2024-10-18, 16:54
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Mycket bra gjort av Judarna som idag tvingas leva i skräck i Sverige p.g.a. Vänsterpartisternas antisemitiska ideologi som visat sig tydligare än någonsin i.o.m. kriget mellan Israel & Hamas. Chockerande hur ett sådant antisemitiskt parti som Vänsterpartiet får sitta i riksdagen.
Citera
2024-10-18, 16:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Jag hade räknat med att detta skulle hänt för flera år sedan. Inom vänstern har det ju länge funnits ett starkt stöd för den terror som flera palestinska organisationer utför eller stödjer gentemot Israel och judar.

Att det nu framkommer flera olika fall där vänsterpartister i ledande ställning uttrycker sig grovt antisemitiskt och ger sitt stöd åt terrororganisationer är tyvärr en spegling av vad många inom V står för. Ett aktuellt exempel är den våldsamme V-ordföranden i Angered som uttryckt stöd för PFLP som är en terrorklassad organisation i EU. Däremot uppfattar jag det inte som att högsta ledningen inom V på något sätt har en antisemitisk agenda.

Jag tror att Judiska centralrådets ordförande Aron Verständig uttrycker vad många judar i Sverige tycker - förtroendet för Vänsterpartiet i judiska kretsar är väldigt, väldigt lågt.

På goda grunder skulle jag nog våga påstå. Minns hur Aron Etzler stod och ljög i Aktuellt för inte så länge sedan och på den vägen har de fortsatt. Obehagliga individer dessa vänsterpartister.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kritik-mot-vansterpartiet-efter-uttalande-i-aktuellt
Vänsterpartiets Aron Etzler kritiseras för att använda en ljusmanifestation i Malmö som exempel på hur V kämpar mot antisemitism.

– Han försöker rentvå partiet med en lögn. Det hade inget med Vänsterpartiet att göra och vi är inga vänsterpartister någon av oss, säger Aron Boklund Tendler, en av arrangörerna.

Det var efter att flera företrädare för Vänsterpartiet visat sig ha spridit antisemitiska budskap på sociala medier som partisekreteraren svarade på frågor i Aktuelltstudion.
Citera
2024-10-18, 16:58
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Jag hade räknat med att detta skulle hänt för flera år sedan. Inom vänstern har det ju länge funnits ett starkt stöd för den terror som flera palestinska organisationer utför eller stödjer gentemot Israel och judar.

Att det nu framkommer flera olika fall där vänsterpartister i ledande ställning uttrycker sig grovt antisemitiskt och ger sitt stöd åt terrororganisationer är tyvärr en spegling av vad många inom V står för. Ett aktuellt exempel är den våldsamme V-ordföranden i Angered som uttryckt stöd för PFLP som är en terrorklassad organisation i EU. Däremot uppfattar jag det inte som att högsta ledningen inom V på något sätt har en antisemitisk agenda.

Jag tror att Judiska centralrådets ordförande Aron Verständig uttrycker vad många judar i Sverige tycker - förtroendet för Vänsterpartiet i judiska kretsar är väldigt, väldigt lågt.
Jag tror också att det speglar vad många judar tycker. Däremot är det nytt att de säger det så naket.

Det förändrar spelplanen och riktar ljus mot konflikterna mellan judars och svenskars intressen. I tidigare generationer har de varit mer smidiga än så.

Det är en radikalisering och en försmalning av den judiska inflytandesfären vi ser i realtid. De har surrat fast sig vid Israel-masten på ett sätt som tidigare inte varit fallet. Samtidigt fortsätter de att ställa krav på Väst som till sina anspråk på underkastelse inte är väsensskilda från dem de ställer på palestinier eller libaneser.
Senast redigerad av Nix-registret 2024-10-18 kl. 17:08.
Citera
2024-10-18, 17:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Jag tror också att det speglar vad många judar tycker. Däremot är det nytt att de säger det så naket.

Det förändrar spelplanen och riktar ljus mot konflikterna mellan judars och svenskars intressen. I tidigare generationer har de varit mer smidiga än så.

Det är en radikalisering och en försmalning av den judiska inflytandesfären vi ser i realtid. De har surrat fast sig vid Israel-masten på ett sätt som tidigare inte varit fallet. Samtidigt forstätter de att ställa krav på Väst som till sina anspråk på underkastelse inte är väsensskilda från dem de ställer på palestinier eller libeneser.

Nooshi Dadgostar gör nog så gott hon kan med det material hon har att jobba med. Håkan Svenneling däremot är ju tydligt oförblommerat antisemitisk i sina utgjutelser i riksdagen, vidrigt att se. Och han är inte den enda nazistanstrukna (han liknar faktiskt en lägervakt).
Citera
2024-10-18, 17:03
Medlem
Rätt eller fel? Alla bjuder väl in dem de vill, svårt att utifrån säga bu eller bä. Men jag förstår Judiska centralrådet, de vill väl knappast att antisemiter ska drälla runt på deras tillställningar.
Citera
2024-10-18, 17:03
Medlem
Jag tror detta är ett svar på SDs debattartikel om att vilja ha en dialog med judiska föreningar om varför dom pekas ut så därför inser dom nu att man även måste bojkotta V efter allt som kommit ut.
Citera
2024-10-18, 17:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Baggmuck
Rätt eller fel? Alla bjuder väl in dem de vill, svårt att utifrån säga bu eller bä. Men jag förstår Judiska centralrådet, de vill väl knappast att antisemiter ska drälla runt på deras tillställningar.

