2024-10-17, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Du har fått svart på vitt att den första invandringen utifrån sydskandinavien kom ifrån Ryssland, vilket inte bara radikalt ändrade genpoolen uppe i norr utan även förde med sig en helt annan kultur.
Jag har återgett exakt vad forskningen säger, ändå säger du att jag har fel utan att komma med källhänvisning, och till råga på detta så säger du att det är absurt att föra sådana diskussioner?
Säga gärna emot det jag bidrar med som har källhänvisning men gör det inte utan att själv komma med källhänvisning, för det är tröttsamt att bemöta er okunskap och gissningar i tråden.

Varifrån har du t ex fått att Svenskar genetiskt till största delen härstammar från jordbrukarna i Mellanöstern? Mig veterligen har man länge hävdat att det är Ukraina (Ryssland) som vi är mest genetiskt lika.
Läs t ex:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-dna-forskning-visar-att-svenskar-framforallt-harstammar-fran-ukraina

Men läs gärna TS igen för du verkar fortfarande inte ha fortstått att det var vår vän Ryssen som berikade Sverige med genpool och den stenålderskultur vi hade.

Du tror att Ryssarna består av ett folk när det är världens äldsta mångkultur?
Snacka om att totalt självmål att kalla mig för obildad idiot.

Se ovan. Det finns inte bara ett folk i Ryssland. Snacka om att snubbla på sina egna krokben.

(Sen står det i TS att det var svenskar som grundlade Ryssland under vikingatiden, så givetvis fanns inte Ryssland för 10 000 år sedan, men det fanns redan ryska folkstammar och det vi idag kallar "Ryssland" som landområde).

Citat:
För 10 000 år sedan vandrade vår vän Ryssen in i Sverige via Nordnorge. Dessa ryssar är de som skapade all förhistorisk kultur som de flesta idag naivt betraktar som "svensk"

Du skriver ju själv såhär i TS, eller hur vatnik?
Citera
2024-10-17, 13:58
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, men det är från båda hållen på åsiktsskalan. Det där med genetiska band som uppstod för 10000 år sedan känns väldigt svårbevisat. Men att det fanns täta kontakter mellan Skandinavien, särskilt det som är dagens Sverige och det som idag är västra Ryssland, Ukraina och även Belarus är ju vetenskapligt belagt.

Har du någon källa på något som säger emot TS?
Ingen som säger emot det som står i TS verkar kunna finna någon seriös forskning som säger emot den, men ändå ska alla säga emot, bara för att? Tröttsamt.

Citat:
Teorin om en invandring från nordost har bekräftats av moderna DNA analyser. Dessutom verkar delar av den sydskandinaviska flinttekniken ha sina rötter österut i den ryska Butovokulturen. Sverige har befolkats allt eftersom landet blivit isfritt vilket betydde att Sydsverige och västkusten befolkades tidigt men också att allra nordligaste Lappland befolkades tidigt då isen där försvann tidigare än längre söderut i Lappland.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_f%C3%B6rhistoria

Citat:
Dna-analyserna bekräftar att det var nya människor från Östeuropa, som hade en annan flintteknologi än de tidigare invandrade från södra Skandinavien. De nya nordliga jägarna hade levt i nuvarande Ryssland med älg som främsta byte. Deras arvsmassa visar på blekare hud, ögonfärgen var blå eller mörkare, även hårfärgen varierade. Birgitte Skar menar att dessa nordliga jägare från öst och deras världsåskådning och kultur har satt en prägel på Skandinavien.
Citat:
Det var jägarna från nuvarande Ryssland som gjorde de första hällristningarna i Norden. Man började begrava de döda och tillverkade rituella föremål, bland annat en sorts stenhackor. Dessutom verkar delar av den sydskandinaviska flinttekniken ha sina rötter österut främst användningen av tryckstockar för att producera spån.

Detta är det mest centrala:

Citat:
Vid norska kusten möts två folkgrupper men ingenting tyder på ett fientligt möte och genetikerna tror att grupperna snabbt smälter samman. Norden får en kort tid Europas mest blandade befolkning, genetiskt sett. Evolutionen ger att nordborna blir ljusare i hyn.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_under_paleolitikum
Citera
2024-10-17, 14:01
Medlem
Vi har ju krigat sen 1200-talet. Aldrig nånsin varit brödrafolk sen vi började med att bråka om vem som fick beskatta finnar, karelare och samer ...
Citera
2024-10-17, 14:05
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Ja, du snackar bara skit o varenda kommentar bekräftar det.

