2024-10-19, 13:24
Medlem
Mycket historielöshet i tråden.

Innan vi hade någon stat här i landet hade vi bara klanvälden som kunde tvinga befolkningen till vad som helst.

Det satte Birger Jarl stopp för och detta arbete fortsatte med hans ättlingar. Främst Magnus Ladulås och Magnus Eriksson.

Klanväldenas sorti innebar att landets ekonomi kunde förbättras märkbart genom att bönder och bergsmän fick arbetsro och slapp att våldskattas av klanerna.
Citera
2024-10-19, 13:40
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Vad är det som får dig att tro på den utvecklingen?
Ett antal hundra, eller tusen, år av ekonomisk empiri och litteratur. När människor får producera och bedriva handel fritt så uppstår och ökar välstånd. När stater reglerar, beskattar, monopoliserar, förbjuder osv. så minskar välståndet.
Citat:
Går ett sånt maktvacuum att upprätthålla över tid?
Ingen aning.
Citat:
Hur skulle man förhindra att gangsters tar över och kör ”might is right”?
Dagens statliga våldsmonopol är ”might is right”.
Citat:
Vems eller vilkas lagar ska gälla för att direkt koppla till trådfrågan?
Jag tror inte på ”lagar”. Jag förespråkar frivilliga överenskommelser.
Citera
2024-10-19, 14:59
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Ett antal hundra, eller tusen, år av ekonomisk empiri och litteratur. När människor får producera och bedriva handel fritt så uppstår och ökar välstånd. När stater reglerar, beskattar, monopoliserar, förbjuder osv. så minskar välståndet.
Ingen aning.
Dagens statliga våldsmonopol är ”might is right”.
Jag tror inte på ”lagar”. Jag förespråkar frivilliga överenskommelser.

Jaså verkligen? Kan du ge exempel på framgångsrika civilisationer historiskt som saknat centralmakt/stat?

Men vad är det som får dig att tro att ett statligt våldsmonopol inte ersätts av ett privat våldsmonopol eller t.o.m ett våldsoligopol? Hur ska tvister och brott lösas i ditt samhälle? Kan man ens prata om lagar i ett sånt samhälle? Eller menar du att konflikter människor emellan helt plötsligt på något magiskt sätt försvinner med staten?
Citera
2024-10-19, 15:29
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Jaså verkligen? Kan du ge exempel på framgångsrika civilisationer historiskt som saknat centralmakt/stat?

Men vad är det som får dig att tro att ett statligt våldsmonopol inte ersätts av ett privat våldsmonopol eller t.o.m ett våldsoligopol? Hur ska tvister och brott lösas i ditt samhälle? Kan man ens prata om lagar i ett sånt samhälle? Eller menar du att konflikter människor emellan helt plötsligt på något magiskt sätt försvinner med staten?
Kan du ge exempel på välstånd som skapats av en stat? Vilka innovationer som introducerats på marknaden av hövdingar, krigsherrar, präster, kejsare, kungar, despoter och politiker?

Vad menar du med ”framgångsrika civilisationer”? Egypten? Där pyramider byggdes av tusentals slavar.

Jag tror inte så mycket om ditt hypotetiska framtidsscenario. Jag konstaterar att det vi har idag är det absolut värsta alternativ man överhuvudtaget kan tänka sig. Stater som krigar och slaktar hundratals miljoner människor och centralbanker som förintar miljarder och åter miljarder dollar och kronor och skuldsätter mänskligheten i evig tid.

Hur tvister och brott ska lösas i en fri tillvaro återstår att se. Det finns mycket litteratur på ämnet om man är intresserad av det.
Tvister borde bäst och enklast lösas genom att parterna gemensamt utser ett oberoende ombud.
Att en konkurrensutsatt marknad är överlägsen den fullständigt havererade och korrupta Polismyndigheten borde du förstå.

Om du vore läskunnig så hade du begripit att jag redan berört att människor är vad dom är, oavsett om det finns en stat eller inte.
Citera
2024-10-19, 17:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Hur gör man när två eller fler grupper i samma land, eller t.o.m. samma samhälle inte är överens om lagarna t.ex, var frågan.

Men rent generellt är libertarianismen egentligen samma som anarkism. Båda bygger på att människor kan komma överens om allting. Egentligen att det finns en homo anarkismus eller en homo libertariamus. Men båda samhällena kan bara existera om de bara befolkas med de som tror på ideologin.

Men svara gärna på frågan. Problemet med ideologin precis som med anarkismen är att den inte är genomtänkt. Man kan inte svara på hur man gör, när vissa situationer uppkommer.
Mitt svar på frågan är: man gör samma sak som idag om två grupperingar inte är överens.
Citera
2024-10-19, 17:15
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Men tribalismen utvecklade centralmakt/stat. Vilket är en förutsättning för civilisation. Endast väldigt primitiva samhällen stannar kvar i anarkokapitalistiska/anarkistiska tillstånd.

