2024-10-17, 17:09
Äter läkemedel med välkänd bieffekt som muntorrhet undrar är det något annat jag kan använda när jag tycker det blir för mycket för att få bort den här känslan så man slipper känna sig lite tjackad helt ärligt? Vill skydda tänderna också så dom inte får några skador.
Citera
2024-10-17, 17:14
Medlem
Titsdontlies avatar
Drick vatten.
Citera
2024-10-17, 17:58
Citat:
Ursprungligen postat av Titsdontlie
Drick vatten.
Min dos elvanse är så hög att mitt svett luktar lite tjack måste ha rakvatten på mig konstant också. Krävs mer än vatten för att släcka det här ibland dricker nu och bara känner muntorrheten fortfarande.

Kan inte vara bra för tänderna och tandköttet.
Citera
2024-10-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Äter läkemedel med välkänd bieffekt som muntorrhet undrar är det något annat jag kan använda när jag tycker det blir för mycket för att få bort den här känslan så man slipper känna sig lite tjackad helt ärligt? Vill skydda tänderna också så dom inte får några skador.

Det finns en gel att köpa på apoteket som hjälper en hel del. Salivin, som är en sugtablett (god!) hjälper också.
Citera
2024-10-17, 19:20
Medlem
ICA-muppens avatar
Citat:

Det finns en ”flux’” munskölj på Apotek , receptfri mot muntorrhet
Citera
2024-10-17, 20:51
Medlem
Psykdoktorns avatar
Det finns flera salivstimulerande läkemedel som du kan köpa receptfritt på apoteket. Dentan munskölj, som innehåller 0,2% natriumfluorid, är ett bra alternativ för att motverka karies. För bästa effekt rekommenderas att du sköljer munnen efter lunch.

Vill även flika in och säga att en lukt som liknar 'tjack' kan vara ett tecken på överdosering eller överdriven sympatomimetisk effekt (överstimulering av nervsystemet). Svettningar är en vanlig biverkning av stimulantia, men om de är mycket uttalade kan det tyda på att dosen är för hög och/eller att kroppen har svårt att metabolisera läkemedlet korrekt.
Citera
2024-10-21, 20:11
Medlem
generalminiportions avatar
Blir själv mest munntorr om jag tar för mycket medicin (i mitt fall Elvanse) men min tandläkare tipsade mig då om att det finns nåt som kallas för saliversättningsmedel. Det ska tydligen vara bra! Googla och prova dig fram. Vet inte hur mycket sånt man kan köpa receptfritt men antagligen det mesta. Annars kan du säkert få nåt sånt på recept om inget nedan funkar!

Annars finns det massa produkter:
- Gel som man med tungan smetar runt i käften, typ nåt sånt här: https://www.apotea.se/flux-dry-mouth-gel-50-ml-1
- SB12 produkter (tycker munsprayen funkar rätt bra) -> https://www.apotea.se/sb12-spray-15-ml. Annars har dom en uppsjö av tuggumi, munnskölj, etc.
- Xylimelts Dry Mouth -> Tabletter man har i kinden över natten. Ska tydligen va bra om man vaknar torr i käften. Antar att man kan ha den under dagen också om man känner för det!
- Olika sugtabletter (Salivan, Flux Drops, etc). Kan väl vad jag förstår suga på vilka sugtabletter som helst bara dom inte innehåller socker.
- Xerodent - Sugtablett som innehåller äppelsyra + flour. Ska stimulera salivproduktion.
- Flortabletter - Flour är ju också bra allmänt för tandhälsan.

Förhoppningsvis är din munntorrhet en övergående bieffekt av medicinen. Hoppas du hittar nåt sånt funkar. Trist om man känner för å sluta med en medicin som funkar bara för att man blir torr i käften!
Citera
2024-10-22, 11:41
Medlem
warfighters avatar
Citat:

Det finns receptfria preparat men eftersom muntorrhet är en välkänd biverkning av medicinen du tar så kan du få munskölj, salivstimulerande och fluortabletter utskrivna av den läkare som skriver ut elvansen, så går det på högkostnadsskyddet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in