Citat:
Ursprungligen postat av
StigEngstrom
Jag vill att han ska vara i deras liv.
Men jag står inte bakom hans uppfostran som helt klart har format mig till det sämre.
Han curlar fortfarande bort mig och ser mig som ett barn fast jag är en vuxen karl med 3 barn.
Hade jag gått och köpt en bil av en modell som han inte godkänt hade han fått panik.
En förälders roll innefattar att sätta gränser. En farfars roll behöver inte innefatta det. Om dina barn får gränser av dig och din sambo så räcker det långt. Din pappa kan ha varit dålig förälder men kan vara bra som farfar. Ta inte ut dina problem på dem. Kanske är det så att de behöver en omtänksam farfar för att kompensera för dina krav.
Man är vuxen den dag man förlåter sina föräldrar.
Vissa barn behöver extra tydliga gränser. Mina ungar har varit oerhört lyhörda ändå för vad vi föräldrar förväntar oss - nästan för känsliga - och försöker till varje pris gå i våra fotspår. Hur är dina barn?
Barn som tvingas flytta hemifrån som tonåringar och klara sin egen ekonomi blir oerhört sparsamma som vuxna, men kanske inte blir lyckliga.
På vilket sätt har du lidit av att inte få gränser och krav? Om du t.ex. är lat eller gränslös eller slösaktig eller hänsynslös idag, så kanske det delvis beror på dina gener eller någon diagnos, inte bara på uppväxtmiljön.