2024-10-19, 09:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av papi555
Hhej! Jag undrar om någon jobbat eller vet om kycklingköttet som finns i pizzerior, vad är det för kött? Tex bara kycklingbröst eller själva köttet eller även andra möjliga delar från kyckling? Vänligen ge ärliga svar , tack 🤗

Jag är helt övertygad om att det är "skrovköttet" som de använder. Dvs det köttet som är kvar på kycklingen efter att man styckat bort bröst, lår, klubba och vingar.
Citera
2024-10-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Känner en kille som jobbar som inspektör på restauranger utskickad av kommunen.
Från pizzerior och thaikök/thaivagnar har de hittat när de analyserat kött allt ifrån gråsgås, gräsand, mås, svan som säljs som kyckling. Kött/file är häst vanligt förekommande, köttfärs kan vara vad som helst även från djur som de inte kunnat hitta ursprung ifrån.

Han säger dock att de flesta är renliga och inga konstigheter, men 30% är rena katastrofen.
Under pandemien ökade detta lavinartat, då färre människor faktiskt var PÅ restaurangen och istället beställde hem mat samt att ekonomin var skakig för pizzeriorna.
Nåt han varnade speciellt för var thairestauranger med buffe, där samma mat åker fram och in dag efter dag, spädes ut med lite roadkills och kryddstark mat så du inte känner någon egentlig köttsmak.
Vilket jävla fylleprat eller har du läst Bengt af Klintberg och varit hög samtidigt?
Citera
2024-10-19, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papi555
Hhej! Jag undrar om någon jobbat eller vet om kycklingköttet som finns i pizzerior, vad är det för kött? Tex bara kycklingbröst eller själva köttet eller även andra möjliga delar från kyckling? Vänligen ge ärliga svar , tack 🤗

Kråka, fiskmås, kanadagås...
Citera
2024-10-19, 12:21
Medlem
Yungvidzibois avatar
Kebaben är iallafall hästkött (eller var iallafall), kyckling är säkert kyckling men knappast någon dyr variant.
Citera
2024-10-19, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
Kebaben är iallafall hästkött (eller var iallafall), kyckling är säkert kyckling men knappast någon dyr variant.
Inte så vanligt att restaurangerna gör sin egen kebab (undantaget gyros), utan den köps som stockar från tillverkare. Ofta fryst.

Har svårt att tänka mig att en tillverkare som levererar till ett stort antal restauranger kan klara sig med att sälja hästkebab (om de inte anger att det är det).
Citera
2024-10-19, 13:50
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Inte så vanligt att restaurangerna gör sin egen kebab (undantaget gyros), utan den köps som stockar från tillverkare. Ofta fryst.

Har svårt att tänka mig att en tillverkare som levererar till ett stort antal restauranger kan klara sig med att sälja hästkebab (om de inte anger att det är det).
Nämde kebaben eftersom det uppdagades tidigare i år att det som såldes var hästkött i många pizzerior.
Är medveten om att det köps fryst
Citera
2024-10-19, 13:56
Medlem
Citat:
Nämde kebaben eftersom det uppdagades tidigare i år att det som såldes var hästkött i många pizzerior.
Se på tusan. Den nyheten har jag totalt missat.
Sju ton kebab innehöll hästkött
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3q60G/sju-ton-kebab-inneholl-hastkott

Hur som helst så visar det att de till slut åker dit. I det här fallet var det en tysk producent av kebaben, men de kan ju ha angett korrekt kött.
Citera
2024-10-19, 14:35
Medlem
Citat:

Hästkött? De tror jag inte en sekund på. Det är svindyrt jämfört med pressad nöt.

Edit: de va som fan.
Citera
2024-10-19, 16:51
Medlem
A-apollons avatar
I slutet av sjuttiotalet skrevs det mycket om att oxfile och biff på vissa restauranger egentligen var häst. Det sammanföll med att jag började äta på restaurang tillsammans med kompisar. Maten och köttet var väldigt bra tyckte vi även fast det kanske var hästfile istället för nötkött.
Grejen var att det importerades mycket åsne- och mulåsnekött som liksom försvann när det kom in i landet. Då var det så att importerat hästkött var belagt med tull och andra införselavgifter medan åsna etc var avgiftsbefriat.
Troligen var det så att hästköttet bytte art när det tulldeklarerades och importen av riktig åsna var minimal. På den tiden var det besvärligt som fan att ta reda på skillnaden mellan mula och häst då man inte hade de snabba och billiga DNA-analyser som finns idag.
Citera
2024-10-19, 18:06
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Har sett en del pizzerior där skinkan är någon typ av konstiga rosa trådar som absolut inte påminner om skinka i varken textur eller smak. mer gummi aktigt.
Citera
2024-10-19, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Har sett en del pizzerior där skinkan är någon typ av konstiga rosa trådar som absolut inte påminner om skinka i varken textur eller smak. mer gummi aktigt.
Kollagen kan ha en liknande textur. Det finns naturligt i skinka och jag kan tänka mig att det frigörs vid bearbetning. Det är ett protein som är viktigt att få i sig.
Citera
2024-10-19, 18:15
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kollagen kan ha en liknande textur. Det finns naturligt i skinka och jag kan tänka mig att det frigörs vid bearbetning. Det är ett protein som är viktigt att få i sig.

Må så vara men det är inte så aptitligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in