Om någon kommer med källhänvisningar som är skit borde det väl vara lätt att ta fram källor som motbevisar detta? Ändå klarar ingen av det. Det om något bevisar väl att anledningen till att du tycker att jag skriver skit är för att dina ögon är fulla av skit?

Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg

Vad snackar du om? Kan du skriva så man förstår?
Citera
2024-10-17, 14:07
Medlem
Citat:

Vår vän Ryssen ville tillrättavisa Sverige med ett anfall:

Det är lätt för dig som Russofob att peka på Ryssland och säga att de gjorde fel som attackerade Sverige, men sanningen är att de gjorde det för att Sverige hade storhetsvansinne och ville fortsätta göra anspråk på samma landområden som Ryssland. Läs citatet ovan flera gånger om det behövs. En summering: Anledningen till attacken på Sverige var för att tvinga Sverige till fred.
Varför blundar du för att det var Sverige som provocerade fram attacken genom och att vår vän Ryssen attackerade Sverige i ett försök att få till fred.

Hmm, det påminner en smula om ryssarnas argument till att ge sig på Ukraina…
Citera
2024-10-17, 14:14
Medlem
Citat:

Vad snackar du om? Kan du skriva så man förstår?

Nedan citerar jag vår konversation.

Citat:
Vänta du tror på fullaste allvar att det fanns Ryssar för 10 tusen år sedan? Det fanns inte ens slaver för 10 tusen år sedan...

Citat:

Se ovan. Det finns inte bara ett folk i Ryssland. Snacka om att snubbla på sina egna krokben.

(Sen står det i TS att det var svenskar som grundlade Ryssland under vikingatiden, så givetvis fanns inte Ryssland för 10 000 år sedan, men det fanns redan ryska folkstammar och det vi idag kallar "Ryssland" som landområde).

Citat:

Citat:
För 10 000 år sedan vandrade vår vän Ryssen in i Sverige via Nordnorge. Dessa ryssar är de som skapade all förhistorisk kultur som de flesta idag naivt betraktar som "svensk".

Ska vi ta det igen så även din vatnikhjärna förstår?

Du skrev såhär i TS "För 10 000 år sedan vandrade vår vän Ryssen in i Sverige via Nordnorge. Dessa ryssar är de som skapade all förhistorisk kultur som de flesta idag naivt betraktar som "svensk"."

Jag frågar igen... Så du tror alltså att det fanns Ryssar på tiotusen år sedan??
Citera
2024-10-17, 14:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Vi har ju krigat sen 1200-talet. Aldrig nånsin varit brödrafolk sen vi började med att bråka om vem som fick beskatta finnar, karelare och samer ...
Det stämmer. Så klart är vi inte brödrafolk. Trots det faktum att vi haft ganska så intensiva förbindelser under olika perioder i historien. Men i ett parallellt, bättre universum kanske vi är det?
Citera
2024-10-17, 14:18
Medlem
TS, at säga vi är brödrafolk är väl at ta i. Dock är det så att många av oss svenskar har lite ryss-dna i oss. Jag tänker på krig, våldtäkter etc i nuvarande Finland, Baltikum och utmed svenska kuststäder då det begav sig.
Citera
2024-10-17, 14:22
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongstaaarn
Hmm, det påminner en smula om ryssarnas argument till att ge sig på Ukraina…

Enligt vår vän Ryssen själv är specialoperationen i Ukraina en "fredsmäkling", så det finns helt klart likheter. I bägge fallen ger de sig på ett brödrafolk som de anser har gått över gränsen.

Citat:
Nedan citerar jag vår konversation.

Ska vi ta det igen så även din vatnikhjärna förstår?

Du skrev såhär i TS "För 10 000 år sedan vandrade vår vän Ryssen in i Sverige via Nordnorge. Dessa ryssar är de som skapade all förhistorisk kultur som de flesta idag naivt betraktar som "svensk"."

