2024-10-17, 12:49
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det där är så jävla dumt och du är för dum för att fatta varför. Din obildade jävel.

Ryssjävlarna är slaver och inga förfäder till Svenskarna.

Helt fel. Vår vän Ryssen sammansmälte med sydskandinavier och tillsammans skapade de ursprunget till det folk som vi idag kallar nordskandinavier (Svenskar) med extra ljus hy. Det verkar svårt för dig att acceptera detta, så ta ett djupt andetag och läs meningen igen, så behöver vi inte gå varv runt det som står i TS som är exakt vad forskningen kommit fram till.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, vi har historiska band med britterna på ett sätt som vi inte har med ryssarna.

Ryssarna rövade vi och sålde som slavar till grekerna.

Det kan ha kommit invandrade folk från det som idag är Ryssland, men de var inte ryssar. Å andra sidan var de inte det enda invandrande folket. Ryssarna av idag är hursomhelst uppblandade med turkfolk, det är inte vi. Ryssland har sin kultur från mongoler och greker.

Om något främmande land grundlade Sverige så är det danskarna. Eller möjligen tyska Hansan.

Sluta dröm nu, du är invandrande serb gissar jag. Då skall du inte skriva svenskarna en massa trams på näsan.

Vad har dagens Ryssar med tråden att göra? Poängen är att vi är ett brödrafolk som tagit olika vägar och levt separat, men att vi vid två tillfällen varit så nära att vi påverkat varandras kultur, folk och statsbildning. Vi är lite som avlägsna släktingar där släktbandet betyder mycket, men vi ses ändå inte så ofta på grund av distansen.

Citat:
Ursprungligen postat av Malfy
Får börja med ett ryskt talesätt: ”Ingenting är så oförutsägbart som det förgångna”. Hur gärna än Putin vill skriva om historien på många sätt så är ryssar östslaver. Slaver anses som ett skräpfolk och har kanske de fulaste männen av alla. En del kvinnor är dock mycket vackra.

Svenskar är arier, person med förment nordiska ras*egenskaper som blondhet, hög*växthet m.m. förträfflig; ädel'

Att vi skulle ha eller haft några vänskapsband alls med Ryssland finner jag otroligt och här har ju påvisats mängder av fakta som pekar på tvärtom. Lägg ned vapnen och dra er tillbaka från ockuperade områden så kan vi efter skadestånden börja jobba på relationen.

Säker på att du skriver i rätt tråd?
Instämmer i att många ryska kvinnor är vackra.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Byt ut Ryssland mot Ukraina så blir det lite mer rätt.

De som idag kallas etniska svenskar stammar genetiskt nästan helt från den indo-europeiska invandringen. Indo-européerna i sin tur härstammar från den ukrainska stäppen.

Rurik och hans rospiggar åkte båt på Dnepr på 800-talet och grundade Kiev-riket, det som numera kallas Ukraina.

Så visst finns det berörningspunkter. Men ärligt talat finns det beröringspunkter nästan överallt om man rotar runt tillräckligt mycket i historien.

Jag säger inte att du har fel, men eftersom forskarna själva hävdar att folkgruppen som sydskandinavier beblandades med kom från Ryssland så kan det ju inte vara fel att kalla dem för vår vän Ryssen?
Sen så tycker jag du undervärderar händelserna när du kallar dem för "beröringspunkter".
Vad är en beröringspunkt för dig? Var även Hitlers intågande i Polen en beröringspunkt?
Tråden tar upp två (enligt dagens forskning) obestridlig fakta:

1) Att Sverige och svenskarna skapades genom berikande besök av vår vän Ryssen för 10 000 år sedan. Innan detta fanns bara sydskandinavier och sydskandinavisk kultur. Något unikt skapades alltså när dessa beblandade sig 50-50 och det är tydligt att vår vän Ryssens kultur tog överhand.
2) Som du själv skriver så var det svenskar som åkte tillbaka till moderlandet för att grundlägga det.

Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Helt rätt, vikingarnas härjningar ledde till att ganska många fornnordiska ord togs upp i det engelska språket. Många fornnordiska ord finns fortfarande kvar i engelskan. Titta på den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=XimUGRX81V8

Om du nu påstår att ryssarna kom till Sverige och hjälpte till att grunda den nordiska kulturen, så måste de ju ha lämnat kvar en massa ryska ord i svenskan. Vilka ord är det? Kan du berätta?

Om du tänker efter lite så inser du att du efterfrågar det omöjliga. Svenskan idag är inte ens lik den som fanns för 1000 år sedan. Hur ska jag kunna ge exempel på ord från 10000 år sedan när det saknades skriftspråk?
Citera
2024-10-17, 12:50
Avslutad
En ofrivillig paroditråd ? , eller bara en klumpig satir ? Har svårt att bestämma mig.

Ordet "svurne fiende" är antagligen på sin plats. Det beror inte på att det inte finns bra Ryssar, men p.g.a. av att Ryssjäveln i allmänhet är totalmanipulerade imperialistiska bakåtsträvare som alltid levt som livegna till div. totalitära regimer .

Kan inte tänka mig en större kulturell avgrund mellan folken svenskar-ryssar . Så frågan om "Bröder" är totalt nonsens. Ryssland och forna Sovjet har gjort precis ALLT i deras makt att se på det öppna väst som något som katten släpat in. En liten ljusning fanns under tsaråren då bättre bemedlade Ryssar reste till Europa och många av dem blev frankofiler och introducerade upplysningstankar åt ett fåtal. Det tog slut.
Efter mer än 100 år av totalitärt styre av plundarbaroner liknar ryssen mer som en reaktionära bondrövar i skallen.
"Bröder" i olika grad av humanitärt förfall med ett samhälle som på alla punkter är betydligt sämre än i väst, trots den enorma energiinkomsterna
Citera
2024-10-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Under de senaste hundratals åren har Svensken främst sett Finnar och Norrmän som brödrafolk, men finns det egentligen inte ett annat folk som Svensken har ett starkare historiskt band med?

Källa

När jag läser ovanstående definition tänker jag inte främst på Finnar och Norrmän utan vår vän Ryssen.
Enligt oberoende forskare så grundlade nämligen vår vän Ryssen svensk kultur och etnicitet, och några tusen år senare var det dags för svensken att grundlägga det moderland vi idag kallar för Ryssland.

Fakta 1: Ryssen grundlade svensk kultur och svensk (nordskandinavisk) genetik.

För 10 000 år sedan vandrade vår vän Ryssen in i Sverige via Nordnorge. Dessa ryssar är de som skapade all förhistorisk kultur som de flesta idag naivt betraktar som "svensk". T ex skapade vår vän Ryssen de första hällristningarna, de äldsta kulturellt signifikanta föremål för t ex ritualer, mer avancerade verktyg för jägare och jordbruk, osv.
Uppblandningen mellan sydskandinaver som invandrade söderifrån och vår vän Ryssen skedde under helt fredliga former och gav upphov till de nordskandinavier vi idag kallar svenskar som begåvats med extra ljus hy.

Källa

Fakta 2: Svensken grundlade moderlandet Ryssland.
9000 år senare var det dags för Svensken att återgälda vår vän Ryssens berikning. Det gjorde vi genom att skapa det land som idag är känt som moderlandet Ryssland.

Källa

Frågor

Trots att vår vän Ryssen grundlade svensk kultur och etnicitet och vi svenskar i vår tur senare kom att grundlägga det vi idag kallar för moderlandet Ryssland så verkar dessa historiska fakta inte vara allmänt kända bland svenskar.
De som är etniska svenskar kommer alla från en blandning mellan sydskandinavier och vår vän Ryssen, och som vi alla vet blev sydskandinavierna (Danskarna) vår ärkefiende under stor del av vår historia.
Vår kulturella och genetiska uppblandning med vår vän Ryssen är alltså det mest utmärkande och enskilt viktigaste historiska händelsen för svenskar som folk.

Varför förnekar så många svenskar sitt eget ursprung och sin historia?
Varför är dessa obestridliga fakta något som idag alltför ofta är "bortglömt" i svenskarnas historieundervisning? (Historieförvanskning av Russofoberna och krigshökarna?)

