Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-19, 12:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Likheterna mellan SE och CA ter sig vara väldigt få, och går man efter den omåttligt populära gärningsmannaprofilen prickar ju CA träff på fler tavlor än SE? Förvisso har vi noll källor på att vare sig CA eller SE avnjutit amfetamin regelbunden basis, men SE var ju uppenbarligen törstig (oavsett årstid) och hade tillgång (iaf periodvis i livet) till smärtstillande av narkotikaklass. I det avseendet känns ju SE ha mer gemensamt med sin olycksbroder CP? Kan man säga att SE var en blandmissbrukare från Täby? Varför valde Mellander att presentera CP som en blandmissbrukare från Sollentuna, men inte SE som en sådan från Täby? En spade är ju trots allt en spade - oavsett om den är guldpläterad eller inte. *host*

Hasse A (om det nu är samme man vi åsyftar) har ju i många år fått något mörkt i blicken när CA förts på tal i TV3. En klassiker var ju då han och Göransson möttes i TV4 dryga timmen efter nedläggningen, hatet mellan dessa två giganter bokstavligen osade ur "teveapparaterna", likt röken efter ett vådaskott. Vill minnas att han även fick ur sig ett eller två CA i ren upphetsning under samkvämet.
Jag tycker till skillnad mot Filter inte att GMP är så speciellt träffande när det gäller SE. Man får dock beakta att en GMP bara är ett trubbigt verktyg för polisen att hitta olika misstänkta.

GrK bokstaverade väl GMP-objekten efter hur många uppslag de hade i PU? Då kvalade CA bara in som GH på en blygsam åttonde plats. SE blev bara omnämnd i något stycke i GrK, vad det nu kan ha för värde som observation.

Att överlåta polisarbete åt journalister har nog visat sig vanskligt genom åren och om dessa journalister dessutom inte ens kan enas om en gemensam GM blir det väl ännu mer problematiskt?

Man ser framför sig för sitt inre öga hur guldspadarna viner i luften på publicistklubbens SE-aftnar. B-laget som smugit sig in utan guldspade sitter med svarta ögon i ett hörn och mumlar med malande käkar; "Men CA då? CA?"

Jag är som vanligt ingen expert på att dra gränsen mellan missbruk och brukande, men SEs "blandmissbruk" är nog något av en tolkningsfråga för mig. Är det verkligen rimligt att GM-SE var stupfull på mordnatten och så hög på Kortison att han såg stjärnor och "rött"? För mig är det mest en rolig hypotes, men den saknar väl stöd i materialet?

Att SE bevisligen var skrivkunnig och visste hur man postade vykort med solnedgångar gör honom också mer trovärdig som anonym brevskrivare? Teorierna om SE är många och svårsorterade.

Vet vi om SE blev stel i nacken efter fallskadan? Om SE inte kunde titta bakåt minskar hans möjligheter att vara en påhittad mördare markant i mina ögon. UG borde ha en bra uppfattning om detta.
Citera
2024-10-19, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja nu håller jag ju inte med om just den biten att SE måste ha skymt sikten för NF, men man kan ha olika uppfattningar där. Trottoaren var 7 meter bred 1986, bredare än den är idag. Ett fotbollsmål är 7,32 meter brett vilket motsvarar trottoaren plus en Magnumrevolver. Här är en bild på ett fotbollsmål med en person som skymmer sikten:

https://media.istockphoto.com/id/482672835/sv/foto/football-match-in-stadium-penalty-kick.jpg?s=612x612&w=is&k=20&c=dr3IZ0t9Oyy4kBTELxl BTdRK8zDIKuLHl0HC9UhY3Go=

I verkligheten blir det ju en viss perspektivförskjutning i och med att en hypotetisk SE kanske inte är helt i linje med mordplatsen. Jag är på mobilen så jag kan inte kolla exakta avstånd nu, men förutsatt att de 43 sekunderna gäller bör avståndet mellan en SE som kommer ut på gatan och mordplatsen vara max en fjärdedel av avståndet mellan mordplatsen och Fauzzi. Det motsvarar att målvakten står bara 2,75 meter ut från sin mållinje och sakta backar mot mållinjen om betraktaren står på straffpunkten som är 11 meter från mål. Och vi vet inte om han står i mitten eller åt sidan.