Din psykopatologi är intressant. Å ena sidan verkar du ha insett att anarkokapitalistiska samhällen aldrig fungerat. Åtminstone inte som i din utopi. Ändå hoppas du på att de nu ska fungera men jag får inget svar av dig vad du baserar det på. Handlar det månne bara om att inget ska få peta hål på din fantasibubbla?
Som sagt, tribalism är en förutsättning för anarkokapitalism, precis som för nationalstater. Att du skriver "anarkokapitalism/anarkism" tyder på att du inte vet vad anarkokapitalism är. Det är alltså inte anarki.
Citera
2024-10-19, 17:28
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Mitt svar på frågan är: man gör samma sak som idag om två grupperingar inte är överens.
Krigar? Eller vad menar du att man gör idag?
Citera
2024-10-19, 17:49
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Kan du ge exempel på välstånd som skapats av en stat? Vilka innovationer som introducerats på marknaden av hövdingar, krigsherrar, präster, kejsare, kungar, despoter och politiker?

Vad menar du med ”framgångsrika civilisationer”? Egypten? Där pyramider byggdes av tusentals slavar.

Jag tror inte så mycket om ditt hypotetiska framtidsscenario. Jag konstaterar att det vi har idag är det absolut värsta alternativ man överhuvudtaget kan tänka sig. Stater som krigar och slaktar hundratals miljoner människor och centralbanker som förintar miljarder och åter miljarder dollar och kronor och skuldsätter mänskligheten i evig tid.

Hur tvister och brott ska lösas i en fri tillvaro återstår att se. Det finns mycket litteratur på ämnet om man är intresserad av det.
Tvister borde bäst och enklast lösas genom att parterna gemensamt utser ett oberoende ombud.
Att en konkurrensutsatt marknad är överlägsen den fullständigt havererade och korrupta Polismyndigheten borde du förstå.

Om du vore läskunnig så hade du begripit att jag redan berört att människor är vad dom är, oavsett om det finns en stat eller inte.

Du kan ju inte besvara min fråga med en motfråga. Ditt påstående är din sak att bevisa. Vill du hävda att framgångsrika civilisationer utan stat/centralmakt existerat så får du ge exempel.

Under jägar-och samlartiden fanns ingen stat. Det var den i särklass mest våldsamma epoken någonsin. Man beräknar att ca 15% av populationen dog till följd av våld. Inget i modern tid kommer i närheten av sådana siffror. Inte ens Djingis Khan lyckades med det.

Mest flum från dig…”det löser sig på något sätt”. Men om du nu är så medveten om att människor är vad de är stat eller ej så blir din ståndpunkt än svårare att motivera. Frågorna blir bara fler. Att polis och andra myndigheter är rena skräpet idag innebär inte automatiskt att det blir mycket bättre bara för att staten försvinner. Du resonerar som om ett samhälle utan stat består av jämbördiga parter som förhandlar med varandra. Men så naiv kan du väl omöjligen vara. Eller?
Citera
2024-10-19, 17:53
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Som sagt, tribalism är en förutsättning för anarkokapitalism, precis som för nationalstater. Att du skriver "anarkokapitalism/anarkism" tyder på att du inte vet vad anarkokapitalism är. Det är alltså inte anarki.

Anarkokapitalismen har sina rötter i anarkismen. Du tar fortfarande inte till dig mina argument. Endast väldigt primitiva samhällen om än tribalistiska stannar i tillståndet anarkokapitalism/anarkism. Det finns inga högcivilisationer någonsin utan stat/centralmakt.
Citera
2024-10-19, 18:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Krigar? Eller vad menar du att man gör idag?
Ja, kriga och sedan kommer man överens om fred under några villkor.
Citera
2024-10-19, 18:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Anarkokapitalismen har sina rötter i anarkismen. Du tar fortfarande inte till dig mina argument. Endast väldigt primitiva samhällen om än tribalistiska stannar i tillståndet anarkokapitalism/anarkism. Det finns inga högcivilisationer någonsin utan stat/centralmakt.
Ja, men tyvärr är det du skriver objektivt fel. Våra civilisationer har aldrig haft så mycket inslag av anarkokapitalism som de har idag.
Citera
2024-10-19, 19:32
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ja, men tyvärr är det du skriver objektivt fel. Våra civilisationer har aldrig haft så mycket inslag av anarkokapitalism som de har idag.

Det där är ett logiskt tankefel. Anarkokapitalism kan bara existera utan en stat. Jag skulle dessutom hävda att vi aldrig haft ett mer sönderreglerat samhälle och en större stat än den vi har nu. Jag tror inte att du vill ge anarkokapitalismen cred för det va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in