2024-10-17, 16:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det finns många saker som är tillåtna att göra under vissa omständigheter, men inte andra.

Man får inte köra mot rött, tills en polisman säger åt en att göra det.

Man får inte slå folk på käften, tills det handlar om nödvärn.

Man får inte köra runt med vapen, tills man gör det till skytteklubben eller jakten.

Och så vidare. De flesta har inte svårt att förstå att tillämpligheten av många lagar beror på sammanhanget.

Sen är jag rädd att HusvagnSvensson blandar ihop godtycklighet och skönsmässiga bedömningar. Det är inte riktigt samma sak. Skönsmässiga bedömningar måste fortfarande grunda sig på något.

Ska försöka mig på en analogi som förhoppningsvis kan förklara skillnaden: De flesta är nog överens om att Zlatan på topp var en bra fotbollsspelare. De flesta är nog också överens om att deras polare Berra (fiktiv person, förstås) som ramlar omkull var tredje minut, aldrig kan skicka iväg en ordentlig passning, och missar nio av tio skott på öppet mål inte är en bra fotbollsspelare.

Det är dock väldigt svårt att peka ut en exakt regel som alltid kan skilja de bra från de dåliga spelarna, eller peka ut några exakta kriterier, eller en specifik "gräns" då man kan börja kalla någon för en bra respektive dålig fotbollsspelare.

Men det är inte samma sak som att bedömningen är godtycklig, eller att det är giltigt att säga att Berra är en bättre fotbollsspelare än Zlatan. De flesta skulle nog bara skaka på huvudet åt ett sånt uttalande. De flesta skulle säga att Zlatan på topp var en bra fotbollsspelare, och att Berra inte är det. Och de skulle inte se det som godtyckligt alls.

Så är det även med skönsmässiga bedömningar inom juridiken.

Vare sig man vill beskriva den subjektiva bedömningen som skönsmässig eller godtycklig är det en beskrivning av samma konkreta och påtagliga problem med att bedömningen är djupt subjektiv och helt öppen för politiska och personliga preferenser.
Citera
2024-10-17, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, men vi diskuterar inte någon fullständig oinskränkt press utan en någorlunda fri press som kan publicera fritt i stor utsträckning och inte som vissa hävdar nästan helt måste avstå från att publicera sanna uppgifter som kan klassas som förtal.

Och att detta med fri press och yttrandefrihet är viktigt i lagens ögon är inget tyckande utan uttrycks på diverse ställen i grundlagarna. Är det något kontroversiellt?
I grundlagen finns även andra saker som ibland krockar med yttrandefriheten. Exakt hur det ska balanseras kan kallas godtyckligt.

En sak som är genomgående i allt du skriver är att allt som inte är som du tycker att det ska vara är "godtyckligt" medans allt som är som du tycker det ska vara är "logiskt".
Citat:
Avsaknad av godtycklighet är inte detsamma som fullständigt oinskränkt. Eller är det vad du hävdar?
Jag själv skulle inte använda det ordet så, men det är ungefär så du använder det. Förutom när det enligt dina egna godtyckliga regler inte passar.

Att huruvida en persons kändisskap ska vägas in i en försvarlighetsbedömning är verkligen inget jag skulle kalla godtyckligt. Något som vore väldigt godtyckligt vore om man vägde in huruvida den personens gatunummer är jämnt eller udda.
Citera
2024-10-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det lät intressant. Har du någon källa till detta remarkabla påstående. Vore mycket intressant att läsa mer om detta.

Kollade annat och hittade en liknande referens om detta, inte den jag sett tidigare, men denna är än bättre, källan är: https://www.domarbloggen.se/far-journalister-skriva-vad-som-helst/
Stycket är "Pressetik"
Reglerna kan sammanfattas på följande sätt:

Ge korrekta nyheter
Var generös med bemötanden
Respektera den personliga integriteten
Var varsam med bilder
Var försiktig med namnpublicering

Så journalister får lära sig i skolan att följa dessa regler, varibland det nämns att "Var varsam med bilder"
Citera
2024-10-17, 17:07
Avslutad
Citat:
Vare sig man vill beskriva den subjektiva bedömningen som skönsmässig eller godtycklig är det en beskrivning av samma konkreta och påtagliga problem med att bedömningen är djupt subjektiv och helt öppen för politiska och personliga preferenser.
Den är inte helt öppen för det nej. Domstolar sitter inte och dömer helt hejvilt. Det finns en process där. När det saknas prejudikat går det vidare upp till HD. Därefter kommer det prejudikatet att vara avgörande för hur framtida domar kommer avgöras.

