2024-10-18, 15:55
Medlem
Zebran99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Ska vi få bra fart på Sverige så bör alla löner halveras, det är få som är värda sin lön.
Dom som oftast förtjänar sin lön jobbar med människor.
Att halvera lönerna kan verka som en lösning på ytan, men det är en kortsiktig åtgärd som inte kommer gynna någon makthavare på lång sikt. Om vi verkligen vill öka farten i Sverige, bör vi snarare fokusera på att effektivisera hur vi använder våra resurser och skapa incitament för de bästa att stiga fram. De som arbetar med människor må vara viktiga, men en välfungerande stat kräver att alla kuggar i maskineriet – från de högsta beslutsfattarna till de lägsta arbetarna – är välmotiverade och tillräckligt belönade för att bidra till stabilitet och tillväxt. Att straffa alla med lönesänkningar underminerar detta. Istället bör vi överväga hur vi kan styra systemet så att de som verkligen förtjänar det får sin rättmätiga belöning, medan ineffektivitet och överflöd skärs bort med kirurgisk precision.
Citera
2024-10-18, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Juniora går in på 35-40k.

3-6 år i yrket så har du en lön på runt 48-60k.

Om du är riktigt duktig, senior eller har tur kan du ha 65-75k.

Allt över 65k börjar bli väldigt svårt.

löner över 80-100k ligger princip endast hos 80/20 provisionmodeller eller som fast lön hos FAANG bolag.

Är du egen så kan du såklart ha en lön mellan 100-200k beroende på ditt timpris.

lite lågt faktiskt. bor du i sthlm?
Citera
2024-10-18, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Stämmer nog rätt bra: Men om jag tittar på de forumsdelar jag tittar på så verkar flertalet ligga betydligt under eller över.
Men rent statistikt så går gänsen någonstans runt ca 60 där fortfarande ganska många ligger på, passerar man 70 så pratar vi en siffriga % av sveriges befolkning.
Sen dras ju snittet upp av dessa som tjänar några miljoner, men de är statistiskt ytterst få.

Du kanske ska försöka analysera vilka det är som är inne i forumstrådar och skriver sin lön.

1. Rena troll som överdriver eller underdriver
2. De som faktiskt har en bra lön och gärna skryter om det.
3. De som har en dålig lön och vill "varna" andra eller bara klaga.

Det är bättre att gå till siter som sammanställer statistik - t ex denna:

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...stemutvecklare

Alla systemutvecklare - 52 800 kr/månad
Kvinnor - 50 400 kr/månad
Män - 53 500 kr/månad.

Sen kan man slänga in åldern.

Man 25-34 år - 46 800 kr/månad
Man 35-44 år - 54 800 kr/månad
Man 45-54 år - 58 200 kr/månad

Sen kan man även titta på sektorn.

45 - 54 år - Privat sektor - 58 900 kr/månad
45 - 54 år - Offentlig sektor - 48 200 kr/månad

Sen kan man inte se detta på denna sida men plats är också viktig. Lönerna i t ex Stockholm är mycket högre än övriga landet.

Med denna statistik kan man se att det kan skilja ganska mycket i lön om man t ex jämför med någon som är 34 år och jobbar i offentlig sektor jämfört med någon som är 42 år och jobbar i privat sektor. Lägger man sedan på parametern Stockholm/Inte Stockholm så kan det skilja ännu mer.
Citera
2024-10-18, 16:34
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebran99
Att halvera lönerna kan verka som en lösning på ytan, men det är en kortsiktig åtgärd som inte kommer gynna någon makthavare på lång sikt. Om vi verkligen vill öka farten i Sverige, bör vi snarare fokusera på att effektivisera hur vi använder våra resurser och skapa incitament för de bästa att stiga fram. De som arbetar med människor må vara viktiga, men en välfungerande stat kräver att alla kuggar i maskineriet – från de högsta beslutsfattarna till de lägsta arbetarna – är välmotiverade och tillräckligt belönade för att bidra till stabilitet och tillväxt. Att straffa alla med lönesänkningar underminerar detta. Istället bör vi överväga hur vi kan styra systemet så att de som verkligen förtjänar det får sin rättmätiga belöning, medan ineffektivitet och överflöd skärs bort med kirurgisk precision.

Nu kommer folk få det vansinnigt mycket sämre i framtiden så den som inte förbereder sig redan nu kommer få en smärtsam framtid, framförallt dom med läshuvuden som sitter med höga lån och ett toppjobb som en dator kan utföra, AI kommer slå ut större delen av dom jobben.

Jag är övertygad om att det kommer komma medborgarlön som dom med lång utbildning i dag kommer tvingas ta, medborgarlönen kommer nog ligga runt vad försörjningsstödet ligger på.

Halvera lönen skulle skapa massor med arbetstillfällen, bort med bidragen så skulle vi inte ens behöva kasta ut dom ekonomiska turister som snyltar på våra skattepengar då dom självmant söker asyl i annat land.

