2023-11-03, 11:23
  #25
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Recenserar varandras barn i facebook grupp ? Vad skriver de då för något ? ( låter sjukt)

Det är precis så dumt som det låter. En mer normal förälder visade rektorn lite skärmdumpar, jag fick bara se ett par exempel. Oftast gällde det tydligen vardagliga konflikter på rasterna som förstorades upp och arga föräldrar bråkade med varandra när skolan hade kontaktat dem. Istället för att försöka prata med sina egna barn och varandra som normala människor skrevs det att den andres unge var ”helt dum i huvudet”, ”helt saknar uppfostran”, ”borde socanmälas” etc.

Jag var bara där på en tillfällig tjänst så jag vet inte alla detaljer eller om det är annorlunda nu. Men det var tydligt där och då att det var en ganska speciell kultur i området.
Citera
2023-11-03, 11:47
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Det är precis så dumt som det låter. En mer normal förälder visade rektorn lite skärmdumpar, jag fick bara se ett par exempel. Oftast gällde det tydligen vardagliga konflikter på rasterna som förstorades upp och arga föräldrar bråkade med varandra när skolan hade kontaktat dem. Istället för att försöka prata med sina egna barn och varandra som normala människor skrevs det att den andres unge var ”helt dum i huvudet”, ”helt saknar uppfostran”, ”borde socanmälas” etc.

Jag var bara där på en tillfällig tjänst så jag vet inte alla detaljer eller om det är annorlunda nu. Men det var tydligt där och då att det var en ganska speciell kultur i området.

Nä, usch - så omoget. Det brukar bli bäst om man har en dialog med skolan. De ser vilka barn som kan ha svårigheter och brukar då ha en dialog med de berörda föräldrarna.

Sen får väl barn som inte klarar av att leka ihop på fritiden bara sluta leka ihop helt enkelt. Alla trivs inte med varandra och det är inget konstigt.

Facebook grupp för att bara tjaffsa med varandra är ju helt värdelöst. Lägg ned.
Citera
2024-10-16, 07:21
  #27
Medlem
cleolinas avatar
Hej!

Ett tag sedan det skrevs i tråden.
Vad är åsikter om Aspudden anno 2024?
Jag var där i går och är lite kär. Som en blandning mellan innerstad, småstad och… påminde mig faktiskt lite om Tyskland? Den där mixen av litet och stort och många kvartersbutiker.
De hade ett gulligt bibliotek (med vacker påfågel i stensättning på golvet!), en egen bokhandel, en antikvitetshandlare och diverse annat.
Älskade den charmiga bebyggelsen, dock synd att det inte fanns mer sekelskifte och mindre 1940-tal.
Också nära grönområden och vatten så vitt jag förstår.
Har chans på en tvåa på runt 60 m2 i ett sekelskifteshus men är lite orolig över att lämna mitt eget habitat sedan så länge, också mycket lugnt och fint. Men Aspudden var större med betydligt mer puls och den här lägenheten är 20 m2 större än min nuvarande.
Alltså: vad tycker ni om Aspudden? Att ni gillade det för några år sedan framgår ju, men hur ser det ut i dag, alltså?
Citera
2024-10-20, 10:04
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Hej!

Ett tag sedan det skrevs i tråden.
Vad är åsikter om Aspudden anno 2024?
Jag var där i går och är lite kär. Som en blandning mellan innerstad, småstad och… påminde mig faktiskt lite om Tyskland? Den där mixen av litet och stort och många kvartersbutiker.
De hade ett gulligt bibliotek (med vacker påfågel i stensättning på golvet!), en egen bokhandel, en antikvitetshandlare och diverse annat.
Älskade den charmiga bebyggelsen, dock synd att det inte fanns mer sekelskifte och mindre 1940-tal.
Också nära grönområden och vatten så vitt jag förstår.
Har chans på en tvåa på runt 60 m2 i ett sekelskifteshus men är lite orolig över att lämna mitt eget habitat sedan så länge, också mycket lugnt och fint. Men Aspudden var större med betydligt mer puls och den här lägenheten är 20 m2 större än min nuvarande.
Alltså: vad tycker ni om Aspudden? Att ni gillade det för några år sedan framgår ju, men hur ser det ut i dag, alltså?

