2024-10-18, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Kom i en diskussion med min flickvän om detta idag.
Hon sa att killar är starkare fysiskt men tjejer är starkare psykiskt. Bullshit tycker jag. Tjejer är 10 gånger lättare att trycka ner och har mycket lägre självförtroende i allmänhet.

Jag började provocera henne till en början. Men hur fel det än är att säga rakt ut så har alltid tanken funnits där i bakhuvudet.

Män är bättre än kvinnor på allt

Detta är inget påhopp utan vill bara att någon övertalar mig eller bevisar att jag har fel

*Kvinnor är som regel mer försiktiga och eftertänksamma.

* Är bättre på att göra flera saker samtidigt

*Det är män som startar krig.

* Kvinnor har lättare att leva ensamma och lever längre

Finns säkert mer,men det var detta jag kom på i stunden.
Citera
2024-10-18, 15:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
En annan sak är ju fenomenet "duktig flicka". Vad jag vet finns inget motsvarande för pojkar.

Nej så är det väl också.
Citera
2024-10-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
*Kvinnor är som regel mer försiktiga och eftertänksamma.

* Är bättre på att göra flera saker samtidigt

*Det är män som startar krig.

* Kvinnor har lättare att leva ensamma och lever längre

Finns säkert mer,men det var detta jag kom på i stunden.

Att kvinnor kan göra flera saker samtidigt är en myt. Både män och kvinnor är kass på att göra flera saker samtidigt. Det finns gott om studier som slår hål på den myten. Övriga saker håller jag med om.
Citera
2024-10-18, 15:13
Avslutad
Citat:
Att kvinnor kan göra flera saker samtidigt är en myt. Både män och kvinnor är kass på att göra flera saker samtidigt. Det finns gott om studier som slår hål på den myten. Övriga saker håller jag med om.

Män blir bättre kockar då de koncentrerar sig på att köttbiten steks perfekt.

Kvinnor är vana att göra många andra saker då se oftast förutom att steka köttet även håller koll på barnen mm

Att säga att kvinnor och män är likadana biologiskt är Knas. Vi är olika men det behövs olikheter och att komplettera varandra.
Citera
2024-10-18, 15:18
Medlem
Citat:
Män blir bättre kockar då de koncentrerar sig på att köttbiten steks perfekt.

Kvinnor är vana att göra många andra saker då se oftast förutom att steka köttet även håller koll på barnen mm

Att säga att kvinnor och män är likadana biologiskt är Knas. Vi är olika men det behövs olikheter och att komplettera varandra.

Det finns fortfarande inga vetenskapliga belägg för det du påstår.
Citera
2024-10-18, 15:20
Avslutad
Citat:
Det finns fortfarande inga vetenskapliga belägg för det du påstår.

De flesta av oss har ögon att se med.
Citera
2024-10-18, 15:25
Medlem
Citat:
De flesta av oss har ögon att se med.

En seglivad myt och mediebild menar att kvinnor är bättre än män på att göra flera saker samtidigt. Timo Mäntylä, professor i kognitiv psykologi vid Stockholms universitet, har undersökt tesen för att ta reda på sanningshalten.

– Sammantaget visar min forskning att könsskillnaderna är små. Men under vissa förutsättningar, som vid snäv deadline, kan män vara bättre än kvinnor.

I studien fick 160 kvinnor och män, 20–43 år gamla, genomföra olika uppgifter som handlade om att göra flera uppgifter samtidigt, så kallad multitasking. Bland annat skulle de hålla reda på tiden hos tre klockliknande räkneverk, samtidigt som de letade efter mönster i ett ordflöde av svenska namn. Deltagarna fick också göra separata tester av sitt arbetsminne och sin spatiala (rumsliga) förmåga.

De som hade ett bra arbetsminne och spatial förmåga, visade sig också vara bra på multitasking. De könsmässiga skillnader som upptäcktes, kunde kopplas till den spatiala förmågan. Där var männen klart bättre än kvinnorna.