Du har jävligt dålig koll på historia om du jämställer Jamnakulturen med "ryssar". Alla indo-europeer härstammar från samma folk, men det var inte de av Jamnafolket som vandrade in i Skandinavien som senare blev slaver och många tusen år senare Ryssar.

Ryssar har väldigt lite gemensamt med just Svenskar med tanke på att Skandinaver inte är uppblandade med Mongoler på samma sätt som framförallt Ryssar är.
Citera
2024-10-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavllAdolf
Ryssarna är väl ett slaviskt folk.
Knappast vårt brödrafolk.
Ryska folket har en blandad ursprung. De är ej monolitisk slaviska som man i förlegade narrativ vill påpeka. Det finns hos ryssarna även starka anor från Bysans, nordbor, finska folk, olika turk-stammar och mongoler.

Jag tycker det är bra att som trådstartaren gör påpeka våra nära band till ryssarna. Mindre hat och mer brödrarskap.
Citera
2024-10-17, 13:20
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Det är samerna du pratar om.

Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Nej, jag är inte same.

Det folk som beskrivs i TS ha vandrat in i skandinavien från ryssland/nordnorge är föregångarna till dagens samer o har inget med dagens svenskar att göra.

Detta skrev jag även tidigare men du bemötte det aldrig.

Svensken har inget gemensamt med det slaviska underfolket, förrutom att vi använde dem som slavar förr.

Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Detta måste vara det roligast inlägg jag läst på åratal på FB. Helt utan verklighetsförankring eller insikt om historiska företeelser.

Det var knappast ryssar som invandrade via Finland och det finns i princip ingenting i vår kultur som härrör från Ryssland, förutom ortsnamn som utmärker ryska övergrepp mot svenskar.

Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Du har jävligt dålig koll på historia om du jämställer Jamnakulturen med "ryssar". Alla indo-europeer härstammar från samma folk, men det var inte de av Jamnafolket som vandrade in i Skandinavien som senare blev slaver och många tusen år senare Ryssar.

Ryssar har väldigt lite gemensamt med just Svenskar med tanke på att Skandinaver inte är uppblandade med Mongoler på samma sätt som framförallt Ryssar är.

Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
Hahahahaha, inte fan kan du mena att samerna bäst själva skulle veta när de kom? Hur fan skulle de veta det? Genom vandringssägner eller? 😅😅
Varenda tjomme som har lite koll på historia vet väl bättre än samerna om när de kom

De enda som vandrade in från norr var samerna, resten kom från syd, så om de talar om de som kom från norr så var det samiska folket (eller de som BLEV samer)

De som skapade den svenska genpoolen är INTE SAMERNA. De jag citerade i TS är forskare som är experter inom sina fält och ni tror att ni vet bättre än dem?
Läs TS igen om det är så svårt att förstå den. Det finns en anledning till att forskarna själva inte kallar dem samer utan säger att de kom från Ryssland, förstår ni väl. Eller tror ni att Svenskar är en blandning mellan Sydskandinavier och Samer trots att sistnämnda kom många tusen år senare?
Jag är själv påläst om Fosna/Komsakulturen och jag vet att man trots olika försök inte lyckats koppla den till Samerna, och att man idag kallar dessa försök för rasistiska. Men nu har jag låtit er skämma ut er tillräckligt och eftersom ni inte kommer kunna komma med en källa som motsäger att det var Ryssar (inte Samer!) som kom hit och lade grunden till Svenskarna och svensk kultur så kommer här en av mig.
Läs, gråt och skäms era rasister:

Citat:
Förlegade rasteorier

Under första halvan av 1900-talet menade språkforskaren K.B. Wiklund att samernas särskilda "antropologiska typ" måste ha utvecklats under en längre period av isolering från andra folkgrupper. Fosna- och Komsakulturernas mycket gamla lämningar, som tydde på att människor hade kunnat övervintra vid havskusten under istiden, passade bra in i den teorin. Wiklund tyckte sig även se att den nutida befolkningen i Möre fylke och Sunnfjord, där Fosnakulturens fynd påträffats, var av en "mycket närstående antropologisk typ" till samerna i nordligaste Norge.[22] Denna teori måste idag betraktas som föråldrad och mycket osannolik. Wiklunds teori är grundad på rasteorier som idag har övergetts.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fosna-Hensbackakulturen

