2024-10-18, 19:16
Medlem
Bajskottens avatar
Lätt att få 70k? Nja.

Vad jobbar du med inom IT? Kan ju skilja sig rätt bra beroende på roll.

"80/20"-bolagen kan ju ge bra lön, men då får man ju slanta allt extra lull-lull själv (pension, telefon, dator etc.)

Men då blir det som sagt jobbigt att vara på bänken.
Citera
2024-10-18, 19:18
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Låt det gå 15-20 år till så ska du få se på massarbetslöshet, det finns många som inte vill att detta ska gå igenom men när proppen går ur så kommer det gå fort och ingen kommer kunna stoppa det.

Massarbetslöshet? Du tror inte att jobb förändras eller att nya skapas? Eller tänker du att en dag om 15-20 år så smäller det till i samhället pga AI?
Citera
2024-10-18, 19:35
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Massarbetslöshet? Du tror inte att jobb förändras eller att nya skapas? Eller tänker du att en dag om 15-20 år så smäller det till i samhället pga AI?

Det kommer först ske inom den privata sektorn då det finns ägare som vill skära ner på kostnaderna och öka sina vinster, dessutom kommer AI vara överlägsen människan i kunskap. Proppen ur blir när kommunala verksamheter och staten övergår till AI.

Klart att det kommer nya jobb men många av jobben som idag kräver lång utbildning blir utslagna av AI.
Citera
2024-10-18, 19:41
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Generellt så tenderar människor att vara stora i munnen och dra till med saker enkelt.

Dom som har över 70 tusen i månaden i något jobb är kompetent och högst troligen seniora.
Såna tjänster finns i alla bolag men det är inte många. Så om du pratar med någon som fumlar med orden på krogen så är det högst troligen ingen som tjänar 70 tusen
Det är väl ofta en kombination av bonus och promille eller liknande?

"En gång hade jag jobbet mycket övertid och fick samma månad lite bonus, så jag fick 68000 kr före skatt" --Några öl senare-> "Jag tjänar 70k +"
Citera
2024-10-18, 19:58
Medlem
Mileistas avatar
Jag är huvudansvarig för kodproduktionen på företaget (vi använder inga fina titlar på jobbet - men mer CTO än senior) och har en lön motsvarande många medellöner.

Men jag jobbar också 14-16 timmar per dag, 6-7 dagar i veckan, sover i snitt tre timmar om dygnet och är alltid trött och sliten, så det är inte riktigt värt det.
Citera
2024-10-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slisket
Polaren jobbar på Tesla i Texas drar in 177k USD gratis boende i lagom stort hus och tesla tjänstebil. Generellt tycker jag att Svenska lönerna är rejält mkt lägre en resten av världen.

"Polaren bygger/kodar lastbilar" mest felsökning och bugg fixar
jo men så kostar ett brutet ben inte heller 700.000 spänn....
Citera
2024-10-18, 20:12
Medlem
godboys avatar
Äsch. Rent generellt på detta forum så påstår sig folk vara bättre och mer välbetalda än de verkligen är. Nu jobbar jag inte i IT-branschen själv men har kompisar som gör det och de säger att det är mycket skrävel och uppblåsthet i branschen.

Annars är väl säljare värsta skrävlarna, till och med en mobilabonnemangssäljare på lokala torget påstår sig ju tjäna 80K+ jo-men-visst!
Citera
2024-10-18, 22:33
Medlem
Herrcykels avatar
Om det är senior och så duktig som du påstår kan du väl bara bli egen konsult och fakturera 1200 per timme? Då kan du enkelt ha 100k i månaden.
Citera
2024-10-18, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
70 lakan för att sitta och knappa kod?

Mitt jobb är i huvudsak att skriva kod, har över 100 tkr i lön (ej konsult, anställning). Har dock hittat en väldigt bra nisch. Jag är dels en väldigt kompetens programmerare, men jag kan vissa domäner extremt väl som gör att jag kan agera självgående där andra är beroende av team av experter för att bara få ihop en grundläggande kravställning.
Citera
2024-10-18, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mileista
Jag är huvudansvarig för kodproduktionen på företaget (vi använder inga fina titlar på jobbet - men mer CTO än senior) och har en lön motsvarande många medellöner.

Men jag jobbar också 14-16 timmar per dag, 6-7 dagar i veckan, sover i snitt tre timmar om dygnet och är alltid trött och sliten, så det är inte riktigt värt det.

Jag har varit där. Hoppas du har ett bra ägande i bolaget, och att du ännu inte har barn. Det sliter, jag höll på att bränna ut mig.
Citera
2024-10-18, 23:38
Medlem
volvo 240s avatar
Varför ska du ha 70k och bli ett rit svin. Nöjj dig med 30k och bli en riking och har du inte sjuka utgifter så kommer du att överleva.

föresten, borde vara olagligt för både privata och statliga bostadsföretag att ta ut vinst. Så länge företaget går runt och e har en lön de kan leva på så ska det räcka.
Citera
2024-10-18, 23:47
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
2 år, hur gammal är du?
2 år tar det att bygga en villa från start till mål och 3-5 år innan en knäpp skilsmässan går igenom och så tror du att AI ska slå igenom på 2 år i hela samhället.

Låt det gå 15-20 år till så ska du få se på massarbetslöshet, det finns många som inte vill att detta ska gå igenom men när proppen går ur så kommer det gå fort och ingen kommer kunna stoppa det.
Citat:
Det kommer först ske inom den privata sektorn då det finns ägare som vill skära ner på kostnaderna och öka sina vinster, dessutom kommer AI vara överlägsen människan i kunskap. Proppen ur blir när kommunala verksamheter och staten övergår till AI.

Klart att det kommer nya jobb men många av jobben som idag kräver lång utbildning blir utslagna av AI.
Vi får väl återkoppla om 15 år och se.

Skämt åsido, vilka jobb är det du tänker kommer bli utslagna av AI?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in