Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Jaså verkligen? Kan du ge exempel på framgångsrika civilisationer historiskt som saknat centralmakt/stat?
Men vad är det som får dig att tro att ett statligt våldsmonopol inte ersätts av ett privat våldsmonopol eller t.o.m ett våldsoligopol? Hur ska tvister och brott lösas i ditt samhälle? Kan man ens prata om lagar i ett sånt samhälle? Eller menar du att konflikter människor emellan helt plötsligt på något magiskt sätt försvinner med staten?
Kan du ge exempel på välstånd som skapats av en stat? Vilka innovationer som introducerats på marknaden av hövdingar, krigsherrar, präster, kejsare, kungar, despoter och politiker?
Vad menar du med ”framgångsrika civilisationer”? Egypten? Där pyramider byggdes av tusentals slavar.
Jag tror inte så mycket om ditt hypotetiska framtidsscenario. Jag konstaterar att det vi har idag är det absolut värsta alternativ man överhuvudtaget kan tänka sig. Stater som krigar och slaktar hundratals miljoner människor och centralbanker som förintar miljarder och åter miljarder dollar och kronor och skuldsätter mänskligheten i evig tid.
Hur tvister och brott ska lösas i en fri tillvaro återstår att se. Det finns mycket litteratur på ämnet om man är intresserad av det.
Tvister borde bäst och enklast lösas genom att parterna gemensamt utser ett oberoende ombud.
Att en konkurrensutsatt marknad är överlägsen den fullständigt havererade och korrupta Polismyndigheten borde du förstå.
Om du vore läskunnig så hade du begripit att jag redan berört att människor är vad dom är, oavsett om det finns en stat eller inte.