Citat:
Finska fynd tyder på invandring också från Ryssland
Nyare arkeologiska fynd från finska Lappland tolkades inledningsvis 2004 som inlandsfynd av Komsakulturen[13] lika gamla som de äldsta fynden från norska kusten. Detta material anses nu ha anknytning till den samtidiga Post-Swiderianska kulturen i norra centrala Ryssland och östra Baltikum och alltså representera en separat tidig invandring i norra Skandinavien.[14][15]

Nyare tolkningar av forskarna indikerar att ett antal av de kustboplatser vid Varangerfjord som tidigare har förts till andra fasen av Komsa snarare representerar en tidig bosättning från sydöst (nordvästra Ryssland) och kan relateras till tidigt Post-Swiderian inflyttande som först upptäcktes i norra finska Lappland.[16][17]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Komsakulturen

Läs ovanstående. Ta ett djupt andetag och läs sedan TS igen så kanske ni äntligen förstår vad det handlar om?

Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Fast nu är det ju inte bara det som är vårat historiska arv och kultur. Vi har mer av generna från jorbrukarkulturen än från jägarsamlarna om vi ska dra upp saker från så lång tid tillbaka.
Sedan ploppade ju inte de där blåögda människorna upp ur jorden där borta på stäppen, utan de kom ju också någonstans ifrån. Så varför drar du just gränsen vid 10 000 år? Går man tillbaka ytterligare några tusen år så kom ju dessa "ryssar" också någonstans ifrån.
Nej, ditt tankesätt funkar inte. Det är överhuvudtaget inte så enkeltspårigt i realiteten

Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar mot/för. Forskning visar att vår vän Ryssen kom till norra skandinavien och Sverige nordifrån för 10 000 år sedan. Innan detta var det istid och ingen befann sig där uppe. Då är det väl rimligt att slänga sig med siffran 10 000 år sedan, eftersom det är det forskningen säger? Eller debatterar du utifrån egen fantasi?
Sen som det står i TS blev sydskandinavier boendes i norr tack vare denna friktionsfria uppblandning ett helt nytt folk - nordskandinavier, dvs vi som sedan blev Svenskar (och norrmän).
Allt detta är fakta enligt den forskning vi har idag, så jag förstår inte varför man skulle vilja säga emot detta. Svenskar är en blandning av sydskandinavier och vår vän Ryssen och svensk stenålderskultur är, som det står citerat i TS, inte präglad av sydskandinavisk kultur utan den som kom österifrån dvs från vår vän Ryssen.
Senast redigerad av AktuellaAmnen 2024-10-17 kl. 13:26.
Citera
2024-10-17, 13:27
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
De som skapade den svenska genpoolen är INTE SAMERNA. De jag citerade i TS är forskare som är experter inom sina fält och ni tror att ni vet bättre än dem?
Läs TS igen om det är så svårt att förstå den. Det finns en anledning till att forskarna själva inte kallar dem samer utan säger att de kom från Ryssland, förstår ni väl. Eller tror ni att Svenskar är en blandning mellan Sydskandinavier och Samer trots att sistnämnda kom många tusen år senare?
Jag är själv påläst om Fosna/Komsakulturen och jag vet att man trots olika försök inte lyckats koppla den till Samerna, och att man idag kallar dessa försök för rasistiska. Men nu har jag låtit er skämma ut er tillräckligt och eftersom ni inte kommer kunna komma med en källa som motsäger att det var Ryssar (inte Samer!) som kom hit och lade grunden till Svenskarna och svensk kultur så kommer här en av mig.

Läs ovanstående. Ta ett djupt andetag och läs sedan TS igen så kanske ni äntligen förstår vad det handlar om?

Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar mot/för. Forskning visar att vår vän Ryssen kom till norra skandinavien och Sverige nordifrån för 10 000 år sedan. Innan detta var det istid och ingen befann sig där uppe. Då är det väl rimligt att slänga sig med siffran 10 000 år sedan, eftersom det är det forskningen säger? Eller debatterar du utifrån egen fantasi?
Sen som det står i TS blev sydskandinavier boendes i norr tack vare denna friktionsfria uppblandning ett helt nytt folk - nordskandinavier, dvs vi som sedan blev Svenskar (och norrmän).
Allt detta är fakta enligt den forskning vi har idag, så jag förstår inte varför man skulle vilja säga emot detta. Svenskar är en blandning av sydskandinavier och vår vän Ryssen och svensk stenålderskultur är, som det står citerat i TS, inte präglad av sydskandinavisk kultur utan den som kom österifrån dvs från vår vän Ryssen.
Det är för helvete inte RYSSAR lika lite som att vi är ryssar. Varför är vi inte Iranier eftersom vi till största delen är genetiskt ifrån jordbrukarna från Mellanöstern? Det blir ju helt absurt att föra sådana diskussioner
Citera
2024-10-17, 13:35
Medlem
Citat:
Helt fel. Vår vän Ryssen sammansmälte med sydskandinavier och tillsammans skapade de ursprunget till det folk som vi idag kallar nordskandinavier (Svenskar) med extra ljus hy. Det verkar svårt för dig att acceptera detta, så ta ett djupt andetag och läs meningen igen, så behöver vi inte gå varv runt det som står i TS som är exakt vad forskningen kommit fram till.

*klipp*
De var förhelvete inte ryssar! Ryssarna är slaver som kom till området betydligt senare.

Du är en obildad idiot.
Citera
2024-10-17, 13:36
Medlem
Citat:

Vänta du tror på fullaste allvar att det fanns Ryssar för 10 tusen år sedan? Det fanns inte ens slaver för 10 tusen år sedan...
Citera
2024-10-17, 13:40
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Du har en poäng även om du överdriver så att den kommer bort.

De människor som vandrade in i Sverige för 10 000 år sedan var naturligtvis inte "ryssar". Eftersom de var våra förfäder så vore det mer korrekt att kalla dem "svenskar" även om det också vore anakronistiskt. Det var de människor som med tiden kom att bli svenskar. Varken Ryssland eller Sverige fanns då.

Tack för ett bra inlägg som bidrar med kunskap till tråden

Om ditt argument är att de människor som kom ifrån det område vi idag kallar för "Ryssland" och genom uppblandning med sydskandinavier gav upphov till den unika nordskandinaviska genpoolen inte är Ryssar därför att "Ryssland" inte fanns då så stämmer det självklart. Men det blir betydligt krångligare att uttrycka enkla fakta, och redan nu med en väldigt tydlig TS så misstolkar majoriteten eller väljer att inte ta in informationen alls utan skriva okunskap som inte bidrar till tråden.
"Ryssland", det vi idag kallar moderlandet, är ett geografiskt område som folk känner till, så forskarna säger själva att detta folk kom ifrån Ryssland. Vissa av dessa vänligt sinnade människor blev kvar där i Ryssland och blev många tusen år senare "Ryssar" och vissa valde att berika oss med sina gener och sin kultur så att svenskar kunde existera.
Det jag hade hoppats på är att fler skulle kunna se implikationerna av detta. Att Ryssland även är ett moderland för oss svenskar.

Citat:
Men det fanns en tid under vikingatiden då vi var mer eller mindre broderfolk. Skandianaviska kungar gifte sig med ryska prinsessor och tvärtom. Vi handlade med varandra.

Vilka var det egentligen som var "Rus" från början. Mycket talar för att det var skandinaver. Och det var de som blev grunden för den ryska statsbildningen och gav med tiden till och med namn till hela det ryska folket.

Även mycket av de tidiga kristna influenserna kom österifrån, från Bysans och ibland via Ryssland. Även detta är nedtonat och delvis bortglömt idag.

Bra redogörelse. Det intressanta är att detta är "andra gången" som vi svenskar har ett så intimt förhållande med vår vän Ryssen. Det finns inget annat land som påverkat varandras existens så mycket, så vitt jag vet.

Citat:
Hur som helst, lycka till att diskutera de här ämnena med NAFO-troll som skriker om "ryzztroll" åt alla som inte vill atombomba Moskva typ.

