(80 % av energin som går åt när det gäller att svara på dina inlägg är väl att försöka dechiffrera vad du eventuellt menar med dina inlägg och vilket intryck du eventuellt är ute efter att ge läsarna samt identifiera var/hur du vill lura läsarna att tolka in något annat i vad jag skrivit än vad som var min avsikt.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Christian II
Citat:
Ursprungligen postat av
Tarningen
Ditt resonemang förutsätter väl att det finns en högre grad av rationellt tänk hos de du kallar "högern" (någon slags nationell höger) än vad som sannolikt är fallet. Och att det förekommer någon annan politisk strategi än den nuvarande, alltså att försöka smöra så mycket som möjligt för Israel och judenheten för att inte förknippas med nazism och liknande och minska risken för något slags förbud typ det 15-procentspartiet Vlaams Blok drabbades av.
Ditt resonemang bygger på att Israel begår ett folkmord på araber när många hävdar att den politiska ledningen i Gazaremsan startade ett krig mot Israel förra året som de nu håller på att förlora.
Mitt resonemang har väl rätt litet att göra med om man ur någon slags objektiv synvinkel vill låta göra gällande att ett folkmord nu pågår i Gaza. Möjligen kan väl påståenden från FN och Sydafrika om att ett folkmord pågår i Gaza indirekt att ha en betydelse för mitt resonemang. Ju mer upprörda invandrare med arabisk/muslimsk bakgrund kommer att vara i framtiden över vad som hänt i Gaza, desto mer problematiskt blir det väl för nationella/populistiska partier i Europa OCH DE KVARVARANDE OBLANDADE URSPRUNGSEUROPÉER SOM ANTAGLIGEN I HÖG GRAD KOMMER ATT FÖRKNIPPAS MED DESSA PARTIER att förknippas med en pro-israelisk attityd. Och här spelar det ju ingen roll hur man ur någon slags objektiv synpunkt skall definiera vad som händer i Gaza. Det som spelar roll ur det perspektiv jag lyfter fram är dels hur invandrarna och deras ättlingar uppfattar det och dels i vilken grad framtidens ursprungseuropéer (som valt att inte blanda sig med invandrarna) kommer att förknippas med de partier som sagt att det israeliska beteendet är bra eller rätt okej (alltså partier typ SD eller Geert Wilders parti).
För Vänsterpartiet är väl problematiken litet annorlunda. Ligger de i underkant när det gäller hur graden av protesterande uppfattas bland araberna/muslimerna så kan de kanske förlora en del röster till något slags nytt parti (eller bomma att plocka arab/muslim-röster från sossarna). Vi talar alltså här om en helt annan problematik. Vet inte om det är nödvändigt för Vänsterpartiet att använda sig av ord som "folkmord". Men de skulle ju kunna lyfta fram vad Sydafrika sagt i sin anmälan. Hittills har väl inte Vänsterpartiet gjort någon jättetavla ur partiegoistisk synpunkt förutom att man inte gett väljarna/TV-tittarna en bra förklaringsmodell till varför Judiska Centralrådet intar en rätt negativ hållning till Vänsterpartiet. De har bommat att säga att Vänsterpartiets traditionella stöd för palestinierna i mark-konflikten med Israel självklart sätter viss press på relationerna med organisationer som intar en annan hållning än de själva gjort i Palestina-frågor i en tillspetsad krigssituation och att man får se hur detta påverkar relationerna längre fram i tiden.
