2024-10-16, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Tarmen är redan opererad. Hon har nu genomgått en avancerad operation som kallas HIPEC.

Tumörsjukdom/cancer.

https://www.instagram.com/laraceeu/p/DALuTLyiwuv/

https://x.com/dumpen_se/status/1837498731064610901

Ok. Jag är mer intresserad om hon blir en flintis eller inte Sträcker sig dina medicinska kunskaper så långt så att du kan svara på om vi får se en mer av hennes arabiska sida hädanefter, med en disktrasa snurrad runt huvet i framtida föreställningar?!
Citera
2024-10-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Ditt exempel är irrelevant. Att informera en liten krets anhöriga i samband med publicering för att minska skadeverkningar är något helt annat än att lägga ut en 12 år gammal dom för allmän beskådan på nätet.

https://www.domarbloggen.se/faran-med-att-tala-ut-pa-sociala-medier/
"Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter"
"Däremot är det inte så att man i alla sammanhang har rätt att sprida kränkande och nedsättande uppgifter även om man visar att de är sanna utan det straffbara är själva spridandet av uppgifterna."
"Att göra detta på sociala medier innebär dock att uppgifterna kan få en större spridning t.ex. genom delning än man avsett. Om man i inlägg lämnar namnuppgifter om den utpekade eller sådana kännetecken att det går att identifiera personen ifråga riskerar man att dömas för förtal."

Alltså om man utpekar någon som brottsling, finns inget som säger att det är försvarligt bara för att "Reducera skadan" hos 3part. Där emot säger förtal att om man lämnar uppgift till 3e person kan det direkt avses som förtal.

https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/fortal-och-forolampning/
"Det krävs inte alltid stor spridning (alltså att uppgifter sprids till många personer) utan i vissa fall kan det göra brottet särskilt allvarligt om påståendena lämnas till personer som känner den som utsätts för förtalet (exempelvis arbetsgivare, arbetskamrater eller familj). "

Det krävs alltså inte stor spridning om det sker till familj. Annars krävs stor spridning.
Brottet ses även som särskilt allvarligt om påståendena lämnas till chef eller familj. Alltså om de lämnar uppgift ämnad att peka ut, oavsett om det är "vi kommer publicera, hör av dig till oss om du vill ha samtalsstöd" För då säger du ju att det kommer få stor påverkan för denna personen och vi har valt att ignorera detta och försvara de igenom att erbjuda samtalsstöd.

Där emot att skriva i artikeln, anhöriga kan höra av sig till oss på X för samtalsstöd.

Det är alltså inte försvarbart att kontakta anhöriga för att "varna" det är det samma som att för dem utpeka dem som klandevärdiga.

https://forfattarforbundet.se/radgivning/yttrandefrihet/vad-ar-fortal-och-vad-utgor-fortal/
"eller på annat sätt lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning."

Lämnar man såles uppgift som ska rikga missaktning. Vilket ett sådant medelande på Facebook eller ett telefonsamtal är.

https://www.m3.se/article/1838894/det-har-far-du-inte-skriva-pa-natet.html
"I Sverige kan du fällas för förtal även för helt sanna uppgifter, om skadan för den utsatte är större än värdet av att offentliggöra uppgifterna."

Alltså det är spridandet, och gör du det som privat person skyddas du inte av yttrandefriheten.
Om Sara tar kontakt via telefon, sms eller facebook medelande direkt till den artikeln handlar om's anhöriga eller chefer, är detta inte grundlagsskyddat och då står hon personligen för detta. Förutsagt att medelandet pekar ut personen. Men ditt argument är att det är för att "erbjuda samtalsstöd", de argumentet kan användas till närstående förutsagt att det inte direkt visar att deras anhöriga pekas ut som brottsling, vilket jag vill uttrycka är fallet då det kommer ifrån sara och vilken organisation hon står för, att då dess utom säga vi kommer publicera kan den anhöriga lista ut vad det handlar om och där med har hon pekat ut denne som brottsling.
Där emot arbetsgivare behöver itne samtalsstöd, hur ser ett sådant samtal, sms eller facebook medelande ut? "hej, din firma kommer åka i blåsvädret för din anställda x har samtalat med y och vi kommer publicera artikel om x"

Som journalist skall man göra bedömningen om skadan och försvarligheten innan publication.
Som du menar har de gjort bedömningen att oskyldig 3e part kommer att komma i kläm utav publicationen och behöver där med således "förvarnas" eller erbjudas "samtalsterapi" där med har man gjort en dålig förbedömning och borde därför ist ändra hur publicationen pressenteras snarare än "förvarna" och prata om "konsekvenserna" som artikeln kommer att få för den oskyldiga anhöriga.

