Citat:
Jag tycker till skillnad mot Filter inte att GMP är så speciellt träffande när det gäller SE. Man får dock beakta att en GMP bara är ett trubbigt verktyg för polisen att hitta olika misstänkta.Likheterna mellan SE och CA ter sig vara väldigt få, och går man efter den omåttligt populära gärningsmannaprofilen prickar ju CA träff på fler tavlor än SE? Förvisso har vi noll källor på att vare sig CA eller SE avnjutit amfetamin regelbunden basis, men SE var ju uppenbarligen törstig (oavsett årstid) och hade tillgång (iaf periodvis i livet) till smärtstillande av narkotikaklass. I det avseendet känns ju SE ha mer gemensamt med sin olycksbroder CP? Kan man säga att SE var en blandmissbrukare från Täby? Varför valde Mellander att presentera CP som en blandmissbrukare från Sollentuna, men inte SE som en sådan från Täby? En spade är ju trots allt en spade - oavsett om den är guldpläterad eller inte. *host*
Hasse A (om det nu är samme man vi åsyftar) har ju i många år fått något mörkt i blicken när CA förts på tal i TV3. En klassiker var ju då han och Göransson möttes i TV4 dryga timmen efter nedläggningen, hatet mellan dessa två giganter bokstavligen osade ur "teveapparaterna", likt röken efter ett vådaskott. Vill minnas att han även fick ur sig ett eller två CA i ren upphetsning under samkvämet.
Hasse A (om det nu är samme man vi åsyftar) har ju i många år fått något mörkt i blicken när CA förts på tal i TV3. En klassiker var ju då han och Göransson möttes i TV4 dryga timmen efter nedläggningen, hatet mellan dessa två giganter bokstavligen osade ur "teveapparaterna", likt röken efter ett vådaskott. Vill minnas att han även fick ur sig ett eller två CA i ren upphetsning under samkvämet.
GrK bokstaverade väl GMP-objekten efter hur många uppslag de hade i PU? Då kvalade CA bara in som GH på en blygsam åttonde plats. SE blev bara omnämnd i något stycke i GrK, vad det nu kan ha för värde som observation.
Att överlåta polisarbete åt journalister har nog visat sig vanskligt genom åren och om dessa journalister dessutom inte ens kan enas om en gemensam GM blir det väl ännu mer problematiskt?
Man ser framför sig för sitt inre öga hur guldspadarna viner i luften på publicistklubbens SE-aftnar. B-laget som smugit sig in utan guldspade sitter med svarta ögon i ett hörn och mumlar med malande käkar; "Men CA då? CA?"
Jag är som vanligt ingen expert på att dra gränsen mellan missbruk och brukande, men SEs "blandmissbruk" är nog något av en tolkningsfråga för mig. Är det verkligen rimligt att GM-SE var stupfull på mordnatten och så hög på Kortison att han såg stjärnor och "rött"? För mig är det mest en rolig hypotes, men den saknar väl stöd i materialet?
Att SE bevisligen var skrivkunnig och visste hur man postade vykort med solnedgångar gör honom också mer trovärdig som anonym brevskrivare? Teorierna om SE är många och svårsorterade.
Vet vi om SE blev stel i nacken efter fallskadan? Om SE inte kunde titta bakåt minskar hans möjligheter att vara en påhittad mördare markant i mina ögon. UG borde ha en bra uppfattning om detta.