Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-18, 14:38
Medlem
53....so whats avatar
Det kommer en dag när varken du eller din pappa finns kvar i barnens liv, dom skaffar sig ett eget liv.
Det är faan inget roligt.
Ta vara på varje sekund och låt din pappa få sin tid med de han älskar.
Visst kan curlandet ibland gå lite långt och "detaljerna" som att knyta skorna kan ni tala öppet om med barnen tillsammans, de fattar.
Lyckan att ha en farfar är inte alla förunnat, eller en pappa som vill er väl alla dar i hans återstående liv.
Ta vara på den tiden.
Citera
2024-10-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag vill att han ska vara i deras liv.
Men jag står inte bakom hans uppfostran som helt klart har format mig till det sämre.
Han curlar fortfarande bort mig och ser mig som ett barn fast jag är en vuxen karl med 3 barn.
Hade jag gått och köpt en bil av en modell som han inte godkänt hade han fått panik.

En förälders roll innefattar att sätta gränser. En farfars roll behöver inte innefatta det. Om dina barn får gränser av dig och din sambo så räcker det långt. Din pappa kan ha varit dålig förälder men kan vara bra som farfar. Ta inte ut dina problem på dem. Kanske är det så att de behöver en omtänksam farfar för att kompensera för dina krav.

Man är vuxen den dag man förlåter sina föräldrar.

Vissa barn behöver extra tydliga gränser. Mina ungar har varit oerhört lyhörda ändå för vad vi föräldrar förväntar oss - nästan för känsliga - och försöker till varje pris gå i våra fotspår. Hur är dina barn?

Barn som tvingas flytta hemifrån som tonåringar och klara sin egen ekonomi blir oerhört sparsamma som vuxna, men kanske inte blir lyckliga.

På vilket sätt har du lidit av att inte få gränser och krav? Om du t.ex. är lat eller gränslös eller slösaktig eller hänsynslös idag, så kanske det delvis beror på dina gener eller någon diagnos, inte bara på uppväxtmiljön.
Senast redigerad av guru1966 2024-10-18 kl. 14:55.
Citera
2024-10-18, 14:52
Medlem
Citat:
Min farsa har alltid varit riktigt curlande och jag kan nog med handen på hjärtat säga att jag var ett rätt bortskämt barn.
Fick allt jag pekade på när jag var liten, blev skjutsad överallt, fått betalt för allt när jag blev större. bostad, bil, hjälp med ungdomsjobb, allt. Hade ett glidarjobb som gjorde han i stort sett alltid fanns i krokarna om man behövde honom.

Nu bor jag rätt långt ifrån farsan och har själv fru och 3 barn. Klarat mig rätt bra och har ett välbetalt jobb.
Farsan är dock änkeman och kommer därför upp kanske varannan månad, bor här några veckor och snickrar på huset m.m.
Vi har kämpat rätt hårt för att våra ungar ska bli så självständiga som möjligt.
Enkla saker som man bör lära såna som går i förskola. Städa, kunna ta på kläder själv, hämta saker osv.
Men detta raserar han direkt när han kommer.
Ungarna behöver inte göra ett smack. Vill dom ha mjölk går han och hämtar, plocka under efter maten gör han åt dom. Dom behöver inte ens ta på sig skor och jacka för det gör han åt dom.
Frugan sa till honom "XXX du kan väl dra upp dragkedjan själv"
Då tittade farsan bara på henne och sen gjorde han det åt XXX ändå.
Jag ser så jävla mycket i min egna bortskämda uppfostran och tänker bara nejnejnej.
Och ja, vi har tagit upp detta med honom men det går in genom ena örat och ut genom andra.
Frugan har växlat ifrån "Ja men mor och farföräldrar skämmer alltid bort sina barnbarn" till "Din pappa är ju för snäll" och tycker att det är skönt när han har dragit.
Vad ska jag göra? Ställa ultimatum? Jag vet inte om han fattar om jag inte bokstavligt blir rätt otrevlig.
Det känns som vi bygger upp uppfostringsspillrorna igen när gubben har stuckit.
Börjar gå i tankebanorna att det vore bäst om han inte kom alls...
Det är svårt. Far- och morföräldrar brukar skämma bort sina barnbarn. Det ligger lite i sakens natur. De har inte barnen på heltid, vill kompensera för sådant de borde ha gjort när de egna barnen var små, de har kanske inte annat att göra än att se fram emot besök av barnbarnen, de gör bara det som är roligt med barnen och känner att de är befriade från huvudansvaret för de små.
Citera
2024-10-18, 14:56
Medlem
Asb3rger1337s avatar
De e så det ska vara.
Många psykologer tycker att de är en bra balans. Också fint och barnen FÖRSTÅR skillnaden.
Han har massa kärlek att ge då han inte har partner så han försöker ge de till barnen.
Han kan ju försöka ge sin kärlek på andra sätt. Men snälla. Bli inte upprörd över en sån slitsam.
De kommer inte bli svaga och osjälvständigs för de får hjälp när han e där. Varje dag i skolan o när han inte e där Kommer de få känna a på livets hårda skola.
Citera
2024-10-18, 15:12
Medlem
Citat:
Och ja, vi har tagit upp detta med honom men det går in genom ena örat och ut genom andra.
Alldeles säkert har denna kommunikation varit ostrukturerad, ytlig, tafatt, alltså mjäkigt svensk, av typen ”pappa, du kan väl tänka på att kanske inte göra siochså...”. Det duger inte. Gör om och gör rätt. Säg att du älskar gubben, att han är välkommen, MEN att han inte får göra så här: ge honom en lista.
Citera
2024-10-18, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
De e så det ska vara.
Många psykologer tycker att de är en bra balans. Också fint och barnen FÖRSTÅR skillnaden.
Han har massa kärlek att ge då han inte har partner så han försöker ge de till barnen.
Han kan ju försöka ge sin kärlek på andra sätt. Men snälla. Bli inte upprörd över en sån slitsam.
De kommer inte bli svaga och osjälvständigs för de får hjälp när han e där. Varje dag i skolan o när han inte e där Kommer de få känna a på livets hårda skola.
Exakt, självklart förstår barn skillnaden på föräldrarnas roll och mor-och farföräldrars.

