Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
IQ-testen testar bland annat problemlösning. Skulle du säga att urbefolkningarna i Amazonas löser problem i stort sett varje dag?
Tror du det kan vara så att amerikanarna har högre IQ än befolkningarna i Amazonas för att IQ-testen är utformade efter samhället amerikanarna lever i? IQ-testen visar egentligen bara att amerikanerna är bättre anpassade till det amerikanska/västerländska samhället......?
Nej, det tror jag inte, men det är spekulativt och bortom studierna. "Metod"-stycket i valfri studie finns med just för att man ska kunna resonera som du gör nu, och jag kan inte det i ditt hypotetiska scenario. Vi kan bestämma att det är så, eller så kan vi bestämma att det inte är så. Det är hypotetiskt.
IQ är en ansats att mäta bortom kultur, men det är väl självklart att det inte är ett felfritt verktyg. Måttband skiljer sig också beroende på temperatur, material, luftfuktighet, ålder m.m. Men ansatsen är att det ska visa rätt.
Din farhåga om att IQ-tester bara visar att man är bättre anpassad till ett västerländskt samhälle är fel, vilket är trivialt att visa genom att peka ut att
västerlänningar bara ligger på tredje plats i skalan av etniska populationer som man brukar avgränsa när man pratar om just IQ-skillnader mellan etniska populationer. På först plats ligger nämligen Ashkenazi-judar, följt av östasiater. Tänker du att dessa på något magiskt sätt är bättre anpassade för det västerländska samhället än västerlänningar?
Du kan för lite för att diskutera detta egentligen, och du borde ha en hållning av att lyssna mer än försöka göra poängen. Jag har ägnat åtminstone några tusen timmar åt att läsa om och diskutera IQ, så du kommer sannolikt bara snubbla. (Jag vänder mig egentligen också principiellt emot att "försöka göra poänger" i en diskussion, utan försöker diskutera ärligt för att lära mig.)