Däremot är det ju riktigt att SE lämnar lite felaktiga uppgifter i början av sin påstådda vistelse på mordplatsen vilket kan tyda på att han inte var där så tidigt som han säger.

Det krävs inte en serie korrekta gissningar för att SE ska vara oskyldig. Det är snarare tvärtom. Däremot kan man göra vissa välgrundade antaganden. Det fina med SE är att varje osäker punkt kan ha flera oskyldiga förklaringar. Man behöver inte låsa sig vid någon. Det åligger de SE-frälsta att lägga fram en sammanhängande gärningsbeskrivning. Det är ni som har bevisbördan.

Nja, här går du väldigt fort fram !

Ni kan alltid skydda er genom att det gått 40år och några bevis inte går att få fram !

Men jämfört med T.ex den "populära" CA så finns det lite mer kött på benen..!

Vi vet att Engström stämplar ut 23:19 och 60m ifrån brottsplatsen

Vi vet att keps och handledsväska är två signalement som användes dagligen vintertid !

Vi vet dessutom att han pratar osanning om några saker ! Utstämplingstiden och att han inte varit på Skandia hela kvällen !

Vi vet också att Engström återvänder till Sveavägen 20min senare och det är viktigt ....För då måste Engström berätta vad han gjort dessa 20min !

Hade han inte återvänt så hade det varit svårare då han bara kunnat säga att han gick norrut t.ex
Citera
2024-10-19, 13:42
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tycker till skillnad mot Filter inte att GMP är så speciellt träffande när det gäller SE. Man får dock beakta att en GMP bara är ett trubbigt verktyg för polisen att hitta olika misstänkta.

GrK bokstaverade väl GMP-objekten efter hur många uppslag de hade i PU? Då kvalade CA bara in som GH på en blygsam åttonde plats. SE blev bara omnämnd i något stycke i GrK, vad det nu kan ha för värde som observation.

Att överlåta polisarbete åt journalister har nog visat sig vanskligt genom åren och om dessa journalister dessutom inte ens kan enas om en gemensam GM blir det väl ännu mer problematiskt?

Man ser framför sig för sitt inre öga hur guldspadarna viner i luften på publicistklubbens SE-aftnar. B-laget som smugit sig in utan guldspade sitter med svarta ögon i ett hörn och mumlar med malande käkar; "Men CA då? CA?"

Jag är som vanligt ingen expert på att dra gränsen mellan missbruk och brukande, men SEs "blandmissbruk" är nog något av en tolkningsfråga för mig. Är det verkligen rimligt att GM-SE var stupfull på mordnatten och så hög på Kortison att han såg stjärnor och "rött"? För mig är det mest en rolig hypotes, men den saknar väl stöd i materialet?

Att SE bevisligen var skrivkunnig och visste hur man postade vykort med solnedgångar gör honom också mer trovärdig som anonym brevskrivare? Teorierna om SE är många och svårsorterade.

Vet vi om SE blev stel i nacken efter fallskadan? Om SE inte kunde titta bakåt minskar hans möjligheter att vara en påhittad mördare markant i mina ögon. UG borde ha en bra uppfattning om detta.

GMP stämmer väldigt lite in på SE, aningen mer på CA. Verktyget bör väl som du säger ses som ett hjälpmedel. Och nog är detta verktyg både trubbigt och haltande, speciellt om man placerar det i kontexten "statsministermördare" och liknande. Det finns ju inte överdrivet med sådana dåd och underlag för att bygga en tung GMP på? Dessutom var den ju lätt vinklad med vår blandmissbrukare från Sollentuna i åtanke?