– Då multitasking handlar om att samordna flera olika uppgifter, går det lättare med rumsligt tänkande, säger Timo Mäntylä.

Han noterade dessutom att kvinnornas förmåga att göra flera saker samtidigt varierade med menstruationscykeln. Kring menstruationen låg den på samma nivå som männen, medan den var lägre under ägglossningen.

https://fof.se/artikel/man-har-inte-samre-simultankapacitet/
Citera
2024-10-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag misstänker starkt att EQ är ett hittepå-begrepp som någon uppfunnit för att sälja böcker.

Män har bättre resultat på högskoleprovet än kvinnor, vilket säger en del om hur konstigt det ser ut i skolväsendet i övrigt och vad som premieras där.

Vad ger bra betyg, att sitta still och "deltaga" eller att faktiskt kunna något?

Har du gjort ett EQ-test nån gång? Finns online på nätet. Precis som IQ så är EQ viktigt för löneutveckling och möjlighet att få jobb. Det återspeglar hur du funkar i en grupp eller hur mycket motivation, grit och jävlar anamma du har. Även om du är smart får du inte jobb om du har lågt EQ dvs är lat eller utan social kompetens. En arbetsplats där det bara jobbar grabbar med lågt EQ vill man inte jobba på. EQ är dock ganska föränderligt, eftersom testet bygger på självskattning, och beror på hur man mår för tillfället eller hur stort självförtroende man har. Det är väldigt svårt att träna upp sitt IQ, men du kan förbättra ditt EQ.

Vadå klart att det är bra att ha höga betyg för att få bra jobb. Tyvärr läser fler kvinnor humaniorautbildningar än män eller pluggar till kommunala jobb - och de yrkena ger inte så hög lön även om kvinnorna kan vara duktiga. Horisontell segregering kallas det. Men även vissa höglöneyrken som revisor, ekonom, läkare och chef i offentlig sektor har börjat bli kvinnoyrken. Fler och fler blondiner är ekonomiexperter som får uttala sig i TV. Jag har fördomar mot blondiner, att de har fått sitt jobb genom sitt utseende, men de verkar faktiskt veta vad de pratar om.

Det som hindrar kvinnor i karriären är barnen. Unga kvinnor utan barn har bättre karriärutveckling än unga män. Men äldre kvinnor med barn fastnar i sin karriär och når tidigare sitt "tak". Få når de allra högsta positionerna som professorer, VD och företagsägare. Vertikal segregering kallas det.

Att kvinnor har höga betyg i skolan nu för tiden är väl av samma skäl som att arbetarkillar fick höga betyg för några år sedan. De ville göra en klassresa och få jobb som deras föräldrar drömde om men aldrig fick chansen till.
Senast redigerad av guru1966 2024-10-18 kl. 16:49.
Citera
2024-10-18, 16:43
Medlem
Som grupp sannolikt bättre på att hantera sociala system dvs. människor i grupp.
På gott kan de nog se till att folk trivs bättre med varandra.
På ont kan de enskilda toxiska indvider som finns manipulera och skada oskyldiga människor genom manipulera situationer. Andra kvinnor kan bli offer för dessa individer.

Män är väl värre när det kommer till fysiskt våld tror jag. Orsakar större skada i alla fall.

Notera att var individ är olika så man inte får den generalisering som feminister håller på med. Varken män eller kvinnor förtjänar det. Sedan finns det ju de berömda cucksen som är män som tillåter toxiska kvinnor att härja med andra män och kvinnor.