Sen finns självfallet ett visst mått av subjektivitet, men du får det att låta som att allt bara är ett rent lotteri, vilket verkligen inte är fallet.
Citera
2024-10-17, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
.
Japp, ser att jag i bägge fallen där ni bägge två rättar mig, har fel.
Det är min personliga åsikt att de borde hålla lite koll, men jag förstår och ser nu problemet med de iom censur. Därför är det ju extra viktigt att JK kontrollerar de fall som kommer upp.

Det är lätt att bli upprörd med hur det påverkar samhället och låta känslorna och jagets tycke ställa vad som är rätt och fel.
Det märks på bägge sidor av de som är för och emot denna häxjakt, risken kan ju vara att detta hotar övrig media med åtstramningar på vad man får och inte får, en förtydligande och mer restriktiv lag.

De hade kunnat åstadkomma samma sak med mer restriktivt material, så som mindre loggar, mer egenskriven text, censurerat "Gäddan". Skillnaden kan troligen vara mängden pengar som hade kommit in.

Så det känns ju som ett utnyttjande, ett solklart fall om förtal, då poängen uppenbart är att peka ut personerna.
Citera
2024-10-17, 18:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Den är inte helt öppen för det nej. Domstolar sitter inte och dömer helt hejvilt. Det finns en process där. När det saknas prejudikat går det vidare upp till HD. Därefter kommer det prejudikatet att vara avgörande för hur framtida domar kommer avgöras.

Sen finns självfallet ett visst mått av subjektivitet, men du får det att låta som att allt bara är ett rent lotteri, vilket verkligen inte är fallet.
Det är, som SH påpekar här, en stor skillnad.

Jag vet inte om du förstod fotbollsmetaforen jag gav, HusvagnSvensson?
Citera
2024-10-17, 18:19
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Japp, ser att jag i bägge fallen där ni bägge två rättar mig, har fel.
Det är min personliga åsikt att de borde hålla lite koll, men jag förstår och ser nu problemet med de iom censur. Därför är det ju extra viktigt att JK kontrollerar de fall som kommer upp.

Det är lätt att bli upprörd med hur det påverkar samhället och låta känslorna och jagets tycke ställa vad som är rätt och fel.
Det märks på bägge sidor av de som är för och emot denna häxjakt, risken kan ju vara att detta hotar övrig media med åtstramningar på vad man får och inte får, en förtydligande och mer restriktiv lag.

De hade kunnat åstadkomma samma sak med mer restriktivt material, så som mindre loggar, mer egenskriven text, censurerat "Gäddan". Skillnaden kan troligen vara mängden pengar som hade kommit in.

Så det känns ju som ett utnyttjande, ett solklart fall om förtal, då poängen uppenbart är att peka ut personerna.

JK menar att det principiellt ska väldigt mycket till för att JK ska agera mot grundlagsskyddad publicistik. Där råder helt enkelt omfattande restriktivitet. JK anser då att Dumpens framfart i etern inte är av sådan principiell dignitet att ingripande är påkallat.

För egen del tycker jag att JK borde ha prövat de Dumpenärenden som tidigare anmäldes dit. Dumpen sätter exempelvis i system att publicera snoppbilder. Det i sig är så apart och väsensskilt från övrig media och svensk, publicistisk tradition, även i en förtalskontext, att det principiellt hade varit tillräckligt motiverat att utreda och åtala.

För som du nämner, Dumpen skulle kunna
rapportera om gäddornas beteende på ett mer begränsat sätt, och ändå framföra poängen: Berätta blott i ord att en gädda har sänt snoppbild, men visa inte bilden, exempelvis.

