2024-10-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Vem säger detta?

https://www.newsweek.com/north-korea-troops-russia-ukraine-war-satellite-images-1971109
Citera
2024-10-18, 14:53
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
https://news.liga.net/politics/news/kndr-reshila-otpravit-12000-soldat-v-tom-chisle-spetsnaz-na-voynu-s-ukrainoy-yuzhnaya-koreya

National Intelligence Service meddelade i går att Nordkorea beslutat att skicka fyra brigader, inklusive specialstyrkor, till Rysslands krig i Ukraina. Detta kommer från sydkoreanska medier.

Detta kommer att vara den första storskaliga utplaceringen av nordkoreanska markstyrkor, noterade underrättelsetjänstemän.

En tjänstekälla sa att mobiliseringen av dessa trupper redan har börjat.

Chefen för den ukrainska militära underrättelsetjänsten, Kirill Budanov, sa att nu tränar nästan 11 000 infanterister från Nordkorea i östra Ryssland för att slåss mot Ukraina. Enligt honom kommer soldater från Nordkorea att använda rysk utrustning och ammunition, och den första personalen på 2 600 soldater kommer att åka till Kursk-regionen.

Vita husets talesman John Kirby har tidigare sagt att USA ännu inte entydigt kan bekräfta eller dementera uppgifter om nordkoreanska soldater i den ryska armén.

Krigets våg förändras. Precis som västerlänningar stödde Ukraina, går antivästliga länder också samman för att hjälpa Ryssland.

Nordkorea har väl 100-tusentals fångar i interneringsläger. Varför skickar de inte fler?
Citera
2024-10-18, 15:04
Medlem
RiverStyxs avatar
Vad är det, typ 10 dagars förluster?
Citera
2024-10-18, 15:14
Medlem
jhww82s avatar
Dessa nordkoreaner har aldrig varit i strid. De har lekt krig med utrustning från 2:a världskriget. De kommer få ett rejält uppvaknande när de möter en modernare front än vad de någonsin sett.

Jag undrar ifall de alla har en bild på sin gudomlige ledare i sin bröstficka.

De förtjänar deras öde. Hjärntvättade människor.
Citera
2024-10-18, 15:20
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Dom har redan börjat desertera.

Och även om de har lite "japanskt" i blodet. De är inga maskiner. De kommer att reagera som vilken individ som helst, när de får lite Ukrainskt artilleri i skallen.

Jag hoppas innerligt att de är relativt värdelösa och inte tillför mycket. Och det skulle vara festligt om de deserterade i stora tal. Vi får hoppas på det.

Den där nyheten om att ett större antal NK-soldater hade deserterat som kom för någon vecka sedan, är det verifierat? Min magkänsla sa att det mycket väl kunde vara en listigt planterad nyhet i hopp om att den skulle sprida sig till NK's soldater.

Edit: här är en nyhetskälla från igår som skriver om att 18 soldater deserterat. Det är ganska vaga uppgifter - rekommenderar att ta den med en nypa salt.

https://kyivindependent.com/18-north-korean-soldiers-already-deserted-positions-by-ukraines-border-intelligence-sources-tell-sus pilne/
Senast redigerad av greta75 2024-10-18 kl. 15:30.
Citera
2024-10-18, 15:23
Medlem
Det är uppenbart att dom Nord Koreanska soldaterna kommer att användas som fiskbete. Nån vidare funktion kommer dom inte fylla mer än att offras.

Putin har väl insett att offra 1000 Ryska soldater om dagen för detta meningslösa uppdrag blir rätt kostsamt i längden. Bättre med Nord Koreaner som inte har nått männskligt värde alls.

Tragiskt.
Citera
2024-10-18, 15:24
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tror att stridsvärdet på dom nordkoreanska soldaterna kommer vara gott ...
Baserat på vad, de kommer från mardrömslikt usla förhållanden (se tex samma klipp som ovan).
Citera
2024-10-18, 15:27
Medlem
greta75s avatar
Jag skulle kunna tänka mig att de är bra som fan på att skjuta artilleri? Det har de säkert tränat och nött.

Har den saken diskuterats i tråden?

Jag är iaf supernyfiken på hur NK-soldaterna kommer användas. Väst måste fortsätta och skicka mer av sofistikerad utrustning till Ukraina omgående.
Senast redigerad av greta75 2024-10-18 kl. 15:29.
Citera
2024-10-18, 15:49
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag skulle kunna tänka mig att de är bra som fan på att skjuta artilleri? Det har de säkert tränat och nött.

Har den saken diskuterats i tråden?

Jag är iaf supernyfiken på hur NK-soldaterna kommer användas. Väst måste fortsätta och skicka mer av sofistikerad utrustning till Ukraina omgående.

Det hjälper nog inte, dessvärre. Den nordkoreanska armén är hopplöst föråldrad, både beträffande materiel och doktrin (om man får tro den informstion som finns tillgänglig). De har varken förståelse för, eller övning i, att befinna sig på ett modernt slagfält med framförallt den underrättelse och artillerilokaliseringsförmåga som Ukraina besitter.
Citera
2024-10-18, 15:59
Medlem
ValkPaddas avatar
Det ska bli intressant att se hur dom klarar sig. Med tanke på hur hjärntvättade och avskilda från världen dom är så undrar jag hur bra koll dom har på modern krigsföring.

Har dom t.ex koll på att deras artillerield kommer att besvaras blixtsnabbt? Utvecklingen med drönare osv?
Citera
2024-10-18, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Det ska bli intressant att se hur dom klarar sig. Med tanke på hur hjärntvättade och avskilda från världen dom är så undrar jag hur bra koll dom har på modern krigsföring.

Har dom t.ex koll på att deras artillerield kommer att besvaras blixtsnabbt? Utvecklingen med drönare osv?

Artilleri har de nog koll på men utöver det så är de nivå med Ryssland innan kriget. Men det är nog därför NK skickar soldater, bästa träningen är ute i fällt när man själv inte är i krig och kan rotera manskap hyffsat fort.

Innan WW2 så skickade Tyskland officerare/soldater till Spanska inbördeskriget för att få praktiskt erfarenhet.

Så det här är ett ypperligt tillfälle för NK för att se hur deras träning står sig i dagens krigsföring.

Misstänker att vi kommer se NK egna drönare om några månader.

Men jag är förvånad att de skeppades över från NK till Ryssland och inte med tåg.
Citera
2024-10-18, 16:39
Medlem
Crabbofixs avatar
är väl enda chansen dom har att få lämna det skitlandet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in