2024-08-22, 19:50
Medlem
Hej,
Jag har blivit erbjuden en tjänst där man behöver genomföra en säkerhetsprövning.

Jag har försökt läsa så mycket jag kan men har fortfarande funderingar.

Register har jag förstått att de kollar upp. Högst sannolikt även sociala medier och allt annat de kan gräva upp på nätet.

Kollar de även upp vart man arbetat och när?
Vad är vitsen med att kolla hur ens ekonomi ser ut?
Kollar de vad man surfar på på nätet o så?
Något annat de kollar?

Vad presenterar de för arbetsgivaren? Är det ett dokument med prövningens alla delar, eller är det ett godkänt/icke godkänt dokument?

Tacksam för svar.
Senast redigerad av Maestro8 2024-08-22 kl. 19:53.
Citera
2024-08-22, 20:02
Avslutad
Då jag själv blivit granskad av säpo kan jag säga att dom kollar inte hur du surfar i alla fall

Har stora skulder så är risken att man tackar jag till mutor större skulle jag gissa..
Citera
2024-08-22, 20:08
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro8
Hej,
Jag har blivit erbjuden en tjänst där man behöver genomföra en säkerhetsprövning.

Register har jag förstått att de kollar upp. Högst sannolikt även sociala medier och allt annat de kan gräva upp på nätet.

Något annat de kollar?

Vad presenterar de för arbetsgivaren? Är det ett dokument med prövningens alla delar, eller är det ett godkänt/icke godkänt dokument?

Tacksam för svar.

Finns tre säkerhetsklasser i det avseendet. Lägsta innebär registerkontroll, man kollar av brotts- och misstankeregister, och Säpos egna. Mellanklassen innebär också en kort intervju om ungefär en timma där du blir utfrågad om dina personliga förhållanden. Högsta säkerhetsklassen medför en djupare utredning där även din familj och eventuellt vänner intervjuas.

Syftet är primärt att klarlägga om du är sårbar för påtryckningar. Det kan handla om skulder, problem med droger eller spel, sådant. Har du inga vänner eller annat socialt nätverk kan det i sig vara en relevant sårbarhet, finns liksom ingen som hjälper dig om du får problem av något slag och du kan vara lätt för en utländsk stat eller maffiaorganisation att få grepp om bara genom att skicka fram en blivande kompis.
Citera
2024-08-22, 20:15
Avslutad
Jag är ingen expert men det beror på vilken tjänst, och vem det är som utför säkerhetsprövningen.

Om säkerhetsprövningen utförs internt av arbetagivaren så är den mycket begränsad, primärt av vad du låter dem få tillgång till.
Jag gick igenom något som kallades det och utfördes internt av företaget för många år sedan. Det var rent trams och jag misstänkte rent av att personen som utförde det rapporterade till utländsk makt. Så var försiktig du är inte skyldig att bjuda på din personliga integritet, tänk på att du fortfarande kan bli nekad och har då fått din integritet förgripen på helt i onödan.

Men, utförs den av polis, militär eller motsvarande så har de tillgång till mycket redan, och på grund av sekretess får de absolut inte föra något resultat från den vidare till annan arbetagivare. Men även här är det viktigt att ställa frågor, det är helt legitimt att fråga vad somkommer förväntas av dig och hur det går till.

Du frågar varför de vill veta om din ekonomi, det har att göra med att personer i ekonomiskt trångmål är mycket lättare att påverka med hjälp av pengar.
Föreställ dig en åklagare med spelproblematik som är skyldig hårdföra individer stora pengar, ja då är det troligare att du kan få ett åtal nedlagt i utbyte mot lite likvida medel.

Du undrar om de kollar vad du surfar på. Ja och nej, all trafik som lämnar Sverige kartläggs och behandlas, och av en ren tillfällighet så routras nästan all trafik utanför Sveriges gränser och tillbaka.
Men, det är mycket trafik, och de kommer inte att ta fram en lista på allt du surfat på. Men om du surfat in på, ska vi säga känsliga domäner, som muslimska forum där det talas i goda ordalag om att mörda otrogna, eller om du surfat omkring för att hitta förbjuden information om staters förehavanden eller liknande, ja då har du blivit flaggad och de kommer få upp det i sina rapporter.

Nu beror det också på vilken mjukvara de använder för den biten. I vissa, som en av de större israeliska, så får du upp en omfattande rapport med i princip en social score och där de kan gräva sig djupare i detaljerna.

Är du subcpar när det kommer till begåvning och du i princip bara får all information från TV och Aftonbladet har du inget att oroa dig för. Har du däremot något att oroa dig för som bör du vara medveten om det.
Citera
2024-08-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Jag är ingen expert men det beror på vilken tjänst, och vem det är som utför säkerhetsprövningen.