Nu vet jag inte vart du bor i dagsläget men aspudden är fantastiskt! Nära till fina grönytor, 4h gård med fin lekplats och plaskdam som är toppen när man har barn, vinterviken med bad ligger en kort promenad bort. Hela området känns också väldigt tryggt.

Enda nackdelarna är väll resturangutbudet som är ganska fattigt jämfört med tex råsunda samt att tunnelbanelinjen fortsätter bort till norsborg.

Vi har nyligen flyttat till en fin sekelskiftstrea i aspudden och stormtrivs. Visserligen spenderade jag stora delar av föräldrarledigheten här då vi tidigare bodde vid telefonplan. Men närhet till grönytor, bad, bra lekplatser och framförallt stan är toppen!
Citera
2024-10-20, 10:13
  #29
Medlem
Ringhals3s avatar
Aspudden var kraftigt förslummat i början av 70-talet och beboddes av fattigt folk.
Sedan renovetades och gentrifierades omrpdet under andra halvan av 70-talet, dessvärre renoverades lägenheterns många gånger väldigt pietetslöst. Idag är Aspudden et ett hipstermecka för hipsters som inte har råd att bo vid nytorget.
Citera
2024-10-20, 10:16
  #30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Nä, usch - så omoget. Det brukar bli bäst om man har en dialog med skolan. De ser vilka barn som kan ha svårigheter och brukar då ha en dialog med de berörda föräldrarna.

Sen får väl barn som inte klarar av att leka ihop på fritiden bara sluta leka ihop helt enkelt. Alla trivs inte med varandra och det är inget konstigt.

Facebook grupp för att bara tjaffsa med varandra är ju helt värdelöst. Lägg ned.

Väldigt många medelklassföräldrar i Stockholm är sjukt fixerade vid sina barn som de curlar dagligem och de har tio tusen åsikter om skolan barnen går på. Min farsa och morsa ringde exakt noll gånger till mina skolor och hade åsikter. Själv ringde jag också noll gånger när mkn dotter gick i skolan.

Många föäldrar borde chilla lite mer.
Citera
2024-10-20, 11:23
  #31
Medlem
cleolinas avatar
Tack för era svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Nu vet jag inte vart du bor i dagsläget men aspudden är fantastiskt! Nära till fina grönytor, 4h gård med fin lekplats och plaskdam som är toppen när man har barn, vinterviken med bad ligger en kort promenad bort. Hela området känns också väldigt tryggt.

Enda nackdelarna är väll resturangutbudet som är ganska fattigt jämfört med tex råsunda samt att tunnelbanelinjen fortsätter bort till norsborg.

Vi har nyligen flyttat till en fin sekelskiftstrea i aspudden och stormtrivs. Visserligen spenderade jag stora delar av föräldrarledigheten här då vi tidigare bodde vid telefonplan. Men närhet till grönytor, bad, bra lekplatser och framförallt stan är toppen!

Ja, jag bor på samma tunnelbanelinje fast norrut och det är förbluffande hur stor skillnad det är att åka norrut från t-centralen vs söderut. Det är iaf ungefär samma avstånd från t-centralen, dvs nära stan.
Verkar verkligen vara en förtjusande blandning mellan city, småstad och landet! Dessutom är det inte kompakt stenstad utan många av de äldre husen är väldigt charmigt och personligt byggda i fristående hus som skapar luft, ljus och rymd. Betyder ganska mycket!
Men bor ni i bostadsrätt? Om du inte har något emot att svara. Tror tyvärr att många av hyresrätterna är förvanskade. Se nedan. Men hoppas att jag har fel!