Ni kan inte göra som politikerna och säga, vi såg det inte komma, för så korkade är ni inte.
Citera
2024-10-18, 17:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo i USA tjänar du betydligt mer än så. 70k är en låg ingångslön för en läkare i Sverige, jag misstänker att du inte förstår hur mycket inflation det varit de senaste 5 åren.
Jag syftade på nettolön.
Citat:
Ursprungligen postat av slisket
Polaren jobbar på Tesla i Texas drar in 177k USD gratis boende i lagom stort hus och tesla tjänstebil. Generellt tycker jag att Svenska lönerna är rejält mkt lägre en resten av världen.

"Polaren bygger/kodar lastbilar" mest felsökning och bugg fixar
Inte illa, där ser man en som har lyckats. Texas tycker jag verkar vara den bästa staten att bo i. Jag har också en vän i Houston, TX som jobbar för British petroleum, drog in runt 8.000 dollar i månaden (detta var 2016). Han var inte programmerare utan någon slags supervisor som hjälpte folk med alla möjliga sorters problem.
Citera
2024-10-18, 18:02
Medlem
hieroboams avatar
Det är ganska lätt (inte lika lätt idag som igår) om man är bra och vill jobba hårt. Man kan bli underkonsult efter några år som konsult, få 50% av 1000kr/timmen, ca 80000 innan skatt och avgifter. Mer om man jobbar helg eller äter andra bajsmackor. Ingen grundlön eller säkerhet, så tröttnar kunden får man sitta i skiten.

Har man en normal anställning på en vanlig arbetsplats är det inte lätt.
Citera
2024-10-18, 18:13
Medlem
Dock är nästan alla som jag träffat, som jobbat väldigt länge med IT, väldigt kunniga,kraftigt överviktiga. Kommer med jobbet antar jag. Ingen myt i vart fall.
Citera
2024-10-18, 18:20
Medlem
Med följande diabetes och högt blodtryck.
Citera
2024-10-18, 18:24
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Det är ganska lätt (inte lika lätt idag som igår) om man är bra och vill jobba hårt. Man kan bli underkonsult efter några år som konsult, få 50% av 1000kr/timmen, ca 80000 innan skatt och avgifter. Mer om man jobbar helg eller äter andra bajsmackor. Ingen grundlön eller säkerhet, så tröttnar kunden får man sitta i skiten.

Har man en normal anställning på en vanlig arbetsplats är det inte lätt.

Kör eget och fakturerar ca 1000kr/tim men inte tar man ut 80000kr i månaden, kanske skulle kunna betala ut 80k men då går onödigt mycket i skatt och sen har man en del omkostnader som egen.
Man får hålla sig på brytgränsen sen får man se om det blir något över efter utgifter, semester och kanske någon sjukdag.
Vi har underkonsulter och de tar vi 10% av aldrig hört att någon UK betalar 50% i avgift.

Många som inte förstår skillnaden mellan fakturerad timersättning och lön.
Citera
2024-10-18, 18:33
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Nu kommer folk få det vansinnigt mycket sämre i framtiden så den som inte förbereder sig redan nu kommer få en smärtsam framtid, framförallt dom med läshuvuden som sitter med höga lån och ett toppjobb som en dator kan utföra, AI kommer slå ut större delen av dom jobben.

Jag är övertygad om att det kommer komma medborgarlön som dom med lång utbildning i dag kommer tvingas ta, medborgarlönen kommer nog ligga runt vad försörjningsstödet ligger på.

Halvera lönen skulle skapa massor med arbetstillfällen, bort med bidragen så skulle vi inte ens behöva kasta ut dom ekonomiska turister som snyltar på våra skattepengar då dom självmant söker asyl i annat land.

Ni kan inte göra som politikerna och säga, vi såg det inte komma, för så korkade är ni inte.
Det har nog knappat gått en dag de senaste nästan två åren sen ChatGPT blev tillgängligt utan att folk skrivit inlägg om att massa jobb ska ersättas av AI.

Hur går det med det egentligen? Hur många har redan ersatts? När kommer vi se den stora mängden "ersättningar" som redan förutspåtts i ett par år?

(Som du kanske märker på min något raljerande ton, så är jag extremt skeptisk till AIs möjligheter att ersätta de flesta jobb, i alla fall inom de närmaste årtiondena.)
Citera
2024-10-18, 18:43
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvackarKvast
Jag hör/läser ofta det här påståendet och skulle vilja höra mer om faktiskt sanningshalt i det.

Jag arbetar själv inom IT och har en lön på ca 70 000. Jag har nyligen bytt jobb och sökte ett fåtal jobb och fick i slutändan fler erbjudanden än jobb jag hade sökt. Med risk för att låta skrytsam, jag är riktigt bra på det jag gör och betraktas av de som jobbat med mig som "best of the best". Anledningen att jag skriver det är inte för att skryta med min kompetens utan för att förklara utgångspunkten att jag inte är en junior som söker pengarna eller en lycksökare som tror att man kan tälja guld utan bara att beskriva att jag nyss "varit ute på marknaden" och där varit eftertraktad av arbetsgivarna och inte alls upplevt att man lätt kan byta sig till ett jobb med lön över 70 000.

