2024-10-19, 09:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thecrafter
Jag förstår inte varför du anser att man behöver religionen på grund av värderingarna.

Det är värderingarna man behöver. Vad ramverket kallas för spelar ingen roll.
Vi behöver inte kalla det religion. Det blir egentligen bara förvirrande för diskussionen nu när vi lägger olika betydelse i religionsbegreppet.

Citat:
Religion är i första hand ett sätt att förklara olika fenomen såsom hur jorden blev till.

Det är vetenskapen bättre på.
Religionen har i högre grad utgjort en moralisk och etisk ram för hur människor bör leva sina liv. Detta inkluderar regler och riktlinjer för rätt och fel, som de tio budorden i kristendomen eller de fem pelarna i islam. Det nämnde du själv inledningsvis.
Syftet med reglerna är att bygga det goda samhället.

Citat:
Som jag förstår det är du kristen och ogillar islam?

Jag tror på kristna värderingar och att det bara finns plats för EN värdegrund i samhället.
(Precis som det står i det första budet ”Du skall inga andra gudar hava jämte mig”)

Jag är mer mot islamiseringen av väst än jag ogillar islam.
Det finns universella och allmängiltiga värderingar i koranen som jag delar.

Citat:
Det är två religioner med samma ursprung. Jag tror nog att de och många andra religioner kommer att få samarbeta i framtiden för ateismen tar sakta över världen.

Det ser inte ut som att ateismen tar över världen.
En övervägande majoritet av världens befolkning har någon form av organiserad tro eller övertygelse, vare sig det är religiös eller ideologisk. Det är så människor fungerar tydligen.
Och numera kallar sig till och med ateisten Richard Dawkins sig för kristen.
Jag ser ett andligt nyvaknande snarare. En saknad efter mening som gått förlorad i väst.
Och jag ser mig själv som en del av denna rörelse, som före detta ateist.

Citat:
Som jag ser det har människor som tillhör alla religioner, men framförallt kristendom, judendom och islam, mycket mer gemensamt med varandra än med ateister.

Ja, de är monoteismer framför allt, och de delar många bra värderingar.
Ateister har däremot ingen gemensam värdegrund.
Citera
2024-10-19, 10:31
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Fullständigt trams. Vilken bok med regler har elektromagnetismen skrivit?

Elektromagnetism är en av de fyra fundamentala krafterna i naturen och spelar en avgörande roll i hur vi och allt omkring oss fungerar. Elektromagnetiska vågor i form av ljus gör det möjligt för oss att läsa och skriva. Människan som håller i pennan råkar bara vara den länk i den kosmiska orsakskedjan som vi kallar författaren. Men människan ensam uträttar ingenting. Allt hänger samman. Allt är ETT.

Citat:
Vilka synder har gravitationen dömt eller förlåtit?

Gravitationen är inte särskilt förlåtande mot den som utmanar den.
Tänker på de som friklättrat på höga byggnader och fallit.

Citat:
Vad händer med oss om vi inte älskar gud? Är inte vi i princip befallna att älska honom?

Nej, det är frivilligt. Det betyder att du bär ansvaret för dina livsval. Precis som den som väljer att klättra på en hög byggnad. Det är inte gravitationens fel om det slutar med ett fall.

Citat:
Det finns ingen ömsesidighet alls. Gud gör precis vad han vill utan konsekvenser, vi får regler som måste följas under hot.

Lagen om orsak och verkan, även kallad karma.

Citat:
Är det ett erkännande att människan skapat gud i sin avbild? I'll take it!

Ja, den materialistiska antropomorfa jultomteversionen av Gud som är populär hos ateister är väl människans skapelse i alla fall. Michelangelos Gud i taket på Sixtinska kapellet.
Ateister är lite dåliga på att förstå symbolik och metaforer, så de tolkar såna konstnärliga skildringar som vore det fotografier. Kärleken är i såna fall en liten knubbig pojke med vingar och pilbåge.

Citat:
Har du skapat universum?

Man vill ju inte skryta …
Citera
2024-10-19, 14:33
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion

Man vill ju inte skryta …

Haha! Underbart svar.
Citera
2024-10-19, 14:34
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag har tänkt lite så att det fanns kanske en tid då folk måste hållas i hård tukt och förmaning. Om tyglarna släpptes det minsta så barkade det av.

