Citat:
Ursprungligen postat av
JqsClouseau
Självklart premierar lärare elever som är lugna, stilla och samarbetsvilliga vilket oftast är tjejer. De vill ju precis som alla andra göra så lite som möjligt och tjäna så mycket som möjligt.
Tänker också att om man kan applicera hur kvinnor är på hur tjejer är så finns det även andra saker som är till deras fördel i dagens svenska skola. Kvinnor har i alla fall jag uppfattat och vilket jag även tror är mer eller mindre fastställt i många studier mer känslostyrda än vad män är som är mer faktastyrda.
I dagens skolsystem ska man för att få högre betyg kunna föra utförliga resonemang kring saker och ting. Är man käslostyrd har man naturligt mer tankar och känslor kring saker o ting än om man är faktastyrd och har då lättare att brodera ut svar och resonemang.
Tänker på hur diskussioner är mellan mig och min fru där jag kan få fram det jag vill ha sagt på några meningar medans jag hinner gå o slå på kaffe o komma tillbaka innan hon är klar med vad hon vill säga.
På högskoleprovet behövs inga långa utläggningar utan det är A,B,D eller E som är rätt (typ).
Sedan tänker jag (detta beror kanske på vilka program man läser på) att det verkar vara en hel del inlämningsuppgifter där det premieras att lägga ner en hel del tid på att få till det snyggt, välformulerat och nyanserat i diskussionerna. Vilket återigen premierar tjejer i större utsträckning.
Sedan kan man fråga sig om de verkligen lär sig något av inlämningsuppgifterna eller om kunskapen inte fastnar utan all energi går åt att googla fram så mycket olika fakta o källor som möjligt och försöka formulera om texten så att det inte ska bli plagiat.