De löner som jag upplevde var typ:

Fast lön ca 70 000
Provisionsbaserad lön 75-85% av lönen
Provisionsbaserad lön 50 000 fast + 5-10% av det man debiterade
Provisionsbaserad lön 50 000 fast + 0% om man debiterar upp till 100 000, + 10% av det man debiterar om man debiterar mellan 100-200 000, 20% av det man debiterar om man debiterar över 200 000.

Det provisionsbaserade var alltid exklusive tjänstepension så det var något man fick sätta av själv. I vissa fall att det är exklusive allt, dvs man är egentligen som en egen företagare som står för egen dator mm men får uppdrag genom företaget man är anställd på.

När jag räknade på det så kändes det som att det enda som egentligen skulle ge mig riktigt bra är de helt provisionsbaserade jobben som jag inte velat ta för att jag vet att jag lätt skulle fastna i att se pengarna för mycket och jobba mer än vad som är vettigt och jag vill verkligen ha en balans med privatlivet med en snittarbetstid över året på 40 timmar i veckan även om jag periodvis kan arbeta 60 timmar i veckan i perioder om det behövs för uppdraget.

50 000 + 5% skulle ge mig en sämre lön än mina fasta 70 000. 50 000 + en provisionstrappa skulle ge mig riktigt bra lön vissa månader men inget extra alls juli/augusti (om jag inte strategiskt tar semester hela juli vilket jag inte vill) och bara lite extra december, februari, april (om man vill vara ledig över jul, sportlov och påsklov). Sett till helåret och pensionsavsättning så kanske några tusenlappar till i månaden men inte tillräckligt för att motsvara risken att "bara" få 50 000 om det blir lågkonjunktur och man hamnar utan uppdrag.

När jag hör med andra seniora i min ålder (40-50 år) som jag vet också är riktigt bra på sina jobb och har fasta månadslöner så har de inte högre löner än mig.

Men jag märker att yngre personer (typ 30-35 år gamla) är jätteupprörda över sina dåliga löner på ca 40 000 +/- 5 000 beroende på roll och erfarenhet (vissa är till och med upprörda över löner på över 60 000). Och att det kommer löneanspråk från folk i den åldern på 70-75 000 där jag ser att de har erfarenhet för att få ca 40 000 och vet att chefen de begär lönen av har runt 65 000.

Utifrån min bild så har de dryga 30-åringar som säger att de lätt kan få ett jobb på den lönenivån och som har det som anspråk orealistiska förväntningar. Men när det pumpas ut så mycket om att 70 000 skulle vara någon form av normalnivå för en normalbra hyfsat driven person som för något år sedan tagit klivet från junior så börjar man ju ändå undra om jag befinner mig i en sällsynt lågbetald bubbla inom IT eller om det är någon form av myt som spridit sig.

Så undrar väl helt enkelt hur sanningshalten ser ut i detta och vad andras upplevelser är. Lever jag i en lågbetald bubbla eller lever andra i en fantasi?

Så klart juniorer inte lyfter löner på 60+

Det är väldigt fokus på kodapor inom IT, mycket beroende på det är vad många valt pyssla med men du har cybersäkerhet, säkerhet i olika former som pentestare, analytiker osv, cloudarkitekt, massor med andra inriktningar.

I mitt område säkerhet så lyfter man minst 65 men mer vanligt 75-90tkr/mån, hamnar du på ett amerikanskt bolag så har mina kollegor över 100tkr/mån plus bonusar osv osv

Detta är seniorer alla med minst 10 års erfarenhet.

Sen beror det på vilket bolag du söker till som jsg skrev och att du är känd i marknaden, du har ett starkt varumärke, alla känner dig typ när du går på stora tech konferenser och du får hålla föreläsningar för 500 gäster, så ser min värld ut.

Vill ge varning till nya i branschen att en rörlig lön som konsult brukar inte ge mer än en fast om du förhandlar rätt, oftast vinner bolaget på det om du tex blir bänkad ett längre tag för då fakturerar du inget.

Alla får börja lågt och sen bygga sitt varumärke, vissa nöjer sig med sina 40tkr/mån och sitter på statligt verk till pension.
Citera
2024-10-18, 19:00
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det har nog knappat gått en dag de senaste nästan två åren sen ChatGPT blev tillgängligt utan att folk skrivit inlägg om att massa jobb ska ersättas av AI.

Hur går det med det egentligen? Hur många har redan ersatts? När kommer vi se den stora mängden "ersättningar" som redan förutspåtts i ett par år?

(Som du kanske märker på min något raljerande ton, så är jag extremt skeptisk till AIs möjligheter att ersätta de flesta jobb, i alla fall inom de närmaste årtiondena.)

2 år, hur gammal är du?
2 år tar det att bygga en villa från start till mål och 3-5 år innan en knäpp skilsmässan går igenom och så tror du att AI ska slå igenom på 2 år i hela samhället.

Låt det gå 15-20 år till så ska du få se på massarbetslöshet, det finns många som inte vill att detta ska gå igenom men när proppen går ur så kommer det gå fort och ingen kommer kunna stoppa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in