Nej, det är inte försvarbart att kontakta anhöriga, grannar eller arbetsgivare.
Citera
2024-10-16, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Jag har pratat med personen och den stämmer inte överens med någon av dom som arbetar med dumpen, i varje fall inte av dom som är öppna med det

Jag är själv medlem i föreningen och har pratat med några inom dumpen så jag känner mig rätt säker på att ingen inom dumpen har startat gräv, skulle jag mot all förmodan ha fel så skulle jag vara grundlurad men det låter väldigt osannolikt

Och skulle gräv och dumpen sammarbeta så skulle nog gräv ha samtliga identiteter på gäddorna vilket inte är fallet, det finns en lång lista på oidentifierade gäddor i gruppen
Identifieringen sker med hjälp av privatspanare och inget annat

Tycker det låter väldigt konspiratoriskt att påstå att gräv och dumpen skulle arbeta ihop

Nej det är verkligen inte konspiratoriskt. Du som pratat med grundaren. Hur lät hon? Lät hon som en ung fit tjej i sina bästa år som hon presenterade sig som. Eller lät hon mer som äldre rultig arbetslös tant med whiskeyröst och som höll hårt på principer?!

Sedan dom där billiga trixen du rabblar upp.. snälla låt dom vara kvar i lådan. Det är ungefär som skattmasen går in på en pizzeria och frågar pizzaturken vad han tycker om svartarbete. Vad tror han kommer svara?! Förstår du varför han kommer svara som han gör till skattmasen?!
Citera
2024-10-16, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Ok. Jag är mer intresserad om hon blir en flintis eller inte Sträcker sig dina medicinska kunskaper så långt så att du kan svara på om vi får se en mer av hennes arabiska sida hädanefter, med en disktrasa snurrad runt huvet i framtida föreställningar?!

Nej, tyvärr. För en 10-15 år sedan var prognosen väldigt dålig. Överlevnad beror ju såklart på vilken cancersjukdom det är frågan samt postoperativa behandlingen.
Citera
2024-10-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Nej det är verkligen inte konspiratoriskt. Du som pratat med grundaren. Hur lät hon? Lät hon som en ung fit tjej i sina bästa år som hon presenterade sig som. Eller lät hon mer som äldre rultig arbetslös tant med whiskeyröst och som höll hårt på principer?!

Sedan dom där billiga trixen du rabblar upp.. snälla låt dom vara kvar i lådan. Det är ungefär som skattmasen går in på en pizzeria och frågar pizzaturken vad han tycker om svartarbete. Vad tror han kommer svara?! Förstår du varför han kommer svara som han gör till skattmasen?!

Det får du väll avgöra själv
Jag är inte någon som outar folk på det där viset

Allt kokar ner till konspirationsteorier från din sida så det finns inte så mycket mer o tillägga
Citera
2024-10-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
I många fall börjar konversationerns utanför det som publiceras. Så du kan inte veta vad som hänt före. Tar vi en av de senaste som jag nämnt.
De träffades på grinder, står tydligt i början av medelandet.
Personen trodde han pratade med en 19åring.

Så om man träffas på ställen för 18åringar har man inte aktivt sökt barn. Där emot så har man fortsatt efter.

Om du syftar på #494 så framgår det tydligt i chattloggarna att barnet säger sig vara 14 år.

Gäddan bekräftar själv att han har förstått barnets ålder genom att skriva att barnet är för ungt, men att "prata kan man alltid göra". Sedan fortsätter groomingen ändå mot det sexuella. Dessutom är han genomgående nervös för Dumpen = han förstår uppenbarligen att han gör något som är åt helvete fel, och vill inte torska för det.
Citera
2024-10-16, 13:23
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Om du syftar på #494 så framgår det tydligt i chattloggarna att barnet säger sig vara 14 år.

Gäddan bekräftar själv att han har förstått barnets ålder genom att skriva att barnet är för ungt, men att "prata kan man alltid göra". Sedan fortsätter groomingen ändå mot det sexuella. Dessutom är han genomgående nervös för Dumpen = han förstår uppenbarligen att han gör något som är åt helvete fel, och vill inte torska för det.
Undrar om media tänker skriva något om sin älskade Woke-HBTQ-PK journalist?
Citera
2024-10-16, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
"Det krävs inte alltid stor spridning (alltså att uppgifter sprids till många personer) utan i vissa fall kan det göra brottet särskilt allvarligt om påståendena lämnas till personer som känner den som utsätts för förtalet (exempelvis arbetsgivare, arbetskamrater eller familj)"-åklagarmyndigheten

Det du beskriver går på gränsen. Och mer eller mindre anser att utpeka. Eftersom företaget är känt för vad de gör. Att säga vi kommer publicera och erbjuder samtalsstöd. Då har de med andra ord sagt att den här personen kommer publiceras för att vi anser den vara pedofil. Samma mening olika ord. Och beroende på hur en chef eller anhörig uppfattar detta så borde det gå att argumentera att de begått förtal utanför sitt skyddade medium och där med kunna stämmas för detta.