Jag frågar igen... Så du tror alltså att det fanns Ryssar på tiotusen år sedan??

Jag har redan svarat på detta. Vad är det du inte förstår?
Frågan är om du förstår att folk kan existera utan nationer?
Anser du t ex att svenskar inte existerade förrän Gustav Vasa?
Citera
2024-10-17, 14:24
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Du har fått svart på vitt att den första invandringen utifrån sydskandinavien kom ifrån Ryssland, vilket inte bara radikalt ändrade genpoolen uppe i norr utan även förde med sig en helt annan kultur.
Jag har återgett exakt vad forskningen säger, ändå säger du att jag har fel utan att komma med källhänvisning, och till råga på detta så säger du att det är absurt att föra sådana diskussioner?
Säga gärna emot det jag bidrar med som har källhänvisning men gör det inte utan att själv komma med källhänvisning, för det är tröttsamt att bemöta er okunskap och gissningar i tråden.

Varifrån har du t ex fått att Svenskar genetiskt till största delen härstammar från jordbrukarna i Mellanöstern? Mig veterligen har man länge hävdat att det är Ukraina (Ryssland) som vi är mest genetiskt lika.
Läs t ex:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-dna-forskning-visar-att-svenskar-framforallt-harstammar-fran-ukraina

Men läs gärna TS igen för du verkar fortfarande inte ha fortstått att det var vår vän Ryssen som berikade Sverige med genpool och den stenålderskultur vi hade.

Du tror att Ryssarna består av ett folk när det är världens äldsta mångkultur?
Snacka om att totalt självmål att kalla mig för obildad idiot.

Här kan du läsa lite.
https://www.gu.se/nyheter/ny-studie-avslojar-vara-skandinaviska-forfader

Som sagt, det går inte att säga att "vi härstammar från ryssar". Av den enkla anledningen att det inte är så jäkla enkelt som det. Vi har minst lika mkt, eller mer, från andra immigrationsvågor. Att vi skulle vara närmast genetiskt ukrainare säger ju INTE att det är just därifrån folk immigrerade utan att vi antingen kan ha influerat genetiskt åt andra hållet alternativt drabbats av samma immigrationsvågor.

Och för det andra. Varför kalla dem för "ryssar" bara för att det bodde en folkgrupp där i krokarna för exakt 10 000 år sedan eller vilken tid vi nu talar om. DE människorna kom ju också någonstans ifrån, då kan vi ju lika gärna flytta tidsramen och säga att de människorna som bodde där då var afrikaner eftersom deras förfäder kom därifrån.
Citera
2024-10-17, 14:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Varför förnekar så många svenskar sitt eget ursprung och sin historia?
Varför är dessa obestridliga fakta något som idag alltför ofta är "bortglömt" i svenskarnas historieundervisning? (Historieförvanskning av Russofoberna och krigshökarna?)
Det är väl tvärtom ni ryssar som förnekar er historia och lever i illusionen av någon slags "storryskhet".
Erkänn svensk överhöghet så kan vi diskutera saken.
Citera
2024-10-17, 14:28
Medlem
Ulf-kristensteins avatar
Citat:
Enligt vår vän Ryssen själv är specialoperationen i Ukraina en "fredsmäkling", så det finns helt klart likheter. I bägge fallen ger de sig på ett brödrafolk som de anser har gått över gränsen.

Jag har redan svarat på detta. Vad är det du inte förstår?
Frågan är om du förstår att folk kan existera utan nationer?
Ryssen har sitt eget perspektiv på historia, inte ser man Svenskar som sina vänner.
Att en Svensk skulle ha lagt grunden till Ryssland ser man som västerländska lögner.
Man anser att Ukraina tillhör Ryssland, folk har fortfarande ett sovjetkommunistiskt perspektiv på omvärlden.
Ryssarna blir marinerade i propaganda, precis som människorna i västvärlden.

Man skulle kunna argumentera att delar av Rysslands territorium borde tillhöra Sverige, ur ett historiskt perspektiv.

En blev en stor mängd av den västerländska kulturen, det intellektuella arvet och människorna utrotade under kommunismen.
Senast redigerad av Ulf-kristenstein 2024-10-17 kl. 14:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in