Citat:
Ursprungligen postat av
StigEngstrom
Det handlar om hans kontrollbehov.
Hade jag sålt min bil (som naturligtvis är av samma märke som hans för husfridens skull) och gått och köpt något helt annat utab att säga något så lovar jag dig, han hade fått en stroke.
Sälj bilen då så är det hela löst.
Jag förstår dig dock - delvis. Problemet är inte hur han är med dina barn och hur det kommer påverka deras framtid för där har du inget att oroa dig för, jag lovar.
*cross my heart and hope to die* Låt honom behandla dem som han gör för hittills har du inte beskrivit något farligt. Det är sunt att du reflekterar över din egen barndom och försöker att inte göra om samma misstag. Det kommer påverka hur dina barn blir när de växer upp, inte att han skämmer bort dem för stunden.
Lägg istället energin på att förändra relationen mellan dig(/din partner) och din far. Där kan jag se vinster i ert förhållande till varandra. Sätt de gränser du/ni tycker han passerat med råge men skit i små irritationsmoment. Om du nu inte haft en fördjävlig uppväxt (vilket jag inte tror) så kommer du sakna honom när han är borta. Det verkar ju blivit folk av dig trots allt.
Sen tror jag också, som någon annan nämnde, att han kanske är ensam och sysslolös. Om du kan pusha honom fint där så att han tar upp någon ny hobby så kanske det löser era problem utan att förstöra något annat.