1 Mos 6:5
5 Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda.
I en sådan situation gäller bara hård laglydnad.

Så småningom blev mänskan mogen för Jesu budskap.

Så är det uppenbarligen.
Citera
2024-10-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laidbackwoff
Jag vet att många tycker att religion skulle styras för mycket av ens liv. Men ni som tänker så, tror ni inte man behöver en slags vägledning här i livet? Vi alla lever detta liv en gång, hur ska vi kunna klara oss själva. Jag tror folk har fått en fel och skev bild på Gud.
Förr vad jag en av dom människorna som var ganska emot religion, men jag köpte en bibel och fick en helt ny syn på mitt liv. Jag är idag en troende person från en väldigt neutral agnostisk familj.

Om nån känner att Gud är nåt påhitt eller har andra frågor om Jesus Kristus skulle jag inte ha nåt emot att få förklara från bibliskt perspektiv. Jag tycker alla ska få tro på vad dom vill eller inte alls tro. Men ser folk säga helt fel saker om kristendomen. Jag vill att alla ska få en chans att faktiskt förstå vad Gud är.
Jag ser det precis tvärtom. Jag ser hur mycket elände, förtryck och lidande religionerna har skapat. Israel vs Palestina t.ex. beror ju mycket på att där finns flera olika religioner som dikterar olika sätt att leva på. Att de har svårt för att komma överens har väldigt mycket med deras religioner att göra.

Inom ramarna för deras religionsutövning får deras barn lära sig vem fienden är. Vem som motarbetar deras religion. Ett fiendeskap som blir djupt rotat och som man inte tvättar bort så enkelt med demokrati. Jag drömmer om en värld där alla eller låt säga minst 70% av mellanöstern blev ateister. Jag tror att de hade kunna samsas mycket bättre om de var ateister.

Dessutom, om det nu finns en allsmäktig gud som kan skapa och styra allt, varför skapade eller tillät han då alla dessa olika religioner som inte kan samsas? Det är helt enkelt inte rimligt att tro på en sådan paradox. Det finns fler paradoxer. Varför tillåter Gud att barn svälter, mördas och våldtas? Varför ingriper han inte om han kan göra vad som helst? Jag ser inte några bevis för att din inbillade Gud är god. Varför vill du följa ondska?
Citera
2024-10-19, 15:36
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag ser det precis tvärtom. Jag ser hur mycket elände, förtryck och lidande religionerna har skapat. Israel vs Palestina t.ex. beror ju mycket på att där finns flera olika religioner som dikterar olika sätt att leva på. Att de har svårt för att komma överens har väldigt mycket med deras religioner att göra.

Inom ramarna för deras religionsutövning får deras barn lära sig vem fienden är. Vem som motarbetar deras religion. Ett fiendeskap som blir djupt rotat och som man inte tvättar bort så enkelt med demokrati. Jag drömmer om en värld där alla eller låt säga minst 70% av mellanöstern blev ateister. Jag tror att de hade kunna samsas mycket bättre om de var ateister.

Dessutom, om det nu finns en allsmäktig gud som kan skapa och styra allt, varför skapade eller tillät han då alla dessa olika religioner som inte kan samsas? Det är helt enkelt inte rimligt att tro på en sådan paradox. Det finns fler paradoxer. Varför tillåter Gud att barn svälter, mördas och våldtas? Varför ingriper han inte om han kan göra vad som helst? Jag ser inte några bevis för att din inbillade Gud är god. Varför vill du följa ondska?

Det här är kanske det mest idiotiska uttalande jag någonsin har sett.

Varför säger jag så?

Jo, eftersom icke-religiösa krig dödade fler människor under 1900-talet än vad samtliga kristna krig gjorde under två årtusenden.

Tror du verkligen, på allvar, att en värld hade blivit bättre utan religion?
Citera
2024-10-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det här är kanske det mest idiotiska uttalande jag någonsin har sett.

Varför säger jag så?

Jo, eftersom icke-religiösa krig dödade fler människor under 1900-talet än vad samtliga kristna krig gjorde under två årtusenden.