Huruvida SE var en blandmissbrukare eller ej vet vi ju inte? Dock var han ju mer än bara glad i flaskan och hade tillgång till tabletter, om han blandade dessa vet vi ju inte. Dock går det ju inte att utesluta att han ibland gjorde det - vilket ju väldigt många personer gör, oavsett vart i hierarkin man står (eller ligger). Dock gör ju detta honom givetvis inte till en mördare eller dråpare.

Var det inte Skelleftehamnsmannen som bifogade diverse teckningar i sina brev? Har för mig att det var väldigt usla, får för mig att SE var betydligt vassare på att teckna. Men han kan ju så klart ha slängt ihop teckningen på en kvart, för att snabbt hinna posta brevet i Skelleftehamn och återvända innan hustrun slog upp sina blå?
Citera
2024-10-19, 13:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
GMP stämmer väldigt lite in på SE, aningen mer på CA. Verktyget bör väl som du säger ses som ett hjälpmedel. Och nog är detta verktyg både trubbigt och haltande, speciellt om man placerar det i kontexten "statsministermördare" och liknande. Det finns ju inte överdrivet med sådana dåd och underlag för att bygga en tung GMP på? Dessutom var den ju lätt vinklad med vår blandmissbrukare från Sollentuna i åtanke?

Huruvida SE var en blandmissbrukare eller ej vet vi ju inte? Dock var han ju mer än bara glad i flaskan och hade tillgång till tabletter, om han blandade dessa vet vi ju inte. Dock går det ju inte att utesluta att han ibland gjorde det - vilket ju väldigt många personer gör, oavsett vart i hierarkin man står (eller ligger). Dock gör ju detta honom givetvis inte till en mördare eller dråpare.

Var det inte Skelleftehamnsmannen som bifogade diverse teckningar i sina brev? Har för mig att det var väldigt usla, får för mig att SE var betydligt vassare på att teckna. Men han kan ju så klart ha slängt ihop teckningen på en kvart, för att snabbt hinna posta brevet i Skelleftehamn och återvända innan hustrun slog upp sina blå?

Tecknar man som den hypotetiska GM-SE på fri hand i en skumpig Citroën i vintermörkret på väg till Skelleftehamn med vänster hand på ratten kan nog resultatet blivit mindre noggrant.

GM-SE kan också när han smet ut ur stugan i Idre tagit fel underkläder i mörkret. Formuleringen "resande i damkläder" kan vara en fingervisning om detta. "Das Auto" är kanske inspirerat av själva bilkörandet?

GMP är ändå något som ibland lyfts fram när det gäller SE som GM? Kan "The Barnum effect" spela en roll här?
Citera
2024-10-19, 14:14
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tecknar man som den hypotetiska GM-SE på fri hand i en skumpig Citroën i vintermörkret på väg till Skelleftehamn med vänster hand på ratten kan nog resultatet blivit mindre noggrant.

GM-SE kan också när han smet ut ur stugan i Idre tagit fel underkläder i mörkret. Formuleringen "resande i damkläder" kan vara en fingervisning om detta. "Das Auto" är kanske inspirerat av själva bilkörandet?

GMP är ändå något som ibland lyfts fram när det gäller SE som GM? Kan "The Barnum effect" spela en roll här?

Tack för förklaringen. Där föll alla polletterna ner på en och samma gång.

"The Barnum effect" spelar nog sannolikt in en hel del när det kommer till att hamra in SE i GMP, den saken är nog både biff och banan. Vill man så går det, lyder ju ett talesätt. Många vill ju få SE att passa in i long time failure exempelvis, finns väl ingen fakta som tyder på att SE kände sig misslyckad genom livet? Bara för att han inte fick en tjänst han sökt, inte blev förälder, betyder inte att han kände sig misslyckad rakt igenom? Tvärtom hade han väl en lång rad saker han lyckats med i livet (främst innan mordet)?
Citera
2024-10-19, 14:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Tack för förklaringen. Där föll alla polletterna ner på en och samma gång.