Du har tyvärr rätt.
Jag trodde historieforumet var annorlunda mot politik eller Rysslandsforumet men tyvärr så verkar de flesta inte ens intresserade av att diskutera Svenskens ytterst nära relationer med Ryssen. Ingen som har motsagt TS har kommit med någon källhänvisning och det verkar mest som att folk vill säga emot för att de inte gillar dagens Ryssland.

Citat:
Men när det gäller vikingatiden så är den på många sätt den mest fascinerande tiden i svensk historia att läsa om, just eftersom det är där någonstans gränsen för vårt vetande går, där historien blir till saga och sedan försvinner ut i det okända. Och på den tiden tycks banden onekligen ha varit starka mellan Skandinavien och (nuvarande) Ryssland.

Det är sant. Vi vet inte ens hur vi ska tolka runstenarna... Egentligen tror/hoppas jag att banden finns kvar där bara att folk nu väljer att ignorera dem eller inte kan se dem pga de matats med russofobisk propaganda sedan barnsben.
Vår historiska ärkefiende Dansken är idag accepterad som brödrafolk av vissa och många verkar ha glömt att det är mot Dansken vi haft flest konflikter genom åren.
Citera
2024-10-17, 13:42
Medlem
Citat:
Vänta du tror på fullaste allvar att det fanns Ryssar för 10 tusen år sedan? Det fanns inte ens slaver för 10 tusen år sedan...
Precis. Den här tråden är tamejfan den mest obildade på länge!
Citera
2024-10-17, 13:52
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det är för helvete inte RYSSAR lika lite som att vi är ryssar. Varför är vi inte Iranier eftersom vi till största delen är genetiskt ifrån jordbrukarna från Mellanöstern? Det blir ju helt absurt att föra sådana diskussioner

Du har fått svart på vitt att den första invandringen utifrån sydskandinavien kom ifrån Ryssland, vilket inte bara radikalt ändrade genpoolen uppe i norr utan även förde med sig en helt annan kultur.
Jag har återgett exakt vad forskningen säger, ändå säger du att jag har fel utan att komma med källhänvisning, och till råga på detta så säger du att det är absurt att föra sådana diskussioner?
Säga gärna emot det jag bidrar med som har källhänvisning men gör det inte utan att själv komma med källhänvisning, för det är tröttsamt att bemöta er okunskap och gissningar i tråden.

Varifrån har du t ex fått att Svenskar genetiskt till största delen härstammar från jordbrukarna i Mellanöstern? Mig veterligen har man länge hävdat att det är Ukraina (Ryssland) som vi är mest genetiskt lika.
Läs t ex:
Citat:
Ny DNA-forskning visar att svenskar framför allt härstammar från Ukraina
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-dna-forskning-visar-att-svenskar-framforallt-harstammar-fran-ukraina

Men läs gärna TS igen för du verkar fortfarande inte ha fortstått att det var vår vän Ryssen som berikade Sverige med genpool och den stenålderskultur vi hade.

Citat:
De var förhelvete inte ryssar! Ryssarna är slaver som kom till området betydligt senare.

Du är en obildad idiot.

Du tror att Ryssarna består av ett folk när det är världens äldsta mångkultur?
Snacka om att totalt självmål att kalla mig för obildad idiot.

Citat:

Se ovan. Det finns inte bara ett folk i Ryssland. Snacka om att snubbla på sina egna krokben.

(Sen står det i TS att det var svenskar som grundlade Ryssland under vikingatiden, så givetvis fanns inte Ryssland för 10 000 år sedan, men det fanns redan ryska folkstammar och det vi idag kallar "Ryssland" som landområde).
Citera
2024-10-17, 13:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Precis. Den här tråden är tamejfan den mest obildade på länge!
Ja, men det är från båda hållen på åsiktsskalan. Det där med genetiska band som uppstod för 10000 år sedan känns väldigt svårbevisat. Men att det fanns täta kontakter mellan Skandinavien, särskilt det som är dagens Sverige och det som idag är västra Ryssland, Ukraina och även Belarus är ju vetenskapligt belagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in