Citat:
Det är imponerande och modigt av dig, måste jag säga. Lexbase borde verkligen ha blivit stämt redan 2013, och ett förhandsavgörande borde ha nått EU-domstolen 2014, så att frågan kunde ha blivit löst innan GDPR trädde i kraft.
Redan då fanns det ett starkt skydd genom Dataskyddsdirektivet 95/46/EG. Var befann sig alla dessa självutnämnda dataskyddsexperter vid den tiden? Om rättvisa hade skipats då, hade vi kunnat undvika tio år av lidande för så många människor, inklusive mig själv. Samhället hade absolut inte sett ut som det gör idag – jag är övertygad om att vi hade haft ett mer harmoniskt och välmående samhälle.
Redan då fanns det ett starkt skydd genom Dataskyddsdirektivet 95/46/EG. Var befann sig alla dessa självutnämnda dataskyddsexperter vid den tiden? Om rättvisa hade skipats då, hade vi kunnat undvika tio år av lidande för så många människor, inklusive mig själv. Samhället hade absolut inte sett ut som det gör idag – jag är övertygad om att vi hade haft ett mer harmoniskt och välmående samhälle.
Tack! Tycker det är viktigt att så gott som möjligt kämpa för sina rättigheter. Jag är ganska förbryllad att nu över 10 år senare får databaserna fortfarande verka och även försvaras från flera håll. Riksdagen varnades av KU redan 2003 vid grundlagsändringen och införandet av frivillig utgivningsbevis, att det kunde uppstå rena personregister på nätet. Ingen valde att lyssna.
Politiker och lämpliga myndigheter hade kunnat agera med kraftagg vid lexbase start i början av 2014, för att försvara rätten till privatliv. Beatrice Ask justitieminister vid tidpunkten var "förbannad" och skulle göra allt i sin makt för att stoppa Lexbase.
Idag är vi här, 2024 och närmar oss 2025 där våra värdelösa och lögnaktiga politiker fortfarande säger att något ska göras åt situationen medan landets justitieminister går till försvar för lexbase i ett yttrande till EUD.
Jag vet att lexbase stämdes några gånger i början, bla i form av grupptalan men att domstolarna kom fram till att databaserna har laglig rätt att göra som de gör. Jag tycker hela situationen med databaserna är märkligt och det onekligen ligger en hund begraven i det hela.

Så här ser det ut på riktigt:

). Jag föredrar att förlita mig på EU-domstolen, som är den högsta auktoriteten över hur EU-rättsakter ska tolkas och tillämpas.