"The Barnum effect" spelar nog sannolikt in en hel del när det kommer till att hamra in SE i GMP, den saken är nog både biff och banan. Vill man så går det, lyder ju ett talesätt. Många vill ju få SE att passa in i long time failure exempelvis, finns väl ingen fakta som tyder på att SE kände sig misslyckad genom livet? Bara för att han inte fick en tjänst han sökt, inte blev förälder, betyder inte att han kände sig misslyckad rakt igenom? Tvärtom hade han väl en lång rad saker han lyckats med i livet (främst innan mordet)?

Det är konstigt att så mycket som händer SE efter mordet ska läggas honom till last för vad som hände 28 februari 1986. Ofta påverkar väl sådant som inte ens inträffat mindre än det som leder fram till en handling?

Ibland känns det som att man måste "låsa hjärnan" på att SE är skyldig och ta det som avstamp för alla spekulationer om att SE är skyldig till mordet. För mig kan den metodiken kännas lite begränsad.
Citera
2024-10-19, 14:28
Medlem
quggels avatar
Citat:
Många vill ju få SE att passa in i long time failure exempelvis, finns väl ingen fakta som tyder på att SE kände sig misslyckad genom livet? Bara för att han inte fick en tjänst han sökt, inte blev förälder, betyder inte att han kände sig misslyckad rakt igenom? Tvärtom hade han väl en lång rad saker han lyckats med i livet (främst innan mordet)?

Precis, det handlar ju bara om vilka värderingar man har. Han tog sig igenom de utbildningar han så gärna ville ha, periodvis med bravur och ansågs till och med talangfull. Han bodde bra, var gift, hade en sommarstuga, ett jobb som lät honom vara kreativ osv. Knappast urtypen för en long time failure. Lasermannen var en long time failure, misslyckad med det mesta; men knappast SE.
Citera
2024-10-19, 14:52
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Precis, det handlar ju bara om vilka värderingar man har. Han tog sig igenom de utbildningar han så gärna ville ha, periodvis med bravur och ansågs till och med talangfull. Han bodde bra, var gift, hade en sommarstuga, ett jobb som lät honom vara kreativ osv. Knappast urtypen för en long time failure. Lasermannen var en long time failure, misslyckad med det mesta; men knappast SE.

Enligt Glaserdottern var han dessutom ett ”socialt geni” som var mycket uppskattad i sociala sammanhang och även gick hem hos barnen. Dessutom ingen historik av att tappa fattningen.

Jag har verkligen svårt att se honom som något annat än fast förankrad i samhället den 28 februari 1986.
Citera
2024-10-19, 15:21
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:

Exakt så. Det berättar snarare mer om de som klistrar på honom etiketten. Personligen tror jag inte SE trivdes något vidare som just pensionär, han passade nog som fisken i vattnet bland kollegor, detta skulle delvis förklarar den accelererande alkoholismen som tilltog i mitten på nittiotalet. Precis, figurer som Lasermannen och även Peter Mangs, är long time failure, kanske även CP?

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Enligt Glaserdottern var han dessutom ett ”socialt geni” som var mycket uppskattad i sociala sammanhang och även gick hem hos barnen. Dessutom ingen historik av att tappa fattningen.

Jag har verkligen svårt att se honom som något annat än fast förankrad i samhället den 28 februari 1986.

Håller med. Hans karriär var ju - även om han inte blev chef någonstans - rätt lyckad? Ett antal år på Sveriges Radio, sedan minst tjugo år på Skandia som grafiker. Dessutom Konstfack i bakfickan? Dessutom lär han ju ha varit populär bland folk i Täby, bland vännerna på Bridgen? Spontant känns han lite som just ett socialt geni, lite som en Täbys Ingvar Oldsberg? Ett eller två "misslyckanden" i livet (som de flesta har) får knappast någon att känna sig som en long time failure. Möjligen trivdes han inte som pensionär ensam i en mindre lägenhet, men detta är ju drygt 12-13 år eftermodet.
Citera
2024-10-19, 15:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag kan köpa att det blivit ett missförstånd...

Jag kan också köpa att han inte vill säga något om väktarna för att vilja vara på Sveavägen tidigare...