Också fint med närheten till Midsommarkransen och Gröndal, det är ju också charmiga små närförorter.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Aspudden var kraftigt förslummat i början av 70-talet och beboddes av fattigt folk.
Sedan renovetades och gentrifierades omrpdet under andra halvan av 70-talet, dessvärre renoverades lägenheterns många gånger väldigt pietetslöst. Idag är Aspudden et ett hipstermecka för hipsters som inte har råd att bo vid nytorget.
Ja, jag är så orolig för detta! Har sett några bilder på bostadsbytarsiter (dock måste man ladda upp bilder själv för att få se alla, och det vill jag inte). Blev förskräckt!
T ex verkar taken i sekelskifteshusen ha sänkts!?
Och fönster utbytta och för att det ska ge ett autentiskt intryck verkar de bara lagt på några träpinnar med noll finess, för att skapa rutor.
Jag älskar gamla hus och intakt charm, fasliga renoveringar som tar bort husets personlighet och själ är det värsta jag vet!
Verkar dessutom som hyresrätterna ägs av Stockholmshem? Har hört en del gnäll om dem. Jag bor hos ett annat bolag i allmännyttan (Familjebostäder) och är supernöjd med dem! Skulle helst vilja bo kvar som hyresgäst hos dem. Framför allt vill jag ha ett charmigt och själfullt boende med de vackra gamla detaljerna och personligheten intakta.
Sänkning av tak och moderna, ”blinda” fönster - jag ryser!
Förresten, synd att spårvagnen togs bort! Finns det nåt gulligare än gamla spårvagnar!? 🚋

Edit: nu citerade jag inte ditt andra inlägg men som lärare håller jag med dig! 😁 🤝
Citera
2024-10-20, 11:29
  #32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Tack för era svar!



Ja, jag bor på samma tunnelbanelinje fast norrut och det är förbluffande hur stor skillnad det är att åka norrut från t-centralen vs söderut. Det är iaf ungefär samma avstånd från t-centralen, dvs nära stan.
Verkar verkligen vara en förtjusande blandning mellan city, småstad och landet! Dessutom är det inte kompakt stenstad utan många av de äldre husen är väldigt charmigt och personligt byggda i fristående hus som skapar luft, ljus och rymd. Betyder ganska mycket!
Men bor ni i bostadsrätt? Om du inte har något emot att svara. Tror tyvärr att många av hyresrätterna är förvanskade. Se nedan. Men hoppas att jag har fel!

Också fint med närheten till Midsommarkransen och Gröndal, det är ju också charmiga små närförorter.


Ja, jag är så orolig för detta! Har sett några bilder på bostadsbytarsiter (dock måste man ladda upp bilder själv för att få se alla, och det vill jag inte). Blev förskräckt!
T ex verkar taken i sekelskifteshusen ha sänkts!?
Och fönster utbytta och för att det ska ge ett autentiskt intryck verkar de bara lagt på några träpinnar med noll finess, för att skapa rutor.
Jag älskar gamla hus och intakt charm, fasliga renoveringar som tar bort husets personlighet och själ är det värsta jag vet!
Verkar dessutom som hyresrätterna ägs av Stockholmshem? Har hört en del gnäll om dem. Jag bor hos ett annat bolag i allmännyttan (Familjebostäder) och är supernöjd med dem! Skulle helst vilja bo kvar som hyresgäst hos dem. Framför allt vill jag ha ett charmigt och själfullt boende med de vackra gamla detaljerna och personligheten intakta.
Sänkning av tak och moderna, ”blinda” fönster - jag ryser!
Förresten, synd att spårvagnen togs bort! Finns det nåt gulligare än gamla spårvagnar!? 🚋

Edit: nu citerade jag inte ditt andra inlägg men som lärare håller jag med dig! 😁 🤝

Ja de sänkta innertaken, plastgolven och utkastade kakelugnarna var den tidens filosofi! Det skulle renoveras till samma "standard" som nybyggda lägenheter!

