2024-10-19, 00:01
Medlem
Jag har genomgått intervju och ekonomisk kontroll och är enligt företaget godkänd. Men det svaret är inte bindande på något sätt. Säpo har sista talan.
Tänk om någon bekant sysslat med något som gör att jag inte blir godkänd.. jag har inte 100 koll på vad hela min omgivning har på sitt belastningsregister och kan i det fallet inte nämna något om det trots 100% ärlighet i intervjun.

Jag blir då antagligen förflyttad till en sämre tjänst och missar i sådana fall ett annat bra erbjudande.
Citera
2024-10-19, 03:23
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro8
Hej,
Jag har blivit erbjuden en tjänst där man behöver genomföra en säkerhetsprövning.

Jag har försökt läsa så mycket jag kan men har fortfarande funderingar.

Register har jag förstått att de kollar upp. Högst sannolikt även sociala medier och allt annat de kan gräva upp på nätet.

Kollar de även upp vart man arbetat och när?
Vad är vitsen med att kolla hur ens ekonomi ser ut?
Kollar de vad man surfar på på nätet o så?
Något annat de kollar?

Vad presenterar de för arbetsgivaren? Är det ett dokument med prövningens alla delar, eller är det ett godkänt/icke godkänt dokument?

Tacksam för svar.

Registren innehåller vad de innehåller. Allt annat tas normalt upp i ett säkerhetssamtal. De kommer inte självklart eller normalt att kolla något utan du får svara på frågor om det.

Du förväntas presentera betyg och intyg gällande tidigare jobb och studier. Hur mycket de kollar där kan rimligen variera men om yrket kräver viss behörighet eller utbildning kan du räkna med att de kollar upp det. I övrigt kan de säkert kolla om något intyg ser skumt ut eller om något i din berättelse inte riktigt går ihop.

Det som presenteras för arbetsgivaren är själva registerinnehållet. Det är arbetsgivaren som fattar beslut, inte Säpo.
Citera
2024-10-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Registren innehåller vad de innehåller. Allt annat tas normalt upp i ett säkerhetssamtal. De kommer inte självklart eller normalt att kolla något utan du får svara på frågor om det.

Du förväntas presentera betyg och intyg gällande tidigare jobb och studier. Hur mycket de kollar där kan rimligen variera men om yrket kräver viss behörighet eller utbildning kan du räkna med att de kollar upp det. I övrigt kan de säkert kolla om något intyg ser skumt ut eller om något i din berättelse inte riktigt går ihop.

Det som presenteras för arbetsgivaren är själva registerinnehållet. Det är arbetsgivaren som fattar beslut, inte Säpo.

Ok. Men baserat på vad som hypotetiskt skulle kunna finnas på mina bekantas register så finns det en sannolikhet att jag blir nekad, även om jag tvivlar starkt på det.
Därav går det inte att vara säker förrän svaret kommit
Citera
2024-10-19, 20:42
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ok. Men baserat på vad som hypotetiskt skulle kunna finnas på mina bekantas register så finns det en sannolikhet att jag blir nekad, även om jag tvivlar starkt på det.
Därav går det inte att vara säker förrän svaret kommit

Om du har bekanta som är av intresse för Säpo så bör du vara öppen med det under säkerhetssamtalet. Att ha bekanta som suttit inne eller åkt fast för diverse brott är ingen stor fråga så länge dessa saker ligger utanför Säpos ansvarsområde. Att försöka dölja saker i en säkerhetsprövning är ingen bra idé. Risken är bara att dessa saker kommer fram senare och så får du sparken på grund av det.
Citera
2024-10-19, 21:16
Medlem
Citat:
Säpo har sista talan.

Stämmer inte, det är företaget som bestämmer.

Och misslyckas man p.g.a bekanta är det inget att älta då det är utom ens kontroll.
Citera
2024-10-19, 21:18
Avstängd
Citat:
Säpo har sista talan.

Helt fel, det är alltid beställaren av informationen som drar sina egna slutsatser utifrån det underlag som de får från säkerhetspolisen.
Citera
2024-10-20, 19:44
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Jag har genomgått intervju och ekonomisk kontroll och är enligt företaget godkänd. Men det svaret är inte bindande på något sätt. Säpo har sista talan.
Tänk om någon bekant sysslat med något som gör att jag inte blir godkänd.. jag har inte 100 koll på vad hela min omgivning har på sitt belastningsregister och kan i det fallet inte nämna något om det trots 100% ärlighet i intervjun.

Jag blir då antagligen förflyttad till en sämre tjänst och missar i sådana fall ett annat bra erbjudande.

Det är alltid företaget som fattar beslut, inte Säpo. Däremot brukar Säpo vara lite sega med att lämna sina underlag. Att som i ditt fall lämna besked utan att först ha fått underlaget från Säpo låter som en konstig ordning. Det är inte tänkt att det ska fungera så.

Om dina bekanta sysslar med gängkriminalitet, är nazister eller medlemmar i Hamas så har du befogad anledning att vara orolig, annars inte. Att de skulle höra till något sådant sammanhang och du skulle ha missat det framstår som osannolikt.
Citera
2024-10-21, 11:14
Medlem
Så det enda ni behövde genomgå i princip var en intervju och bakgrunds/registerkontroll?

När jag ansökte ville dom i första steg genomföra ett begåvningstest. Hade ni redan genomfört det sedan tidigare eller gjorde ni också det testet?
Citera
2024-10-22, 03:50
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MytomanenMarkus
Så det enda ni behövde genomgå i princip var en intervju och bakgrunds/registerkontroll?

När jag ansökte ville dom i första steg genomföra ett begåvningstest. Hade ni redan genomfört det sedan tidigare eller gjorde ni också det testet?

Det finns alla möjliga tester som görs i rekryteringsprocessen men det har inget med säkerhetsprövning att göra.

Den vanliga anställningsintervjun och säkerhetssamtalet är två skilda saker.
Citera
2024-10-23, 23:06
Medlem
Citat:
Om du har bekanta som är av intresse för Säpo så bör du vara öppen med det under säkerhetssamtalet. Att ha bekanta som suttit inne eller åkt fast för diverse brott är ingen stor fråga så länge dessa saker ligger utanför Säpos ansvarsområde. Att försöka dölja saker i en säkerhetsprövning är ingen bra idé. Risken är bara att dessa saker kommer fram senare och så får du sparken på grund av det.

Jag har inga bekanta som är kriminella. Eller har suttit inne eller liknande.
Jag har varit helt ärlig i min säkerhetsintervju.
Jag har inget att dölja och har därför inte haft anledning till att inte vara ärlig.
Citera
2024-10-24, 04:18
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Jag har inga bekanta som är kriminella. Eller har suttit inne eller liknande.
Jag har varit helt ärlig i min säkerhetsintervju.
Jag har inget att dölja och har därför inte haft anledning till att inte vara ärlig.

Du skrev innan att dina bekanta skulle kunna finnas i Säpos register. Är de supportrar till Hamas eller någon liknande skräporganisation då eller vad handlar det hela om?
Citera
2024-10-30, 18:02
Medlem
Citat:
Du skrev innan att dina bekanta skulle kunna finnas i Säpos register. Är de supportrar till Hamas eller någon liknande skräporganisation då eller vad handlar det hela om?

Alla förstår saker på olika sätt.
Det var absolut inte så jag menade. Mina bekanta är såvitt jag vet laglydiga människor. Men till exempel min svåger har jag ju inte känt hela livet, inte heller svägerska.
Därav kan jag inte ha koll på vad de gjort tidigare. Så menade jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in