2024-10-18, 19:26
Medlem
GDPRWarriors avatar
Det mest intressanta efter EU-domstolens besked är tvisten mot staten. De försöker slingra sig ur, men det finns inte en chans att jag släpper dem, särskilt inte när Lexbase först har besegrats. Varför skulle jag vara snäll och släppa målet mot staten? de ju helt obegripligt.
Citera
2024-10-18, 19:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Finländska undantaget när de lämnade ut uppgifter muntligen till vilken person som helst utan särskilt intresse, menar du?

Jag vet inte om jag skulle säga att det är riktigt jämförbart med Sveriges undantag för journalistiska ändamål.

Skulle dock säga att domen ger ganska starka indikationer på vad den skulle säga om det svenska undantaget i punkterna 53-56.

Mena både den finska och den lettiska domen. Men jag tror jag förstår vad du menar vid närmare eftertanke.
Citera
2024-10-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
stämma staten för att de tillåter en sådan brutal spridning av känsliga personuppgifter.
Efter att EU-domstolen har tolkat GDPR för Sverige måste någon (GDPRWarrior eller han från NOYB eller vem som helst) så fort som möjligt initiera ett sådant mål för att även myndigheternas spridning av uppgifter ska ifrågasättas i domstol.

Jag är övertygad om att journalistförbundet och den där "yttrandefrihetsexperten" kommer att få fnatt eftersom de kan få försämrade förutsättningar att göra ett jobb och tjäna pengar, men det är irrelevant. Vi har ingen skyldighet gentemot dem.
Citera
2024-10-18, 20:25
Medlem
Lite goda nyheter! Siren nekas omaskade stämningar och strafförelägganden från Ekobrottsmyndigheten: https://www.dagensjuridik.se/nyheter/siren-nekas-omaskade-stamningar-och-strafforelagganden/

Betalvägg dock.
Citera
2024-10-18, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Lite goda nyheter! Siren nekas omaskade stämningar och strafförelägganden från Ekobrottsmyndigheten: https://www.dagensjuridik.se/nyheter/siren-nekas-omaskade-stamningar-och-strafforelagganden/

Betalvägg dock.

Grymt! Någon som har hela artikeln?
Citera
2024-10-18, 21:08
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Efter att EU-domstolen har tolkat GDPR för Sverige måste någon (GDPRWarrior eller han från NOYB eller vem som helst) så fort som möjligt initiera ett sådant mål för att även myndigheternas spridning av uppgifter ska ifrågasättas i domstol.

Jag är övertygad om att journalistförbundet och den där "yttrandefrihetsexperten" kommer att få fnatt eftersom de kan få försämrade förutsättningar att göra ett jobb och tjäna pengar, men det är irrelevant. Vi har ingen skyldighet gentemot dem.
har ju redan ett pågående mål om det den mot staten
Citera
2024-10-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
har ju redan ett pågående mål om det den mot staten
Just det, det hade du faktiskt. Hur har det gått med det målet? Ligger det på is?
Citera
2024-10-18, 21:51
Medlem
Lite mer nyheter: https://svenskleverantorstidning.se/atea-lanserar-ai-drivna-maskeringstjanster-for-offentlig-sektor/

Företaget Atea lanserar AI-drivna maskningstjänster för myndigheter så att de ska kunna maska allmänna handlingar fortare och enklare. Tjänsten kommer väldigt lägligt nu när reglerna kring våra personuppgifter lär stramas åt:

Citat:
Atea lanserar AI-drivna maskeringstjänster för offentlig sektor

Atea kommer tillsammans med Lidingö stad, Kungsbacka kommun och Skaraborgs kommunalförbund ta fram en innovativ maskeringstjänst inom ramen för projektet Rätt till insyn. Maskeringstjänsten kommer fundamentalt förändra hur kommuner och offentliga aktörer hanterar allmänna handlingar i linje med Offentlighetsprincipen.

Offentlighetsprincipen är en grundläggande princip för Sveriges statsskick. Det innebär bland annat att kommunala verksamheter så långt som möjligt bedrivs i öppna former under insyn av allmänheten och massmedia. Det innebär även för offentliga verksamheter att stora mängder dokument måste granskas och personuppgifter maskeras manuellt. En arbetsuppgift som både är monoton och tidskrävande.
Maskeringstjänsten från Atea skulle markant kunna minska denna arbetsbörda, enligt det pilotprojekt som genomförts hos Lidingö stad.

– Den nya maskeringstjänsten kommer vara ett stort steg framåt för den offentliga sektorn. Den inte bara effektiviserar arbetet, utan frigör även tid och resurser som kan användas till mer värdeskapande uppgifter som gynnar medborgarna, säger Simon Norman, innovationsansvarig för Application Engineering på Atea.