Ja googlar man "spårvagn hägerstensvägen" så hittar man otroligt stämningsfulla bilder!

https://www.google.com/search?client=ms-android-samsung-rvo1&sca_esv=bdf35d4ce1cd0f1b&source=android-browser&sxsrf=ADLYWIKptrpwz2Aj59NxUVUqTkPXGJfYpQ:1 729416495566&q=sp%C3%A5rvagn+h%C3%A4gerstensv%C3%A 4gen&udm=2&fbs=AEQNm0A6bwEop21ehxKWq5cj-cHabtDF9k5_O8FotNkF4z1i4ax77TSCoUrvAc2x4IpPCwqIRdE U4x3VkgIQR2Lv-gLI1EMm LMCS4NzOKl4lYVW7Qfi5i__F0buQCoM19xF-HkULYrD9SAJaJku_tyo004gNFWOMOmpl6XvMXbj7VIHNZP8QTs J_aE0mDTop1fiL KqOUCTIv&sa=X&ved=2ahUKEwiq8Iu_0pyJAxWvJRAIHa4zPTo QtKgLegQIERAB&biw=384&bih=679&dpr=2.81
Citera
2024-10-20, 12:43
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Tack för era svar!



Ja, jag bor på samma tunnelbanelinje fast norrut och det är förbluffande hur stor skillnad det är att åka norrut från t-centralen vs söderut. Det är iaf ungefär samma avstånd från t-centralen, dvs nära stan.
Verkar verkligen vara en förtjusande blandning mellan city, småstad och landet! Dessutom är det inte kompakt stenstad utan många av de äldre husen är väldigt charmigt och personligt byggda i fristående hus som skapar luft, ljus och rymd. Betyder ganska mycket!
Men bor ni i bostadsrätt? Om du inte har något emot att svara. Tror tyvärr att många av hyresrätterna är förvanskade. Se nedan. Men hoppas att jag har fel!

Också fint med närheten till Midsommarkransen och Gröndal, det är ju också charmiga små närförorter.


Ja, jag är så orolig för detta! Har sett några bilder på bostadsbytarsiter (dock måste man ladda upp bilder själv för att få se alla, och det vill jag inte). Blev förskräckt!
T ex verkar taken i sekelskifteshusen ha sänkts!?
Och fönster utbytta och för att det ska ge ett autentiskt intryck verkar de bara lagt på några träpinnar med noll finess, för att skapa rutor.
Jag älskar gamla hus och intakt charm, fasliga renoveringar som tar bort husets personlighet och själ är det värsta jag vet!
Verkar dessutom som hyresrätterna ägs av Stockholmshem? Har hört en del gnäll om dem. Jag bor hos ett annat bolag i allmännyttan (Familjebostäder) och är supernöjd med dem! Skulle helst vilja bo kvar som hyresgäst hos dem. Framför allt vill jag ha ett charmigt och själfullt boende med de vackra gamla detaljerna och personligheten intakta.
Sänkning av tak och moderna, ”blinda” fönster - jag ryser!
Förresten, synd att spårvagnen togs bort! Finns det nåt gulligare än gamla spårvagnar!? 🚋

Edit: nu citerade jag inte ditt andra inlägg men som lärare håller jag med dig! 😁 🤝

Vi bor i BRF! Och ja, dessa var ju HR back in the day där allt "moderniserades" sänka innertak pga oljakrisen, plastmattor, kakelugnar som kastades ut etc. Tanken var att initialt riva husen då dom hade förslummats så mkt men efter mycket protester så "moderniserades" dom istället Fönstrena i vår byggnad är visserligen inte original men dom är fortfarande fina med spröjs och träbågar, dessa är från 40talet. Föreningen är också måna om byggnaden då den är grönmärkt.

Vi har däremot renoverat vår lägenhet för att återställa den så gott det går, bland annat höjt innertaket, tidstypiska golvsocklar/dörrfoder, innerdörrar i massivt trä med spegel etc.

