2024-10-17, 11:30
Medlem
OdCaBos avatar
Brukar göra falafel själv men, finns det någon färdig/fryst som är okej?

Köpte garants. Den var ju en kandidat för årets matbluff.

"Kikärter 51%, vatten, lök, SKORPMJÖL (VETEMJÖL, salt, jäst), potatisstärkelse, salt, vitlök, spiskummin, persilja, koriander, svartpeppar. Förfriterad i rapsolja"

Alla jag har provat verkar ha gjorts på kokta kikärtor. Varför gör dom så? Dom lägger till ett extra helt onödigt moment för att få en sämre slutprodukt? Är det nån som gör som man ska - dvs på kikärtor som bara lagts i blöt?
Citera
2024-10-17, 11:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Brukar göra falafel själv men, finns det någon färdig/fryst som är okej?

Köpte garants. Den var ju en kandidat för årets matbluff.

"Kikärter 51%, vatten, lök, SKORPMJÖL (VETEMJÖL, salt, jäst), potatisstärkelse, salt, vitlök, spiskummin, persilja, koriander, svartpeppar. Förfriterad i rapsolja"

Alla jag har provat verkar ha gjorts på kokta kikärtor. Varför gör dom så? Dom lägger till ett extra helt onödigt moment för att få en sämre slutprodukt? Är det nån som gör som man ska - dvs på kikärtor som bara lagts i blöt?
Många lovordar Lidls falafel. Har inte smakat den själv så jag är tyvärr inte behjälplig.
Citera
2024-10-17, 11:51
Medlem

Skorpmjöl, vetemjöl och potatisstärkelse ska inte förekomma men tänker att det finns bara mycket värre kandidater.

En vild gissning på varför fryst falafel suger är för att efter att dem har friteras så sätter sig fyllningen. Det gör att falafeln inte alls är lika luftig och fin som en ny friterad.
Citera
2024-10-17, 12:18
Medlem
Aldrig förstått på mig falafel, tycker det är en smaklös torrboll.

Ätit både halvfabrikat och egengjorda tycker inte om det.

Finns det Falafel som är god?
Citera
2024-10-17, 12:29
Medlem
Crabbofixs avatar
är inte problemet att man själv inte friterar den, en fryst falafel som bara värms kan väl aldrig bli särskilt god oavsett
Citera
2024-10-17, 13:35
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar

Färsk falafel som görs direkt från grunden är mycket godare än halvfabrikat och fullösningar som man ser på restauranger. Många restauranger har falafel på varmhållning eller friterar om redan färdiga bollar eller puckar för att spara tid, de brukar bli mycket torrare. Om du beställer falafel och de inte plockar fram sitt lilla pressverktyg och smet så kommer du nog bli besviken.

För att svara på TS fråga, den bästa färdiga falafel jag käkat handlade jag fryst från en turkaffär i Tyskland. Jag kommer inte ihåg vad märket hette men den var importerad från något arabland och var både billig och god. Kan vara värt att kolla runt i såna butiker om du verkligen vill ha en bra.
Citera
2024-10-17, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar

Smakade en butikstllverkad färsk falafel i helsingfors( typ som ica kvantum butik fast bättre) och den var riktigt fin även 2 dagar efter)

de frysta brukar suga dock.
Citera
2024-10-17, 14:03
Medlem
Aldrig hittat god färdiggjord. Köper färsk från restaurang istället
Citera
2024-10-17, 14:29
Medlem
OdCaBos avatar
Tack för Lidl-tipset, ska kolla in dom

Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
är inte problemet att man själv inte friterar den, en fryst falafel som bara värms kan väl aldrig bli särskilt god oavsett

Visst, men dom blir inte bra även om man friterar dom. Alla jag provat har varit gjorda av kokta kikärtor så då blir det ju liksom... kikärtsbiffar. Gör man dom på malda blötlagda kikärtor får man ju till en knaprighet man omöjligt kan få med kokta.

Samma misstag gör typ alla svenssons när dom ska göra falafel hemma också har jag märkt. Och så undrar dom varför det aldrig blir bra.

Sätter min hatt på att det finns frysta falaflar som är bra nånstans i världen.
Citera
2024-10-17, 15:24
Medlem
Farbaute666s avatar
Jag köper fryst falafel i invandrarbutikerna ibland. De brukar vara helt okej, även om de ibland smular lite mycket. Har gärna en vitlökssås till och tabbouleh om jag orkar göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in