Om säkerhetsprövningen utförs internt av arbetagivaren så är den mycket begränsad, primärt av vad du låter dem få tillgång till.
Jag gick igenom något som kallades det och utfördes internt av företaget för många år sedan. Det var rent trams och jag misstänkte rent av att personen som utförde det rapporterade till utländsk makt. Så var försiktig du är inte skyldig att bjuda på din personliga integritet, tänk på att du fortfarande kan bli nekad och har då fått din integritet förgripen på helt i onödan.

Men, utförs den av polis, militär eller motsvarande så har de tillgång till mycket redan, och på grund av sekretess får de absolut inte föra något resultat från den vidare till annan arbetagivare. Men även här är det viktigt att ställa frågor, det är helt legitimt att fråga vad somkommer förväntas av dig och hur det går till.

Du frågar varför de vill veta om din ekonomi, det har att göra med att personer i ekonomiskt trångmål är mycket lättare att påverka med hjälp av pengar.
Föreställ dig en åklagare med spelproblematik som är skyldig hårdföra individer stora pengar, ja då är det troligare att du kan få ett åtal nedlagt i utbyte mot lite likvida medel.

Du undrar om de kollar vad du surfar på. Ja och nej, all trafik som lämnar Sverige kartläggs och behandlas, och av en ren tillfällighet så routras nästan all trafik utanför Sveriges gränser och tillbaka.
Men, det är mycket trafik, och de kommer inte att ta fram en lista på allt du surfat på. Men om du surfat in på, ska vi säga känsliga domäner, som muslimska forum där det talas i goda ordalag om att mörda otrogna, eller om du surfat omkring för att hitta förbjuden information om staters förehavanden eller liknande, ja då har du blivit flaggad och de kommer få upp det i sina rapporter.

Nu beror det också på vilken mjukvara de använder för den biten. I vissa, som en av de större israeliska, så får du upp en omfattande rapport med i princip en social score och där de kan gräva sig djupare i detaljerna.

Är du subcpar när det kommer till begåvning och du i princip bara får all information från TV och Aftonbladet har du inget att oroa dig för. Har du däremot något att oroa dig för som bör du vara medveten om det.

Jag tolkar det som att de inte presenterar en rapport till arbetsgivaren utan enbart säger om personen är godkänd eller ej. Stämmer detta?

De kollar även vart man arbetat tidigare, varför kan det till exempel vara avgörande?

Tack för era svar
Citera
2024-08-22, 20:52
Avslutad
Citat:
Jag tolkar det som att de inte presenterar en rapport till arbetsgivaren utan enbart säger om personen är godkänd eller ej. Stämmer detta?

De kollar även vart man arbetat tidigare, varför kan det till exempel vara avgörande?

Tack för era svar

Om du jobbar hos en arbetsgivare X och söker en tjänst inom arbetsgivare Y där det ingår säkerhetsprövning så kommer arbetsgivare X inte på något sätt bli informerad oavsett om du blir nekad på säkerhetsprövningen för arbetsgivare Y. Vore så fallet kan du söka juridisk rådgivning för en eventuell ekonomisk kompensation.

Ok, låt oss ta lite mer hyperbola exempel för tydlighetens skull.

Säg att du tidigare jobbat för en NGO, non govermental organisation, i Ungern, där arbetet gick ut på att få in så många lågbegåvade och lågutbildade personer med så taskig okompatibel kulturell bakgrund du kan föreställa dig. Andra delar av jobbet bestod i att normalisera vad som kan anses vara mental ohälsa och sexuell omoral på dagis och skolor, helst få in vuxna män iklädda klänningar så att barnen kan traumatiseras vid ung ålder.

Efter många års arbetande med att nedmontera det civiliserade samhället så söker du jobb i ett annat land, i en roll där du är med och axlar nationens säkerhet, då kan det vara ganska relevant att veta om du jobbat för en utländsk underrättelsetjänst, i vilken tjänst de flesta NGO:er arbetar, och om du via det jobbet gjort saker som kan sätt dig i en utpressningssituation, säg att du våldtagit barn eller vad nu såna NGO:er pysslar med när ingen tittar.

Ett annat exempel kan vara att du jobbat för säg Hikvision, som till 50% ägs av det kinesiska kommunistpartiet, du kan ha knutit kontakter där vilket gör dig till en mycket tveksam kandidat för alla säkerhetsklassade tjänster.
Citera
2024-08-22, 22:11
Avslutad
Efter att ha gått igenom ca 7 säkerhetsprövningar till tjänster i olika myndigheter, både klass 2 och 3 (klass 1 är det bara regeringen som tillsätter) så kan jag berätta följande.