TS och frugan verkar bara vilja skylla sin misslyckade uppfostran på farfar. Det är inte hans roll att uppfostra ungarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Baggmuck
Alldeles säkert har denna kommunikation varit ostrukturerad, ytlig, tafatt, alltså mjäkigt svensk, av typen ”pappa, du kan väl tänka på att kanske inte göra siochså...”. Det duger inte. Gör om och gör rätt. Säg att du älskar gubben, att han är välkommen, MEN att han inte får göra så här: ge honom en lista.

Fruktansvärt fräckt att ge en lista över hur han ska bete sig! Det är en äldre änkeman som vill umgås med sin familj, var glad att han kommer på besök och låt honom vara den snälla farfar som han är.
Senast redigerad av Wolfmotherrocker 2024-10-18 kl. 15:18.
Citera
2024-10-18, 15:19
Citat:
Min farsa har alltid varit riktigt curlande och jag kan nog med handen på hjärtat säga att jag var ett rätt bortskämt barn.
Fick allt jag pekade på när jag var liten, blev skjutsad överallt, fått betalt för allt när jag blev större. bostad, bil, hjälp med ungdomsjobb, allt. Hade ett glidarjobb som gjorde han i stort sett alltid fanns i krokarna om man behövde honom.

Nu bor jag rätt långt ifrån farsan och har själv fru och 3 barn. Klarat mig rätt bra och har ett välbetalt jobb.
Farsan är dock änkeman och kommer därför upp kanske varannan månad, bor här några veckor och snickrar på huset m.m.
Vi har kämpat rätt hårt för att våra ungar ska bli så självständiga som möjligt.
Enkla saker som man bör lära såna som går i förskola. Städa, kunna ta på kläder själv, hämta saker osv.
Ungarna behöver inte göra ett smack. Vill dom ha mjölk går han och hämtar, plocka under efter maten gör han åt dom. Dom behöver inte ens ta på sig skor och jacka för det gör han åt dom.
Jag ser så jävla mycket i min egna bortskämda uppfostran och tänker bara nejnejnej.
Frugan har växlat ifrån "Ja men mor och farföräldrar skämmer alltid bort sina barnbarn" till "Din pappa är ju för snäll" och tycker att det är skönt när han har dragit.
Vad ska jag göra? Ställa ultimatum? Jag vet inte om han fattar om jag inte bokstavligt blir rätt otrevlig.