Jag ser liksom inte i det aktuella målet hur Sara Nilsson ska kunna klara försvarlighetsbedömningen redan i förhållande till den publicerade snoppbilden som är synnerligen integritetskänslig:

Om det nu är försvarligt att (ens i ord) peka ut gäddan som en person som är sexuellt intresserad av barn (vilket även det är mycket svårt att se juridiskt), är det iallafall inte försvarligt att publicera gäddans privata delar på bild. Typ så!
Citera
2024-10-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
JK menar att det principiellt ska väldigt mycket till för att JK ska agera mot grundlagsskyddad publicistik. Där råder helt enkelt omfattande restriktivitet. JK anser då att Dumpens framfart i etern inte är av sådan principiell dignitet att ingripande är påkallat.

För egen del tycker jag att JK borde ha prövat de Dumpenärenden som tidigare anmäldes dit. Dumpen sätter exempelvis i system att publicera snoppbilder. Det i sig är så apart och väsensskilt från övrig media och svensk, publicistisk tradition, även i en förtalskontext, att det principiellt hade varit tillräckligt motiverat att utreda och åtala.

För som du nämner, Dumpen skulle kunna
rapportera om gäddornas beteende på ett mer begränsat sätt, och ändå framföra poängen: Berätta blott i ord att en gädda har sänt snoppbild, men visa inte bilden, exempelvis.

Jag ser liksom inte i det aktuella målet hur Sara Nilsson ska kunna klara försvarlighetsbedömningen redan i förhållande till den publicerade snoppbilden som är synnerligen integritetskänslig:

Om det nu är försvarligt att (ens i ord) peka ut gäddan som en person som är sexuellt intresserad av barn (vilket även det är mycket svårt att se juridiskt), är det iallafall inte försvarligt att publicera gäddans privata delar på bild. Typ så!

Jag håller med dig, om det för 1 år sedan hade kommit in 40 anmälningar till en och samma åklagare på JK, så borde det vara iaf 60anmälningar nu, baserat på att 40 kom in på två år.
Bara de faktum att sidan konstant anmäls borde ju leda till en funderare hos JK och öppna några st fall och kolla, göra några stickprov, bara en förundersökning på några av dem borde ju ge tillräckligt med information för att kunna ta ställning och om de anser att inget brott har begåtts, så kan de ju lägga ner det där och när de lägger ner framtida så kan de iaf säga att de har undersökt saken och kommit fram till att de inte anser de gör något fel.
Eller än mer troligt, så kan de skapa sig ett fall och öppna övriga anmälningar för ett jätte case.

Jag tycker att Sara påpekar på att de lyfter fram ett problem, så det är därför de gör detta.
Då anser jag att inte publicera ansiktsbilder, maskera personer i videos och inte publicera naket innehåll borde kunna nå de resultatet.
Skriva en mer journalistisk text och inkludera korta utdrag ur chattloggarna. och framförallt, inte publicera namn, vilket de påstår att de inte gör, sett flera förnamn i rubrik/länktext. Sett massa där de tagit bild på kontona och de har sitt förnamn och även de med efternamn, om man nu inte publicerar namn, så går detta att censurera.

Håller med till 100% om nakenbilder, rätt osmakligt. och än mer störande är hur de sedan sitter som några översittare och pratar skit om de materialet de fått och publicerat. Pratar illa om personerna rent alltmänt, allt ifrån tå till knopp trakaseras.

Det hade kunnat göra allt för de ända mål de påstår de gör de för helt utan att avslöja vem det är.
Kallade de inte även Janne för hycklare typ, att han gjort samma sak, men är inte allt hans grävande utlagt med maskerade personer? kanske att han nämner företaget som han har granskat, vill minnas typ något om kött med mera.
Citera
2024-10-17, 21:25
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Kallade de inte även Janne för hycklare typ, att han gjort samma sak, men är inte allt hans grävande utlagt med maskerade personer? kanske att han nämner företaget som han har granskat, vill minnas typ något om kött med mera.

Jo, Sara och Patrik har väl kallat Janne Josefsson för hycklare, typ, när han i debatter har kritiserat Dumpens publicistiska hållning. Men man får vara lite nyanserad här:

Janne körde mycket omaskerat under sin SVT-karriär, både på Striptease och UG. Emellertid var åtskilliga avslöjanden av karaktären ”missförhållande i privat eller offentlig verksamhet - representant för verksamheten får uttala sig”. Även om det framstod som att representanten var utpekad och klandervärd, var det ofta verksamheten/organisationen som var föremål för granskning.