Dumpen pekar inte ut en person som pedofil, utan som en person som söker barn i sexuellt syfte eller "gädda".

Det är vad gäddan själv har skrivit som hänger dem, de hänger sig själva med sin egen text, inte pga det Dumpen skriver.

Det finns säkert goda skäl till att Dumpen refererar till dem som "gäddor", kanske också juridiska skäl?
Citera
2024-10-16, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Undrar om media tänker skriva något om sin älskade Woke-HBTQ-PK journalist?

Det har jag svårt att tänka mig, men det spelar ingen roll heller. Dumpen har så många besökare/läsare att de inte behöver gammelmedias hjälp, de står på egna ben. Den som blir publicerad där har nog väldigt svårt att kunna återgå till ett normalt liv, och framför allt att fortsätta grooma som inget hade hänt.

Och om de skulle bli dömda för förtal spelar ingen roll heller, de kan samla in eventuella skadestånd från sina följare på en pisskvart.
Citera
2024-10-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Men har du missat att de numer inte behöver dyka upp på platsen? Dumpen kommer till dom?

Jag förvånas av att folk har så jövla svårt med att se de enorma fördelarna med rättssäkerhet och att inte ta lagen i egens händer.

Det är ju bara för att ämnet är så laddat. Att det är barn verkar vara sekundärt. Om det endast handlade om barnen skulle man ju se fler ta lagen i egna händer när det gäller tex kört för fort utanför skolade där det är 30. Nån som kör 50 där kan mycket väl förstöra ett barns liv genom att köra för snabbt. Men det och många andra grejer som är ett hot mot barn är så ointressant och saknar laddningen som PEDOFILI och ÖVERGREPP har.

Dumpen är snaskig underhållning som använder ämnet som förevändning för att skita i lagen och uppmuntra till medborgargarden och förnedring på torget.

Följer inte Dumpen som jag följer Paradise Hotel direkt men vad spelar det för roll om de söker upp förövaren än att låta denne dyka upp? Ser ingen skillnad på om ditt avvikande beteende är på en mötesplats eller inte.

Dumpen har nog öppnat många föräldrars ögon om vad som sker i vad dem trodde var dunkla vrån. I själva verket är det företagsledare, fritidspersonal, individer inom föreningslivet så som sportledare m.m.
Det är ulvar klädda i fåraskinn. Vissa utnyttjar sin position och trovärdighet för att komma barn närmare, andra utnyttjar sin makt i samhället för att komma åt dem. Ser man vilka som fastnat i nätet så är det ju en hel del läskiga typer som också har makt status i olika skikt i samhället. Sedan finns ju den skelögda lokföraren emellanåt som framgår som lågt begåvad.
Men det Dumpen belyser är precis det Vi som föräldrar blivit uppväckta av - de finns överallt och du kan i stort sett inte lita på någon när det gäller dina barn. I värsta fall kan du fan inte lita på din sambo/fru/man heller för den delen.
Citera
2024-10-16, 13:58
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Det har jag svårt att tänka mig, men det spelar ingen roll heller. Dumpen har så många besökare/läsare att de inte behöver gammelmedias hjälp, de står på egna ben. Den som blir publicerad där har nog väldigt svårt att kunna återgå till ett normalt liv, och framför allt att fortsätta grooma som inget hade hänt.

Och om de skulle bli dömda för förtal spelar ingen roll heller, de kan samla in eventuella skadestånd från sina följare på en pisskvart.
Men saken vore sjuk om inte ens gammelmedia tog avstånd från fanskapet. Svinet #494 hoppas jag grillas ordentligt hårt och att alla som samverkat med honom tar avstånd.
Citera
2024-10-16, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Det får du väll avgöra själv
Jag är inte någon som outar folk på det där viset

Allt kokar ner till konspirationsteorier från din sida så det finns inte så mycket mer o tillägga

Vet du vad?! Det är frågan om jag inte tror på dig att du blivit lurad av Dumpen AB. Nu ska du få något förklarat för dig Bertan.

Dumpen AB's hela affärsidé och verksamhetsbeskrivning är att utge sig för att vara någon dom inte är och lura och ljuga för folk. Du menar på då att det anses vara en konspirationsteori när dom sedan gör detta utanför Dumpen AB's hemsida. Deras verksamhet består inte bara av en hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in