Äh, han bryr sig om barnen! Låt honom ha lyxen att vara just farfar. Det är den personen som har tid och orkar skämma bort dem. Föräldrar är ofta över stressade varelser. Önskade att min pappa hade brytt sig som din pappa gör. Tycker ärligt talat att du har lyxproblem!
Citera
2024-10-18, 15:57
Medlem
Timoteuss avatar
Om farfar inte hör de meningar som börjar med "låt bli" , så kanske du kan göra tvärtom: be honom att chefa över skosnöresträningen eller andra saker du tycker att barnen behöver träna på.

Jag tror att din pappa behöver och vill ha något att göra. Han vill vara behövd.

Det verkar finnas massor Han kan lära dina barn. Snickra, tex. Se till att han har häcken full med den sortens saker så kanske han blir mindre intensiv på de där andra grejerna som irriterar dig?
Citera
2024-10-18, 16:01
Medlem
Precis som någon skrev tidigare är nog problemet inte att farfar skämmer bort dina barn utan att han inte respekterar era gränsen.

Kanske du och din fru ska börja med att sätta er ner och prata/skriva ner vad som verkligen stör er och vilka förändringar ni önskar.
Jag har svårt att tro att det verkligen är så hemskt att han knyter skor och drar upp dragkedjor.
När ni hittat vad som verkligen irriterar er kan ni tillsammans sätta er ner med farfar och ha ett samtal.

Som många skriver så är farfar bara en del i era liv under en begränsad tid och många anser nog att ni är lyckligt lottade. Även om du upplever att han curlade dig så har ni mycket tid att lära era barn det ni vill lära dom. Hans curlande kommer inte förstöra barnen.
Testa be farfar lära barnen nya saker istället, ”farsan, hen kan redan dra upp dragkedjan men du kanske kan ta med hen ut och cykla”
Ni kan även påminna era barn att de faktiskt kan själv ”men Pelle, inte behöver farfar knyta dina skor, du är ju expert på rosetter”

I slutet handlar det om att ni måste göra val, är det värt att stå ut med hans sätt för en fin relation mellan barnbarn och farfar ?
Citera
2024-10-18, 16:10
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Jo men det känns ju meningslöst, jag kommer alltid att vara omyndigförklarad och 13 år i hans värld, det är nog ingen fight värd att ta när man närmar sig 40.
Det har jag helt enkelt löst genom att bli vuxen, flytta och starta egen familj.
Kanske var en av flera anledningar varför jag flyttade rätt långt bort också.
För att lära mig överleva i vuxenlivet.

Det är du själv som inte har frigjort dig, omyndigförklaringen står du för, ingen annan. Vaddå fight? Bara att bestämma vilken bil du själv vill ha osv. Lägg inte det på farsan. Han får ingen stroke av det, och du kan vänligt visa vilka val du gör, utan att klaga på honom.

Överleva vuxenlivet? Odrägligt otacksam är ord som kommer för mig. Hur agerar han om du handlar efter din vilja? Får han stroke varje gång? Lägger sig på golvet och skriker?

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Har du inte satt gränser för att han behandlar dig som ett barn så tycker jag det blir väldigt konstigt att du gör det när det gäller barnen. Dels är det mindre konstigt beteende att farfar skämmer bort barnbarn i förskoleåldern än att han behandlar sin vuxna son som ett barn. Dels blir det att du använder barnen som slagträ om du ska dra gränser kring dem som du inte gör kring dig själv. Du kan alltså inte säga nej till att din pappa renoverar ditt hus, men dina barn i förskoleåldern ska säga nej till att han hjälper dem att knäppa jackan?

Klockrent formulerat.
Senast redigerad av skoputs 2024-10-18 kl. 16:15.
Citera
2024-10-18, 17:27
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Bestämma över sina barn - ja
Bestämma över hur andra ska bemöta ens barn - nej

Jo, om far/svärfar befinner sig i ts hus när han hälsar på är det deras regler som gäller, inte farsans. Och om far inte kan acceptera ts föräldraskap eller respektera sin son som vuxen myndig då är det dags för en paus tills han begriper.

Och för tydlighetens skull så är det inte barnen som ska säga ifrån till farfar det är ts ansvar. Farfar kan finnas till för ungarna utan att curla dem.
Senast redigerad av Radyr 2024-10-18 kl. 17:31.
Citera
2024-10-18, 17:34
Medlem
Citat:

Verkar onödigt hårt att bryta din egen och barnbarnens relation till din far bara för att han curlar lite. Det var väl bara varannan månad? Låt han skämma bort sina barnbarn lite, det skadar inte. Ingen behöver en prickfri uppfostran i enlighet med nån sorts manual.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in