Genom den "strategi" (har man tänkt så långt?) som Vänsterpartiet nu valt så tenderar man i viss mån att göra sig beroende av vilken dom Judiska Centralrådet fäller över Vänsterpartiet. Det hade nog varit smartare att i alla fall försöka reducera den tyngd Judiska Centralrådets dom över Vänsterpartiet får. Speciellt om den attityd man valt kan innebära onödigt stor risk för väljartapp i framtiden bland araber/muslimer. Det är min gissning. Däremot tror jag alltså inte att Vänsterpartiet kan tillåta öppet stöd för Hamas bland sina medlemmar eller ens stöd för PFLP eftersom PFLP numera är en terrorklassad organisation och eftersom PFLP själva hävdar att man deltog i attacken 7 okt förra året. Vänsterpartiet verkar också ha misslyckats förklara för sina medlemmar att även om man förr i tiden som vänsterpartist/VPK:are kunde stödja PFLP precis som ANC, FNL eller någon vänstergerilla i Sydamerika så går det inte att göra detta idag. Man kunde väl också ha påpekat att även om man är tvungen att utesluta personer som Kristofer Lundberg och personer som tycker som honom så innebär detta inte att Vänsterpartiet skriver under på den förskjutning av begreppet antisemitism som börjat få visst fäste även i Sverige den senaste tiden. Man kan säga saker som inte är förenliga med medlemskap i Vänsterpartiet även om detta inte bör klassas som antisemitism. Genom att ge intryck av att Kristofer Lundberg uteslutits p g a antisemitism så ger man intryck av att Vänsterpartiet hyser en hel del antisemiter eftersom det inte torde vara svårt att ge TV-tittarna intrycket att många vänsterpartister, speciellt av äldre typ, har ungefär samma åsikter i Palestina-frågor som Kristofer Lundberg.
(Däremot är det väl sant att Hamas den 7 okt förra året startade ett krig mot Israel som man håller på att förlora. Och som andra palestinier fått betala ett pris för.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Christian II
Citat:
Ursprungligen postat av
Tarningen
Jag tycker också att det är litet suspekt om folk som utger sig för att vara Palestina-vänner inte uppmärksammar svälten i norra Gaza. Själv tycker jag väl att den biten borde vara den mest centrala i den här konflikten.
Var man en Italien-vän om man stöttade Salò-republiken under Andra världskriget eller en Japan-vän om man hade uppmuntrat japanerna att kämpa vidare efter Nagasaki? Man kan naturligtvis nämna Ukraina i det här sammanhanget, men skillnaden är ju att Putin är en fascist som vill omöjliggöra att de människor som identifierar sig som ukrainare organiserar ett ukrainskt samhälle, till skillnad från föregångaren Alexander som behöll det svenska språket när Finland erövrades. Det finns ingenting som tyder på att Netanyahu planerar att tvinga befolkningen i Gaza att hebreiseras, till skillnad från den nuvarande regeringen i Sverige som vill tvinga alla araber att skicka sina ungar till språkdagis. När Putin tvingar alla ukrainska barn att undervisas på ryska så är han dum, men när Sveriges regering genomför samma politik så är de snälla. Så sent som igår gick ett flertal så kallade vänstermedier ut unisont och fördömde en dokumentär om konsekvenserna av dessa språkdagis på Al Jazeera. I Israel hade vänstermedier snarare underblåst kritiken mot det egna styret. Det är här som jag ser motivet till att gödsla ett narrativ om folkmord i Gaza. Jag tror att samma krafter som kysser judearsle offentligt är ganska nöjda med att vänstern engagerar sig för en palestinsk Salò-republik på Gazaremsan och Västbanken, när en mer framkomlig strategi borde vara att samarbeta med den israeliska vänstern på samma sätt som vänstern i Västvärlden valde att samarbeta med den sydafrikanska vänstern istället för att bocka och niga för ledare som Lucas Mangope.
Naturligtvis var det väl lönlöst för japanerna att kämpa vidare efter Nagasaki. Hade man gjort detta så hade man väl fått betala ett ännu högre pris för kriget än vad som nu blev fallet.
Om hela Italien hade gett sig efter de allierades landstigning på Sicilien år 1943 hade väl också - gissningsvis - Italien fått betala ett lägre pris för sitt deltagande i kriget. Och grejer som Monte Cassino hade ju sluppit förstöras. Så Salò-republiken i norra Italien under 2:a världskriget gav väl inte italienarna något positivt, antar jag.
På motsvarande sätt skulle man ju kunna resonera som så att stöd till palestinskt väpnat motstånd mot Israel bara skadar palestinierna. Mitt intryck är väl dock inte att vänsteraktivisterna stödjer kriget mot Israel. Det som de är mot är väl snarast de metoder Israel använder. Men det finns kanske exempel från någon demonstration där någon sagt något typ "Stöd Hamas krig mot Israel" eller hållit upp ett plakat med ett likartat budskap. Gissningsvis har den som gjort detta i så fall varit muslimsk/arabisk invandrare som ännu inte anpassat sig till svensk politisk kultur. Jag känner dock inte till något sådant exempel.