2024-10-17, 11:40
Medlem
stilichos avatar
Byt ut Ryssland mot Ukraina så blir det lite mer rätt.

De som idag kallas etniska svenskar stammar genetiskt nästan helt från den indo-europeiska invandringen. Indo-européerna i sin tur härstammar från den ukrainska stäppen.

Rurik och hans rospiggar åkte båt på Dnepr på 800-talet och grundade Kiev-riket, det som numera kallas Ukraina.

Så visst finns det berörningspunkter. Men ärligt talat finns det beröringspunkter nästan överallt om man rotar runt tillräckligt mycket i historien.
Citera
2024-10-17, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag är skåning och Ryssland har inget med oss att göra. Vad gafflar du om? Vi hänger med danskar, britter och holländare. Schleswig Holstein, Vorpommern, Niedersachsen... vi är västerlänningar, stockholmarna är något annat.

Men att bry sig om Ryssland som ett brodersfolk är ju bara korkat. Gammal kommunist kanske, de hade moderpartiet i Moskva.

Det handlar inte om att Ukraina är ett broderfolk. Rysslands grannar måste hålla ihop av rent realistiska skäl. Om vi inte gör det plockar Ivan oss en efter en.

Putin blir frustrerad och tycker det är fusk med försvarsallianser. För med försvarsallianser kan inte Ryssland vara imperialistiskt längre. Det är fusk, tycker Putin.

Fusk tycker Putin?
Ja det gör han kanske men jag ser det mer som en tråd för fakta och inte mina egna åsikter. Som skåning precis som du anser jag inte heller vi har någonting med stockholmarna att göra för vi är totalt olika och vi är mer lika dansken i Skåne.

Men fakta är att svensken har varit i fler krig med dansken än med ryssen. Vi har alltid stått nära tysken men var du får Holland ifrån vet jag inte. Kanske under Hansa perioden men annars har jag vet har vi noll och inget alls med dessa skumma land att göra.

Till sinnet är vi svenskar mest lika Ryssland det är min bestämda uppfattning men om vi skall börja dela upp landet så ja då är vi skåningar mer lika dansken och tysken.

Titta på Sverige urbefolkningen så är det smakerna och tiita på de obehagliga folken i Norrland så är det ju ingen som inte har ett finskt för och efternamn där uppe. Finland var mer eller mindre ryskt innan. Så därför får man nog anse att ryssen vandrade in från norr via Finland till Sverige och sedan vandrade han neråt i landet.

Därför kan man ju skoja till det och påstå med fog faktiskt att stockholmarna är mer lik ryssen än vi från Skåne.
Citera
2024-10-17, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Vikingar kolonaliserade Storbritannien och därför etablerades vårt språk där.
Jag vet inte om det är något man bör se som alltför positivt, eftersom det skedde med våld och tvång.

Helt rätt, vikingarnas härjningar ledde till att ganska många fornnordiska ord togs upp i det engelska språket. Många fornnordiska ord finns fortfarande kvar i engelskan. Titta på den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=XimUGRX81V8

Om du nu påstår att ryssarna kom till Sverige och hjälpte till att grunda den nordiska kulturen, så måste de ju ha lämnat kvar en massa ryska ord i svenskan. Vilka ord är det? Kan du berätta?
Citera
2024-10-17, 11:56
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:

Det står väl klart och tydligt i TS? Läs gärna källan annars.
Nu så pekar forskning just på att det kom en ström med Ryssar runt ca 10 000 år sedan som hade blåa ögon och som på fredliga vägar beblandade sig med sydskandinavier och därmed gav upphov till nordskandinavier som hade ljusare hy och lade grunden för vår stenålderskultur (som inte kom söderifrån).
Jag vet inte hur man kan kalla fakta för "narrativ"?
Det är fakta att Ryssar grundlade Sverige och svenskarna och vi svenskar grundlade Ryssland.