Avancerad AI-teknik
Maskeringstjänsten bygger på avancerad AI-teknik från IBM, inklusive IBM watsonx, en AI och dataplattform byggd för företag, som hjälper till att säkerställa att både direkta och indirekta personuppgifter identifieras och maskeras automatiskt och säkert.

– Ateas maskeringstjänst är ett konkret exempel på hur svensk offentlig sektor kan dra nytta av den senaste AI-tekniken, säger Per Jacobson, Partner Manager Atea Group på IBM Sverige.
Genom IBM:s unika teknik kommer Atea kunna erbjuda AI-lösningar från sitt helt svenskägda datacenter och därmed hjälpa till att uppfylla de rigorösa krav och det regelverk som ställs på hanteringen av personuppgifter i offentlig sektor.

– Vi är glada att vi genom vårt avtal med Atea haft möjlighet att genomföra den första piloten i syfte att ta fram en maskeringstjänst tillsammans som kommer underlätta för både samverkande kommuner och hos övriga offentliga Sverige. Vi ser med spänning fram emot vårt fortsatta samarbete där vi både ska ta fram maskeringstjänsten samt titta på en pilot för insamling av dokument, säger Therese Perner, portföljansvarig Digitalisering Lidingö stad.

Källa: Atea
Citera
2024-10-18, 22:02
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Just det, det hade du faktiskt. Hur har det gått med det målet? Ligger det på is?
För att jag ska kunna vinna det ena målet mot staten måste jag först vinna tvistemålet mot Lexbase, då de två målen är beroende av varandra.

Jag har inga planer på att släppa detta, särskilt med tanke på att staten indirekt har ingripit i Lexbase-målet. Min strategi är att först göra Lexbase, Verifiera och Gunnar Axén bankrutt, så att han till och med får köa till Arbetsförmedlingen, och därefter gå vidare med full kraft mot staten.

Det är också värt att nämna att de personliga attackerna mot mig har intensifierats. De har till och med skapat en hemsida i mitt namn där de hängt ut min bild, mina tvistemål och en dom. De tror att de kan stoppa mig på detta sätt och få mig att backa och dra tillbaka målen, men det kommer inte att hända.
Citera
2024-10-18, 22:04
Medlem
Citat:
För att jag ska kunna vinna det ena målet mot staten måste jag först vinna tvistemålet mot Lexbase, då de två målen är beroende av varandra.
Vad är mål nr?
Citera
2024-10-18, 22:05
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Vad är mål nr?
Mål T 14263-23.

Dessa ondskefulla människor ska inte få någon paus.
Citera
2024-10-19, 00:21
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Tänk på att i Europadomstolen är det svenska staten som är svarande och att man ska uttömma de inhemska möjligheterna först. I sverie finns det två vägar för detta. Dels via domstolarna och hela överklagandeförfarandet men det anses tillräckligt att begära skadestånd från JK. Tillexempel skulle man kunna stämma staten för att IMY inte tar upp och prövar målen vilket få anses ha koppling till EKMR artikel 8 om jag nu minns rätt. Eller för den delen stämma staten för att de tillåter en sådan brutal spridning av känsliga personuppgifter.
Det du skriver stämmer, även om jag har svårt att se att ett GDPR-mål skulle hamna i Europadomstolen, i alla fall av anledningen att GDPR inte följts.

Citat:
Det mest intressanta efter EU-domstolens besked är tvisten mot staten. De försöker slingra sig ur, men det finns inte en chans att jag släpper dem, särskilt inte när Lexbase först har besegrats. Varför skulle jag vara snäll och släppa målet mot staten? de ju helt obegripligt.
Va, vad har de nu hittat på då? Vad är det de har gjort/gör för att försöka slingra sig ur?

Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Mena både den finska och den lettiska domen. Men jag tror jag förstår vad du menar vid närmare eftertanke.
Ah, okej, jag fattar!

Förhandsavgörandet i målet mot Lettland måste jag erkänna att jag inte har lika bra koll på, så det är mycket möjligt att jag missat något däri.

Citat:

Jag har inga planer på att släppa detta, särskilt med tanke på att staten indirekt har ingripit i Lexbase-målet. Min strategi är att först göra Lexbase, Verifiera och Gunnar Axén bankrutt, så att han till och med får köa till Arbetsförmedlingen, och därefter gå vidare med full kraft mot staten.
Det kan du nog glömma, är jag rädd. Även om du skulle lyckas stänga ner hela verksamheten så att företaget dör så är det bara just företaget som drabbas direkt; Axéns egna förmögenhet kommer inte drabbas eftersom företaget drivs som aktiebolag.

Citat:
Det är också värt att nämna att de personliga attackerna mot mig har intensifierats. De har till och med skapat en hemsida i mitt namn där de hängt ut min bild, mina tvistemål och en dom. De tror att de kan stoppa mig på detta sätt och få mig att backa och dra tillbaka målen, men det kommer inte att hända.
Va? Vad är det för sida? Jag sökte på olika kombinationer men hittade ingenting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in