Min privata hobbyspekulation och observation.
Citera
2024-10-18, 18:43
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Har du gjort ett EQ-test nån gång? Finns online på nätet. Precis som IQ så är EQ viktigt för löneutveckling och möjlighet att få jobb. Det återspeglar hur du funkar i en grupp eller hur mycket motivation, grit och jävlar anamma du har. Även om du är smart får du inte jobb om du har lågt EQ dvs är lat eller utan social kompetens. En arbetsplats där det bara jobbar grabbar med lågt EQ vill man inte jobba på. EQ är dock ganska föränderligt, eftersom testet bygger på självskattning, och beror på hur man mår för tillfället eller hur stort självförtroende man har. Det är väldigt svårt att träna upp sitt IQ, men du kan förbättra ditt EQ.

Vadå klart att det är bra att ha höga betyg för att få bra jobb. Tyvärr läser fler kvinnor humaniorautbildningar än män eller pluggar till kommunala jobb - och de yrkena ger inte så hög lön även om kvinnorna kan vara duktiga. Horisontell segregering kallas det. Men även vissa höglöneyrken som revisor, ekonom, läkare och chef i offentlig sektor har börjat bli kvinnoyrken. Fler och fler blondiner är ekonomiexperter som får uttala sig i TV. Jag har fördomar mot blondiner, att de har fått sitt jobb genom sitt utseende, men de verkar faktiskt veta vad de pratar om.

Det som hindrar kvinnor i karriären är barnen. Unga kvinnor utan barn har bättre karriärutveckling än unga män. Men äldre kvinnor med barn fastnar i sin karriär och når tidigare sitt "tak". Få når de allra högsta positionerna som professorer, VD och företagsägare. Vertikal segregering kallas det.

Att kvinnor har höga betyg i skolan nu för tiden är väl av samma skäl som att arbetarkillar fick höga betyg för några år sedan. De ville göra en klassresa och få jobb som deras föräldrar drömde om men aldrig fick chansen till.

Det var ett tag sedan jag tittade närmare på dylika självskattningstester men jag vill minnas att det enda som det finns någon vetenskaplig grund bakom är OCEAN-modellen/big 5.

Ingen forskar seriöst på EQ, precis som ingen forskar seriöst på MBTI eller enneagram. De är snäppet seriösare än horoskop och tas inte på allvar.

Vad är din förklaring till att män har bättre resultat på högskoleprovet medan kvinnor har bättre betyg? De förklaringar jag sett hävdar att de män som skriver högskoleprovet har högre kognitiv förmåga än de kvinnor som skriver provet, vilket låter rimligt men jag tror det är en delförklaring och att en annan delförklaring är att tjejer får glädjebetyg i skolan jämfört med killar.
Citera
2024-10-18, 19:19
Medlem
Citat:
Den myten har skickat många kvinnor rakt in i den berömda väggen enligt vad jag läst och sett. Det funkar ända tills kvinnan går upp och jobbar heltid. Ingen människa pallar den stressen.

Jo men så är det ju.
Kvinnor är bättre på socialt multitaskande än män. Dvs den sortens multitaskande som fungerar hemma och i nära relationer.
I arbetslivet blir det katastrof, för kvinnor kan inte sluta multitaska, även om jobbet kräver det.
Citera
2024-10-18, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det var ett tag sedan jag tittade närmare på dylika självskattningstester men jag vill minnas att det enda som det finns någon vetenskaplig grund bakom är OCEAN-modellen/big 5.

Ingen forskar seriöst på EQ, precis som ingen forskar seriöst på MBTI eller enneagram. De är snäppet seriösare än horoskop och tas inte på allvar.

Vad är din förklaring till att män har bättre resultat på högskoleprovet medan kvinnor har bättre betyg? De förklaringar jag sett hävdar att de män som skriver högskoleprovet har högre kognitiv förmåga än de kvinnor som skriver provet, vilket låter rimligt men jag tror det är en delförklaring och att en annan delförklaring är att tjejer får glädjebetyg i skolan jämfört med killar.

Haha! Kvinnor blir särbehandlade och prövade hela sin skoltid. För att få någon kass pissutbildning och tycke de är mer värda än en kylmontör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in