Min egen åsikt av detta är väl att det är mer rimligt att nordskandinavier/svenskar med extra ljus hy skapades genom uppblandning mellan sydskandinavier och vår vän Ryssen än att Sverige, som vissa andra teorier, befolkades av människor med väldigt mörk hy som sen utvecklade extra ljus hy på egen hand.
Fast nu är det ju inte bara det som är vårat historiska arv och kultur. Vi har mer av generna från jorbrukarkulturen än från jägarsamlarna om vi ska dra upp saker från så lång tid tillbaka.
Sedan ploppade ju inte de där blåögda människorna upp ur jorden där borta på stäppen, utan de kom ju också någonstans ifrån. Så varför drar du just gränsen vid 10 000 år? Går man tillbaka ytterligare några tusen år så kom ju dessa "ryssar" också någonstans ifrån.
Nej, ditt tankesätt funkar inte. Det är överhuvudtaget inte så enkeltspårigt i realiteten
Citera
2024-10-17, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Fast nu är det ju inte bara det som är vårat historiska arv och kultur. Vi har mer av generna från jorbrukarkulturen än från jägarsamlarna om vi ska dra upp saker från så lång tid tillbaka.
Sedan ploppade ju inte de där blåögda människorna upp ur jorden där borta på stäppen, utan de kom ju också någonstans ifrån. Så varför drar du just gränsen vid 10 000 år? Går man tillbaka ytterligare några tusen år så kom ju dessa "ryssar" också någonstans ifrån.
Nej, ditt tankesätt funkar inte. Det är överhuvudtaget inte så enkeltspårigt i realiteten
Idioten tror att Indoeuropéerna som bildar Skandinaverna för c:a 5000 år sedan var "ryssar" bara för att de ursprungligen kom från det nuvarande Kiev-området. Dessa indoeuropéer var näppeligen några "ryssar" utan kaukasier.
Citera
2024-10-17, 12:04
Bannlyst
Citat:
Nu så pekar forskning just på att det kom en ström med Ryssar runt ca 10 000 år sedan som hade blåa ögon och som på fredliga vägar beblandade sig med sydskandinavier och därmed gav upphov till nordskandinavier som hade ljusare hy och lade grunden för vår stenålderskultur (som inte kom söderifrån).

Jag vet inte hur man kan kalla fakta för "narrativ"?
Det är fakta att Ryssar grundlade Sverige och svenskarna och vi svenskar grundlade Ryssland.

Min egen åsikt av detta är väl att det är mer rimligt att nordskandinavier/svenskar med extra ljus hy skapades genom uppblandning mellan sydskandinavier och vår vän Ryssen än att Sverige, som vissa andra teorier, befolkades av människor med väldigt mörk hy som sen utvecklade extra ljus hy på egen hand.

Det där påståendet finns det absolut ingen bäring åt någon verklighet. Äver en kvarts miljon svenskar har DNA-testat sig. För oss som har en dokumenterad historik sedan 1500-talet finns inga ryzka gener what så ever. I mitt DNA finns inget ryzkt DNA överhuvudtaget. Vilket det borde finnas, om ditt fetande påstående skulle vara sant.

Alltså blåljuger du. Som alla piss-ryzzar gör. Ljugarsle.
Citera
2024-10-17, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Tack för att att du påpekade.

Naturligtvis ska det vara ”vår vän ryssen?”.

Märkligt att du inte är mera insatt i Ryzzhelvetets härjningar, exempelvis 1721 när man brände ner hela Sverige mellan Gävle och Piteå. Eller 1714. 1719.

Det är väl dokumenterat. Precis varenda gård som ryzz-satan brände ner är dokumenterad. Och vi kommer fortfarande ihåg. Vi som kommer från Norra Sverige har stenkoll på vad pissryzzen gjorde mot våra familjer där, för 300 år sedan.

Begriper man inte det, så måste man ju vara alldeles rysk i huvudet.

Norrtälje brändes ner 1719
https://svenskhistoria.se/dagen-da-ryssarna-brande-ner-norrtalje/

Nordingrå
https://www.nordingra.nu/ryssen-kommer/

Axmar
https://axmarbruk.se/ryssen-kommer

Umeå
https://svenskhistoria.se/den-ryska-attacken-mot-umea-1714/

Norrköping
https://via.tt.se/pressmeddelande/3259241/pressinbjudan-300-ar-sedan-norrkoping-totalforstordes-under-ryssharjningarna?publisherId=1347718

Det finns till och med en Wikipedia artikel.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ryssh%C3%A4rjningarna

Tortyr, sexuella övergrepp, mord. Det är det enda ryss helvetet duger till.

