Citat:
Det är värderingarna man behöver. Vad ramverket kallas för spelar ingen roll.
Vi behöver inte kalla det religion. Det blir egentligen bara förvirrande för diskussionen nu när vi lägger olika betydelse i religionsbegreppet.
Citat:
Religion är i första hand ett sätt att förklara olika fenomen såsom hur jorden blev till.
Det är vetenskapen bättre på.
Religionen har i högre grad utgjort en moralisk och etisk ram för hur människor bör leva sina liv. Detta inkluderar regler och riktlinjer för rätt och fel, som de tio budorden i kristendomen eller de fem pelarna i islam. Det nämnde du själv inledningsvis.
Syftet med reglerna är att bygga det goda samhället.
Citat:
Som jag förstår det är du kristen och ogillar islam?
Jag tror på kristna värderingar och att det bara finns plats för EN värdegrund i samhället.
(Precis som det står i det första budet ”Du skall inga andra gudar hava jämte mig”)
Jag är mer mot islamiseringen av väst än jag ogillar islam.
Det finns universella och allmängiltiga värderingar i koranen som jag delar.
Citat:
Det är två religioner med samma ursprung. Jag tror nog att de och många andra religioner kommer att få samarbeta i framtiden för ateismen tar sakta över världen.
Det ser inte ut som att ateismen tar över världen.
En övervägande majoritet av världens befolkning har någon form av organiserad tro eller övertygelse, vare sig det är religiös eller ideologisk. Det är så människor fungerar tydligen.
Och numera kallar sig till och med ateisten Richard Dawkins sig för kristen.
Jag ser ett andligt nyvaknande snarare. En saknad efter mening som gått förlorad i väst.
Och jag ser mig själv som en del av denna rörelse, som före detta ateist.
Citat:
Som jag ser det har människor som tillhör alla religioner, men framförallt kristendom, judendom och islam, mycket mer gemensamt med varandra än med ateister.
Ja, de är monoteismer framför allt, och de delar många bra värderingar.
Ateister har däremot ingen gemensam värdegrund.