Så var det med köttskandalen; det var företaget som entitet som utmålades som köttfuskare. Man kan inte förtala ett företag. Sedan fick ägaren, såsom representant för det klandervärda företaget, komma till tals omaskerat. Det är helt enkelt annorlunda jämfört med vad Dumpen gör.

Med det sagt, har det genom UG-historien varit fråga om individuellt utpekande av personer såsom brottsliga eller klandervärda, men då ofta inom ramen för en verksamhet där klandret har varit relevant. Gårdagens UG-avsnitt ”Bolånefusket” som ett aktuellt exempel: Känd, mäktig mäklare utpekad såsom brottslig i sitt mäkleri (försvarligt). Mäklaren dömdes till 3,5 år.

Ponera att mäklaren istället hade begått ett brott med motsvarande straffvärde som inte alls hade haft att göra med hans profession. Förmodligen inget utpekande då (oförsvarligt). I dylika fall brukar det i media på sin höjd heta ”Näringslivsprofil dömd för…”

Det är i detta journalistikens skymningsland, eller vad vi ska säga, Dumpen villar bort sig rättsligt när det gäller gränsdragningarna:

Om gäddan i det aktuella målet hade varit en ledande, ja rentav ”mäktig”, figur inom, säg, polisens arbete mot sexualbrott mot barn, skulle det ha legat närmare till hands att anse publiceringen vara försvarlig (dock ej snoppbilden, sannolikt). Jämför ”Kapten Klänning”.

Men nu är inte gäddan en sådan figur, utan en random tjänsteman, en okänd Svensson, som påstås ha gjort något riktigt dumt frikopplat från sitt arbete. Därför oförsvarligt.
Citera
2024-10-17, 22:45
Medlem
Citat:
Det hade kunnat göra allt för de ända mål de påstår de gör de för helt utan att avslöja vem det är.

Nej.
Det som skapat uppmärksamhet för frågan är just att man får se exakt vad de skrivit och vilka de är. Att visa bredden av (potentiella) förövare och deras beteende på nätet är närmast ren folkupplysning. Skulle de vilja visa detta på annat sätt hade de fått skriva saker som ort, yrke, ålder och familjesituation som ändå kunde lett till identifiering men med ökad risk för att ickegäddor utsatts för missaktning.

Utan uthängning hade det saknats incitament för gäddan att förändra sitt beteende. Jag träffar en del med parafilier i mitt arbete och det enda som ibland kan stoppa deras beteende är när polisen eller andra avslöjar dem. Då tycker de för övrigt synd om sig själva, aldrig barnen...

Utan uthängning hade inte anhöriga kunnat kontaktats/informeras eftersom detta då skulle sakna koppling till journalistik och därmed varit förtal. Dessutom hade många anhöriga inte trott på det.

Uthängningarna är alltså tyvärr centrala för att kunna lyfta problemet med grooming på nätet och bedriva aktivistisk journalistik. Därmed kan det anses försvarligt.
Citera
2024-10-18, 10:01
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Om man anser att namnet på gäddorna på Dumpen inte skall få publiceras så anser man att det är skyddsvärt att få ragga barn utan insyn från samhället och att det tillför privatlivets helgd som är nödvändigt att skydda från att granskas ordentligt av journalister.

Att tycka att det finns någonting ens avlägset vettigt i det om det nu är gällande svensk lagstiftning är inte bara osoft utan mycket mycket värre. Då påpekar jag det. Att du eller andra inte står ut med att se er i spegeln är inte mitt fel.

Det här är ingen lek eller något slags intellektuell diskussion om var civiliserade gränser skall gå mellan folk som är reflekterar varandra. Det här är frågan om löss som utgör skadedjur på demokratin har rätt om vad lagen säger och om de skall kunna driva gränsen för sina djävulskaper ännu längre med en fällande dom.
Jag respekterar din åsikt och att du stå för den. Jag kan bli väldigt besviken på Flashback ibland, men ser ingen vits med att berätta det för Flashback. Men är ju en juridiktråd och inte en politisk dito.
Citera
2024-10-18, 10:04
Medlem
santos_devilles avatar
Är det samma fall som PrimeCrime nu lagt upp på youtube/podd?

Rättegången mot polisgäddan
https://www.youtube.com/watch?v=Hl7y4O3Ae5E&t=146s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in