Citat:
Ursprungligen postat av
Tubbo
Det kan jag hålla med om. Men vet du vad som är en nyare uppfattning och långt mer viktigare än det?
Det är tanken om det sekulära. Alltså att det existerar en åtskillnad mellan det som tillhör Gud/gudarna och det som hör den timliga världen (det sekulära) till. Du kommer inte finna den tanken i antika Grekland, absolut inte hos Platon, inte ens hos Epikuros. Notera att ateism och sekularism inte är samma sak.
Det är en helt och hållet unik tanke i världshistorien, såsom den utvecklats i den kristna världen, och det absolut främsta skälet till västvärldens framgång. Saken är den att den tanken föddes med kristendomen. Ja, Jesus säger:
-
Ge kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud (
Mark 12:17).
Det här är en oerhört djup poäng och mitt absolut viktigaste argument till att, även om du personligen inte behöver religion, så behöver ett samhälle kristendomen, och enbart kristendomen, för att bli bättre.
Slutligen, vänligen notera att det här inte är min tanke (utöver att ett ett samhälle
behöver kristendom) - jag menar sekularismen - det är ett etablerat tema bland många historiker och filosofer. Det finns mycket kunskap att hämta online. Wikipedia-artikeln
Secularism är en bra början.
Välkommen.
Jag hävdar inte att religion saknar värdefulla eller användbara aspekter. Även om jag själv inte betraktar mig som troende i traditionell mening, följer jag vissa regler och discipliner som troligen har sina rötter i religiösa sammanhang, särskilt kristendomen.
De sju dödssynderna ser jag som särskilt användbara koncept för att undvika lidande. Eftersom att undvika lidande är en av mina centrala värderingar, blir dessa idéer inte bara viktiga att förstå och analysera teoretiskt, utan också relevanta att tillämpa i praktiken och integrera i min livsstil som ett komplement till de regler och discipliner jag redan följer.
Däremot avvisar jag religionens teologiska aspekter, exempelvis tanken att världen, universum eller existensen – och därmed vi människor – inte bara är skapade, utan också med ett specifikt syfte, en större plan som styr allt, men som vi aldrig kan förstå.
Denna idé är problematisk på flera nivåer, eftersom den riskerar att binda individen till en passiv acceptans av okunskap. Livets svårigheter – såsom förluster av nära och kära, sorg eller annat lidande – ses då som förutbestämda delar av en plan vi inte kan förstå. I förlängningen innebär detta att vi inte bara är skapade för att lida, utan också för att aldrig förstå varför vi gör det.
Att acceptera en sådan syn kan leda till apati. Det riskerar att försvaga individens vilja att aktivt söka insikt och förståelse för orsakerna bakom sitt lidande, eftersom personen lever med uppfattningen att det ändå är meningslöst att försöka förstå. Detta eliminerar i praktiken möjligheten att minska eller, i bästa fall, befria sig från lidandet. Varför skulle man försöka, om lidandet är en del av en gudomlig plan som är bortom vår förmåga att begripa?
Å andra sidan, om vi betraktar kristendomens roll i samhället ur ett bredare perspektiv, rör detta sig om en fråga som sträcker sig långt bortom individens möjlighet att påverka genom argumentation eller diskussion. Även om jag skulle hålla med dig om att ett samhälle behöver kristendomen, och endast kristendomen, för att förbättras, skulle det inte påverka huruvida kristendomen överlever eller försvinner. Vad du eller jag säger, eller om vi är överens eller inte, kommer inte att ha någon större inverkan på kristendomens framtid.
Det som avgör kristendomens framtid är framväxten av andra idéer, system, värderingar eller trossystem som kan göra den föråldrad. Förr eller senare kommer det att ske – kanske inte under vår livstid, kanske inte ens inom tusen år, men någon gång i framtiden kommer det att inträffa.
Detta är evolution.