Tror du verkligen, på allvar, att en värld hade blivit bättre utan religion?
Ja, absolut. Baserat på de argument jag gav nyss som du väljer att ignorera.
Citera
2024-10-19, 15:46
Citat:
Ja, absolut. Baserat på de argument jag gav nyss som du väljer att ignorera.

Dina argument är löjeväckande.

Jag kan bara hänvisa till fakta. Jag hävdar, med absolut precision, att fler människor dog i sammanband med icke-religiösa krig under 1900-talet än som skett tidigare under två kristna årtusenden.

Det finns till och med exempel på hur ateister upprättade koncentrationsläger och avrättade människor en masse.

Och ditt problem är religion?
Citera
2024-10-19, 15:58
Medlem
Citat:
Dina argument är löjeväckande.

Jag kan bara hänvisa till fakta. Jag hävdar, med absolut precision, att fler människor dog i sammanband med icke-religiösa krig under 1900-talet än som skett tidigare under två kristna årtusenden.

Det finns till och med exempel på hur ateister upprättade koncentrationsläger och avrättade människor en masse.

Och ditt problem är religion?
Jag vet inte vilka du refererar till. Nazisterna var väl i regel kristna. De bedrev inte sitt krig i religionens namn, men inte heller i ateismens namn. Likadant med Stalin. Han var som Hitler en känslokall psykopat av värsta sort. Han dödade många som visade tecken på motstånd mot hans diktatur. Ateism eller religion var inte en betydande faktor där. Det förekom säkert att han mördade religiösa. Men inte för att de var religiösa egentligen utan för att det var motståndare. Icke troende liberaler, socialdemokrater, pacifister, m.fl. fick samma slags behandling.

När det gäller Palestina är det ju däremot tydligt att religionen är en styrande faktor i konflikten.

Det är bara patetiskt att du försöker göra gällande att alla krig som inte direkt är religiösa krig därför är "ateistiska krig". Väldigt löjligt och oseriöst. Vad hade Jesus sagt om detta djup ohederliga beteende från din sida? Må du brinna i helvetet
Senast redigerad av Binary 2024-10-19 kl. 16:03.
Citera
2024-10-19, 16:05
Citat:
Jag vet inte vilka du refererar till. Nazisterna var väl i regel kristna. De bedrev inte sitt krig i religionens namn, men inte heller i ateismens namn. Likadant med Stalin. Han var som Hitler en känslokall psykopat av värsta sort. Han dödade många som visade tecken på motstånd mot hans diktatur. Ateism eller religion var inte en betydande faktor där. Det förekom säkert förekom att han mördade religiösa. Men inte för att de var religiösa egentligen utan för att det var motståndare. Icke troende liberaler, socialdemokrater, pacifister, m.fl. fick samma slags behandling.

När det gäller Palestina är det ju däremot tydligt att religionen är en styrande faktor i konflikten.

Det är bara patetiskt att du försöker göra gällande att alla krig som inte direkt är religiösa krig därför är "ateistiska krig". Väldigt löjligt och oseriöst. Vad hade Jesus sagt om detta djup ohederliga beteende från din sida? Må du brinna i helvetet

Du vet inte vilka jag refererar till?

Det kallas Sovjetunionen. Där har du din härliga ateistiska utopi.

Nazismen är för övrigt den mest anti-kristna ideologi som världen någonsin sett. Nazismen var en inversion av kristna ideal.

Du kan själv bevittna resultatet,
Citera
2024-10-19, 16:07
Medlem
Citat:
Du vet inte vilka jag refererar till?

Det kallas Sovjetunionen. Där har du din härliga ateistiska utopi.

Nazismen är för övrigt den mest anti-kristna ideologi som världen någonsin sett. Nazismen var en inversion av kristna ideal.

Du kan själv bevittna resultatet,
Ateism betyder att man inte tror på Gud.

Ingenting annat.

Det betyder inte att man ska starta en revolution eller införa en diktatur. Hur kan du tro detta? Sinnessjukt
Citera
2024-10-19, 16:09
Citat:
Ateism betyder att man inte tror på Gud.

Ingenting annat.

Det betyder inte att man ska starta en revolution eller införa en diktatur. Hur kan du tro detta? Sinnessjukt

Tror du att ateismen är sann?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in