Vår vän ryssen?

😁🤣😂

Snacka om offerkofta...

Det Stora Nordiska kriget 1700-1721
Ryssland, Polen och Danmark-Norge ville ta tillbaka de områden som Sverige erövrat av dem tidigare och ingick ett hemligt avtal om att anfalla Sverige.*

Enligt din logik så måste Svensken isåfall vara den värsta tyrannen igenom tiderna. Konstigt att alla andra länder verkar ha glömt "våra" räder igenom tiderna.
Citera
2024-10-17, 12:19
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Är du Same? Det är nämligen bara du som pratar om Samerna.
Det folk som beskrivs i TS har som sagt inget med Samerna att göra.

Nej, jag är inte same.

Det folk som beskrivs i TS ha vandrat in i skandinavien från ryssland/nordnorge är föregångarna till dagens samer o har inget med dagens svenskar att göra.

Detta skrev jag även tidigare men du bemötte det aldrig.

Svensken har inget gemensamt med det slaviska underfolket, förrutom att vi använde dem som slavar förr.
Citera
2024-10-17, 12:25
Medlem
Citat:
Under de senaste hundratals åren har Svensken främst sett Finnar och Norrmän som brödrafolk, men finns det egentligen inte ett annat folk som Svensken har ett starkare historiskt band med?

Källa

När jag läser ovanstående definition tänker jag inte främst på Finnar och Norrmän utan vår vän Ryssen.
Enligt oberoende forskare så grundlade nämligen vår vän Ryssen svensk kultur och etnicitet, och några tusen år senare var det dags för svensken att grundlägga det moderland vi idag kallar för Ryssland.

Fakta 1: Ryssen grundlade svensk kultur och svensk (nordskandinavisk) genetik.

För 10 000 år sedan vandrade vår vän Ryssen in i Sverige via Nordnorge. Dessa ryssar är de som skapade all förhistorisk kultur som de flesta idag naivt betraktar som "svensk". T ex skapade vår vän Ryssen de första hällristningarna, de äldsta kulturellt signifikanta föremål för t ex ritualer, mer avancerade verktyg för jägare och jordbruk, osv.
Uppblandningen mellan sydskandinaver som invandrade söderifrån och vår vän Ryssen skedde under helt fredliga former och gav upphov till de nordskandinavier vi idag kallar svenskar som begåvats med extra ljus hy.

Källa

Fakta 2: Svensken grundlade moderlandet Ryssland.
9000 år senare var det dags för Svensken att återgälda vår vän Ryssens berikning. Det gjorde vi genom att skapa det land som idag är känt som moderlandet Ryssland.

Källa

Frågor

Trots att vår vän Ryssen grundlade svensk kultur och etnicitet och vi svenskar i vår tur senare kom att grundlägga det vi idag kallar för moderlandet Ryssland så verkar dessa historiska fakta inte vara allmänt kända bland svenskar.
De som är etniska svenskar kommer alla från en blandning mellan sydskandinavier och vår vän Ryssen, och som vi alla vet blev sydskandinavierna (Danskarna) vår ärkefiende under stor del av vår historia.
Vår kulturella och genetiska uppblandning med vår vän Ryssen är alltså det mest utmärkande och enskilt viktigaste historiska händelsen för svenskar som folk.

Varför förnekar så många svenskar sitt eget ursprung och sin historia?
Varför är dessa obestridliga fakta något som idag alltför ofta är "bortglömt" i svenskarnas historieundervisning? (Historieförvanskning av Russofoberna och krigshökarna?)

Du har en poäng även om du överdriver så att den kommer bort.

De människor som vandrade in i Sverige för 10 000 år sedan var naturligtvis inte "ryssar". Eftersom de var våra förfäder så vore det mer korrekt att kalla dem "svenskar" även om det också vore anakronistiskt. Det var de människor som med tiden kom att bli svenskar. Varken Ryssland eller Sverige fanns då.