Vidden av den antisemitiska hetsen som präglar Vänsterpartiet är ett konkret hot mot den judiska minoriteten i Sverige. Här borde polisen utreda kopplingar till terrororganisationerna och de antisemiter i (V) som lyckats få plats i riksdagen uteslutas/ portas. De är säkerhetsrisker vilket vi såg prov på när palestinapöbeln gav sig på utrikesministern i riksdagen.
Citera
2024-10-18, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
Vidden av den antisemitiska hetsen som präglar Vänsterpartiet är ett konkret hot mot den judiska minoriteten i Sverige. Här borde polisen utreda kopplingar till terrororganisationerna och de antisemiter i (V) som lyckats få plats i riksdagen uteslutas/ portas. De är säkerhetsrisker vilket vi såg prov på när palestinapöbeln gav sig på utrikesministern i riksdagen.
Nu går du utanför din egen fråga. Vad har det med vilka Judiska centralrådet bjuder in att göra?
Citera
2024-10-18, 17:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Baggmuck
Nu går du utanför din egen fråga. Vad har det med vilka Judiska centralrådet bjuder in att göra?

Jag synliggör vidden av antisemitism i Vänsterpartiet som utgör beslutsunderlaget för Judiska centralrådets hållning.
Citera
2024-10-18, 17:20
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Jag tror detta är ett svar på SDs debattartikel om att vilja ha en dialog med judiska föreningar om varför dom pekas ut så därför inser dom nu att man även måste bojkotta V efter allt som kommit ut.
Kanske. Men det speglar även en internationell trend av att judisk identitet kommit att handla mer om Israel. I tidigare generationer kunde judar samarbeta med en antiimperialistisk vänster och snarare arbeta inifrån för att tona ned antisionismen.

Man kunde urskuldra även ganska hetsigt antisionistiskt språk samtidigt som man löpande omformulerade vänsterns agenda till att bara handla om ömmande av palestinska offer, tänk typ Dror Feiler, Göran Rosenberg eller Israels "nya historiker". Dessa fördömde Israels terrorism och försvarade även andras rätt att kritisera den - men fungerade också som grindvakter för att motverka aktiva, effektiva antisionistiska åtgärder, som sanktioner och konkret stöd till olika typer av arabiska motoffensiver. Så länge antisionismen bestod av ord och känslor hade man inga allvarliga problem med den. Och även om man ogärna definierade en skiljelinje mellan antisemitism och antisionism så var det självskrivet att man ansåg att en sådan finns.

I den nya generationen har Israel givits en helt annan centralitet, och man hugger mot både västerländska invandringskritiker och Palestinavänstern med en ny aggressivitet. SD kan med sina aktuella debattinlägg ha bidragit till att snabba på försmalningen av det judiska inflytandet i Sverige, men har ändå bara spelat en mindre biroll i en större trend.
Citera
2024-10-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
Jag synliggör vidden av antisemitism i Vänsterpartiet som utgör beslutsunderlaget för Judiska centralrådets hållning.
Rådets beslut är snarare symboliskt eftersom V:s tänkta företrädare knappast skulle ha utfört attentat på rådets tillställningar.
Citera
2024-10-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Kanske. Men det speglar även en internationell trend av att judisk identitet kommit att handla mer om Israel. I tidigare generationer kunde judar samarbeta med en antiimperialistisk vänster och snarare arbeta inifrån för att tona ned antisionismen.

Man kunde urskuldra även ganska hetsigt antisionistiskt språk samtidigt som man löpande omformulerade vänsterns agenda till att bara handla om ömmande av palestinska offer, tänk typ Dror Feiler, Göran Rosenberg eller Israels "nya historiker". Dessa fördömde Israels terrorism och försvarade även andras rätt att kritisera den - men fungerade också som grindvakter för att motverka aktiva, effektiva antisionistiska åtgärder, som sanktioner och konkret stöd till olika typer av arabiska motoffensiver. Så länge antisionismen bestod av ord och känslor hade man inga allvarliga problem med den. Och även om man ogärna definierade en skiljelinje mellan antisemitism och antisionism så var det självskrivet att man ansåg att en sådan finns.

I den nya generationen har Israel givits en helt annan centralitet, och man hugger mot både västerländska invandringskritiker och Palestinavänstern med en ny aggressivitet. SD kan med sina aktuella debattinlägg ha bidragit till att snabba på försmalningen av det judiska inflytandet i Sverige, men har ändå bara spelat en mindre biroll i en större trend.
Vänstern har sedan länge varit ateister hela bunten. Judafolket är till stor del också ateister, fast med en stor grupp som tror att en Gud de inte tror på gav dem rätt till land i Heliga Landet. Hyckleriet måste få ett stop. Dags för vänstern och judarna att vakna upp till sanningen om Jesus; en palestinsk jude som bjöd in ickejudar till Guds härlighet. Sluta hata, sluta med etnonationalism och börja be till Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in