Har ingen aning om HR beståendet men där har jag svårt att se art hyresvärderna skulle lyfta ett finger för att återställa dom istället för att vara billigt fortsätta renovera vid behov.
Citera
2024-10-20, 13:19
  #34
Medlem
cleolinas avatar
Skulle varit roligt att se Jag bor på Hägerstensvägen, förresten! Tydligen fanns den på Svtplay fram tills förra året…

Fördelar och nackdelar av vad jag hittills sett eller hört:

Fördelar:
Charmig bebyggelse med början från förra sekelskiftet, många originella och fristående hus och hus från olika tidsepoker.

Känns som en blandning mellan by, småstad och Stockholms innerstad!

Goda kommunikationen - röd linje 13 tar ca 8 min till Slussen

Tydligen lugnt område.

Naturskönt - parker och strövområden, närhet till vatten och bad.

Många kulturella verkar bo där. (Som en del verkar tycka är en nackdel…)

Bokhandel, antikaffär, andra små butiker, bibliotek, stort och välsorterat Ica som är billigare än innerstan.

En station från Liljeholmen med alla dess butiker och stora mataffärer.

De närmsta närförorterna runt omkring är också fina.

Nackdelar:

Ok, det här är ju min personliga smak, men: för få sekelskifteshus.

Det sekelskifte som finns och fortfarande är hyresrätter har tydligen grovt vandaliserats med sänkning av tak, plastmattor på golv et c. Förhoppningsvis inte överallt!

Genomfartsled genom Aspudden. Inte så stor sådan, men ändock en genomfartsled.

Röda linjen söderut är ärligt talat mer gapig än röda linjen åt andra hållet.

Essingeleden i närheten.

Finns inget riktigt bra café? En del matställen men osäker på kvalitén på dessa.

Ingen buss till stan. Som sagt var t-bana men roligare att åka buss och kunna titta ut!
Spårvagnen också försvunnen liksom på de flesta andra platser i Stockholm.


Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja de sänkta innertaken, plastgolven och utkastade kakelugnarna var den tidens filosofi! Det skulle renoveras till samma "standard" som nybyggda lägenheter!

Ja googlar man "spårvagn hägerstensvägen" så hittar man otroligt stämningsfulla bilder!

https://www.google.com/search?client=ms-android-samsung-rvo1&sca_esv=bdf35d4ce1cd0f1b&source=android-browser&sxsrf=ADLYWIKptrpwz2Aj59NxUVUqTkPXGJfYpQ:1 729416495566&q=sp%C3%A5rvagn+h%C3%A4gerstensv%C3%A 4gen&udm=2&fbs=AEQNm0A6bwEop21ehxKWq5cj-cHabtDF9k5_O8FotNkF4z1i4ax77TSCoUrvAc2x4IpPCwqIRdE U4x3VkgIQR2Lv-gLI1EMm LMCS4NzOKl4lYVW7Qfi5i__F0buQCoM19xF-HkULYrD9SAJaJku_tyo004gNFWOMOmpl6XvMXbj7VIHNZP8QTs J_aE0mDTop1fiL KqOUCTIv&sa=X&ved=2ahUKEwiq8Iu_0pyJAxWvJRAIHa4zPTo QtKgLegQIERAB&biw=384&bih=679&dpr=2.81

Ja, och på en del av dem ser man också de fina, lite speciella (tinnar och torn) husen som fortfarande finns kvar.

Undrar om det var Stockholmshem mest som gjorde detta? Jag bor som sagt var i Familjebostäder och här är mycket intakt, t ex hög takhöjd, gamla dörrar et c.

Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Vi bor i BRF! Och ja, dessa var ju HR back in the day där allt "moderniserades" sänka innertak pga oljakrisen, plastmattor, kakelugnar som kastades ut etc. Tanken var att initialt riva husen då dom hade förslummats så mkt men efter mycket protester så "moderniserades" dom istället Fönstrena i vår byggnad är visserligen inte original men dom är fortfarande fina med spröjs och träbågar, dessa är från 40talet. Föreningen är också måna om byggnaden då den är grönmärkt.

