har kommit underfund med att nikotinet stressar mig och förmodligen det som ger ångestliknande symptom med inre rastlöshet.
Citera
2024-10-22, 09:42
Medlem
Observerads avatar
En vecka idag.
Citera
2024-10-22, 09:51
Medlem
josh.reachers avatar
Jag har slutat att snusa två tidigare perioder. De båda perioderna varade ungefär ett halvår i taget, och var ljuvliga. Hela jag mådde bättre. Jag kände mig mer utvilad på morgonen, och jag kände mig rent generellt fräschare i både kropp och knopp. Dock bidrog stressen i arbetet till att jag tog upp snusandet igen båda gångerna. Den senaste månaden har jag irriterat mig ovanligt mycket på snus, trots en förbrukad dosa per dag i snitt. Jag har vaknat 05 varje morgon och varit så kopiöst snussugen. Dessutom ligger jag och sparkar med benen hela nätterna, till sambons stora förtret. Detta fenomen var helt bortblåst under mina snusfria perioder. Morgonsnusen idag var droppen. Jag finner det inte ens gott längre. Nu gör jag ett helhjärtat försök att sluta igen, den här gången för gott. Återkommer om några veckor så får vi se hur det hela fortlöper.
Lycka till allesammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in