Men det fanns en tid under vikingatiden då vi var mer eller mindre broderfolk. Skandianaviska kungar gifte sig med ryska prinsessor och tvärtom. Vi handlade med varandra.

Vilka var det egentligen som var "Rus" från början. Mycket talar för att det var skandinaver. Och det var de som blev grunden för den ryska statsbildningen och gav med tiden till och med namn till hela det ryska folket.

Även mycket av de tidiga kristna influenserna kom österifrån, från Bysans och ibland via Ryssland. Även detta är nedtonat och delvis bortglömt idag.

Hur som helst, lycka till att diskutera de här ämnena med NAFO-troll som skriker om "ryzztroll" åt alla som inte vill atombomba Moskva typ.

Men när det gäller vikingatiden så är den på många sätt den mest fascinerande tiden i svensk historia att läsa om, just eftersom det är där någonstans gränsen för vårt vetande går, där historien blir till saga och sedan försvinner ut i det okända. Och på den tiden tycks banden onekligen ha varit starka mellan Skandinavien och (nuvarande) Ryssland.
Citera
2024-10-17, 12:39
Medlem
Citat:
Under de senaste hundratals åren har Svensken främst sett Finnar och Norrmän som brödrafolk, men finns det egentligen inte ett annat folk som Svensken har ett starkare historiskt band med?

Källa

När jag läser ovanstående definition tänker jag inte främst på Finnar och Norrmän utan vår vän Ryssen.
Enligt oberoende forskare så grundlade nämligen vår vän Ryssen svensk kultur och etnicitet, och några tusen år senare var det dags för svensken att grundlägga det moderland vi idag kallar för Ryssland.

Fakta 1: Ryssen grundlade svensk kultur och svensk (nordskandinavisk) genetik.

För 10 000 år sedan vandrade vår vän Ryssen in i Sverige via Nordnorge. Dessa ryssar är de som skapade all förhistorisk kultur som de flesta idag naivt betraktar som "svensk". T ex skapade vår vän Ryssen de första hällristningarna, de äldsta kulturellt signifikanta föremål för t ex ritualer, mer avancerade verktyg för jägare och jordbruk, osv.
Uppblandningen mellan sydskandinaver som invandrade söderifrån och vår vän Ryssen skedde under helt fredliga former och gav upphov till de nordskandinavier vi idag kallar svenskar som begåvats med extra ljus hy.

Källa

Fakta 2: Svensken grundlade moderlandet Ryssland.
9000 år senare var det dags för Svensken att återgälda vår vän Ryssens berikning. Det gjorde vi genom att skapa det land som idag är känt som moderlandet Ryssland.

Källa

Frågor

Trots att vår vän Ryssen grundlade svensk kultur och etnicitet och vi svenskar i vår tur senare kom att grundlägga det vi idag kallar för moderlandet Ryssland så verkar dessa historiska fakta inte vara allmänt kända bland svenskar.
De som är etniska svenskar kommer alla från en blandning mellan sydskandinavier och vår vän Ryssen, och som vi alla vet blev sydskandinavierna (Danskarna) vår ärkefiende under stor del av vår historia.
Vår kulturella och genetiska uppblandning med vår vän Ryssen är alltså det mest utmärkande och enskilt viktigaste historiska händelsen för svenskar som folk.

Varför förnekar så många svenskar sitt eget ursprung och sin historia?
Varför är dessa obestridliga fakta något som idag alltför ofta är "bortglömt" i svenskarnas historieundervisning? (Historieförvanskning av Russofoberna och krigshökarna?)

Det är samerna du pratar om.
Citera
2024-10-17, 12:43
Medlem
FarbrorFredriks avatar
En ryss är ingen vän av sverige.
Citera
2024-10-17, 12:47
Medlem
Bogandoffs avatar
Höll på att tappa hakan när jag såg TS.
Har aldrig i hela mitt liv hör "Vår vän ryssen". Och att gå så långt och kalla dem för ett brödrafolk är ju skrattretande.
Nej du, Finnar och Norrmän är mitt brödrafolk, till och med Danskar väljer jag att inkludera långt före Ryssen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in