Vi har däremot renoverat vår lägenhet för att återställa den så gott det går, bland annat höjt innertaket, tidstypiska golvsocklar/dörrfoder, innerdörrar i massivt trä med spegel etc.

Har ingen aning om HR beståendet men där har jag svårt att se art hyresvärderna skulle lyfta ett finger för att återställa dom istället för att vara billigt fortsätta renovera vid behov.

Hu! Hoppas verkligen att de inte massakrerade alla lägenheter de hade i sitt bestånd! Bra att ni återställer! Men ja, tyvärr lär ju inte Stockholmshem bry sig det minsta om att återskapa.
Så otroligt trist om alla hyreslägenheter där har sänkt tak. Det kan (får) man ju knappast åtgärda själv som hyresgäst och själva lär dem ju inte ha något intresse.
Det borde införas en ny lag ”Bostadsbarbari-ban” och alla som vanställt tvingas återställa…
Citera
2024-10-20, 16:00
  #35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Skulle varit roligt att se Jag bor på Hägerstensvägen, förresten! Tydligen fanns den på Svtplay fram tills förra året…

Fördelar och nackdelar av vad jag hittills sett eller hört:

Fördelar:
Charmig bebyggelse med början från förra sekelskiftet, många originella och fristående hus och hus från olika tidsepoker.

Känns som en blandning mellan by, småstad och Stockholms innerstad!

Goda kommunikationen - röd linje 13 tar ca 8 min till Slussen

Tydligen lugnt område.

Naturskönt - parker och strövområden, närhet till vatten och bad.

Många kulturella verkar bo där. (Som en del verkar tycka är en nackdel…)

Bokhandel, antikaffär, andra små butiker, bibliotek, stort och välsorterat Ica som är billigare än innerstan.

En station från Liljeholmen med alla dess butiker och stora mataffärer.

De närmsta närförorterna runt omkring är också fina.

Nackdelar:

Ok, det här är ju min personliga smak, men: för få sekelskifteshus.

Det sekelskifte som finns och fortfarande är hyresrätter har tydligen grovt vandaliserats med sänkning av tak, plastmattor på golv et c. Förhoppningsvis inte överallt!

Genomfartsled genom Aspudden. Inte så stor sådan, men ändock en genomfartsled.

Röda linjen söderut är ärligt talat mer gapig än röda linjen åt andra hållet.

Essingeleden i närheten.

Finns inget riktigt bra café? En del matställen men osäker på kvalitén på dessa.

Ingen buss till stan. Som sagt var t-bana men roligare att åka buss och kunna titta ut!
Spårvagnen också försvunnen liksom på de flesta andra platser i Stockholm.




Ja, och på en del av dem ser man också de fina, lite speciella (tinnar och torn) husen som fortfarande finns kvar.

Undrar om det var Stockholmshem mest som gjorde detta? Jag bor som sagt var i Familjebostäder och här är mycket intakt, t ex hög takhöjd, gamla dörrar et c.



Hu! Hoppas verkligen att de inte massakrerade alla lägenheter de hade i sitt bestånd! Bra att ni återställer! Men ja, tyvärr lär ju inte Stockholmshem bry sig det minsta om att återskapa.
Så otroligt trist om alla hyreslägenheter där har sänkt tak. Det kan (får) man ju knappast åtgärda själv som hyresgäst och själva lär dem ju inte ha något intresse.
Det borde införas en ny lag ”Bostadsbarbari-ban” och alla som vanställt tvingas återställa…

Ja filmen "Jag bor på Hägerstensvägen" är episk!
Hoppas den läggs upp snart igen!
Citera
2024-10-20, 16:06
  #36
Medlem
64 bast på Söder(malm). Som ung idag skulle definitivt Aspudden och M-kransen vara förstahandsvalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in