Det är ganska obekvämt och väldigt blottande. De kommer ställa frågor om nära och kära, din familj, alkohol- och drogvanor. Vad du gillar för typ av porr, vad du gillar för typ av sex, om du har betalat för sex m.m De kommer även att ställa frågor om spel och dobbel, tidigare arbetsgivare. tidigare flickvänner, resvanor osv. Det råder stor sekretess och det är bara du och intervjuaren (om det inte är ett externt bolag, då får även säkerhetschefen på bolaget den av intervjun, men oftast är det den personen som genomför intervjun). Jag brukar vara så sanningsenlig det bara går när det gäller kontrollerbar fakta. De flesta brukar kolla vad som finns i öppna källor (läs Mr.Koll, Krimfup, flashback samt en googling av ditt namn). De flesta är rätt sköna individer som ogillar ryssar, kineser, iranier och annat löst folk. Oftast MÖP'ar och gamla snutar som tar sånna där jobb. Känn av stämningen helt enkelt. Så länge du inte är dömd för brott, super som en fyllhund, är pedofil, har en massa skulder eller på annat sätt är klandervärd så kommer det gå galant. Men passa dig för att ljuga, speciellt för externa intervjuare, de är jävligt duktiga på att gräva upp gammalt skit. De hittade en gammal dom, 15 år gammal, för ett bötesbrott.

Tipset är att vara så ärlig det bara går utan att framställa dig själv som klandervärd eller ett mål för utpressade och ljug inte om kontrollerbar fakta.
Citera
2024-08-22, 22:18
Medlem
Ställer dom dessa frågor på prövningar för alla säkerhetsklassningar?
Fan vad obekvämt.

Jag har ingenting att dölja. Har dock en dom från 2012 där jag blev dömd för misshandel. Väldigt längesen.
Det känns inte relevant eller som att det kan vara ett hot mot rikets säkerhet. Men lite oro känner man.

Utöver det har jag aldrig varit sen med inbetalningar, bra ekonomi. Aldrig fått fortkörningsböter eller liknande.

Men första gången man ska säkerhetsprövas, så det är intressant samtidigt som aningen oroande då jag har en gammal dom.
Citera
2024-08-22, 22:19
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Hej,

Något annat de kollar?

Tacksam för svar.
Viktigaste är att inte ljuga. Gör säkerhetsintervjuer själv, och en dom, eller att ha provat narkotika osv behöver inte nödvändigtvis vara ett problem. Det viktigaste är dels hur man framställer det, om man verkar ha tagit lärdom, inte skyller ifrån sig osv. Men upptäcker man att den intervjuade ljuger, att man har kollat upp vissa saker och ställer frågor och det inte sägs eller nekas till då avbryter jag intervjun direkt.

Det kommer vara väldigt personliga och obekväma frågor. Det är själva intervjun som är den viktigaste delen, registerslagningarna är ju för de allra flesta människor väldigt grovmaskig.
Citera
2024-08-22, 22:21
Medlem
Ähh. Jag har gått igenom en. Det kanske var den enklaste nivån, vad vet jag. Men hur som helst....han frågade om allt utom sexuell böjelse. Väntade faktiskt på frågan. Men nej.

I övrigt: har du varit i Ryssland? Har du varit i Kina? Har du besökt några länder i mellanöstern? Har dina föräldrar gjort det? Osv. Den typen.
Citera
2024-08-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Ähh. Jag har gått igenom en. Det kanske var den enklaste nivån, vad vet jag. Men hur som helst....han frågade om allt utom sexuell böjelse. Väntade faktiskt på frågan. Men nej.

I övrigt: har du varit i Ryssland? Har du varit i Kina? Har du besökt några länder i mellanöstern? Har dina föräldrar gjort det? Osv. Den typen.

Intressant
Kan de se vilka länder man har besökt på något sätt?
Citera
2024-08-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Viktigaste är att inte ljuga. Gör säkerhetsintervjuer själv, och en dom, eller att ha provat narkotika osv behöver inte nödvändigtvis vara ett problem. Det viktigaste är dels hur man framställer det, om man verkar ha tagit lärdom, inte skyller ifrån sig osv. Men upptäcker man att den intervjuade ljuger, att man har kollat upp vissa saker och ställer frågor och det inte sägs eller nekas till då avbryter jag intervjun direkt.

Det kommer vara väldigt personliga och obekväma frågor. Det är själva intervjun som är den viktigaste delen, registerslagningarna är ju för de allra flesta människor väldigt grovmaskig.

Kanon. Nä avser inte ljuga. Anser inte att jag har något att dölja.
Sen blir det spännande att se hur många frågor som är avsedda att lura mig till att göra bort mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in