Jag kan köpa att han kollar på klockan på Sveavägen för när han väl placerat sig på Sveavägen för tidigt så kan han ändå inte påstå att han sett GM ...

Men ...Ja nu kommer det ett litet men

Han måste ju sett LJ i gränden även i din teori väl ?

Då begriper jag inte alls syftet med grejen då han kan säga exakt det han upplevde för det blir ju i princip samma som hans "påhittade" försök med att lägga sig lite tidigare och sen hitta på klocktittandet !

Sättet du tänker på är som att du försvara Engström om du fattar hur jag menar

Jag tror att han gör en kombination av lite alibi och lite förväxling som GM..

Han vill liksom både ha alibi och ändå gå där GM går....

Som jag skrivit tidigare i tråden...

Låt säg att något vittne skulle gå ut till polisen med orden : Jag såg Engström gå bakom LOP på Sveavägen !

Skulle faktiskt kunna vara vittne från bilar eller gåendes på trottoaren...!

Det skulle såklart vara besvärande men ändå är det ju det Engström själv påstår !

En sak som jag inte får grepp om är att Palmegruppen (1986) vet ju att Engström kommer ut 23:19 - 23:20 och inte pratar med väktarna !! Jaha vart menar dom då att Engström är på Sveavägen??
Det som är fördelen med att vara SE-försvarare är att allt kan vara si eller så kan det vara så. Vi vet att Engström, som du skriver, själv gör allt för att det ska framstå som att han var i hälarna på LOP.

Det Holmerska argumentet var att han ville göra sig märkvärdig. Exempel på det är att han inte såg GM pga intensivt klocktittande, han fick inte lämna vittnesmål pga att man redan hade ett, han sprang efter snutarna men kom inte ikapp, han blev förväxlad av ett vittne vars vittnesmål än idag inte har påträffats etc.

Visst lyckades han göra sig märkvärdig men enbart genom alla sina påstådda misslyckanden.

Synd att PU 1986 inte resonerade lika förnuftigt som du gjorde i det här inlägget. Det var på väg att lossna lite grann i januari 1987 men så trampade Ström i klaveret.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-10-19 kl. 16:27.
Citera
2024-10-19, 16:24
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
Exakt så. Det berättar snarare mer om de som klistrar på honom etiketten. Personligen tror jag inte SE trivdes något vidare som just pensionär, han passade nog som fisken i vattnet bland kollegor, detta skulle delvis förklarar den accelererande alkoholismen som tilltog i mitten på nittiotalet. Precis, figurer som Lasermannen och även Peter Mangs, är long time failure, kanske även CP?

Håller med. Hans karriär var ju - även om han inte blev chef någonstans - rätt lyckad? Ett antal år på Sveriges Radio, sedan minst tjugo år på Skandia som grafiker. Dessutom Konstfack i bakfickan? Dessutom lär han ju ha varit populär bland folk i Täby, bland vännerna på Bridgen? Spontant känns han lite som just ett socialt geni, lite som en Täbys Ingvar Oldsberg? Ett eller två "misslyckanden" i livet (som de flesta har) får knappast någon att känna sig som en long time failure. Möjligen trivdes han inte som pensionär ensam i en mindre lägenhet, men detta är ju drygt 12-13 år eftermodet.
Fascinerande med hans utbildning.

Han hade alltså sju års eftergymnasial utbildning (tre år på konstfack, två år på grafiska institutet och två år på RMI). Verkar inte haft något arbete vid sidan om under dessa perioder så troligen heltidsstudier. Han hade antagligen längst utbildning av alla anställda på Skandia. Ändå fastnar han i ett jobb som broschyrmakare.

Tror du att han själv var nöjd med sin karriär?
Citera
2024-10-19, 16:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Men om allt var tip top, varför "jobbade" han över, ibland till närmare midnatt, 1-2 gånger i veckan?

Under hela 80-talet, menar exfrun.

Så värst mycket jobb handlade det av allt att döma inte om.

Varför behövde han återskapa mordkvällen "offentligt" ett halvdussin gånger under 6 års tid?

Något är snett i vår herres Skandia-hus ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in