Citat:
Ursprungligen postat av
goodasstimes
Handlingarna lämnades ändå ut, med det enda kravet att databaserna inte skulle publicera personuppgifterna. Det räcker inte! Jag tycker att myndigheterna inte ska lämna ut personuppgifter till någon nyfiken enskild överhuvudtaget.
Det optimala vore om registraturen på samtliga myndigheter besvarade personer som vill ha ut personuppgifter med "Va? Vem fan är du som rotar i andras privatliv?" och slängde på luren.
GDPR kräver att medlemsstaterna inför undantag från GDPR för bl.a. journalistiska ändamål. Exakt var gränserna ska dras kan dock diskuteras, och så länge det är rimliga gränser som inte strider mot vad GDPR tillåter i form av undantag så är det upp till varje enskild medlemsstat.
Själv har jag inget större problem med att handlingar lämnas ut för seriös journalistik. T.ex. om någon involverad i organiserad brottslighet varit inblandad i ett antal mål, så tycker jag det är rimligt att en undersökande journalist ska kunna få ut den informationen så att de kan upptäcka kopplingar mellan dessa.
Eller om en politiker eller tjänsteman misstänks vara jävig eller korrumperad, så tycker jag att en journalist är rättfärdigad i att få ut domar med dennes personuppgifter av undersökningsskäl.
(Denna sorts användning av offentliga handlingar är för övrigt en av de "riktiga" anledningarna till offentlighetsprincipen.)
Förbehållet att det handlingarna bara får användas för journalistiska skäl förhindrar att uppgifterna sprids till allmänheten (vi vet ju att de inte faktiskt kommer använda domarna för seriös journalistik, de ville bara sälja dem). Det förebygger också vissa problem, som t.ex. om staten i förväg ska bedöma om någon är "godkänd journalist" (min påhittade term, inte en riktig term

) i förväg, vilket inte passar så bra med den svenska traditionen av förbud mot censur, där myndigheterna inte får granska texter för olagligheter i förväg, utan endast ingripa mot olagligheter i efterhand.